• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Virtual Safety Car moet crash als die van Bianchi voorkomen

Auteur: JordyS, gepost 8 januari 2015 om 19:54 – 26 Reacties

De virtuele safety car werd getest in Brazilië


Je hebt er helaas een zwaar ongeluk voor nodig, maar dan gebeurt er gelukkig wel degelijk wat. De Formule 1-reglementen omtrent safety car-situaties gaan dit seizoen op de schop.

We maakten voor het eerst kennis met de virtuele safety car na het ongeluk van Jules Bianchi in Japan. Hij klapte met hoge snelheid tegen een takelwagen op een plek waar hij eigenlijk langzamer had moeten rijden, aangezien het erg hard regende en meerdere rijders van de baan schoten. De virtuele safety car moet er met ingang van het nieuwe seizoen voor zorgen dat er daadwerkelijk afgeremd wordt.

Het systeem werd al getest tijdens de vrije trainingen van de laatste drie races van 2014 en is nu klaar voor een definitieve invoering. De virtuele safety car ‘komt de baan op’ zodra deelnemers of officials in gevaar zijn, maar het nog niet noodzakelijk is om de echte safety car het asfalt op te sturen. Mocht dat het geval zijn, dan zien de coureurs het VSC-lampje branden op hun stuur en moeten ze zich aan de snelheidslimiet houden.

Het is nog niet duidelijk hoe er opgetreden wordt tegen coureurs die het gas wat te diep intrappen, want daar zullen de dienstdoende stewards zich tijdens de raceweekends over buigen. We hebben zo’n vermoeden dat je niet met een simpele boete weg komt: een tijdstraf lijkt meer op zijn plaats.

Ook interessant!

  • De Aston Martin F1 Safety & Medical Car zijn hier
  • Aston Martin Safety Car
    LOL: politie in Monaco houdt Formule 1 Safety Car aan
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Jules Bianchi, Racing

Vorig bericht: « Geen parkeervergunning meer voor Rotterdammers met ‘vervuilende’ auto
Volgend bericht: Honda verzwijgt ongelukken, krijgt boete van 70 miljoen »

Lees Interacties

Reacties

  1. aallex zegt

    8 januari 2015 om 20:03

    Is dit dan niet gewoon een ander woord voor de huidige dubbele-gele vlag situatie?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      8 januari 2015 om 20:13

      @aallex: Yes, alleen zijn de regels nu zo aangepast dat er ook wat gedaan kan worden tegen de rijders die zich niet aan de snelheid houden.

      Login om te reageren
      • MrSkyline zegt

        9 januari 2015 om 01:00

        @JordyS: het lijkt mij dat je een drive through penalty krijgt als je te hard rijd oid.

        Login om te reageren
  2. stfu zegt

    8 januari 2015 om 20:11

    Het is mij nog steeds onduidelijk hoe dat door rijders gezien wordt, aangezien het virtueel is? Is een simpel lampje in de cockpit niet net zo makkelijk?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      8 januari 2015 om 20:18

      @stfu: Ze hebben een lampje op hun stuur + de borden langs het circuit.

      Login om te reageren
  3. mclarenf1lm zegt

    8 januari 2015 om 20:15

    Jullie zeggen het nu wel mooi 10 keer, maar wat houdt ”virtual safety car” nu precies in?

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      8 januari 2015 om 20:20

      @mclarenf1lm: Je hebt soms situaties die niet serieus genoeg zijn voor een echte neutralisatie met safety car, maar wel gevaarlijk zijn (zie Bianchi). Zodra dat gebeurt, mogen de coureurs niet harder rijden dan een bepaalde snelheid, zodat er niet nog meer ongelukken gebeuren. Wij zien dat op TV met een balkje zoals hierboven, de coureurs hebben een speciaal lampje voor dergelijke situaties op hun stuur.

      Login om te reageren
      • mclarenf1lm zegt

        8 januari 2015 om 20:43

        @JordyS: Dankjewel voor de verheldering! Hopelijk zien ze het lampje wel optijd..
        In de motorwereld is men al bezig met een display voor op het helmvizier, zou hier wel goed bij van pas komen.

        Login om te reageren
    • Hupke zegt

      8 januari 2015 om 20:54

      @mclarenf1lm:

      Iets zoals een pitlimiter op de wagen van de leider? Ik heb ook absoluut geen idee.

      Login om te reageren
      • matje140 zegt

        8 januari 2015 om 21:38

        @Hupke: is erg lastig te realiseren, F1 wagens hebben ook al problemen met de limiter als ze hem zelf aan mogen zetten, laat staan dat ie op afstand geactiveerd moet worden……

        Login om te reageren
  4. hummer95 zegt

    8 januari 2015 om 20:16

    Kunnen ze niet gewoon van afstand er een limiet instellen waardoor de auto’s gewoon weg niet harder kunnen als toegestaan ? Die kunnen ze dan aanzetten bij een dubbele gele vlag situatie

    Login om te reageren
    • matje140 zegt

      8 januari 2015 om 21:38

      @hummer95: is erg lastig te realiseren, F1 wagens hebben ook al problemen met de limiter als ze hem zelf aan mogen zetten, laat staan dat ie op afstand geactiveerd moet worden……

      Login om te reageren
  5. dwersbongel zegt

    8 januari 2015 om 20:20

    Een lampje? Ik zat bij het woord virtueel echt te denken aan een heel vet vizier met projectie er in. Zal wel aan mij liggen :|

    Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      8 januari 2015 om 20:58

      @dwersbongel: Dat zou inderdaad kunnen, maar dit geeft praktisch hetzelfde effect terwijl het veel minder gecompliceerd om te maken is.

      Login om te reageren
  6. bazzelijn zegt

    8 januari 2015 om 20:31

    Of zoals bij Le Mans met een 60 kilometer per uur zone

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      8 januari 2015 om 20:42

      @bazzelijn:
      Bij Le Mans hebben ze dat overgenomen van het DNRT maar dat daargelaten, het werkt hetzelfde.
      Gewoon de boel op de pitlimiter en niemand rijdt meer te hard.
      Dit systeem is ook eerlijker, je raakt je opgebouwde voorsprong niet meer kwijt.
      Of het ook bijdraagt aan de spanning is dan weer een ander verhaal..

      Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    8 januari 2015 om 20:41

    Goed initiatie maar vaar mij af hoe de uitvoering er werkelijk uit gaat zien

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    8 januari 2015 om 21:45

    We zijn toch tegen verl electronica in de F1. Racen is nu eenmaal gevaarlijk, dat weten de coureurs ook.

    Login om te reageren
  9. rob5nismo zegt

    8 januari 2015 om 21:46

    Ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken maar dat zien we vanzelf

    Login om te reageren
  10. towi1989 zegt

    8 januari 2015 om 22:01

    Nounou, de marketing afdeling heeft weer goed hun werk gedaan door met een naam te komen die iets verschrikkelijk high techs doet verwachten… maar dit niet waar maakt.

    Login om te reageren
  11. smartlappie zegt

    8 januari 2015 om 22:31

    Beetje slap. Overal met bijna elk werk gebeuren er wel eens ongelukken,hoe spijtig het ook is. En zeker met zo een sport kan dat gebeuren dat weet je als er er aan begint. Verder zit er ook een stuk zelfverantwoording bij de coureurs zelf…volgens mij liep te teamleiding te roepen dat die moest pushen….. Zou eerder die aanpakken voor het veroorzaken van het ongeluk.

    Login om te reageren
  12. bigcar zegt

    9 januari 2015 om 00:14

    Is dit niet in strijd met de regel dat een formule 1 wagen geen gegevens of signalen van buiten de auto mag ontvangen?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      9 januari 2015 om 08:14

      @bigcar:
      Nee, signalen van buiten af krijgen ze nu ook al.
      Om bv het drs te activeren krijgen ze ook pieptoon te horen en dat signaal komt van buitenaf.
      Op LeMans werden de rijders afgelopen jaar via de radio geattendeerd op een 60 zone, ze moesten dan zelf optijd de pitlimiter activeren.
      Het activeren van de pitlimiter kan ook op basis van GPS gegevens, maar of ze al zover zijn?
      Dat antwoord moet ik je schuldig blijven.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 januari 2015 om 12:27

      @bigcar: de regel is bedoeld dat de wagen geen signalen mag ontvangen. De coureur mag dat natuurlijk wel, hij kan immers ook gewoon de pit borden zien.

      Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    9 januari 2015 om 08:38

    Vlaggen, pit-gozer in je oortje, lampje op je stuur. Daar zit eigenlijk geen verandering in.
    Een bepaalde snelheidslimiet over een gedeelte van de baan / hele baan stellen; tja eigenlijk is daar ook weinig anders aan; en dan moet t nog goed gemeten worden ook, anders is het alsnog oneerlijk.
    Overigens; zo hard reed Bianchi toch niet op het moment hij van de baan spinde?

    Login om te reageren
  14. arii zegt

    9 januari 2015 om 11:57

    De bedoeling is dat bij zo’n VSC de coureurs een minimale tijd om over dat bepaalde sector te doen krijgen. Oftewel, ze moeten dan bijvoorbeeld minstens 45seconden over desbetreffende sector doen waar er dubbel geel van toepassing is.
    Beetje raare oplossing vind ik, hoe moeten ze nou gaan mierenneuken dat ze niet een seconde te kort over doen etc :/ sommige mensen krijgen er dan ook (met geluk) meer profijt van terwijl andere door een zielige seconde of 2 te kort waarschijnlijk een stop-go penalty krijgen oid.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North