
Dat GroenLinks er geen gras over laat groeien in de Utrechtse binnenstad is intussen lang en breed bekend. Maar wat blijkt nu? De “alle-diesels-van-voor-2001”-grens was nog maar een opmaatje naar veel striktere maatregelen.
Gratis en voor niks geven we je nog één keer de regels met betrekking tot de binnenstad van Utrecht per 1 juli 2015. Bestuurders van oudere en relatief meer vervuilende dieselauto’s (oftewel alles met Euro2- of lagere classificatie) mogen met ingang van eerder genoemde datum rechtsomkeert maken bij het naderen van de mueslizone. Dat, of ze kunnen een prent à €160 op de deurmat verwachten. Met het oog op de luchtkwaliteit en het voortbestaan van de ijsbeer een prima maatregel, ware het niet dat handhaving van dit verbod gebaseerd wordt op de datum eerste toelating.
Zo is het dus mogelijk dat een Lupo 3L van 2000 wordt geweerd, terwijl dit zuinigheidswondertje nota bene aan de Euro4-norm voldoet. Wilt u daarentegen met een puffende en kuchende oldtimer of een Audi Q7 V12 TDI een lekker drankje gaan doen op het Neude? Geen probleem, u bent van harte welkom. Wat betreft oldtimers stelt het stadsbestuur namelijk dat het niet wil dat “klassiekers van historische waarde van de weg verdwijnen”, en dat hun bijdrage aan de vervuiling minimaal is. True, maar dat dat laatste geldt toch net zo goed voor, bijvoorbeeld, een Lupo 3L?
Omdat zelfs het Utrechtse stadsbestuur begrijpt dat er op deze manier bestuurders van bepaalde bedrijfs- als personenauto’s onevenredig worden benadeeld, bestaat de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen. De toelichting bij de beleidsregels van de gemeente vermeldt in Art. 6 lid 1 onder b echter dat dat niet mogelijk is voor auto’s die vóór 1-1-2001 zijn toegelaten en tóch voldoen aan de Euro3- of Euro4-norm. De reden? Men wil het risico op willekeur inperken. Juist.
Daarnaast hebben automobilisten die een roetfilter of andere retrofit-onderdelen monteerden vette pech. Volgens Utrecht is uit onderzoek namelijk gebleken dat dergelijke onderdelen zorgen voor gelijkblijvende of zelfs slechtere prestaties, als het om de uitstoot gaat. Euh, maar waarom wordt de montage van bijvoorbeeld een roetfilter dan sinds 2006 fiscaal gestimuleerd? Enfin, het Utrechtse college van B en W zal het wel weten.
De toekomst…
… ziet er niet bepaald rooskleurig uit voor eigenaren van dieselauto’s die regelmatig in het Utrechtse stadscentrum moeten zijn. De ‘Datum Eerste Toelating’-grens wordt voor zelfontbranders namelijk opgerekt naar 01-01-2006. Zegge en schrijve: één januari tweeduizendenzes. Daarnaast moeten ook bestuurders van bezineauto’s eraan geloven, maar die grens komt op een enigszins schappelijke 1 juli 1992 te liggen. Eigenaren van auto’s ouder dan 39 jaar ontspringen de dans, hun auto valt binnen het bereik van de oldtimer-uitzondering. Wanneer deze regeling daadwerkelijk van kracht gaat staat niet in de toelichting, maar de conceptversie van de plannen ligt er in elk geval al.
Oh ja, het verbod geldt eveneens niet voor eigenaren van dieselauto’s die van hun zelfontbrander een elektrische auto hebben gemaakt. Dat zou immers “het doel van de milieuzone voorbijschieten”. We verzinnen het niet.
Met dank aan David voor de tip!
Ze zouden alle diesels moeten verbieden.
@SimonMc: Ze zouden GroenLinks moeten verbieden!!!
@VeniVidiVici:
Niemand heeft die lui in Utrecht verplicht om daarop te stemmen, ze krijgen dus dat waar ze om gevraagd hebben..
@venividivici: iedereen die op groen links stemt moet verplicht zijn rijbewijs inleveren en nooit meer auto mogen rijden
Is dit de reactie op de actie van de Lupo 3L club..
Dat heeft dan niet bepaald het gewenste effect gehad hè..
Misschien een beter idee voor die gekkies in Utrecht, maak de hele binnenstad vrij van elke vorm van gemotoriseerd verkeer.
Wel zo rustig, schoon en veilig, scheelt ook een berg berovingen door bontkraagjes op scooters..
Vorm van discriminatie!
Wat staat er eigenlijk over in over de vrachtwagens? Ik zie ze dadelijk al aan komen, allemaal daf’s v1600…..
@henkhupelschoten: Voor vrachtwagens gelden al 3-4 jaar milieuzones. Evenals in Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en nog div steden. Het startte met minimaal euro 3 + roetfilter, maar is inmiddels opgeschroeft naar euro 5 dacht ik.
@rrk147: Euro 4 mag ook maar dat gaat er ook binnekort aan. Ben benieuwd wat er daadwerkelijk over vrachtwagens staat in dat plan
LOL. Ik kan er echt niet meer over zeggen denk ik.
Zucht…
@gtwillem: Had ik een geweldig betoog, zorgt mijn nieuwe telefoon dat alleen het eerste woordje doorkomt (@AB: kan daar wat aan gedaan worden of ligt dat aan de inferieure kwaliteit van de iPhone)
Over de gemeente Utrecht: schandalig. Ik snap dat er beslissingen genomen moeten worden, maar dit is ongefundeerde symboolpolitiek. Een A2 1.4 TDI mag niet Utrecht in, maar een Escalade 6.0 wel… Dat kun je niet verkopen onder het motto ‘schonere auto’s in Utrecht”. Doe dan alleen alle auto’s weren uit de binnenstad, met goede parkeermogelijkheden en OV naar de stad. Utrecht is al een lastige stad om met de auto in te rijden. Zorg dan dat alleen bewoners, ondernemers en transportdiensten de stad in kunnen. En als symboolpolitiek laat je alleen elektrische auto’s toe (of wellicht Hybrides, aangezien deze in de binnenstad (lagere snelheden, veel optrekken vanaf lage snelheid, waar hybrides excelleren).
Het is geen enkel probleem dat er beslissingen gemaakt moeten worden, maar het moment dat GroenLinks gaat oordelen over auto’s, is de uitslag onzinnig. Je gaat mormonen ook niet verantwoordelijk stellen voor het Rosse Buurt beleid…
Die zijn helemaal van het padje af daar.Als het dan zo erg is allemaal,gooi dan inderdaad het hele centrum dicht voor al het gemotoriseerd verkeer.Laat je alleen nog auto’s van bewoners binnen en zorg je voor gratis openbaar vervoer in de binnenstad.Maar nee,de parkeergarage’s parkeermeters en BOA’s moeten natuurlijk wel wat te doen hebben.Valt nog mee dat we hier nog geen diesel en ander minder jongblikrazzia’s hebben.Meestal lopen ze hier in voorop in dat soort zaken.Aan de andere kant, als ik zie hoeveel parkeerplekken er bij mij voor de deur elke dag weer leeg staan,waar ik een jaar of vijf geleden regelmatig rondjes over de grachten moest rijden voor een plek,heb ik het idee dat de meeste wel twee keer nadenken alvorens met de auto naar de hoofdstad te komen.
@sydney:
Als je in Utrecht gebruik maakt van Park&Ride is het openbaar vervoer bijna gratis, de laatste keer is al een jaar of 4 geleden maar toen betaalde ik €1,50 voor de parkeerplaats en de bus naar Hoog Chagerijne….
@jrk68: OK thanks, wist ik niet.Maar ik kom er ook nooit moet ik eerlijk zeggen.
@sydney: Het vergeten van het doel is de meest voorkomende vorm van domheid.
Er moet nog een bronvermelding bij, De Speld.
@mercedesclk350: Dit kan niet van de Speld afkomstig zijn, anders had de Telegraaf het wel direct als een eigen stuk gepubliceerd.
Verbied eerst die stinkscooters en brommers maar eens, veel vervuilender dan een dieseltje van 10 jaar oud.
Sinds het tegenwoordig populair is om te zeggen; discriminatie!
@rob911carrera: oeps, was al eerder gezegd..
Straks zeggen ze nog diesels van voor 2011!
Belachelijke symboolpolitiek. Ik woon zelf in het centrum van de Domstad en heb werkelijk nog nooit last gehad van dieseldampen of een andere diesel gerelateerde ongemakken. Ik ben geen klager, maar laat ze liever wat doen aan die niet-westerse allochtonen die ’s avonds rondjes rijden rond het neude om maar eens wat te noemen.
*zoekt op mobile.de naar een mooie V12 Q7…*
Dingen zijn nog een beetje te duur.
Lol hier op curacao kan het allemaal en betaal je 90 cent benzine per liter
@4244cc: luchtkwaliteit valt ook mee, behalve als je in de lucht van de isla zit ;)
Ik geb gelukkig als dagelijkse auto een Trafic van 2008 (2,5L diesel, alles behalve zuinig), voor de vrouw een Twingo van 2001, dus die mag ook Utrecht in, en voor de warme weekenden heb ik een BMW 2002 van 1973. Oftewel 40 jaar oud. Ik ontglip met alles nipt de nieuwe maatregelen. Niks mis mee dus!
Dan laat iedereen utreg toch links liggen, dan piepen ze wel anders. En de Utrechters moeten nu niet zeiken, ze hebben zelf hun gemeente gekozen. Ga je voor Links dan kies je ervoor om financieel uitgekleed te worden en ben je voor symbool politiek…
Dit is toch echt waanzin. Waarom denkt een college van B&W hierover een gedegen beslissing te kunnen maken? Dit gebeurt zó vaak met lokale overheden, ze beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben en nemen zich niet de moeite om zich te laten voorlichten.
Waarom bijvoorbeeld niet op kentekenniveau? Laat mensen met een diesel van vóór 2006 desnoods een sticker aanvragen, dat op basis van fijnstof uitstoot (staat immers geregistreerd per model) kan worden beslist of een auto wel of niet het centrum in mag.
Krijg je nu dan ook korting op de wegenbelasting omdat je op dat deel van NL niet mag rijden?
Goed begin, maar verbied al die oude kolenboot diesels in dit land, vraag me nog steeds af hoe dergelijke diesel door roetkeuring komen.
Hoezo 2006?
Ehm we doen een rondvraag bij onze vriendjes van GL, wie heeft er een diesel ouder dan van 2006, het antwoord is niemand, mooi dan is dat de grens.
Vriendjespolitiek = corruptie
Maar fijnstof is wel killing!
Ok, dus 3/4 van de taxi’s verdwijnen…… Ik moet het nog zien. Kortzichtig
Daar kom ik dus ook niet weer.
En elektrische auto’s voorzien van 8000 laptopbatterijen die op stroom rijden, opgewekt door kolencentrales, worden wel door hun geaccepteerd. Als die hokken al op stroom rijden… Die Groenlinksers zijn compleet matteklap! Ze zullen wel een klap van een overgesubsidieerde windmolen hebben gehad.
Waarom, waarom zo dom zijn op jaartallen te werken? Waarom niet op Euro normen zoals in Duitsland? Dit systeem is gebaseerd op willekeur. Mijn Oldsmobile uit ’88 voldoet ruimschoots aan Euro 1 (verplicht vanaf 1992 voor benzineauto’s) en mag daarmee in Duitsland milieuzones in. Utrecht zou echter niet mogen. Waarom? Geen idee. Het voldoet qua uitstootnormen maar helaas, een paar jaar te oud. Wie het snapt mag het mij uitleggen.
@mgmgb: Om de banale reden dat, anders dan in Duitsland, de uitstootnorm van een bepaalde auto niet altijd rechtstreeks uit het kentekenbestand (RDW) te halen valt. Bij de benzineauto’s kun je dus niet zonder meer filteren op Euro1 of beter, want pas vanaf pakweg Euro3 of Euro4 is dat een apart regeltje geworden in het bestand. Om ‘willekeur’ te voorkomen is dus voor deze oplossing gekozen, want de handhaving zal wel (net als bij de vrachtauto’s) volledig geautomatiseerd gaan plaatsvinden.
Per januari geldt het bord milieuzone ook voor personenauto’s en bestelauto’s, dat is in het verkeersreglement (RVV 1990) gewijzigd. De data eerste toelating (o.a. tot 31-12-2005 voor dieselpersonenauto’s) zijn dus in landelijke wetgeving vastgelegd. Gemeenten mogen de toelatingscriteria naar eigen inzicht aanpassen door deze op een onderbord te vermelden, maar de criteria mogen alleen versoepeld worden, niet aangescherpt. Als Utrecht dus oldtimers van ouder dan 40 jaar toe wil laten, dan mag dat; diesels van voor, zeg, 1-1-2009 weren mag niet.
Wat heb je als mens dan ook in Utrecht te zoeken, jammer voor de ondernemers in de binnenstad nu komen er nog minder mensen in de stad.
Terecht. Pauperdiesels!
@parker: ehh. De paupers rijden een oude benzine auto. Snobs zoals ik een recente diesel. Maar mij treft het niet, ik vermijd Utrecht als sinds 2006 als de pest. In en om Utrecht staat altijd file en de zelfs al noemen ze het Hoog Catherijne, het blijft het dieptepunt van Nederland.
HET Vredenburg en DE Neude. (Meningen zijn verdeeld over “DE” in 030)
Graag zou ik van iemand van de gemeente een reactie mogen ontvangen, hoe ze omgaan met mensen die op 100% biodiesel rijden, en dan ook nog in een 3L. Dit geeft namelijk een uitstoot die te verwaarlozen. is euro 4? dat is dan zo achterhaalt ! hoe krijg ik dit geregistreerd? Momenteel rij ik in een Mondeo, 100% biodiesel. Dus geen 3L maar Co2 neutraal.! Roetuitstoot vele malen minder dan de normale diesel! Val ik dus ook onder het jaartal willekeur beleid van Utrecht? Natuurlijk, stel je voor dat er recht wordt gedaan aan mensen die voorop gaan in het voorkomen van die vervelende uitstoot van Co2 en roet.
Nico
Deze dieselaar heeft z’n City Blacklist al opgesteld, Amsterdam bovenaan, nummer 2 is Utrecht. Beide zijn stinksteden met smerge grachten. Als ze mijn business niet willen breng ik mijn business wel naar de steden en dorpen die dit wel willen. Tot aan Staphorst toe waar je overal gratis kan parkeren en je net zoveel landbouwvoertuigen en vrachtwagens ziet als auto’s. Voor de autoblogger veel leuker dan Amsterdam of Utrecht met die smerige treinen en trams.
Hoe willen ze dat controleren ?
@je16: met camera’s, en die hangen er al!
Eh, waar is de bron dat het nu 2006 gaat worden?
Kan iemand mij 1 reden geven waarom ik in vredesnaam ooit naar Utrecht zou willen?
Neen?
Ik ook niet.
Fijn stof, is een echte plaag, maar dan mogen ze ook de houtkachels, remblokjes, kwaliteitsloos asphalt, stadsbussen,… etc. gaan aanpakken, want anders lijkt het toch maar verdacht veel op een symbool dossier.
Dat wordt pas echt lachen met de volgende verkiezingen daar.
En zoals de @desjonnies zegt “wie wil er nou in vredesnaam naar Utrecht”?
Wat hebben we daar eigenlijk te zoeken?