• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Utrecht wil diesels met bouwjaar tot 2006 verbannen

Auteur: Author, gepost 5 december 2014 om 16:58 – 51 Reacties

Mueslizone Utrecht


Dat GroenLinks er geen gras over laat groeien in de Utrechtse binnenstad is intussen lang en breed bekend. Maar wat blijkt nu? De “alle-diesels-van-voor-2001”-grens was nog maar een opmaatje naar veel striktere maatregelen.

Gratis en voor niks geven we je nog één keer de regels met betrekking tot de binnenstad van Utrecht per 1 juli 2015. Bestuurders van oudere en relatief meer vervuilende dieselauto’s (oftewel alles met Euro2- of lagere classificatie) mogen met ingang van eerder genoemde datum rechtsomkeert maken bij het naderen van de mueslizone. Dat, of ze kunnen een prent à €160 op de deurmat verwachten. Met het oog op de luchtkwaliteit en het voortbestaan van de ijsbeer een prima maatregel, ware het niet dat handhaving van dit verbod gebaseerd wordt op de datum eerste toelating.

Zo is het dus mogelijk dat een Lupo 3L van 2000 wordt geweerd, terwijl dit zuinigheidswondertje nota bene aan de Euro4-norm voldoet. Wilt u daarentegen met een puffende en kuchende oldtimer of een Audi Q7 V12 TDI een lekker drankje gaan doen op het Neude? Geen probleem, u bent van harte welkom. Wat betreft oldtimers stelt het stadsbestuur namelijk dat het niet wil dat “klassiekers van historische waarde van de weg verdwijnen”, en dat hun bijdrage aan de vervuiling minimaal is. True, maar dat dat laatste geldt toch net zo goed voor, bijvoorbeeld, een Lupo 3L?

Omdat zelfs het Utrechtse stadsbestuur begrijpt dat er op deze manier bestuurders van bepaalde bedrijfs- als personenauto’s onevenredig worden benadeeld, bestaat de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen. De toelichting bij de beleidsregels van de gemeente vermeldt in Art. 6 lid 1 onder b echter dat dat niet mogelijk is voor auto’s die vóór 1-1-2001 zijn toegelaten en tóch voldoen aan de Euro3- of Euro4-norm. De reden? Men wil het risico op willekeur inperken. Juist.

Daarnaast hebben automobilisten die een roetfilter of andere retrofit-onderdelen monteerden vette pech. Volgens Utrecht is uit onderzoek namelijk gebleken dat dergelijke onderdelen zorgen voor gelijkblijvende of zelfs slechtere prestaties, als het om de uitstoot gaat. Euh, maar waarom wordt de montage van bijvoorbeeld een roetfilter dan sinds 2006 fiscaal gestimuleerd? Enfin, het Utrechtse college van B en W zal het wel weten.

De toekomst…

… ziet er niet bepaald rooskleurig uit voor eigenaren van dieselauto’s die regelmatig in het Utrechtse stadscentrum moeten zijn. De ‘Datum Eerste Toelating’-grens wordt voor zelfontbranders namelijk opgerekt naar 01-01-2006. Zegge en schrijve: één januari tweeduizendenzes. Daarnaast moeten ook bestuurders van bezineauto’s eraan geloven, maar die grens komt op een enigszins schappelijke 1 juli 1992 te liggen. Eigenaren van auto’s ouder dan 39 jaar ontspringen de dans, hun auto valt binnen het bereik van de oldtimer-uitzondering. Wanneer deze regeling daadwerkelijk van kracht gaat staat niet in de toelichting, maar de conceptversie van de plannen ligt er in elk geval al.

Oh ja, het verbod geldt eveneens niet voor eigenaren van dieselauto’s die van hun zelfontbrander een elektrische auto hebben gemaakt. Dat zou immers “het doel van de milieuzone voorbijschieten”. We verzinnen het niet.

Met dank aan David voor de tip!

Ook interessant!

  • Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
    Politie pakt 16-jarige Porsche joyrider in Utrecht
  • In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
    In Utrecht heb je de meeste kans op schade aan je auto
  • Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
    Achtervolging eindigt pijnlijk voor C63 AMG in Utrecht
  • Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash
    Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Diesel, groenlinks, milieuzones, utrecht

Vorig bericht: « Ferrari Sergio: dit is de productieversie
Volgend bericht: Te koop: Toleman Formule 1-auto van Ayrton Senna »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    5 december 2014 om 17:03

    Ze zouden alle diesels moeten verbieden.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      5 december 2014 om 18:39

      @SimonMc: Ze zouden GroenLinks moeten verbieden!!!

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        5 december 2014 om 18:43

        @VeniVidiVici:
        Niemand heeft die lui in Utrecht verplicht om daarop te stemmen, ze krijgen dus dat waar ze om gevraagd hebben..

        Login om te reageren
      • cthijs zegt

        6 december 2014 om 20:53

        @venividivici: iedereen die op groen links stemt moet verplicht zijn rijbewijs inleveren en nooit meer auto mogen rijden

        Login om te reageren
  2. tupperware zegt

    5 december 2014 om 17:03

    Is dit de reactie op de actie van de Lupo 3L club..
    Dat heeft dan niet bepaald het gewenste effect gehad hè..

    Misschien een beter idee voor die gekkies in Utrecht, maak de hele binnenstad vrij van elke vorm van gemotoriseerd verkeer.
    Wel zo rustig, schoon en veilig, scheelt ook een berg berovingen door bontkraagjes op scooters..

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    5 december 2014 om 17:09

    Vorm van discriminatie!

    Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    5 december 2014 om 17:09

    Wat staat er eigenlijk over in over de vrachtwagens? Ik zie ze dadelijk al aan komen, allemaal daf’s v1600…..

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      5 december 2014 om 21:41

      @henkhupelschoten: Voor vrachtwagens gelden al 3-4 jaar milieuzones. Evenals in Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en nog div steden. Het startte met minimaal euro 3 + roetfilter, maar is inmiddels opgeschroeft naar euro 5 dacht ik.

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        6 december 2014 om 08:26

        @rrk147: Euro 4 mag ook maar dat gaat er ook binnekort aan. Ben benieuwd wat er daadwerkelijk over vrachtwagens staat in dat plan

        Login om te reageren
  5. sebasjuhh zegt

    5 december 2014 om 17:10

    LOL. Ik kan er echt niet meer over zeggen denk ik.

    Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    5 december 2014 om 17:15

    Zucht…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      5 december 2014 om 20:19

      @gtwillem: Had ik een geweldig betoog, zorgt mijn nieuwe telefoon dat alleen het eerste woordje doorkomt (@AB: kan daar wat aan gedaan worden of ligt dat aan de inferieure kwaliteit van de iPhone)

      Over de gemeente Utrecht: schandalig. Ik snap dat er beslissingen genomen moeten worden, maar dit is ongefundeerde symboolpolitiek. Een A2 1.4 TDI mag niet Utrecht in, maar een Escalade 6.0 wel… Dat kun je niet verkopen onder het motto ‘schonere auto’s in Utrecht”. Doe dan alleen alle auto’s weren uit de binnenstad, met goede parkeermogelijkheden en OV naar de stad. Utrecht is al een lastige stad om met de auto in te rijden. Zorg dan dat alleen bewoners, ondernemers en transportdiensten de stad in kunnen. En als symboolpolitiek laat je alleen elektrische auto’s toe (of wellicht Hybrides, aangezien deze in de binnenstad (lagere snelheden, veel optrekken vanaf lage snelheid, waar hybrides excelleren).

      Het is geen enkel probleem dat er beslissingen gemaakt moeten worden, maar het moment dat GroenLinks gaat oordelen over auto’s, is de uitslag onzinnig. Je gaat mormonen ook niet verantwoordelijk stellen voor het Rosse Buurt beleid…

      Login om te reageren
  7. sydney zegt

    5 december 2014 om 17:21

    Die zijn helemaal van het padje af daar.Als het dan zo erg is allemaal,gooi dan inderdaad het hele centrum dicht voor al het gemotoriseerd verkeer.Laat je alleen nog auto’s van bewoners binnen en zorg je voor gratis openbaar vervoer in de binnenstad.Maar nee,de parkeergarage’s parkeermeters en BOA’s moeten natuurlijk wel wat te doen hebben.Valt nog mee dat we hier nog geen diesel en ander minder jongblikrazzia’s hebben.Meestal lopen ze hier in voorop in dat soort zaken.Aan de andere kant, als ik zie hoeveel parkeerplekken er bij mij voor de deur elke dag weer leeg staan,waar ik een jaar of vijf geleden regelmatig rondjes over de grachten moest rijden voor een plek,heb ik het idee dat de meeste wel twee keer nadenken alvorens met de auto naar de hoofdstad te komen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      5 december 2014 om 17:25

      @sydney:
      Als je in Utrecht gebruik maakt van Park&Ride is het openbaar vervoer bijna gratis, de laatste keer is al een jaar of 4 geleden maar toen betaalde ik €1,50 voor de parkeerplaats en de bus naar Hoog Chagerijne….

      Login om te reageren
      • sydney zegt

        5 december 2014 om 17:59

        @jrk68: OK thanks, wist ik niet.Maar ik kom er ook nooit moet ik eerlijk zeggen.

        Login om te reageren
    • eklasse zegt

      5 december 2014 om 21:07

      @sydney: Het vergeten van het doel is de meest voorkomende vorm van domheid.

      Login om te reageren
  8. mercedesclk350 zegt

    5 december 2014 om 17:22

    Er moet nog een bronvermelding bij, De Speld.

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      5 december 2014 om 18:28

      @mercedesclk350: Dit kan niet van de Speld afkomstig zijn, anders had de Telegraaf het wel direct als een eigen stuk gepubliceerd.

      Login om te reageren
  9. Tommy2 zegt

    5 december 2014 om 17:22

    Verbied eerst die stinkscooters en brommers maar eens, veel vervuilender dan een dieseltje van 10 jaar oud.

    Login om te reageren
  10. rob911carrera zegt

    5 december 2014 om 17:34

    Sinds het tegenwoordig populair is om te zeggen; discriminatie!

    Login om te reageren
    • rob911carrera zegt

      5 december 2014 om 17:34

      @rob911carrera: oeps, was al eerder gezegd..

      Login om te reageren
  11. fiatpalio zegt

    5 december 2014 om 17:37

    Straks zeggen ze nog diesels van voor 2011!

    Login om te reageren
  12. oktaan zegt

    5 december 2014 om 17:54

    Belachelijke symboolpolitiek. Ik woon zelf in het centrum van de Domstad en heb werkelijk nog nooit last gehad van dieseldampen of een andere diesel gerelateerde ongemakken. Ik ben geen klager, maar laat ze liever wat doen aan die niet-westerse allochtonen die ’s avonds rondjes rijden rond het neude om maar eens wat te noemen.

    Login om te reageren
  13. Bartholomeo zegt

    5 december 2014 om 18:09

    *zoekt op mobile.de naar een mooie V12 Q7…*
    Dingen zijn nog een beetje te duur.

    Login om te reageren
  14. 4244cc zegt

    5 december 2014 om 18:12

    Lol hier op curacao kan het allemaal en betaal je 90 cent benzine per liter

    Login om te reageren
    • bluebird zegt

      5 december 2014 om 20:01

      @4244cc: luchtkwaliteit valt ook mee, behalve als je in de lucht van de isla zit ;)

      Login om te reageren
  15. dragspert zegt

    5 december 2014 om 18:16

    Ik geb gelukkig als dagelijkse auto een Trafic van 2008 (2,5L diesel, alles behalve zuinig), voor de vrouw een Twingo van 2001, dus die mag ook Utrecht in, en voor de warme weekenden heb ik een BMW 2002 van 1973. Oftewel 40 jaar oud. Ik ontglip met alles nipt de nieuwe maatregelen. Niks mis mee dus!

    Login om te reageren
  16. rufctr01 zegt

    5 december 2014 om 18:32

    Dan laat iedereen utreg toch links liggen, dan piepen ze wel anders. En de Utrechters moeten nu niet zeiken, ze hebben zelf hun gemeente gekozen. Ga je voor Links dan kies je ervoor om financieel uitgekleed te worden en ben je voor symbool politiek…

    Login om te reageren
  17. granlusso zegt

    5 december 2014 om 18:34

    Dit is toch echt waanzin. Waarom denkt een college van B&W hierover een gedegen beslissing te kunnen maken? Dit gebeurt zó vaak met lokale overheden, ze beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben en nemen zich niet de moeite om zich te laten voorlichten.

    Waarom bijvoorbeeld niet op kentekenniveau? Laat mensen met een diesel van vóór 2006 desnoods een sticker aanvragen, dat op basis van fijnstof uitstoot (staat immers geregistreerd per model) kan worden beslist of een auto wel of niet het centrum in mag.

    Login om te reageren
  18. donald zegt

    5 december 2014 om 19:11

    Krijg je nu dan ook korting op de wegenbelasting omdat je op dat deel van NL niet mag rijden?

    Login om te reageren
  19. HZW zegt

    5 december 2014 om 19:24

    Goed begin, maar verbied al die oude kolenboot diesels in dit land, vraag me nog steeds af hoe dergelijke diesel door roetkeuring komen.

    Login om te reageren
  20. csx3000 zegt

    5 december 2014 om 19:26

    Hoezo 2006?
    Ehm we doen een rondvraag bij onze vriendjes van GL, wie heeft er een diesel ouder dan van 2006, het antwoord is niemand, mooi dan is dat de grens.
    Vriendjespolitiek = corruptie

    Login om te reageren
  21. csx3000 zegt

    5 december 2014 om 19:28

    Maar fijnstof is wel killing!

    Login om te reageren
  22. gearhead zegt

    5 december 2014 om 19:37

    Ok, dus 3/4 van de taxi’s verdwijnen…… Ik moet het nog zien. Kortzichtig

    Login om te reageren
  23. woot zegt

    5 december 2014 om 19:39

    Daar kom ik dus ook niet weer.

    Login om te reageren
  24. clioracing zegt

    5 december 2014 om 19:53

    En elektrische auto’s voorzien van 8000 laptopbatterijen die op stroom rijden, opgewekt door kolencentrales, worden wel door hun geaccepteerd. Als die hokken al op stroom rijden… Die Groenlinksers zijn compleet matteklap! Ze zullen wel een klap van een overgesubsidieerde windmolen hebben gehad.

    Login om te reageren
  25. mgmgb zegt

    5 december 2014 om 20:06

    Waarom, waarom zo dom zijn op jaartallen te werken? Waarom niet op Euro normen zoals in Duitsland? Dit systeem is gebaseerd op willekeur. Mijn Oldsmobile uit ’88 voldoet ruimschoots aan Euro 1 (verplicht vanaf 1992 voor benzineauto’s) en mag daarmee in Duitsland milieuzones in. Utrecht zou echter niet mogen. Waarom? Geen idee. Het voldoet qua uitstootnormen maar helaas, een paar jaar te oud. Wie het snapt mag het mij uitleggen.

    Login om te reageren
    • nielsvanderweiden zegt

      5 december 2014 om 22:33

      @mgmgb: Om de banale reden dat, anders dan in Duitsland, de uitstootnorm van een bepaalde auto niet altijd rechtstreeks uit het kentekenbestand (RDW) te halen valt. Bij de benzineauto’s kun je dus niet zonder meer filteren op Euro1 of beter, want pas vanaf pakweg Euro3 of Euro4 is dat een apart regeltje geworden in het bestand. Om ‘willekeur’ te voorkomen is dus voor deze oplossing gekozen, want de handhaving zal wel (net als bij de vrachtauto’s) volledig geautomatiseerd gaan plaatsvinden.

      Per januari geldt het bord milieuzone ook voor personenauto’s en bestelauto’s, dat is in het verkeersreglement (RVV 1990) gewijzigd. De data eerste toelating (o.a. tot 31-12-2005 voor dieselpersonenauto’s) zijn dus in landelijke wetgeving vastgelegd. Gemeenten mogen de toelatingscriteria naar eigen inzicht aanpassen door deze op een onderbord te vermelden, maar de criteria mogen alleen versoepeld worden, niet aangescherpt. Als Utrecht dus oldtimers van ouder dan 40 jaar toe wil laten, dan mag dat; diesels van voor, zeg, 1-1-2009 weren mag niet.

      Login om te reageren
  26. cooper96 zegt

    5 december 2014 om 21:32

    Wat heb je als mens dan ook in Utrecht te zoeken, jammer voor de ondernemers in de binnenstad nu komen er nog minder mensen in de stad.

    Login om te reageren
  27. parker zegt

    5 december 2014 om 22:02

    Terecht. Pauperdiesels!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 december 2014 om 23:14

      @parker: ehh. De paupers rijden een oude benzine auto. Snobs zoals ik een recente diesel. Maar mij treft het niet, ik vermijd Utrecht als sinds 2006 als de pest. In en om Utrecht staat altijd file en de zelfs al noemen ze het Hoog Catherijne, het blijft het dieptepunt van Nederland.

      Login om te reageren
  28. kjeld zegt

    5 december 2014 om 23:35

    HET Vredenburg en DE Neude. (Meningen zijn verdeeld over “DE” in 030)

    Login om te reageren
  29. nicoco2neutraal zegt

    6 december 2014 om 03:28

    Graag zou ik van iemand van de gemeente een reactie mogen ontvangen, hoe ze omgaan met mensen die op 100% biodiesel rijden, en dan ook nog in een 3L. Dit geeft namelijk een uitstoot die te verwaarlozen. is euro 4? dat is dan zo achterhaalt ! hoe krijg ik dit geregistreerd? Momenteel rij ik in een Mondeo, 100% biodiesel. Dus geen 3L maar Co2 neutraal.! Roetuitstoot vele malen minder dan de normale diesel! Val ik dus ook onder het jaartal willekeur beleid van Utrecht? Natuurlijk, stel je voor dat er recht wordt gedaan aan mensen die voorop gaan in het voorkomen van die vervelende uitstoot van Co2 en roet.
    Nico

    Login om te reageren
  30. cvierc zegt

    6 december 2014 om 09:13

    Deze dieselaar heeft z’n City Blacklist al opgesteld, Amsterdam bovenaan, nummer 2 is Utrecht. Beide zijn stinksteden met smerge grachten. Als ze mijn business niet willen breng ik mijn business wel naar de steden en dorpen die dit wel willen. Tot aan Staphorst toe waar je overal gratis kan parkeren en je net zoveel landbouwvoertuigen en vrachtwagens ziet als auto’s. Voor de autoblogger veel leuker dan Amsterdam of Utrecht met die smerige treinen en trams.

    Login om te reageren
  31. je16 zegt

    6 december 2014 om 09:23

    Hoe willen ze dat controleren ?

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      6 december 2014 om 15:12

      @je16: met camera’s, en die hangen er al!

      Login om te reageren
  32. baasbas zegt

    6 december 2014 om 10:16

    Eh, waar is de bron dat het nu 2006 gaat worden?

    Login om te reageren
  33. desjonnies zegt

    6 december 2014 om 10:37

    Kan iemand mij 1 reden geven waarom ik in vredesnaam ooit naar Utrecht zou willen?
    Neen?
    Ik ook niet.

    Login om te reageren
  34. Hupke zegt

    6 december 2014 om 11:49

    Fijn stof, is een echte plaag, maar dan mogen ze ook de houtkachels, remblokjes, kwaliteitsloos asphalt, stadsbussen,… etc. gaan aanpakken, want anders lijkt het toch maar verdacht veel op een symbool dossier.

    Login om te reageren
  35. norge zegt

    6 december 2014 om 21:18

    Dat wordt pas echt lachen met de volgende verkiezingen daar.
    En zoals de @desjonnies zegt “wie wil er nou in vredesnaam naar Utrecht”?

    Login om te reageren
  36. konigenoelz zegt

    7 december 2014 om 23:18

    Wat hebben we daar eigenlijk te zoeken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North