• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geen verplicht dimlicht overdag in EU

Auteur: Dennis, gepost 4 december 2007 om 07:50 – 68 Reacties

Dimlicht

De discussie of overdag met dimlicht rijden bijdraagt aan de verkeersveiligheid is niet nieuw. Ook de Europese Commissie heeft het vraagstuk tegen het licht gehouden (woordspeling) en besloten om af te zien van de verplichting voor automobilisten om overdag dimlicht te voeren. Brussel wilde hiermee één lijn trekken in Europa, omdat in een aantal landen dimlicht overdag verplicht is, maar door de maatregel zouden motorrijders minder opvallen.

In plaats van een verplicht dimlicht voor automobilisten, is de Europese Commissie wel positief over een speciaal daglampje op auto’s. Een dergelijk lampje wordt nog niet gebruikt. Het moet minder fel zijn dan dimlicht en wellicht worden autofabrikanten verplicht gesteld om een dergelijk lampje op nieuwe auto’s te installeren.

De Motorrijders Actie Groep (MAG) heeft z’n twijfels bij Zweedse onderzoeken die stellen dat verlichte auto’s veiliger zijn en is opgelucht dat de dimlichtverplichting van de baan is. Motorrijders in Nederland hebben al vrijwillig hun licht aan. Als alle auto’s dat ook zouden doen (doet een meerderheid dat niet al lang??), dan zien de automobilisten ons niet meer aankomen, aldus voorzitter Nico Perk. Met een speciaal daglicht op auto’s kan hij nog net leven. De motorrijders willen zich in de toekomst wel blijven onderscheiden van het beoogde daglicht van auto’s, wellicht met een kleurtje of een iets fellere koplamp. (via: volkskrant)

Ook interessant!

  • Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
    Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • vol gas
    Vanaf 1 juli van dit jaar wordt te hard rijden bloedirritant
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « Ferrari 430 Scuderia op Nederlandse snelweg
Volgend bericht: Hyundai onthult logo Genesis »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bennink zegt

    4 december 2007 om 08:22

    Audi heeft zijn ‘daytime running lights’ al… en met audi ook een heleboel getunede wagens…

    Login om te reageren
  2. W!d zegt

    4 december 2007 om 08:25

    een kleurtje? net zoals de lelijke gele koplampen?

    Login om te reageren
  3. Gregorius zegt

    4 december 2007 om 08:27

    Een aardige gedeelte van de motorrijders in Nederland doet niet alleen het dim licht aan, maar ook het groot-licht. Zelfs dan word je nog lang niet altijd gezien.

    Daarnaast is het dan wel weer handig, dat ALS je op een minder verlichte weg, zelfs overdag, rijdt en je ziet een auto (vaak in oninspirerende kleur), ben je wel gelijk meer alert!

    De ontwikkeling van Audi is trouwens zeker een goede.

    Login om te reageren
  4. Jesper zegt

    4 december 2007 om 08:53

    is het ‘De Motorrijders Actie Groep’ of heb je gewoon 2x ‘De’ ingetikt? :D

    -edit: zo beter?-

    Login om te reageren
  5. de sjonnies zegt

    4 december 2007 om 09:00

    Ach ja, waarom zou de EU toch eens met een simpel besluit komen, zoals ik eerder heb gezegd ben je in Polen verplicht van 1 november t/m 1 maart met licht aan overdag te rijden, zucht, kan de EU eens met een goed compromis komen……………

    Login om te reageren
  6. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 09:24

    Hier in Zweden is het verplicht, en dat is een zeer goede zaak. Je ziet autos veel beter aankomen, zeker de grijze muizen bij druilerig weer. Maar ook bij een laaghangende zon kan het net even dat verschil maken.

    Die reactie van MAG vind ik echt je reinste onzin. Hoe kan zo’n klein clubje nou een grootschalig onderzoek in twijfel stellen? Hebben ze een tegenonderzoek wat het tegendeel bewijst of zo? Zeg dan gewoon dat je het er niet mee eens bent zeg, wat een l*lkoek. En er rijden nog altijd vele malen meer autos rond dan motoren, moeten al die auto’s dan maar ‘onveiliger’ rondrijden omdat de heren motormuizen bang zijn dat ze ondersteboven gereden worden?

    Login om te reageren
  7. Armada zegt

    4 december 2007 om 09:32

    En wat dan met het milieu? met verlichting aan rijden verhoogt het brandstof verbruik ;)

    Login om te reageren
  8. Greg zegt

    4 december 2007 om 09:34

    YES! I love Europe!

    Je reinste onzin… overdag dimlicht voeren.

    Wie overdag een andere auto of motorfiets niet ziet aankomen, hoort geen deel te nemen aan het verkeer en moet een bezoekje aan Pearl afleggen.

    We proberen met z’n allen energiezuiniger te leven en in dat straatje past ook het niet met z’n allen onnodig energie verspillen in de vorm van dimlicht overdag.

    Login om te reageren
  9. Greg zegt

    4 december 2007 om 09:36

    @Armada
    je was me voor…

    Login om te reageren
  10. GboX zegt

    4 december 2007 om 09:44

    Ik blijf gewoon met de Xenontjes aan rijden hoor!

    Login om te reageren
  11. Vincentvld zegt

    4 december 2007 om 09:45

    Als het slecht weer is met slecht zicht oke, maar als je onder normale omstandigheden licht nodig hebt om een auto te zien kun je in mijn ogen beter stoppen met auto rijden! Wellicht is een test van het gezichtsvermogen een beter (en milieuvriendelijker) idee?

    Login om te reageren
  12. Willy zegt

    4 december 2007 om 09:56

    @ Bennink, BMW en Mercedes ook hoor, Audi kwam pas erna met het idee ;)

    Login om te reageren
  13. CasperH zegt

    4 december 2007 om 09:56

    Ik snap best dat Nico Perk en zijn brommerclub graag gezien willen worden, maar aangezien nu al een procentje of 70 met dimlicht rijdt slaat zijn standpunt werkelijk nergens op.

    Het gaat er niet om wat ik aan zie komen, het gaat erom óf ik iets aan zie komen. Ik vind het zeer betreurenswaardig dat door dit soort onzinargumenten deze maatregel niet wordt doorgevoerd.

    Login om te reageren
  14. Pieter zegt

    4 december 2007 om 10:01

    Dimlicht voeren hoeft niet, ook al is dit veel veiliger. Zijn ze dan ook zo ‘wijs’ om zilvergrijs of dergelijke ‘grijze muizen’ kleuren te verbieden. Die auto’s zijn op buitenwegen nagenoeg onzichtbaar zonder verlichting. Dat heeft overigens minder met de kwaliteit van onze ogen te maken, dan met de werking er van; wij hebben contrast nodig om wat te zien. Een grijze auto tegen een grijze achtergrond is nauwelijks te zien. Hoewel, wanneer is er nu een grijze lucht in Nederland, waar zeur ik over.
    Het gejank van de motorrijders zou mogen verstommen bij echt kwetsbare verkeersdeelnemers; fietsers. Die hebben overdag nooit licht aan en zijn dus nog veel lastiger te zien.
    Audi krijgt een aardig, maar onverdiend compliment; Zweedse auto’s hebben al eeuwen overdag automatisch hun licht aan, kon vaak niet eens uit. Ik heb heel wat seintjes gekregen met mijn Volvo’s en Saab.
    En even over het milieu, natuurlijk kost het meer energie, die 2 x 70 W en 2 x 40 W lampjes (of zoiets, noem getallen om het contrast met de kilowatts/pk’s van de auto te illustreren). Maar dat geldt ook voor het extra gewicht van de kreukelzone en die veiligheidsvoorziening wil ik ook niet kwijt.

    Login om te reageren
  15. roy zegt

    4 december 2007 om 10:07

    Een dergelijk lampje wordt nog niet gebruikt. Het moet minder fel zijn dan dimlicht

    uhh, stadslicht?

    Login om te reageren
  16. Roadronner zegt

    4 december 2007 om 10:13

    Stadslicht is ook het eerste dat in mij opkwam ja

    Vaag artikel hoor!!

    Login om te reageren
  17. Dennis zegt

    4 december 2007 om 10:18

    @roy: Waarschijnlijk moet het nieuwe lampje feller zijn dan stadslicht, maar dus niet zo fel als dimlicht. Vraag mij ook niet wat het nut is…

    @Roadronner: Hey, don’t shoot the messenger!

    Login om te reageren
  18. Roadronner zegt

    4 december 2007 om 10:44

    Ik neem jou ook niks kwalijk dennis ;)

    Login om te reageren
  19. Jan C. zegt

    4 december 2007 om 11:04

    auto’s die met licht aan rijden zijn bewezen beter te zien. Motorrijders die met licht aan rijdenook. Rare reactie van de MAG.

    Login om te reageren
  20. Kyanite zegt

    4 december 2007 om 11:09

    Sinds 1996 toen ik in het bezit kwam van het roze papiertje en de sleutels van een auto rij ik altijd met dimlicht aan. Zeker als je veel op provinicale wegen rijd ga je het nut hiervan inzien. Dus met wat Pieter schrijft ben ik het roerend eens.

    Dat geneuzel over extra brandstof verbruik is onzin, als je je auto kapot rijdt omdat je niet gezien wordt is vele malen slechter voor het milieu. Maar dit wil nog weleens vergeten worden door onze groene ‘vrienden’.

    Login om te reageren
  21. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 11:09

    @ Armanda: Ik moet altijd smakelijk lachen om mensen zie zeggen geen lichten aan te doen ivm milieu en extra brandstofverbruik. Dat is namelijk echt marginaal, en als het bewezen is dat het ten goede komt van de veiligheid dan vind ik het echt sneu om dat als argument aan te dragen. Zeker omdat het overschot van de mensen die dit argument gebruikt een behoorlijke bijdrage aan het milieu zou leveren door hun rechtervoet iets minder hard neer te drukken van tijd tot tijd…

    Login om te reageren
  22. ESSAAAAAAAAAAAAAA... zegt

    4 december 2007 om 11:49

    Armada en Greg zijn of de leeftijd van 12 nog niet gepasseerd of zijn niet verder gekomen dan 2 mavo ofzo. Wat een kolder zeg!

    Opzich heeft het MAG een punt. Als motorrijder ben je namelijk zeer kwetsbaar en is het zeer wenselijk dat je opvalt tussen al het andere autoverkeer. Het voeren van dimlicht door motoren was daarvoor een handig middel. Echter, zoals hier ook al was opgemerkt, rijden steeds meer auto’s zelf ook met dimlicht aan (ik ook). Het “voordeel” dat motoren dus hadden valt op die manier weg en daar is het MAG niet blij mee. Echter, je kan mensen niet verbieden om dimlicht te gebruiken overdag want het heeft grote voordelen. Alleen dus niet voor motoren.

    Dat mensen die “daglichten” van Audi erbij halen snap ik eigenlijk niet. Dat zijn gewoon ouderwetse dimlichten die overdag gebruikt worden om zichtbaar te zijn ipv het xenonlicht dat vooral gebruikt wordt om zelf meer te zien. Dus ook daar zal het MAG niet blij mee zijn.

    Mij lijkt het handigste om de lampen van motoren een ander kleurtje te geven. Of iets in die richting. Dat is het goedkoopste (er zijn veel minder motoren dan auto’s) en op die manier vallen de motoren alsnog op tussen de auto’s met dimlichten aan.

    Voor de fietsers hebben we dan alleen nog geen oplossing…

    Login om te reageren
  23. SaxoVTS zegt

    4 december 2007 om 12:14

    Mooi zo. Ik vind het ook een stom voorstel.

    Login om te reageren
  24. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 december 2007 om 12:20

    Jammer, wordt al eeuwen over gediscussieerd maar schiet dus nog niet op.
    Oh, en ik ben uiteraard voor.
    En degene die Audi geweldig vindt omdat ze het al hebben: Saab al 60 jaar…

    Login om te reageren
  25. Ewout zegt

    4 december 2007 om 12:27

    Ik ben nog steeds helemaal voor, als ik ’s ochtends naar school fiets met een laagstaande zon, kan ik auto’s beter herkennen als het dimlicht aan is.
    Met rijles moet ik standaard het dimlicht aan doen.

    Login om te reageren
  26. Bennink zegt

    4 december 2007 om 12:32

    @ ESSAAAAAAAAAAAAAA… schreef: gewoon ouderwetse dimlichten

    Dat is niet helemaal juist, die Day Driving Lights van Audi branden onafhankelijk van de achterlichten.

    Login om te reageren
  27. Greg zegt

    4 december 2007 om 13:09

    @ESSAAAAAAAAAAAAAA

    Kan je als je het ergens niet mee eens bent, niet gewoon op de inhoud van de post ingaan, zonder direct op de persoon te spelen die de inhoud geplaatst heeft?

    Jij laat juist het beeld ontstaan dat jij 12 bent of in Mavo 2 zit door je manier van reageren… ;-)

    Ik meen bloed serieus dat wie op een klaarlichte dag een auto niet ziet, omdat deze geen dimlicht voert, echt van de weg moet worden gehaald. Het zijn deze kippige figuren die het aantal verkeerdoden onnodig doen stijgen.

    Je hoort mij niet zeggen dat wanneer het overdag mistig is of zwaar regent, sneeuwt enz, het dimlicht uit moet blijven… Bij slecht weer of schemering vind ik het zelf ook storend als er automobilisten zonder licht rondrijden.

    Maar als de weersomstandigheden er niet om vragen blijft mijn licht uit. En wie daar moeite mee heeft, heeft pech gehad.

    Login om te reageren
  28. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 13:14

    Onderzoek na onderzoek wijst uit dat autos met lichten aan beter zichtbaar zijn onder welke weersomstandigheid dan ook. Dan vind ik het alleen maar logisch dat dimlicht verplicht moet worden.

    Login om te reageren
  29. binkie zegt

    4 december 2007 om 13:20

    @ Greg

    goede punten; helemaal met je eens. Licht overdag is onnodig op de gemiddelde weg (behalve op plekken waar het overdag wat donkerder is, boswegen en zo, of bij slecht weer). Je doet in huis ook geen licht aan overdag om beter te kunnen zien, dus waarom op de weg.

    En mensen die persé willen patsen met hun xenon rommel doen dat dus maar ’s avonds.

    Login om te reageren
  30. binkie zegt

    4 december 2007 om 13:20

    @ Bramzel

    er zijn net zo veel onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

    Login om te reageren
  31. Fiat Coupe 20v turbo zegt

    4 december 2007 om 13:22

    “Als alle auto’s dat ook zouden doen (doet een meerderheid dat niet al lang??), dan zien de automobilisten ons niet meer aankomen, aldus voorzitter Nico Perk”

    Wat een kolder! Welk onderzoek ondersteunt deze bewering? Mij klinkt het niet erg logisch in de oren. Als iedereen zijn lichten aandoet is iedereen toch beter zichtbaar? Of denk in nu te simpel na…

    Volgens mij is de redenering van dhr. Perk als volgt: Zie je overdag een voertuig met de lichten aan rijden dan zal het wel een motor zijn. Als iedereen zijn licht aandoet is dit onderscheid verdwenen.

    Nou meneer Perk, dan doen jullie met z’n alle toch lekker de lichten uit, of maak je je lampen fijn geel oid. dan vallen jullie weer op.
    (ik heb niks tegen motorrijders, maar wel tegen het ongefundeerde gezwets van deze MAG voorzitter)

    Ow en aan alle mensen die beweren dat grijze muizen (zilvere auto’s)gevaarlijk zijn:
    [url] http://www.lease4less.nl/nieuws/?period=20075&nieuws_id=1112 [/url]

    Login om te reageren
  32. Greg zegt

    4 december 2007 om 13:31

    @binkie

    Ik ben het ook met jou eens! :-)

    Login om te reageren
  33. Mikeee zegt

    4 december 2007 om 13:56

    Kijk eens aan! Typisch een gevalletje van WAAR BEMOEIT DE EU ZICH TOCH WEER EENS MEE!?

    Óf het is de geld- en regelzucht van Den Haag óf het zijn weer de onbereikbaren in Brussel met hun geld- en regelzucht.

    Ga toch wat nuttigs regelen GVD! Een lampje aan of uit zetten kunnen we prima zonder jullie! Doen we al ruim 100 jaar.

    Login om te reageren
  34. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 13:59

    @ binkie: Show me maar eens een paar links dan, want dat lijkt me erg stug :)

    Login om te reageren
  35. eMilt zegt

    4 december 2007 om 14:00

    Ik ben absoluut voorstander van dimlicht overdag. Het extra energieverbruik is marginaal maar het vergroot wel de veiligheid (ben ik van overtuigd!). De kans om gezien te worden is groter en je kan beter afstand en snelheid inschatten van tegemoet komend verkeer.

    Ik vind de klacht van de MAG wat vreemd. Dus alleen motorrijders mogen veiliger rijden, automobilisten niet ?? Ik erger me trouwens ook mateloos aan motorrijders die met groot licht tussen de file doorrijden. Gewoon dimlicht graag!! (ik heb er op zich niks tegen dat ze tussen de auto’s door rijden)

    @binkie: Verlichting in huis heb je aan om wat te kunnen zien. Dimlicht overdag heb je aan om gezien te worden!

    Login om te reageren
  36. RenesisHP zegt

    4 december 2007 om 14:00

    @Greg.

    Ik woon in centrum Rotterdam. Oke, als je het hier niet goed ziet, ben je aardig kippig. Als je buiten de stad komt, veranderd het verhaal gewoon een heleboel. Ik heb onlangs mijn ogen laten nakijken(lensdrager) en daaruit bleek dat ik zo’n 110% (ten opzichte van de gemiddelde Nederlander) zicht heb. Dat is behoorlijk scherp kan ik je zeggen, maar ook ik heb wel eens moeite om andere auto’s te zien als we een laagstaand zonnetje of schemering hebben. Het is gewoon een feit dat auto’s beter zichtbaar zijn met lichten aan, dat zie ik elke dag weer. Natuurlijk zie je onverlichte auto’s ook wel, maar soms voor het mooie te laat. Vooral op N wegen in Zeeland zijn er veel kop-kop botsingen door slecht zicht, waaronder ook een bekende van mij met een racelicentie(dan heb jij goed zicht hoor), die zich gewoon aan de snelheid hield.
    Wat is hiervan de conclusie, alle beetjes extra helpen, dus ook dat beetje extra zichtbaarheid. En wat betreft het milieu; Ik vind mijn eigen veiligheid belangrijker dan een F*cking boom.

    Login om te reageren
  37. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 14:00

    @ binkie deel twee: je redenering rommelt. Jij verbind licht aan zelf beter kunnen zien. De redenering van lichten aan overdag gaat juist om het feit dat anderen jou beter kunnen zien. Groot verschil.

    Login om te reageren
  38. CasperH zegt

    4 december 2007 om 14:19

    Ik heb hier nog eens over nagedacht en hoe langer ik erover nadenk hoe pissiger ik wordt op dat MAG-clubje.

    Als iemand mij in mijn auto makkelijker ziet als gevolg van het feit dat er dimlicht wordt gevoerd en hij rijdt mij daardoor niet aan, dan is dat toch gewoon mooi meegenomen? Waarom zou ik meer risico moeten lopen als autobestuurder om door iemand over het hoofd gezien te worden, in verhouding tot een motorrijder? Het gaat erom dat we allemaal zo goed mogelijk zichtbaar zijn voor onze medeweggebruikers.

    Nico Perk: ik zal voortaan ’s nachts mijn lampen ook uitdoen goed? Dan zijn je leerdragende vrinden ook dan beter zichtbaar ten opzichte van auto’s. Idioot.

    De enige manier dat ze mij zo gek krijgen om mijn verlichting overdag uit te doen, is als ik zwart op wit krijg dat al mijn aan (on)zichtbaarheid gerelateerde schades vergoed worden door het MAG.

    Login om te reageren
  39. Altea Sportrider zegt

    4 december 2007 om 15:02

    @ Casper,
    WORD!!!! Ik kan het niet beter zeggen, en dat zegt wat, ;-).

    Login om te reageren
  40. mashell zegt

    4 december 2007 om 15:12

    10 punten voor Casper.

    Als motorrijders zich echt zorgen maakten om hun zichtbaarheid en veiligheid dan stopten ze natuurlijk meteen met motorrijden.

    Mijn dimlicht blijft aan!

    Login om te reageren
  41. frans zegt

    4 december 2007 om 15:23

    Ik rij zelf ook motor en ik rij 6 x per week van tilburg naar roermond
    Dus ik kom vaker bij leenderhiede in de file.
    En dan doe ik mijn alarm lichten aan en er zijn nog automobilisten die dat niet zien
    Of ze zich ergeren dat wij als motorrijder wel door kunnen.
    En zij moeten wachten tot het verkeer weer sneller gaat

    Login om te reageren
  42. Greg zegt

    4 december 2007 om 15:24

    Mijn dimlichten blijven uit als t zonnetje mooi aan de hemel schijnt….

    Trouwens, grote valkuil hier is de schijnveiligheid.. Pas maar op met z’n allen dat we elkaar niet wijspraten dat we zo goed zichtbaar zijn met de lichten aan overdag, waardoor we weer onoplettender achter het stuur gaan zitten met alle gevolgen van dien.

    En laten we de stadsverlichting niet vergeten.. Das ook niet zonder reden uitgevonden….

    Login om te reageren
  43. Juppe zegt

    4 december 2007 om 15:38

    +1 voor Casper. Ik rij ook altijd met dimlicht aan, zelfs als het zonnig is. Ik vind het een goede gewoonte, want zo vergeet je het ook niet als het minder mooi weer is. Of een tunnel inrijdt. Of een bosweg.
    Ik zie niet in waarom motorrijders een alleenrecht op dimlicht overdag zouden moeten krijgen. Wat dat betreft slaat de MAG hier door, terwijl ze normaal erg goede zaken doen!

    Motorrijders die onder het mom van betere zichtbaarheid hun grootlicht aandoen zijn helemaal fout bezig imo. Door het grootlicht kun je (ik iig) vaak niet inschatten hoe ver weg de motor is, of hoe hard ie rijdt. Werkt erg averechts.

    @Greg,
    Wat is eigenlijk het nut van stadslicht? Je mag er niet mee rijden, het kan alleen handig zijn als je langs de kant van de weg parkeert.

    Login om te reageren
  44. Koen zegt

    4 december 2007 om 15:43

    @casper

    Er al eens aangedacht dat motorrijders heel wat kwetsbaarder zijn dan jij in je koekblik? Een beetje redelijkheid mag wel vind ik.

    Login om te reageren
  45. Greg zegt

    4 december 2007 om 16:05

    @Juppe
    Ik zie er wel nut in… De stadsverlichting a la BMW bijvoorbeeld met die ronde ringen is ook overdag goed zichtbaar zonder dimlicht. Daarnaast gaat de achterverlichting ook automatisch aan, waardoor je in de file elkaar op tijd ziet

    Jammer genoeg mogen we van de wetgever niet enkel stadsverlichting voeren in NL. Moet zeggen dat ik het zelf heel vaak doe en heb in al die jaren dat ik al rij, nog nooit een agent er iets over horen roepen.

    Login om te reageren
  46. Greg zegt

    4 december 2007 om 16:08

    moet zijn: ik zie er wel het nut van in…

    Login om te reageren
  47. CasperH zegt

    4 december 2007 om 16:17

    @ Koen; Als alle motorrijders gedwongen werden tot motorrijden kon ik het met je eens zijn. Maar iemand die op een motor stapt wéét dat hij kwetsbaarder is, en de meeste motorrijders nemen dat risico bewust. Het genot is voor hen schijnbaar groter als het ongemak van de kwetsbaarheid.

    Ik houd zelf ook van motoren en ik wil komend jaar mijn rijbewijs gaan halen. Dat ik dan kwestbaarder ben als in een auto, dat weet ik. Maar ik vind niet dat ik dan positief gediscrimineerd hoef te worden.

    En nu ik er nóg langer over nagedacht heb: ik ben erg benieuwd naar het volgende: Hoeveel meer ongelukken zouden er gebeuren doordat motorrijders auto’s te laat of niet zien als gevolg van niet gevoerde verlichting door de automobilisten. Ik denk dat dat aantal nog wel eens een stuk groter kon zijn dan het aantal ongelukken dat voorkomen zou worden mochten auto’s zonder licht gaan rijden ten faveure van de motorrijders.

    Login om te reageren
  48. CasperH zegt

    4 december 2007 om 16:20

    @ Frans; de automobilisten die dat doen vind ik persoonlijk zielige stumpers maar dat is niet het onderwerp van dit bericht. Die discussie is in het verleden al wel eens gevoerd hier geloof ik…

    Login om te reageren
  49. Knorrit zegt

    4 december 2007 om 16:25

    Aha, dus de motorrijders willen een iets fellere koplamp. Dan word ik tenminste helemaal verblind zodat ik hen nóg eerder aanrijd.

    Login om te reageren
  50. Jaap zegt

    4 december 2007 om 16:47

    Dagverlichting is gewoon een extra lamje in de koplamp dat brandt bij lopende motor heeft niks met stadslicht of dimlicht te maken. Bij stads- en dimlicht brand namelijk de achterverlichting. Bij dagverlichting niet.

    Maar weet iemand hoe dat werkt in de scandinavische landen. Is daar deze dagverlichting voldoende of moet men daar ook dimlicht met achterverlichting voeren?

    Over stadslicht kan je duidelijk zijn…. het zijn parkeerlichten. Verlichting die je gebruikt om je auto meer zichtbaar te maken tijdens het parkeren. Niets meer en niet minder.

    By the way, als motorrijders zich zo bewust zijn van hun kwetsbaarheid, waarom verwachten ze dan van elke automobilist dat ze gezien worden terwijl ze het volle vermogen van hun stalen ros gebruiken.

    Ik denk dan ff aan dat liedje van Normaal over Bertus, BSA en Norton.

    Eindigd ook met een automobilist die de snelheid van een motor niet kent…. Mensen verwachten gewoon niet zo’n scheurijzer van links…

    Kortom laten we allemaal het dimlicht ontsteken, onze ogen gebruiken en en beetje anticiperen… Dat heb ik namelijk nog helemaal niet gehoord. Dat anticiperen. Auto- of motorrijden is niets anders dan de fouten van jezelf en anderen zien aankomen en ontwijken.

    Login om te reageren
  51. bmw6cyl4live zegt

    4 december 2007 om 16:59

    @ arnada en greg

    wat zijn jullie voor milieu hippie`s ik kom liever veilig aan dan niet omdat ik niet gezien zou worden. voorkomen is beter dan genezen. en dan maakt mij dat litertje brandstof echt niet uit. als het al brandstof kost wat ik me afvraag. de motor draait toch en je dynamo ook altijd. dus. als je wat aan het milieu wil doen ga dan op de fiets. of doe je licht AAN en zeur niet over het milieu.

    heb namelijk altijd lichten aan als ik in de auto rij.

    Login om te reageren
  52. Pieter zegt

    4 december 2007 om 17:05

    @ Fiat
    Ik maakte mijn opmerking over grijze auto’s in relatie tot de zichtbaarheid voor anderen, ik meen ook uitgelegd te hebben waarom (contrast en zo).
    Ik zal me maar niet wagen aan koude grond psychologie om te verklaren waarom donkere auto’s toch vaker schade hebben. (hoewel, het is wel verleidelijk: ‘macho’ versus ‘muis’ en dat soort ongefundeerde borrelpraat)

    Nog even voor de mensen die (nog) perfecte ogen hebben en de hele discussue onzin vinden:
    Verlichting overdag is om zichtbaar te zijn voor anderen, dus ook voor degenen die medisch volkomen geschikt zijn om aan het verkeer deel te nemen, maar geen arendsogen meer hebben. Dit overkomt ons trouwens allemaal, bril of geen bril. Op je 30e heb je bijvoorbeeld al 2x zo veel licht nodig om iets te zien dan op je 20e, dat kan Pearl echt niet verhelpen.
    Ideetje voor Eurlings: alle 30-plusser van de weg af vanwege hun afgenomen gezichtsvermogen: alle files in een keer opgelost (en de economie om zeep, maar dat is een ander ministerie).

    Login om te reageren
  53. Juppe zegt

    4 december 2007 om 17:12

    @Jaap,
    Dat zijn idd Daytime Running Lights.

    Interressant stukje daarover:
    http://www.lightsout.org/story.html

    Login om te reageren
  54. Zoef zegt

    4 december 2007 om 17:21

    Ik vind het goed hoor, dat het niet verplicht is. We hebben al veel te veel verbodjes en verplichtinkjes.

    Ik steek m`n lichten toch wel aan want ik vind het veiliger. En als niet iedereen het doet is het des te veiliger om het wel te doen.

    Login om te reageren
  55. Zoef zegt

    4 december 2007 om 17:23

    En wat me ook van het hart moet: automobilisten en motorrijders horen bondgenoten te zijn. Beide worden immers belaagd door de Bende Van De Stinkhippies. We hebben een gemeenschappelijke vijand.

    Login om te reageren
  56. Pieter zegt

    4 december 2007 om 17:58

    sorry voor de overigen, very off topic, net zoals Zoef zojuist reageerde
    @ Zoef
    Ik rij graag auto, maar maak me ook zorgen om de toekomst van onze planeet. Ben ik volgens jou dan ook een stinkhippie of is daar een speciale categorie voor? (suggesties: ‘collamobilist’ of ‘automobicriet’)

    Login om te reageren
  57. Greg zegt

    4 december 2007 om 18:07

    Mijn lichten blijven overdag uit! punt.

    Aanstellerig gedoe. Doe er niet aan mee.

    Login om te reageren
  58. BaRa zegt

    4 december 2007 om 18:09

    Maakt me niets of ze het wel of niet verplicht maken. Zolang ze maar niet het omgekeerde doen: me verbieden van met m’n lichten aan te rijden.

    Login om te reageren
  59. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 18:29

    @ jeroen: Hier in Zweden is overdag verlichting verplicht, maar het maakt niet uit of je stadslicht of normaal gebruikt. ’s Avonds maakt dat uiteraard wel uit. Ik zie ze hier overigens ook regelmatig met stadslicht en mistlampen aan rijden, weet niet of dat volgens de wet mag maar het komt regelmatig voor.

    @ Casper: Ik ben het helemaal met je eens :)

    @ Greg: “Waar hebben ze stadslicht dan voor uitgevonden”; het gaat om verlichting in het algemeen, dus dat kan net zo goed stadslicht zijn als normale verlichting. Ga je verder overigens elke 5 posts herhalen dat je lichten overdag uitblijven? ;)

    @ frans: Als je met je motor door de file rijdt dan kan je verwachten dat er menigeen niet op zit te letten. De file is immers niet het meest spannende momentje in je reis. Ik keur het tussen de files doorrijden absoluut niet af en maak normaalgesproken altijd ruimte. Als jij tussen de rijen auto’s doorrijd neem je echter wel een (beperkt maar toch) risico, en dan is het ook je eigen verantwoordelijkheid om alert te zijn op slapende autorijders.

    Login om te reageren
  60. LTZ zegt

    4 december 2007 om 19:06

    @ Willy Audi wacht meestal met “innovatieve technologie” of het een succes is bij anderen.

    In Oostenrijk was rijden met dimlicht geloof ik vanaf 2006 verplicht. Volgend jaar wordt het weer afgeschaft omdat er alleen maar meer ongelukken gebeuren (nu betwijfel ik dat het ene met het andere te maken heeft, maar het helpt dus in ieder geval niet).

    Login om te reageren
  61. binkie zegt

    4 december 2007 om 19:14

    @ Bramzel

    hap ;)

    Login om te reageren
  62. Greg zegt

    4 december 2007 om 19:17

    @Bramzel
    I got carried away ;-)

    Login om te reageren
  63. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 20:04

    @ binkie: ‘hap’, het standaard antwoord voor mensen die geen tegenargument meer kunnen verzinnen? ;)

    Login om te reageren
  64. Pinho zegt

    4 december 2007 om 21:11

    Ik woon in Noorwegen en ook hier is licht verplicht overdag. Dat het een groot verschil is merkte ik afgelopen zomer toen ik voor het eerst in 2 jaar weer in Nederland was… toen ik over de grens kwam viel me direct op dat auto’s veel minder zichtbaar waren zonder licht. Ik had steeds de neiging om een seintje te geven aan iedereen die zonder licht aan reed.
    Speciaal bij regenachtig weer, laagstaande zon en wegen met veel schaduw. Want je kan wel zeggen, ja maar op die momenten moet je je licht wél aan doen, maar waar is de grens? Voor de één is het licht genoeg tijdens een zware regenbui, de ander vind van niet. En bijvoorbeeld bij laagstaande zon… degene die met de zon in de rug rijdt heeft nergens last van terwijl het verkeer dat de zon recht in z’n waffel krijgt juist slecht ziet.

    Het hele probleem is letterlijk met een druk op de knop op te lossen (en bij sommige auto’s gaat het dus vanzelf) maar nee hoor, de EU moet weer de raarste redenen verzinnen om het verkeer niet veiliger te maken.

    Login om te reageren
  65. Peter zegt

    4 december 2007 om 21:11

    Ik heb de web nu zo’n beetje af gezocht, maar ik snap het niet.

    Is het nou wel verplicht of niet.

    Mag ik nu in italie of polen of switserland zonder dimlicht rijden?

    Login om te reageren
  66. Gerben zegt

    5 december 2007 om 05:25

    laten we allen een sirene en zwaailicht op onze auto’s plaatsen. Iedereen ziet en hoort je beter aankomen

    conclusie:
    Zeker veiliger,

    behalve als iedereen het doet, en oh ja dan hoor je de ambulances en politie niet meer

    zelfde gevoel heb ik met lichten aan rijden overdag ook. Hoe ver moet je gaan denk ik dan. Laten we ook alle zwarte, grijze en witte kleuren verbieden want die zijn ook slechter zichtbaar dan een rood, geel of licht groen kleurtje…

    Een vicieuze cirkel. Alles moet steeds veiliger…. waarom in godsnaam. Een ens moet leren dat bij het leven ook de dood hoort en niet iedereen kan blijven leven tot hij 100 word.
    Het is misschien cru maar daarom nog niet minder waar.
    Alles in onze samenleving wordt veiliger, geordender, meer regelgeving, meer wetten en onderstussen stijgt het percentage depressies, stress van dag tot dag
    Waarom vraag je je dan af. Omdat mensen steeds hogere muren om hun heen bouwen om zich veiliger te voelen, tot ze op een dag tot de ontdekking komen dat ze voor zichzelf een gevangenis gebouwd hebben.

    euhhhhhhh… heeft misschien niet zozeer iets met lichten aan of af te maken maar misschien indirect weer wel.

    Login om te reageren
  67. Greg zegt

    5 december 2007 om 10:49

    Erg diep Gerben…. :-)
    zal t laten bezinken….

    Login om te reageren
  68. Gerben zegt

    5 december 2007 om 22:31

    lol

    ja soms kan een mens doordraven

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North