
Safety-cars: ze doen nooit mee voor de prijzen, maar als ze rijden, dan rijden ze vooraan.
De bolides komen normaal gesproken pas de baan op na een zware crash of bij een flinke regenbui en in sommige gevallen is dat best jammer. Er zijn namelijk buitengewoon veel fraaie exemplaren, die best wat regelmatiger een rondje over het circuit zouden mogen rijden.
Neem bovenstaande Ferrari 458 Italia, die er ook met een zwaailicht op het dak behoorlijk lekker uit ziet. En wat te denken van de vele Amerikaanse klassiekers, die als pace car fungeerden tijdens de Indianapolis 500 of Daytona 500. Wij doken in de bak met fotomateriaal van safety-cars en zochten de 44 mooiste voor je uit.
Dat vinden wij in ieder geval, maar mocht je aanvullingen hebben, laat dan zeker van je horen in de comments!













Waar is nummer 44?
@ramonbosje: Tel ze nog maar een keer ;-)
@JordyS: gedaan! Maar ik tel er toch echt 43. Die ADAC Audi R8 heeft twee plaatjes gekregen.
@gtwillem: Zit wel (een heel klein) verschil in: de ene is een R8 GT, de ander een R8 V10 Plus
@JordyS: scherp! Je hebt gelijk. De velgen en koplampen zijn inderdaad anders.
Dus zijn het eigenlijk 45 pace cars, want er staan twee RS6’en van de eerste generatie op de foto…
@ramonbosje: Het racenummer van Hamilton de Champ nou goed…
Die Renault 5….Wow! Die kende ik nog niet.
@sydney: Übervet : )
@sydney: die Renault 5 is een “AMC le Car”. Maar vet is hij inderdaad en in deze uitvoering met vleugel deuren!
Wie verzint het nu om een X6 als safety car te nemen? Stuurt als een schuur en de coureurs krijgen er braakneigingen van.
@kapiteinaudi:
Je kan er verdacht snel mee door de bocht gaan vind ik.
@kapiteinaudi: heb jij een schuur op wielen ? Ouwe kamper
Er is geen lambo safety car he?
@jkarbet: er staat een rode countach tussen
@jkarbet: er was dit jaar tijdens de 24 uren van Spa (Blancpain Endurance Series) een oranje Aventador als Safety car, zeer mooie Lambo
Bij het woord ‘safety-car’ moet ik altijd gelijk denken aan de SL 63. Die zilveren verschijning heeft gewoon wat, ik kan het niet plaatsen.
Die X6.. LOL
Gewoon die blauwe Pontiac Firebird Convertible, toen was er no substitute for cubic inches.
Ding is gewoon moddervet van zichzelf en heeft geen tjoenert nodig of ‘velgjes’
69 Camaro SS 396 Convertible.
64 Mustang
63 Chrysler 300 413 Convertible
61 Thunderbird 390
Veel ridiculer gaat het niet worden..
Ik mis de vertra 2000 uit ’94
Welk model is die rode Chevy van Daytona500?
En de Ferrari een paar foto’s verderop lijkt me een concept car…
@Esprit_de_Flandre:
Dat is een SS, staat trouwens gewoon op de banner op de voorruit. Gewoon een Amerikaanse versie van de Holden Commodore.
@tupperware: Merci. Had het ondertussen al gevonden. Had SS wel zien staan, maar dacht dat dat de sportieve versie was van een gewoon model…
Eentje van vaderlandse bodem..

De Metsubsidie van de Knaf die bij rally’s wordt ingezet.
Z’n voorganger was een Nissan Pathfinder trouwens.
Eigenlijk zou ik er nog een Tesla willen bijzetten, maar ik vind er geen. Blijkbaar is er nog niemand op het idee gekomen…
Mooi MF5 V10 als safety car veel beter word het niet
Er staan auto’s tussen waarvan je denkt: wat doen die in godsnaam op een circuit?!
@rikus: ze hoeven ook geen race te winnen hoor!
@mars: Ze moeten een flinke snelheid aanhouden om te zorgen dat de banden van de (F1) racewagens op temperatuur te houden en om te zorgen dat de motoren niet overhit raken.
De BMW’s vind ik persoonlijk erg bruut klinken als safetycar bij de MotoGP. Gaan die bestuurders van de safetycars eigenlijk naar elk circuit mee of heeft de organisatie in elk land een eigen coureur? Want als je overal mee mag heb je toch wel een droombaan zeg:)
@jordy14: Bij de F1 is het altijd dezelfde meen ik, ga er vanuit dat dat voor de MotoGP ook zo is.
@BmwMPower @tupperware oké bedankt, vroeg het me al een tijdje af
@jordy14:
Dat ligt een beetje aan de klasse, Bernd Maylander reist al decennia met het F1 circus mee.
Sommige andere klasses gebruiken een lokale Safety-car.
Een kennis van me heeft karen de Safety-car op CPZ gereden en toen ik daar dit jaar was voor de Blancpain werd die 235i gereden door een leuke jongedame..
De merc’s van de F1 zijn toch nog altijd de dikste safetycars vind ik.
Maar die wiesmann is ook wel leuk, voor welke race-serie was dat?
@Hupke: Foto 25 is ook wel moddervet hoor.
Waar is de Renault Espace V10 F1?
@maseraudi:
In het museum?
Dat is nooit een Safetycar geweest.
Die La Salle werd blijkbaar zelfs als pacemaker ingezet!
Achter de GT-R geweldige skyline (geldt ook voor Dr gtr zelf) vind de Evo en de reanault ook wel gaaf!
Een van die pace-cars uit Amerika is gewoon te koop op vaderlandse bodem.. Nagelnieuw.. http://rookieclassics.vpweb.nl/1978-Corvette-Pace-car.html
http://rookieclassics.vpweb.nl/1978-Corvette-Pace-car.html# gruwelijke auto!
Dafuck doet die Jetta er tussen? Voor het kampioenschap achteruitrijden zeker?