• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gecrashte Ferrari Enzo XX krijgt nieuw plaatwerk

Auteur: Alwood, gepost 8 februari 2012 om 22:53 – 37 Reacties

ZR Exotics Ferrari Enzo XX rebuild
In plaats van de auto af te schrijven krijgt deze Ferrari Enzo een van de mooiste vervolgverhalen mogelijk. Nog sneller, unieker en dit alles in een nieuw maatpak gestoken.

Het is natuurlijk niet prettig om met je Ferrari Enzo XX in de plomp te belanden. Voor Zahir Rana was het reden om de hele auto nog eens goed onder handen te nemen. Hij maakte van de nood een deugd. Meteen na het ongeluk zijn maatregelen genomen om het motorblok heel te houden. Het hele zaakje is direct in de WD40 ondergedompeld. Dat motorblok prepareren ze bij Edo Competition nu voor 950pk. Verder laat Zahir Rana vaardige plaatwerkers de body opknappen.

Een flinke nosejob, NACA-duct in de kap, nieuwe projector koplampen. Aan de zijkant op de neus zitten twee extra vinnen of luchtgeleiders. Veel details zoals die al op de Ferrari FXX Evoluzione zitten. De spoiler/splitter loopt nu over de hele breedte door. Achter meer gaten in de klep en er lijken zelfs aan de McLaren MP4-12C gelijkende uitlaten op te komen.

Later dit jaar moet de auto weer aan de start van de Targa Newfoundland staan. Mogelijk dan als lekkerste Enzo to date. Drie hoeraatjes voor supercar-eigenaren die de auto’s werkelijk gebruiken. (via GTSpirit.com)

De Enzo pre-crash:

ZR Exotics Ferrari Enzo Edo

Ook interessant!

  • Identieke Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
    Identiek gekleurde Ferrari F50 en Enzo als duo te koop
  • goedkoopste Ferrari Marktplaats
    Dit is de goedkoopste Ferrari van Marktplaats
  • De Ferrari F40 van Gerhard Berger
    Video - Ferrari F40 krijgt een grondige poetsbeurt
  • Gespot - Nog meer plaatjes van de gecrashte Enzo

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

edo-competition, enzo, Ferrari, geel, tuning, zahir-rana, zr-auto

Vorig bericht: « De BMW 328i (F30) schopt kont, dit is waarom
Volgend bericht: Sneeuw? IJzel? Biologische zuurkool is pas een probleem »

Lees Interacties

Reacties

  1. meneersander zegt

    8 februari 2012 om 22:55

    950PK, Me gusta!

    Login om te reageren
  2. dutchiehd zegt

    8 februari 2012 om 22:58

    Bruut!

    Login om te reageren
  3. Northwestern zegt

    8 februari 2012 om 23:03

    Nu alleen nog mooie velgen.

    Login om te reageren
  4. aeroo zegt

    8 februari 2012 om 23:15

    Grappig hoe die enzo er met die velgen al bijna gedateerd uit begint te zien.

    Login om te reageren
  5. mopar zegt

    8 februari 2012 om 23:23

    Jeeuu kijk die overhang voorop dan…hoe wil je daar ooit nog mee over straat kunnen rijden. Of zal die ook een vrouw met een paar boodschappentassen naast zich hebben zitten.

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    8 februari 2012 om 23:39

    Respect! Ik zou alleen dan ook nog een FXX-achterbumper monteren. En andere velgen natuurlijk

    Login om te reageren
  7. mightymike zegt

    8 februari 2012 om 23:48

    Hoe kan je een nog lelijkere auto lelijk maken? Dacht via Mansory maar Jezus dit??! Ja ja raceautos moeten racen en hoeven niet mooi te zijn maar kom op zeg, originele enzo was dan toch stuk mooier

    Login om te reageren
  8. Adanali zegt

    8 februari 2012 om 23:50

    voorbumper ziet er wel strak uit, alleen wat voor materiaal is dat nou? lijkt net alu. volgens mij werd er in de enzo carbon gebruikt.. en de koplamp wordt een beetje zonda style als ik het zo bekijk.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      8 februari 2012 om 23:52

      @Adanali: Zahir Rana/ZR Auto geeft zelf als uitleg dat met het gebruikte aluminium er geen nadelen zijn qua gewicht en aluminium veel makkelijker is om 1 stuk te produceren.

      Wel is de kans groot dat er in de toekomst nog een mal getrokken wordt van deze alu neus. Vervolgens kunnen ze daar weer een carbon exemplaar mee maken.

      Login om te reageren
      • Adanali zegt

        8 februari 2012 om 23:57

        @Alwood: aha, dat geeft hij wel aan, maar volgens mij weten we allemaal wel dat carbon vele malen lichter en sterker is dan aluminium, maar met alleen een bumper zal dat idd niet heel veel schelen denk ik. de 950 paarden compenseren dat wel. vooral de kosten voor carbon producten zijn hoog.

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          9 februari 2012 om 00:17

          @Adanali: hangt zowel in het geval van zowel carbon als aluminium volledig van de verwerking van het materiaal af.

          Login om te reageren
  9. norge zegt

    8 februari 2012 om 23:56

    Het is geen originele Enzo , meer een doehetzelf schade opknapper van de beun op de hoek , die toevallig wel vakkundig is.

    Login om te reageren
  10. kilum zegt

    9 februari 2012 om 00:09

    wat een gedrocht ik zou me hond er niet eens tegen aan laten pissen…. het is nniet eens 1 kleur koop voor het geld dat het kost om dat te laten maken gewoon een 458 die qua prestaties niet eens onderdet voor die achterlijke en vooral lelijke enzo

    Login om te reageren
    • utr1984 zegt

      9 februari 2012 om 01:48

      @kilum: en jij denkt niet dat hij die onderdelen nog laat spuiten…?

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      9 februari 2012 om 02:32

      @kilum: Ben je nou serieus? Het is niet eens één kleur.. wel eens gehoord van spuiten? Wat hier nog niet gedaan is? Ongelooflijk..

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      9 februari 2012 om 07:19

      @kilum: I don’t want to live on this planet anymore.

      Login om te reageren
    • pininfarina zegt

      9 februari 2012 om 09:33

      @kilum: Sterkte nog he, dit leven. ‘T zal niet makkelijk zijn…

      Login om te reageren
    • dennisvvti zegt

      9 februari 2012 om 19:02

      @kilum: sorry mate deze maak je vanavond niet meer goed denk ik ( gezien de reacties ) maar ik doe met ze mee : -1

      Login om te reageren
  11. art5performance zegt

    9 februari 2012 om 02:05

    Waarom kan ik niet wachten wat hiervan gemaakt zal worden ? Ziet er al veelbelovend uit !

    Login om te reageren
  12. Alpinaa zegt

    9 februari 2012 om 07:35

    Wow dat ongespoten aluminium is echt prachtig!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      9 februari 2012 om 22:35

      @Alpinaa: Het zou mooi zijn moest ie het zo laten…

      Login om te reageren
  13. BJ zegt

    9 februari 2012 om 08:30

    Voorkant is wel beter geworden, maar het blijft een niet zo fraai modelletje…
    Vroeg me trouwens af wat er met een warme/hete motor gebeurd als je die in 1x in het water flikkert qua temperatuurverschil, krom trekken etc… Blijkbaar maakt dat niet zoveel uit en is WD40 badje voldoende?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      9 februari 2012 om 09:57

      @BJ: Goeie vraag. Ik stel hem dezer dagen wel eens andersom. Als ik start bij -10 C, ontstaan er vuurtjes van 800 C (ik doe een bod – vast iemand die het weet?). Condens, verschillende materialen, verschillende diktes materiaal…
      Laten we zeggen: de hele boel moet ook bij normale omstandigheden ontworpen zijn op rap verhitten, dus zal afkoelen ook wel lukken.

      Login om te reageren
      • RuVi zegt

        9 februari 2012 om 10:46

        @mout: als het 800 graden zou zijn dan maakt -10 of +20 ook niks uit…..

        Login om te reageren
        • mout zegt

          9 februari 2012 om 11:23

          @RudyV: Dat lijkt mij ook. Hooguit wat condens / rijp.

          Login om te reageren
      • BJ zegt

        9 februari 2012 om 11:50

        @mout: De motor wordt geen 800C warm he? Bovendien is de echte hitte ontwikkeling maar in een relatief klein deel van de motor dat er speciaal voor gemaakt is. Het gehele blok warmt geleidelijk (zeg 5-15min) op naar de bedrijfstemperatuur van ~90C. Je moet voordat de olie warm is nooit voluit gaan en dat duurt best een tijd, dus het blok wordt niet heel rap heel heet. Maar als die dan op bedrijfstemperatuur is en je hem in het water mikt, koelt het gehele blok, over een heel groot oppervlak (incl. onderdelen die normaliter niet aan sterke plotselinge temperatuurverschillen worden bloot gesteld) heel sterk af.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          9 februari 2012 om 13:05

          @BJ: Ja, want benzine verbranden wordt nooit heter dan 90 C…
          Een motor is in zones verdeeld. Ik weet ook wel dat het koelwater niet zo heet wordt. Maar de temperatuur van een benzine-turbo loopt op tot zo’n 1000 C (http://www.turbochargers.nl/turbo/turbo-weetjes.html).
          Als je start na een koude nacht, zijn zuiger en zuigerwand toch echt onder de 0 C, als de verbranding er op gang komt.

          Login om te reageren
          • BJ zegt

            9 februari 2012 om 14:01

            @mout: Volgens mij lees jij mijn reactie niet goed en ik denk eigenlijk ook het artikel niet waar je naar verwijst; Ik zeg dat de MOTOR in prinicpe niet warmer wordt dan 90-120C (incl. koelwater en olie etc). Jij verwijst naar de temperatuur van de uitlaatgassen daarbinnen. Ik heb zeer mijn twijfels of onderdelen als turbo of blok net zo heet worden als de gassen. In ieder geval maakt het volgens mij voor de motor niet zoveel uit, of ie nou 0C of 20C is bij starten, het verschil is altijd vrij groot met bedrijfstemperatuur. En zolang de opwarming van het bloek geleidelijk gaat is het prima denk ik.

            Login om te reageren
  14. The360box zegt

    9 februari 2012 om 10:05

    hmm, opeens lijkt me zo’n flamelook wel vet.

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    9 februari 2012 om 10:46

    Geweldig dat dat ding gebruikt word en de eigenaar een enthousiasteling is die niet opgeeft en dat soort dingen maar 950pk is toch gewoon te veel van het goede.

    Login om te reageren
  16. checky_91 zegt

    9 februari 2012 om 11:01

    Het originele plaatswerk van de Enzo was toch gemaakt van carbonfiber, dus dan is dit eigenlijk een stap achteruit?

    Login om te reageren
  17. Entwicklung88 zegt

    9 februari 2012 om 12:09

    950 pk..? Hoe? Atmosferisch of worden er 2 fluitketels van een schap getrokken?

    Login om te reageren
  18. mazer020 zegt

    9 februari 2012 om 12:42

    uitlaten als een McLaren mp4-12c?, volgens mij uitlaten á la Carrera GT.

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      9 februari 2012 om 17:03

      @mazer020: Uitlaten net zoals de fxx. Die heeft ze ook zo.

      Login om te reageren
    • dennisvvti zegt

      9 februari 2012 om 19:00

      @mazer020: vond dit ook al wat gemballa achtige sierstukken

      Login om te reageren
  19. silverline zegt

    9 februari 2012 om 13:05

    meesterwerk zou ik zeggen

    Login om te reageren
  20. tjorque zegt

    9 februari 2012 om 18:06

    knap dat je zoiets kan, maar heb de enzo nooit mooi gevonden en nu ook niet…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North