• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen parkeervergunning meer voor Rotterdammers met ‘vervuilende’ auto

Auteur: ricardo, gepost 8 januari 2015 om 19:06 – 63 Reacties

Geen parkeervergunning meer voor Rotterdammers met


Oude diesels en nog oudere benzine-auto’s gaan in de ban.

Niet alleen Amsterdam en Utrecht doen diesels en benzine-auto’s vanaf een bepaalde leeftijd in de ban, ook Rotterdam is langzaamaan afscheid aan het nemen van de duivelsjus-verbandende auto’s. Verkeersnet meldt dat de gemeente Rotterdam vanaf 1 april 2015 geen parkeervergunningen meer verleent aan eigenaren van oude, vervuilende auto’s.

Hoe oud & vervuilend die auto’s zijn? Helemaal niet zo oud. Want de regeling slaat op personenauto’s en bestelauto’s op diesel ouder dan 1 januari 2005. Kortom: alles met een Euro IV-norm of lager. Ook benzinebolides ontspringen de dans niet. Rij je een benzine-auto met Euro I (oftewel: alles van voor 1 juli 1992), dan geeft de gemeente binnenkort geen parkeervergunningen meer voor je af. Bestaande parkeervergunningen blijven overigens gewoon geldig.

Ook interessant!

  • Golf-bestuurder ramt zes auto's in Rotterdam
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

milieu, parkeren, rotterdam

Vorig bericht: « Man koopt truck, betaalt met 5.000 kg aan muntjes
Volgend bericht: Virtual Safety Car moet crash als die van Bianchi voorkomen »

Lees Interacties

Reacties

  1. introductiemap zegt

    8 januari 2015 om 19:11

    Zul je maar net zo’n leuke Ibiza FR 2.0 TDI oid. hebben aangeschaft als je daar woont. Even ter beeldvorming hoe absurd dit eigenlijk is…

    Login om te reageren
    • metalmike zegt

      8 januari 2015 om 21:39

      @introductiemap: Niks aan de hand dus, zolang je hem maar niet verkoopt

      Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      9 januari 2015 om 10:01

      @introductiemap: lees de laatste zin ff nog een keer.

      Login om te reageren
    • TDI-goeroe zegt

      9 januari 2015 om 13:07

      @introductiemap: de IbizaFrTDI is er niet van voor 2005, hij heette toen Sport ;)

      Login om te reageren
      • TDI-goeroe zegt

        9 januari 2015 om 13:12

        @TDI-goeroe: oh, en de Ibiza2.0TDI is er alleen van 2008-2014.

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    8 januari 2015 om 19:16

    Ik verwacht op zijn minst een revolutie…..Oh wacht ….Rotterdam…In hoeveel talen is dit al bekend gemaakt?

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      8 januari 2015 om 20:35

      @norge: Hoeft naast in het Nederlands slechts in één andere taal hoor, op één groep na zijn alle 177 soorten allochtonen goed aangepast.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        8 januari 2015 om 22:01

        @gop1: En van die illegalen (die ene onaangetaste groep) mag je dat ook niet verwachten.

        Login om te reageren
        • ramon zegt

          8 januari 2015 om 22:39

          @mashell: Lol, ik gok dat hij die niet bedoelde ;)

          Login om te reageren
          • gop1 zegt

            8 januari 2015 om 22:56

            @ramon: Haha, precies. Ik ben zelf allochtoon en ik irriteer me mateloos aan een bepaalde groep ‘mede-allochtonen’. Ik vind dat de maat op een bepaald moment gewoon vol is. Daarom begrijp ik racisme en dicriminatie in Nederland gedeeltelijk wel. Alleen vind ik dat dit wel tegen de juiste groep moet worden gericht en niet tegen alle 176 nationaliteiten die zich wel fatsoenlijk gedragen.

            Login om te reageren
        • gop1 zegt

          8 januari 2015 om 22:52

          @mashell: Dat is echt niet waar ik op doelde.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            9 januari 2015 om 10:33

            @gop1: dat weet ik natuurlijk wel. Maar 1 groep de schuld geven van alle problemen is een strategie die al eens geprobeerd is, met de meest gruwelijke gevolgen. Welke groep je ook bedoeld (ik heb werkelijk geen idee) zij zijn het niet alleen.

            Login om te reageren
  3. arii zegt

    8 januari 2015 om 19:16

    Ben ik de enige die dit ziet als ‘racisme’/belemmering van leven voor mensen die zich geen nieuwe(re) auto kunnen veroorloven?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      8 januari 2015 om 19:25

      @arii: nee hoor. Zo zie ik het ook en ik heb zo’n flauw vermoeden dat het niet bij ons blijft.

      Login om te reageren
    • GTR zegt

      8 januari 2015 om 20:33

      @arii: Nope. Je bent niet de enige.

      Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      8 januari 2015 om 20:33

      @arii: goed belachelijk ja, betaal verdimme bijna 800 euro per kwartaal voor mn td6 range rover en kan straks geen stad meer in….. niet dat ik dat zo graag wil, maar af en toe moet toch kunnen!

      Login om te reageren
      • paddoswam zegt

        9 januari 2015 om 10:35

        @dutchneon: naast een paardentrailer of bouwbedrijf kan je dat ook moeilijk goed praten zulke uitgaven aan een vijf personen vervoersmiddel. Nederland is niet gemaakt voor dik doen in een diesel.. daar zakt echt je broek vanaf.

        Login om te reageren
    • josh91 zegt

      8 januari 2015 om 20:39

      @arii: het is geen belemmering, als laatste staat in het artikel dat er geen nieuwe vergunningen worden afgegeven. Dus zolang mensen geen nieuwe auto (kunnen) kopen behouden ze hun vergunning nog gewoon hoor. In tegenstelling tot wat ze in Utrecht willen doen is dit minder radicaal als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      8 januari 2015 om 20:46

      @arii:
      Ja, ik ben ook Rotterdammer en voel me absoluut niet gediscrimineerd..
      Als compensatie voor deze schoonmaakactie mag van mij de snelheid op de ring wel weer omhoog..
      Deze maatregel is immers veel effectiever..

      Login om te reageren
    • timowouters zegt

      8 januari 2015 om 20:59

      @arii: het gaat om benzine auto’s jonger dan 1992. Als je die niet kan betalen, moet je helemaal geen auto kopen want dat kan je het onderhoud en verzekering al helemaal niet opbrengen!
      Een willekeurig koekblik uit ’95 kan je kopen voor 500 euro. Die rijd je in 3 jaar vervolgens helemaal op en dan koop je er eentje uit ’98 en dan rijd je die in 3 jaar op. Enz…

      Login om te reageren
    • shogun zegt

      9 januari 2015 om 08:32

      @arii: niet kunnen veroorloven…

      en wat nou als je gewoon helemaal weg bent van je eind jaren 80 BMW of Mercedes?
      ik houd eigenlijk niet zo van nieuwe auto’s. vermaak me gewoon meer met het oudere spul.
      maar ik mag zo langzaam aan nergens meer naar binnen met de oude “rommel”.

      fijn hoor, al dat gegroen. maar moet dat nou echt mijn vrijheid om gewoon te kunnen kiezen voor een auto die ik zelf wil rijden door mijn neus boren?.. gelukkig woon ik niet in rotterdam, amsterdam of utrecht. al ben ik in die laatste nog vrij regelmatig.

      Login om te reageren
  4. sjeppie156 zegt

    8 januari 2015 om 19:23

    Vind dit op zich wel leuk want het zou auto verkopen deels moeten stimuleren. Alleen hebben de mensen die dit soort auto´s meestal niet het geld om een nieuwe auto te kopen. Tevens komen er dan nog voordelen voor elektrische auto´s ik lach de ballen uit mijn broek in dit land

    Login om te reageren
  5. ej20g zegt

    8 januari 2015 om 19:24

    En opnieuw bewijst dit hoe krom het milieubeleid overal is. Het gaat niet goed komen met Nederland vrees ik.

    Login om te reageren
  6. brabusrocket zegt

    8 januari 2015 om 19:25

    Schandalig dit toch wat moeten al die gasten met een diesel uit 2004 bijvoorbeeld

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      8 januari 2015 om 20:49

      @brabusrocket:
      Zoals Abu zou zeggen, als het je niet aanstaat, dan rot ie maar op..
      Ik mag onze burgervader wel..

      Login om te reageren
  7. redneckarie zegt

    8 januari 2015 om 19:29

    In duitsland moesten de mensen in de jaren 40 ook met 1 en dezelfde nieuwe auto rijden …..wat nou 1 VRIJ europa…

    Login om te reageren
  8. zaphodbeeblebrox zegt

    8 januari 2015 om 19:34

    Deze mensen rijden in een auto die gewoon goedgekeurd is voor de Nederlandse weg. En dan word je niet toegelaten in Rotterdam/Rotterdam of Utrecht. Beetje te gek voor woorden…

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      8 januari 2015 om 22:04

      @zaphodbeeblebrox: Ja en Nee. Rijden wordt ook niet verboten!, maar een parkeervergunning krijg je niet. Kaartje kopen, duur betalen, dat kan wel.

      Login om te reageren
  9. faalhaas zegt

    8 januari 2015 om 19:48

    Ik vind dat we mensen met een BMI hoger dan 25 ook moeten verbannen, net als mensen met een IQ onder de 100. Volledig terecht want ze denken niet na over uitstoot.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      8 januari 2015 om 19:55

      @faalhaas: Hazen zijn ook overbodig..

      Login om te reageren
      • faalhaas zegt

        8 januari 2015 om 19:58

        @norge: Zo is natuur!, Een biertje ik gooi helemaal leeg blik in de water.

        Login om te reageren
  10. imaginenl zegt

    8 januari 2015 om 19:52

    En dat terwijl parkeren juist voor nul uitstoot zorgt

    Login om te reageren
  11. bofkont zegt

    8 januari 2015 om 19:55

    Slinks correct politiek eco geneuzel verder niets!!

    Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    8 januari 2015 om 19:56

    Daar gaat mijn e30-je uit ’83!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      9 januari 2015 om 09:40

      @toniominestrone: ik zat net te denken idd. Hoe zit dat met klassiekers?

      Login om te reageren
  13. v8rules zegt

    8 januari 2015 om 20:04

    Je mag er tenminste nog in, dat is in Utrecht anders straks. Krijgen die mensen nu korting op hun houderschapsbelasting?

    Login om te reageren
  14. granlusso zegt

    8 januari 2015 om 20:05

    Het ging in Utrecht ook al fout… Raadpleeg nou eens de brahaaanche! Dit zijn mensen zonder verstand van auto’s die hierover beslissen, zorg nou dat je een beetje snapt hoe het werkt!

    Login om te reageren
  15. parker zegt

    8 januari 2015 om 20:28

    Haha, hardstikke mooi, ik schat dat het wagenpark in Rdam hiermee meer dan halveert! Alle paupers voortaan in het OV, zo heurt het..!

    Login om te reageren
  16. sabrerator zegt

    8 januari 2015 om 20:36

    Nu zijn het nog de grote steden. Let maar op, over 15 of 20 jaar is dit in heel Nederland zo. De klassieke auto is een vervuilende massamoordenaar aan het worden, die moeten en zullen dood!
    En wij als liefhebber kunnen dat vreselijk vinden, de ellendige waarheid is dat 90% van autorijdend Nederland geen ene moer om auto’s geeft en het dus ook niets kan schelen. Een auto is een gebruiksvoorwerp en verder niet.
    Doe daar een stapel ambtenaren bij met een Brussel-fetisj en de totale vernietiging van mooie auto’s is een feit.
    Over een paar jaar mag mijn stiefvader niet eens meer zijn 2500km per jaar genieten in zijn V12 XJS uit 1989. E het ergste is: ik ook niet!

    Login om te reageren
    • shogun zegt

      9 januari 2015 om 08:34

      @sabrerator: Dit dus…

      Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    8 januari 2015 om 20:39

    Discriminatie!!!

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    8 januari 2015 om 20:53

    Ze zouden beter naar echte emissies kijken, maar dan word je keuring wel duur.

    Langst de andere kant, als je wat van auto’s houd neem ik aan dat je niet in een stad woont, of toch op z’n minst een garage hebt, voor een oldtimer oid. is parkeren dan geen probleem. Een daily gaat sowieso geen oud barrel zijn.

    Login om te reageren
  19. gop1 zegt

    8 januari 2015 om 21:08

    En in de haven wordt natuurlijk helemaal niets uitgestoten zeker? Want als je daar uit je auto stapt ruik je helemaal niets raars en adem je super schone lucht in.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 januari 2015 om 22:09

      @gop1: ook schepen zonder roetfilter of gebouwd voor 2004 worden niet meer terug toegelaten. Tenminste dat zou logisch zijn. Maar bij de rechtse hobby van burgertjes pesten wordt telkens het bedrijfsleven ontzien.

      Login om te reageren
      • gop1 zegt

        8 januari 2015 om 23:04

        @mashell: Niet alleen de scheepvaart, maar wat dacht je van talloze chemiefabrieken en raffinaderijen die er staan.

        Login om te reageren
      • marc94 zegt

        9 januari 2015 om 00:36

        @mashell: dat het nutteloos is mbt bijvoorbeeld de scheepvaart of de genoemde raffinaderijen ben ik het over eens. Maar dat het bedrijfsleven word ontzien, daar moeten we alleen maar blij mee zijn. Anders word alles te duur en ben je het kwijt aan landen die niks om het milieu geven.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          9 januari 2015 om 10:39

          @marc94: of je doet zoals Duitsland, daar hebben ze project “Energie wende”, waarin ze alle kercentrales uitschakelen, de bruinkoolwinning afbouwen en overgaan op duurzame energie. Zij lopen mijlenver voorop als het gaat om techniek voor duurzame energie, techniek die ze kunnen verkopen. Het is toch van de zotte dat wij het land van windmolens en klompen niet verder komen dan “windmolens zijn lelijk” te roepen op protestbijeenkomsten.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        9 januari 2015 om 03:18

        @mashell: schepen op bouwjaar selecteren slaat gewoon nergens op want ze worden gewoon hergemotoriseerd. De zeldzame onverwoestbare langzaamloper die nog draait is vele vele malen schoner dan de nieuwste toerenmaker wat fijnstof betreft. Het nadeel voor de eigenaar is dat die dingen nooit gemeten zijn en dus zogenaamd vervuilend zijn.

        Dit gaat over de binnenvaart, zeevaart komt niet echt in de buurt van de woonwijken. Bovendien is het per tonkilometer nog altijd het schoonst van alle vervoersvormen.

        Dat er ontzettend veel troep wordt uitgestoten door de industrie is een feit. Kom eens met windstil weer in de botlek en je hapt naar zuurstof.

        Login om te reageren
  20. benzinehoofd zegt

    8 januari 2015 om 21:36

    Raar! Parkeren is in zo’n geval toch juist wenselijk…

    Login om te reageren
  21. rufctr01 zegt

    8 januari 2015 om 21:48

    En de auto maar buiten de stad parkeren? Gelukkig woon ik daar niet. Linkse kuthobbies

    Login om te reageren
    • rotrexv5 zegt

      8 januari 2015 om 22:46

      @rufctr01: ja, want een college van leefbaar Rotterdan, d66 en cda is echt links…

      Login om te reageren
  22. mashell zegt

    8 januari 2015 om 22:15

    Het is een rare maatregel, diesel extreem veel strenger gestraft dan benzine auto’s. Ongetwijfeld om het levensgevaarlijke fijnstof te verminderen. Dat gaat natuurlijk niet lukken als vieze vrachtwagens, stadsbussen en containerschepen nog gewoon welkom zijn om door de stad te rijden/varen.

    Login om te reageren
  23. AHulsker zegt

    8 januari 2015 om 23:14

    Gaan we dan ook de MRB verrekenen evenredig met de fractie van Nederland waar je nog wel mag komen met je auto? Desnoods op provincie-niveau aangezien de MRB nu al deels uit provinciale opcenten bestaat.
    Hoe ouder en vervuilender je auto, des te minder wegen je mag komen, hoe lager je MRB.

    Login om te reageren
  24. Design_Driven zegt

    8 januari 2015 om 23:24

    Die Godwin had ik hier niet verwacht +1 voor de moeite

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      8 januari 2015 om 23:35

      @sketcher: was als reply voor redneck arie bedoelt.

      Login om te reageren
  25. marinepower zegt

    9 januari 2015 om 00:48

    Ze kunnen beter heel de industrie van Pernis, Botlek en Rozenburg platgooien….

    Login om te reageren
  26. gerjan zegt

    9 januari 2015 om 02:38

    En wat nou als al die mensen er een brommobiel van maken? Dan heb je die auto’s nog :)

    Login om te reageren
  27. yupyup zegt

    9 januari 2015 om 07:56

    Ik vind het raar, dat als je netjes je wegenbelasting betaald, de gemeentes daarna je de toegang tot de wegen ontzeggen (of in dag geval de toegang tot parkeren).

    Ik vind het ook raar dat elke gemeente dit zomaar kan doen en zijn eigen plan kan trekken. Duidelijker wordt het niet op

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      9 januari 2015 om 15:18

      @yupyup: Je mag best parkeren, bij een parkeermeter of zo, maar je krijgt geen doorlopende vergunning meer. Even wat langer rondrijden met je stinkende kar dus, op zoek naar een lege plek. Beetje symboolwetgeving.

      Login om te reageren
      • yupyup zegt

        9 januari 2015 om 17:57

        @oxymoron: maar zeer onsympathiek. Je betaalt wegenbelasting, dus je hebt recht om gebruik te maken van de wegen, op de weg mag je je auto niet laten staan, dus moet je ook fatsoenlijk kunnen parkeren. Dit is gewoon het pesten van mensen met oudere auto’s. Voor mij maakt het niet uit, want nog los van het feit dat mijn auto’s nieuwer zijn dan 2005, kom ik nooit in Rotterdam en woon ik daar dus ook niet.

        Maar wie rijden die oude auto’s? Voor een deel zijn het liefhebbers, voor een deel zijn het mensen die het allemaal wel prima vinden, maar voor een groot deel zijn dat ook de mensen die het, om wat voor reden dan ook, niet kunnen opbrengen om een nieuwere auto te rijden. Deze mensen ontzeg je een parkeerplaats en laat je bij een duur betaalde parkeerplaats staan. Mijn inziens jaag je mensen op extra kosten door ze een vergunning te ontzeggen, en bij zo’n regeling doe je dat bij de mensen die die extra kosten het minst kunnen hebben.

        Login om te reageren
        • parker zegt

          11 januari 2015 om 08:51

          @yupyup: autorijden is geen recht, als ze het niet kunnen betalen dan is daar de fiets of het ov. Die groep zou sowieso eens wat vaker de fiets moeten pakken gegeven hun oververtegenwoordiging in obesitas..

          Login om te reageren
          • yupyup zegt

            12 januari 2015 om 10:29

            @parker: Heb je daar ook een bron van? Het klinkt als een enorme generalisatie namelijk.

            En inderdaad, auto rijden is geen recht. Maar het op deze manier moeilijker maken voor bepaalde groepen, zonder dat daar een goede reden voor is, vindt ik onzin.

            Login om te reageren
  28. poes zegt

    9 januari 2015 om 10:17

    Wat betreft de diesels vind ik de maatregel wat ver gaan, maar het betekent wel dat we eindelijk af zijn van al die mega smerige goedkope oude Mercedes diesels die massaal hierheen zijn gehaald. Wat een ranzige bakken zijn dat. Je ruikt het gewoon!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North