• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geef mensen 4 euro en ze doen rare dingen

Auteur: autoblogger, gepost 8 september 2009 om 21:03 – 43 Reacties

file op de snelweg

Verrassing! Het belonen van automobilisten die de ochtendspits mijden, werkt ook over een langere periode… duh! Vooral Nederlanders blijken vatbaar voor dit soort acties. Ditmaal deden er achthonderd automobilisten vrijwillig mee aan de proef. Het aantal spitsritten van de deelnemers nam in de periode september 2008 tot mei 2009 met ruim 50% af.

We hebben zo’n soort proef al eerder beschreven, maar toen ging het slechts over 10 weken. Er deden toen enkele honderden weggebruikers mee, welke dan tussen 7.30 uur en 9.30 uur niet van Zoetermeer naar Den Haag mochten rijden. Als beloning daarvoor kregen ze maar liefst vijf euro per dag. De helft van de deelnemers koos ervoor om daar gebruik van te maken, waarvan de meesten besloten vroeger (…) naar hun werk te gaan.

Ditmaal werd het traject in twee zones verdeeld. Voor zone 1 (Gouda – Zoetermeer) waren de spitstijden van 06.30 uur tot 09.30 uur en voor zone 2 (Zoetermeer- Den Haag) van 07.00 uur tot 09.30 uur. De automobilisten die de ochtendspits meden, verdienden daar per zone 4 euro mee. Voor 4 euro is het dus opeens niet meer nodig om daar tijdens de spits te rijden? Waarom reed men daar dan eerst wel elke dag (in de file)?

PS: de proef “Spitsrijden Gouda-Den Haag” een initiatief van een publiek-privaat consortium, waarin onder meer Rijkswaterstaat, regionale overheden, bedrijven en universiteiten zijn vertegenwoordigd. Waarschijnlijk was die 4 euro dus voornamelijk een sigaar uit eigen doos… Het volledige rapport staat hier (PDF).

Ook interessant!

  • Dementie gevaar voor mensen die naast de weg wonen
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Lezersvraag: wat doe jij bij irritatie in het verkeer?

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

files, Verkeer

Vorig bericht: « Fisker Karma: 83 gram/km uitstoot (14% bijtelling)
Volgend bericht: Lagonda komt met sedan op basis van S-klasse? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Chris zegt

    8 september 2009 om 21:09

    toch niet representatief zo’n onderzoek? De mensen die zich aanmelden voor zo’n onderzoek zijn waarschijnlijk de mennsen die toch al niet op die tijden daar reden of heel makkelijk daa vanaf kunnen wijken. Anders zouden ze toch geen aanleiding hebbenn om mee te doen?

    Als je dit dus voor iedereen gaat invoeren zal het scorings percentage veel lager liggen lijkt me.

    Login om te reageren
  2. Davitone zegt

    8 september 2009 om 21:10

    En ik ben er één van :)

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      8 september 2009 om 21:11

      @Davitone: serieus? en ben je je anders gaan gedragen?

      Login om te reageren
    • L-Fred zegt

      8 september 2009 om 21:49

      Nee, treinreizen is ook niet alles. Ik doe het ook dagelijks. Daarom Davitone, complimenten!

      Login om te reageren
  3. Davitone zegt

    8 september 2009 om 21:14

    Zeker, de Italiaanse bolide staat sindsdien op straat te roesten. :-X
    De trein was (en is nog steeds) een goed alternatief moet ik zeggen. zeker als woon- werkverkeer maar 12 km is.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      8 september 2009 om 21:21

      @Davitone: wat doe je dan nog op AUTOblog ;)

      Login om te reageren
      • JDM__Wotevajjjj zegt

        8 september 2009 om 21:23

        @autoblogger:
        mensen die als hobby paardrijden gaan ook niet met een paard naar hun werk hé…

        Login om te reageren
        • AriM6 zegt

          8 september 2009 om 21:42

          @JDM__Wotevajjjj:
          Ja, maar met de trein reizen lijkt me niet echt een hobby.
          Dus die vergelijking klopt niet helemaal.

          Login om te reageren
  4. revvy zegt

    8 september 2009 om 21:14

    Hoezo “duh! Vooral Nederlanders blijken vatbaar voor dit soort acties.”
    Waarom doet dan bijna geen enkele Nederlander aan het nieuwe rijden. Het levert namelijk vaak geen tijdsverlies op, maar het bespaart wel behoorlijk in brandstof kosten. Misschien wel meer dan 4 euro per dag. En al die mensen die hun motor aan laten staan voor een open brug, terwijl ze zeker weten dat ze er nog vijf minuten staan.
    Rare Nederlanders.

    Login om te reageren
    • Alex zegt

      9 september 2009 om 09:01

      @revvy: beetje off-topic misschien, maar ik heb nooit begrepen wat er nu nieuw is aan dat nieuwe rijden. Ik rij vooral in de stad al jaren zo. Het heeft alles met gezond verstand te maken, en aangezien de meeste automobilisten daar niet over beschikken (zie jouw voorbeeld over 5 minuten met stationair draaiende motor bij een open brug staan) moet er met een actie en luide reclamekreten in-ge-ha-merd worden.

      Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    8 september 2009 om 21:17

    Omgekeerd het idee van rekeningrijden. Heb ik ook niet heel veel moeite mee, het is een goed principe te betalen voor iets wat schaars is, in het geval wegruimte is dat vooral in de spits duur, en erbuiten juist goedkoop. Want wegen worden niet verbreed, om er ’s nachts met 200 overheen te blazen :-)

    Login om te reageren
  6. Autogek zegt

    8 september 2009 om 21:25

    Hebben ze ook gekeken hoeveel van deze mensen wel op deze tijden reden, maar via sluiproutes of in de auto van bv hun partner? Heel onnauwkeurig onderzoek.

    Login om te reageren
  7. Dieter zegt

    8 september 2009 om 21:27

    @JDM__Wotevajjjj

    Waarom niet?

    Login om te reageren
  8. Cantago zegt

    8 september 2009 om 21:27

    Zo zie je maar dat de manier waarop je iets brengt vele malen belangrijker is dan waar het uiteindelijk over gaat! Toch grappig om dit weer bevestigd te zien worden;)

    Login om te reageren
    • AATeeuwen zegt

      9 september 2009 om 10:38

      @Cantago: propaganda is van alle tijden, en het is inderdaad leuk om te zien hoe de meerderheid er altijd weer intrapt!

      Login om te reageren
  9. Davitone zegt

    8 september 2009 om 21:39

    @autogek: Zeker, alle sluipwegen waren voorzien van camera’s. En als de auto van de partner of collega is moet dat worden opgegeven. Of dat laatste netjes gebeurt is natuurlijk de vraag.

    Autorijden is en blijft leuk, als het maar autorijden is. Filerijden sla ik liever over.

    Login om te reageren
    • Autogek zegt

      8 september 2009 om 21:50

      @Davitone: Thanks voor de info man. ;)

      Maar waar gaat men dat geld van betalen, en wie bepaald wie wel in aanmerking komt voor de compensatie en wie niet ( als ze dit Nederlandwijd gaan invoeren)?

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        8 september 2009 om 22:04

        @Autogek: vind je dit systeem oneerlijk?

        Login om te reageren
      • Laurens zegt

        8 september 2009 om 22:23

        @Autogek: zijn er gelijksoortige overheidsmaatregelen waarbij individuen beloond worden voor (vermeend) gedrag, op kosten van anderen? Is deze beloning dan in verhouding met het bereikte resultaat?

        Login om te reageren
  10. vla zegt

    8 september 2009 om 21:39

    Ik geef iedere kapitalist 50€ om mijn oprit schoon te likken. Daarna vraag ik hem te lachen en zeggen “Haha, ik heb toch lekker je geld!”, om hem vervolgens te overtuigen dat wat hij daar in zijn handen heeft, een papiertje is.
    Geen waardegetal, geen rapportnummer, geen prijs, gewoon een papiertje. Zegt niets over de mens die het vasthoudt/vastgehouden heeft. Behalve mss dat hij huidproblemen had.

    Login om te reageren
  11. Kasteel zegt

    8 september 2009 om 22:03

    Onzin denk ik, merendeel is of via andere route of met andere auto naar z’n werk gegaan…

    Login om te reageren
  12. Klaas zegt

    8 september 2009 om 22:07

    Het is inderdaad raar. Als file mijden zo makkelijk is waarom staan die mensen er dan sowieso in? Als ik elke dag in de file zou staan (wat ik dus niet doe) zou ik al eerder zijn gaan nadenken over alternatieven. Aan de andere kant – een paar euro kan mensen gekke dingen laten doen:

    Toen wetenschappers wilde weten hoe mensen in een noodsituatie een vliegtuig verlieten vulde ze een vliegtuig met vrijwilligers. Ze vroegen die mensen om zo snel mogelijk het vliegtuig te verlaten. Dat ging prima. De vrijwilligers verlieten gedisciplineerd en ordelijk in heel korte tijd het vliegtuig. Het leek absoluut niet op een noodsituatie. Maar de wetenschappers verzonnen een list: de helft van de groep die als eerste uit het vliegtuig kwam kreeg per persoon 5 pond. Toen ging het onderzoek veel beter. Het was chaos. De vrijwilligers klommen over elkaar heen om zo snel mogelijk uit het vliegtuig te komen. Het leek alsof hun leven er vanaf hing. Proef alsnog geslaagd.

    Met een paar euro, of pond, kan je dus veel bereiken.

    Login om te reageren
  13. RenJie zegt

    8 september 2009 om 22:22

    Waarom dan per se 4 euro? En geen 3 euro ofzo. Nederland kennende doen we het voor allebei wel.

    Login om te reageren
  14. Autogek zegt

    8 september 2009 om 22:30

    Het is een slechte maatregel wil men dit gaan invoeren. Want het openbaar vervoer is al deels gesubsidieerd door het rijk en dan komt deze extra kost daar ook nog eens bovenop. En diverse berekeningen stellen dat het totaal aan openbaar vervoer niet minder vervuilt per gebruiker dan een schone auto. Het openbaar vervoer rijdt namelijk ook als er weinig of geen mensen in die trein, bus metro, tram zitten. De CO2 uitstoot wordt altijd berekend op het aantal stoelen. Niet op het bezette aantal stoelen.

    Maar dat wist je vast al Laurens!

    Login om te reageren
  15. liljeezy zegt

    8 september 2009 om 22:34

    Lol @ Vla :P

    Waarom steeds die mini reclame van €99 p/m op de frontpage? is best irritant..
    –edit: wij vinden het minder irritant dan popups en layovers–

    Login om te reageren
  16. roadronner zegt

    8 september 2009 om 22:41

    Het is juist een goede zaak dat mensen die niet per sé met de auto moeten, gestimuleerd worden om er dan ook niet in te gaan staan.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    8 september 2009 om 23:32

    Ik wil me graag aanmelden voor dit soort projecten. Ik doe graag mee aan het file vermijden bij Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Zwolle, Heerenveen, Almere, Lelystad, Alkmaar, Gouda, Delft, Breda, s’Hertogenbosch, Nijmegen, Amersfoort, Vlissingen, Leeuwarden, Arnhem, Deventer, Haarlem, Den Helder, Assen, Venlo, Zierikzee, Hoek van Holland, Hoevelaken en Groningen.
    Volgens mij kan ik daarmee zo’n inkomen genereren dat ik ook niet meer bij Hengelo in de (gelukkig zeldzame) file hoef te staan. Meld ik me voor de volledigheid ook nog even daar aan.

    Login om te reageren
  18. Jelmer zegt

    8 september 2009 om 23:50

    Het is altijd een sigaar uit eigen doos als de overheid mee betaald.. wie betaald immers belastinggeld?

    Login om te reageren
  19. liljeezy zegt

    8 september 2009 om 23:54

    @jelmer iedereen die geld uitgeeft?

    Login om te reageren
  20. Mardec zegt

    9 september 2009 om 00:08

    Lol, mensen moeten dus nog geld krijgen om hunzelf het leven gemakkelijker te maken?

    Ik vertrok altijd vroeger naar mijn stage plaats. Stopte op de afrit om wat koffiekoeken te kopen en at op mijn gemak mijn ontbijt op mijn stageplaats terwijl ik de krant las. Nooit 5 minuten file gehad in aan half jaar..

    En niemand doet het, tenzij ze 4 euro krijgen?

    Conclusie: iets wat ik al wist = Mensen zijn lompe kuddedieren.

    Login om te reageren
  21. Sjoerd zegt

    9 september 2009 om 00:30

    Je mag pas meedoen als uit een geheime meting uit het verleden blijkt dat je daar vaak rijdt. Ik doe ook mee en neem sindsdien een andere, even snelle, route over de A4. Met de vergoeding betaal ik m’n LPG!!!

    Login om te reageren
  22. jurrian zegt

    9 september 2009 om 05:47

    op jaarbasis zou dat zo’n 900 euro opleveren, op zich niet slecht, daar kan je aardig wat benzine mee kopen. waar kan je je aanmelden, ik rij ook het traject gouda zoetermeer. dan begin ik wel wat later, geen probleem. en de weken dat je weg bent (klant in het buitenland oid) steek je het helemaal makkelijk in je zak.

    Login om te reageren
  23. jack zegt

    9 september 2009 om 07:51

    Wat een slechte maatregel zeg. Dat je iemand moet gaan belonen om zich aan te passen. Als ze de files nu echt zo erg vonden, waren ze allang uit eigen wil een andere route gaan rijden of op andere tijd begonnen.

    Login om te reageren
    • liljeezy zegt

      9 september 2009 om 08:16

      @jack: ‘Wat een slechte maatregel zeg. Dat je iemand moet gaan belonen om zich aan te passen.’

      Dat is nou het ego van de Nederlanders.

      Login om te reageren
  24. Laue zegt

    9 september 2009 om 09:28

    wanneer AB.NL diepte interview met Davitone?

    Login om te reageren
  25. Flashpole zegt

    9 september 2009 om 09:32

    @Mardec “Ik vertrok altijd vroeger naar mijn stage plaats. Stopte op de afrit om wat koffiekoeken te kopen en at op mijn gemak mijn ontbijt op mijn stageplaats terwijl ik de krant las.”

    LOL
    Kijk, dat is de juiste werkspririt! File vermijden, de baas denkt dat je erg vlijtig bent, goed gegeten. Geen betere manier om te leren hoe je moet werken…

    Login om te reageren
  26. Hans zegt

    9 september 2009 om 10:12

    IK PROEF NEDERLANDSE GIERIGHEID!

    Login om te reageren
  27. Kees zegt

    9 september 2009 om 10:54

    Op een of andere manier snap ik dit niet. Zelf fiets ik dagelijks van Zoetermeer naar Den Haag (en terug ;-) en dat heeft de volgende voordelen:
    a) je staat niet dagelijks stil op de A12;
    b) besparing op brandstof en ergernis is substantieel
    c) geen dure abonnementen voor een fitnessclub
    d) tijdbesparing op ww verkeer + avond fitnessen
    e) veel fitter achter je werkplek
    f) geen kosten voor parkeermeters of garages (in centrum Den Haag kan je je auto echt niet kwijt)
    g) geen last van duffe onuitgeslapen gezichten in het OV

    Nu kom ik er alleen achter dat ik hiermee ook geld had kunnen verdienen. Mmm, gemiste kans dus ;-)

    Login om te reageren
  28. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    9 september 2009 om 14:54

    Belachelijk initiatief…
    Mijn goede belastinggeld besteden aan dit soort acties!
    Dit gaat iedere vorm van rechtvaardigheid te boven.
    Omgekeerde wereld. Gaan we straks ook asielzoekers geld sturen om niet naar Nederland te komen? En inbrekers betalen om niet meer in te breken?

    Login om te reageren
  29. jack zegt

    9 september 2009 om 16:17

    @Saab,

    Dat was ook hetgeen wat bij mij te binnen schoot. Alleen jij weet het iets directer op het scherm te vermelden :D

    Login om te reageren
  30. Chief_S5 zegt

    9 september 2009 om 16:47

    Ze maken gewoon gebruik van het typische gedrag van Nederlanders, en weet je wat? Het werkt perfect. ;)

    Login om te reageren
  31. Mardec zegt

    9 september 2009 om 18:31

    @ Flashpole

    Oké jij bent duidelijk wat trager van begrip dan de rest. Als ik om 9 uur moet beginnen en ik kom binnen om half 9 heb ik nog een half uur om te doen wat ik wil. Snap je? Want als ik werk van 9 tot half 6 heb ik mijn 8 uren wel (hard) gewerkt.

    Wil je nog een tekeningetje of misschien een grafiekje, of snap je hem?.. retard

    Login om te reageren
  32. VolvoXCseries zegt

    9 september 2009 om 18:48

    4E?! Voor dat bedrag zou ik niet mijn auto uitstappen voor dat klere eind op de fiets, aangezien het OV ook niet je van het is

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North