Geen fan van de garage? Koop dan geen luxe auto’s

Auteur: , 77 Reacties

Verkwist je zuurverdiende centen niet aan een onbetrouwbaar hok.

Audi Sport Quattro in de garage

Stel: je hebt genoeg budget om niet te hoeven zoeken naar tweedehands auto’s. Dan wil je jezelf eventueel ook verwennen met een dikke auto. Zo veel mogelijk opties en een zo krachtig mogelijke motor. Kun je doen, maar het is niet zo slim, zo meldt de Daily Mail. Uit onderzoek van de Britse consumentenorganisatie Which? blijkt dat qua betrouwbaarheid het vooral de kleine stadsgebakjes zijn die goed uit de test komen. Zij peilden ruim 50.000 autogebruikers om tot hun conclusies te komen.

Het is relatief makkelijk om te denken: ‘wat er niet op zit, kan ook niet stuk’. Als je 10 mille stukslaat op een Peugeot 108, dan weet je in ieder geval zeker dat je geen last gaat krijgen van de verwarmde stoelen met massagefunctie. Of je premium Burmester soundsysteem. Dat zit er namelijk gewoon niet op.

Het zijn de features die bijna elke auto tegenwoordig heeft, die onbetrouwbaar blijken te zijn op luxueuzere modellen. Denk aan storingen in de boordcomputer, deurgrepen en sloten, elektrisch verstelbare spiegels et cetera. De gegevens van Which? tonen aan dat auto’s met een gemiddelde aanschafprijs van 10.882 pond vaak betrouwbaarder blijken dan bijvoorbeeld luxeauto’s van gemiddeld 53.150 pond.

Het moraal van het verhaal? Ook nieuw kopen gaat gepaard met euvel hier en daar. Maar wil je toch op die manier het minste risico lopen, kijk dan niet verder dan een Volkswagen Up!, Kia Picanto, Hyundai i10, Peugeot 108, Mitsubishi Space Star of Opel Karl. Qua rijbeleving vallen die tegenwoordig bovendien allerminst tegen.

Foto: @tomkommer op Autojunk.nl



77 reacties

Ik ga niet zeggen dat een Kia Picanto perfect rijd, maar ik heb er van de zomer een weekje mee gereden als huur auto. Prima auto! Ik had er niets over te klagen. Deed gewoon wat hij moet doen: Rijden

Ik kan het onderzoek verder wel geloven: Wat er niet op zit kan ook niet stuk. Zo simpel is het.
@widodh:
een Kia huren, ik zou het niet kunnen. Als ik opreis een wagen huur kom ik altijd buiten met een SL, een Mustang GT, Challenger,… Ik rij al ganse dagen met een Renault van de zaak (met tegen zin) als ik dan toch iets moet huren dan maar iets dat ik door de week niet kan hebben. Als je naar de hoeren gaat neem je toch ook een perfect pornomodel die je nooit zo zou kunnen krijgen.
@shiva: hoezo zou ik een perfect pornomodel niet kunnen krijgen? Maar als ik een auto huur, huur ik ook iets wat ik leuk vind.
@shiva: Arme jongen, jij gaat nog hard landen met zo’n ingesteldheid.
@wimof: instelling of ongesteldheid? beiden niet zo leuk ingesteldheid is wel de overtreffende trap.
@janjansen: Laat ons zeggen dat hij wat ouder moet worden en nog leren relativeren.
Doorgaans kan je niet hebben wat je wil.
@janjansen: ‘ingesteldheid’, dat zal wel uit het Vlaamse woordenboek komen. Vlaamse toppers zijn ‘amai’ (dat is iets van een vloek) en ‘subiet’ (iets als ‘zo dadelijk’).
@shiva:

 Als je naar de hoeren gaat neem je toch ook een perfect pornomodel die je nooit zo zou kunnen krijgen.

Dat snap ik😁

Als ik opreis een wagen huur kom ik altijd buiten met een SL, een Mustang GT, Challenger,…

Snap alleen niet waarom je dan in dit geval een slechtgebouwde zuipende lompe “h..r” uitzoekt 🤔

ik zou als reiswagen dan doch liever Porsche, een Lotus of bv een Aston Martin uitzoeken😍

of zonder tegenzin een (Renault) Alpine rijden 😍

Ik rij al ganse dagen met een Renault van de zaak (met tegen zin

Bekijk het positief het had ook een Volkswagen vd Zaak kunnen zijn 😉

Prettig weekend 😀🍻🥂
@wahltiroler: dit had zoveel korter gekunt
@sr20det: mand!
@sr20det: gekunt had ook met een

D gekund
@wahltiroler: How!, een Volkswagen is niet zo slecht en alle bouten staan vast.
@wimof: een Renault ook niet, ik denk dat ze zelfs beter zijn dan een VW!
@rufctr01: het oogt / voelt in ieder geval niet beter dan een vw.
@rufctr01: Ik ook ik rij er jaarlijks 30km mee naar.mojn patïenten welke ook in kooggelegen bergvalleien wonen.

Heeft me zelfs in de strengste winter nog nooit in de steek gelaten.
@shiva: je zaagt omdat je in een Renault van de zaak moet rijden. Doe dan wat beter je best, dan krijg je misschien een hoger lease budget.
@shiva: een pornomodel? Dat zit onder de tatoo’s met opgepompte tetten… nou ‘k bedank voor de eer.
@shiva: schrale werkgever zeg. Ik rij in een Giulia.
@widodh: die kleine prutseutos moeten meteen verboden worden, betalen veel te weinig mrb, accijns en rijden altijd in de weg en wachten bij rotondes tot er een auto aan komt 😣
En dan een foto met drie Audi’s Sport quattro boven het artikel zetten!
@jeroenwz: geef toe, die groene quattro is wel erg dik.
@mikje90 & wahltiroler: ik vind de Sport quattro juist fantastisch! Ik wil ‘m. Kleur zal mijn m’n reet roesten. Dit vind ik de laatste interessante Audi.
@jeroenwz: My thoughts…

Dan toch liever een Jensen FF

Dan heb je het origneel en echt de eerste personen/sportauto met 4×4
@jeroenwz: Dit lijkt op een foto die is gemaakt bij Audi dealer in Leeuwarden die hebben een aantal van deze Sport quattro’s
klopt als je een winkelwagen gewend(t) bent dan is de rijbeleving in een 108 inderdaad best goed
@gove: ben inderdaad erg benieuwd wat de scribent dan wél tegen vindt vallen, als een 108 dat niet doet…
@jules713: je moet alles relativeren. Tuurlijk voelt een 108 niet aan als een S-Klasse. Maar dat kun je moeilijk verwachten van een auto die net geen 11 mille kost. Met wat luxe opties zit je aan de 13-14 mille en zelfs dan is het best een geinig ding om mee te rijden. Open dakkie, goed werkend navigatiesysteem en een brommend blokje wat maar 900-ish kg hoeft voort te trekken. Ik ben wel fan van die A- of B-segmenters. Het zijn echt leuke autootjes als je er niet van verwacht dat je in een Audi stapt.
@gove: klopt

Maar als je een 45 km invalidenauto gewend bent…

dan is de rijbeleving in een UP ook best goed 😉
Lexus kopen. Die zijn in wel staat om elektrische meuk te ontwikkelen dat heel blijft.
@monsieurleloure: ik wilde net zeggen, Lexus is zeker niet meegenomen in dit verhaal …
@monsieurleloure: absoluut, maar die rippen je dan wel in het onderhoud. Een onderhoudsbeurt in BE van een CT kost hou je vast ….140 € meer dan in NL !
De Prius heeft dezelfde aandrijving als een CT ….en bij Toyota betaal je voor een kleien onderhoud 185 € en bij Lexus Wijnegem 320 € ….
@dwfc: Het is de illusie die we moeten betalen.
Het kost de dealer een gigantisch vermogen om aan de eisen van het merk te voldoen.
Anderzijds is een dealer spotgoedkoop als je het met een uitvaartbedrijf (moet) vergelijken.
@wimof: jouw opmerking over kosten dealer begrijp ik. Het vergelijk met de uitvaartauto niet zo. Ik hoop die niet zo vaak nodig te hebben. En als ik hem nodig heb, krijg ik van de prijs niet heel veel meer mee.
@pa045: Wel , deze middag heb ik voor een paar handelingen binnen een zeer kleine regio in België 1800€ betaald, zonder kist, enkel ophalen en bezorgen.
Ik zeg de prijs buiten kist omdat ze je daar nog serieus kunnen in laten stijgen.
@wimof: Ik hoop althans dat we weten dat de onderhoudsprijs recht evenredig met de verplichtingen is.
Ik weet wat een liter 507.00 olie kost (fout, ons gefactureerd wordt)
@wimof: Dag Wimof, het gaat om het principe en ik neem aan dat we ons niet hoeven te laten beïnvloeden door hun marketingpraat. Toen ik Lexus Wijnegem BE erop attendeerde dat op de NL site de prijzen openbaar stonden bericht per onderhoudsbeurt / km stand en vroeg waarom het verschil 140 € was voor een klein onderhoudje konden ze gewoonweg niet antwoorden. %-tueel is dit gigantisch, het BE uurloon kan een klein verschil teweeg brengen maar het verschil tussen 180 of 320 niet verantwoorden.
Dat is me toch wat van het goede teveel. Momenteel rijden we een CT en een 450 h, laatste is trouwens ook aanzienlijk duurder in onderhoud dan in NL. Als ondernemer laat ik nu ook niet de kaas van mijn boterham halen, de eerste les in ondernemen is, de winst begint bij je aankoopprijs en je onkostenbeheer. Nu is dit probleem van de baan, beide wagens zijn reeds 2 jaar in onderhoud bij Toyota en dan spreken we van onderhoudsprijzen op het NL niveau.
Om nog eens een vergelijkingspunt te nemen, het onderhoudscontract van een BMW 745 e kost je BTW incl. 40 € per maand ….. ongeacht de km stand !
Een prijssetting waar Lexus niet kan aan tippen !
@dwfc: is dat bij VW versus Audi niet exact hetzelfde? Verschil is dat een Lexus in het algemeen wel heel blijft.
@dwfc: zolang de lokale garage duurder is voor het onderhoud van mijn CT, kies ik iedere 30.000km gewoon even voor een dealerbeurt.
De prijs is (in Nederland dan) heel schappelijk, al helemaal voor de geweldige service die je ervoor terugkrijgt.
@dwfc: dat is in België dan… In Nederland is het onderhoud ontzettend goedkoop. Zeker als je naar de kwaliteit en service kijkt.
@svenska_aeroplan_ab: absoluut, lees mijn nieuwe inlassing even. Lexus BE kan het verschil niet verantwoorden !
@dwfc: onderhoud aan je Lexus kost bij de Toyota dealer EXACT even weinig als bij de Lexus dealer. Op de cent af. Doe mij die Lexus stempel dan maar in het boekje.
@mynameisjeroen: Niet in BE!
@dwfc: dat las ik in je eerste reactie ja
Ik ben zo blij met mijn Panda uit 1991. Beste aankoop ooit!
@joostie: ik hoop dat je nooit betrokken raakt bij een aanrijding, want dan ben je niet meer zo blij met jouw Pinda uit 1991…
@vbarchetta: Das bij meer auto’s uit die tijd
@vbarchetta: iemand een aanrijding wensen….erg sympathiek
@slickrick: ??? Ik hoop dat je NOOIT een aanrijding krijgt… dat is dus juist iemand GEEN aanrijding wensen….. Capisce?
@vbarchetta: oh teveel biertjes gedronken, las het verkeerd
Wat ik al een eeuwigheid zeg.
Destijds bestond in BelgIë de mogelijkheid om een Wecare contract met een maximale looptijd 12 jaar 300.000km af te sluiten en mijn statement was destijds dat de invoerder zeker geen zin had om overal een nieuwe motor in te leggen.
Vandaag is dit teruggebracht tot 160.000km voor particulieren.
Een teken aan de wand?
Ik heb de manier van bouwen zien achteruitgaan, voorbeeld: een deur van een Audi 80 was een meesterwerk van kwaliteit, de eerste A4 ging nog ,maar was al veel minder maar toe ik mijn A5 kreeg heb ik toch meewarig mijn ogen gesloten.
@wimof: Ja. Ik herinner me het nog goed. Dat je dat toen zei. Misschien handig als je voor de rest een linkje mee stuurt?
@pomoek: En, ik ben nog altijd een dwarsligger geweest.
Ik kan het niet hebben dat men willens-nillens mensen in de maling neemt.
Het wecare voorstel vond ik te duur, absoluut niet omdat de dealer een meer dan serieuse bijdrage moest doen.
Eerder omdat ik dermate beperkt was in mijn uitoefening van mijn beroep.
Vermoedelijk waren ze zich bewust dat het merendeel van de dealers geen reet aan de wagens uitstak maar dat maakte mijn punt niet.
Het uitgangspunt van het wecare contract was dat alle onderhouden en herstellingen inbegrepen waren,, in mijn geval heb ik zeer veel voor mij klanten bijgedragen.
De bedragen waren, niet mals, maar men kon toch een (verzekering) tot 300.000 km kon aangaan.
Nu is dat 160.000km bijna 50% minder, tarieven ken ik niet.
Totaal naast de kwestie zou ik graag , (indien U mij dit niet kwalijk neemt) twee situaties waarbij de gezondheid van mijn klanten in het gedrang kwam.
Ik vrees dat ik niet gemaakt was om in een commercieel circuit mee te draaien.
Wat een flauwekul😖
Dit is exact de reden dat ik nimmer een dure, grote rijdende circustent met lichtjes en schermpjes uit een willekeurig autofabriek wil rijden. En als het dan toch moet, dan liefst een uit de Mazda of Toyota stal.
En hoe zit het dan met de kleine premium stadsautootjes? Zijn die wel betrouwbaar?
Lexus kopen. Heb je de luxe en de betrouwbaarheid. Dat is nog eens echt premium!
Wat er niet op zit kan niet verslijten. Mijn VW T3 met atmosferische 1.7D is zo wat onverwoestbaar hierdoor. Niets van elektronica en een ouderwetse diesel die zelf op afgedraaide olie zou kunnen draaien. Ik ken niemand anders die 10 jaar met zijn auto kan rijden met als enige kosten gloeikaarsen, een andere koppeling en een nieuwe uitlaat. We spreken over nog geen 2k inclusief werk uren.
@shiva: Je leert wel snel zelf lassen met zo’n t3
@siemi: Klopt.
En ook technisch heb ik er toch niet zo’n goede herinneringen aan.
Een 1.6 was niet slecht, een 1.7 zag af en een 1.9 was zeer goed en de 2.5 tdi is buiten categorie.
@shiva: Ik.
@shiva:
Ik moest gelijk aan deze Renault reclame denken :
https://youtu.be/fKcnWHl7VfU

Wat er niet op zit he..
@shiva: Ik wel een maatje van me in een 25 jaar oude 306.

Ziet er een beethe afgetrapt uit linkerraamschakelaar kapot.

maar komt door de keuring en rijdt nog steeds
Stichting Open Deurtje die het onderzoek gedaan heeft?

Maar eigenlijk… een Subaru is toch helemaal niet zo goedkoop?
Dat is ook de rede waarom die nieuwerwetse meut nooit de status van young of oldtimer zal halen, al goedkope elektronica met dito modules houden dat niet vol.
Het gaat heel interssant zijn om te zien hoe de huidige generatie auto’s er over ongeveer 20 jaar uitzien. Precies al deze elektronische zaken die niet het eeuwige leven hebben doet mij sterk vermoeden dat het percentage moderne auto’s die de status van oldtimers zullen halen behoorlijk laag zal zijn.
@mopar: Een klant van me, een ingenieur orakelde in de jaren ’00 reeds dat de wagens nooit de Afrikaanse status zouden bereiken.
Zijn standpunt was: wie gaat dat ooit herstellen als er een elektronisch component stuk was.
Laat staan dat het nog te leveren is.
Einde model + 10 jaar onderdelen beschikbaar, we zullen nog raar opkijken.
Wat is tegenwoordig nog een luxe auto,,rijden alleen koekblikken rond in Nederland..
@ghost: eens. Vind het design en de kwaliteit van de moderne auto’s vele malen minder dan die van een jaar of 20 – 30 geleden. Doe mij dan toch maar die generatie, zoiets als op de headerfoto bijvoorbeeld.
@densk: mwah, vaak waren auto’s van 30 jaar geleden met 2 ton achter de kiezen toch wel heel erg op.
Ik weet zeker dat auto’s veel beter zijn geworden.
Alleen de elektronica zal het geen 30 jaar volhouden.
@densk: eens eens, maar ook de
Motoren zijn allemaal zo klein..
@ghost: precies. Ben geen fan van die downsizing. Natuurlijk ontwikkeld de techniek
en kennis door maar die kleine motoren, 3 of zelfs 2 cilinders met daarop een turbo om er nog enigzins vermogen uit te persen.. Nah, kan me niet voorstellen dat die het veel langer uithouden dan 2 ton, als ze dat al weten te halen
En nu per gereden km gaan rekenen…
Ik ben een ontzettende fan van mijn garage, auto ’s nachts veilig en nooit hoeven te krabben. Ik durf een garage best wel een luxe te noemen.
Laatst hield mijn benzineklepopener er kortstondig mee op…dat was niet fijn met een bijna lege tank…tot ie het weer ging doen.
Heeft iemand Lexus al genoemd?
Het enige wat ik denk is GROENE SPORTQUATTRO!!! F*ck onderhoudskosten!
Toyota Crown importeren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).