• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf 1 juli van dit jaar wordt te hard rijden bloedirritant

Auteur: nicolasr, gepost 20 januari 2022 om 16:00 – 118 Reacties

bloedirritant

We hebben een datum. De EU heeft bepaald dat te hard rijden vanaf 1 juli aanstaande bloedirritant wordt. Lekker dan.

Het hing al een tijdje als een molensteen om de nek van de rechtschapen autoliefhebber; de verplichte snelheidsbegrenzer in nieuwe auto’s. Wij schreven er eerder ook al over, dit jaar zouden we de klos zijn. Maar wanneer precies? En hoe? Dat wisten we nog niet.

Nu weten we dat wel. De Europese Unie heeft bepaald dat vanaf juli van dit jaar alle nieuw ontwikkelde auto’s voorzien moeten zijn van een ‘Intelligent Speed Assistant’, de ISA. En vanaf juli 2024, dus over iets meer dan twee jaar, moeten zelfs alle nieuw verkochte auto’s een ISA gemonteerd hebben.

Die ISA is overigens een waarschuwingssysteem dat ingrijpt bij te snel rijden. Als je denkt dat dit alles is, dan heb je het mis. Dat systeem wordt namelijk gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven.

Het is geen snelheidsbegrenzer

Eerdere berichten spraken van een keiharde snelheidsbegrenzer. Dat is gelukkig niet het geval. Als je nu iets te hard rijdt, zorgt het systeem ervoor dat het vooral bloedirritant wordt. Zo geeft de ISA een vervelend geluidssignaal, of neemt de tegendruk van het gaspedaal toe.

Gelukkig is het systeem dus wel te omzeilen. Als je het gaspedaal harder indrukt, ga je ook nog gewoon harder. En in het begin kun je het systeem ook met een druk op de knop uitschakelen voor elke rit. Een beetje zoals bij het Start/Stop systeem dat nu al in de nieuwe auto’s zit dus. Maar wellicht dat ze dat nog gaan veranderen. Vast wel.

Hoe werkt het bloedirritante systeem?

De ISA werkt eigenlijk een beetje zoals de adaptieve cruisecontrol dat nu al doet. Als het systeem een ​​snelheidslimiet detecteert via een verkeersbord, word je hier op eerder genoemde wijze op geattendeerd. Ook kan de ISA ingrijpen voor wat betreft de snelheid, oftewel, hij remt je auto een beetje af. Precies zoals de ACC dat nu ook al voor je doet dus.

Verder krijg je dus die black box aan boord. Gelukkig kan je geen bekeuringen krijgen als ze dat ding uitlezen. Pas als je een ongeluk hebt gehad, kunnen ze die doos raadplegen om te zien of je misschien te hard hebt gereden. Maar goed, dat is nu. Je weet nooit wat ze daar in Brussel nog gaan veranderen.

Waarom doen ze dit in hemelsnaam

Je krijgt deze bloedirritante snelheidsbegrenzer vanwege de veiligheid. Althans, dat is de officiële lezing. Zonder ISA kunnen er tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en zo’n 140.000 ernstig gewonden per jaar extra vallen, probeert de EU ons te doen sidderen.

Tegenstand is er ook, voornamelijk over de foutmarges die het systeem heeft als het aankomt op het juist aflezen van de borden. Dat gaat nog weleens mis. En verder vinden mensen het vervelend als de overheid als een ware Big Brother meekijkt bij alles wat je doet.

Kortom, geniet nog maar even van het ‘ongestraft’ te hard rijden, dat pleziertje lijkt binnenkort echt tot het verleden te gaan behoren.

Ook interessant!

  • Video: iets te hard achteruit rijden
    Video: iets te hard achteruit rijden
  • Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
    Met een biertje op rijden kan straks helemaal niet meer?
  • Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
    Dit kost een jaar Porsche 911 rijden
  • vol gas
    Onderzoekje: Zo hard rijden we echt op de snelwegen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

europa-eu, maximumsnelheid, overheid, snelheid, software

Vorig bericht: « Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
Volgend bericht: Video: gepimpte 370Z daagt Tesla Model S Plaid uit, vliegt in de fik »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    20 januari 2022 om 16:08

    Kut EU… wel goed voor de waarde van al bestaande autos die zullen nog verder stijgen dan….

    Login om te reageren
    • narcotic zegt

      20 januari 2022 om 20:26

      @petroldrinker: nee, want het gaat ook ingebouwd worden in huidige wagens.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      20 januari 2022 om 21:43

      Als ik 2060 haal rij ik nog steeds in een auto uit 2023.

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        20 januari 2022 om 23:07

        @Johanneke: ik een auto uit 1988, katalysator en al die andere onzin doe ik ook niet aan. Mijn droom auto dan,, Sietra Sapphire Cosworth in Moonstone Blue en Mongoose knalpot

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          21 januari 2022 om 14:04

          Ik heb 2 auto’s, uit 93 en 98. Die uit 93 heeft een kat en wordt bij de apk ook gewoon op uitstoot gechecked, dacht dat dat verplicht was vanaf 92 of 93.

          Login om te reageren
          • shalomleon zegt

            21 januari 2022 om 18:54

            @Johanneke: nope 1997, mits het op je kentekenbewijs staat (die u9 code bijv). Als je een lambda sonde hebt, heb je tevens een kat

            Login om te reageren
    • sprankel zegt

      20 januari 2022 om 22:42

      Ja kut EU of zoals Autoblog het schrijft “Je weet nooit wat ze daar in Brussel nog gaan veranderen.”.

      Weet je wat Brussel daar over te zeggen heeft? Niets, nada, 0

      Dat is beslist door de EU lidstaten inclusief Nederland waarbij de Nederlandse bevolking hun eigen politiekers naar de EU gestuurd hebben. Het verhaaltje het moest van de EU, klopt niets van, zelfs al zou Nederland tegen gestemd hebben en zou de beslissing tegen de zin van Nederland zijn, dan kan Nederland net als iedere lidstaat eenzijdig het veto recht gebruiken en dit gewoon keihard tegenhouden.

      Dat het ‘Brussel’ is die beslist en dat het moet van de EU: leugens uit de mond van politiekers die maar al te graag met het vingertje naar ergens anders wijzen als het hun niet uitkomt. Gevaarlijke leugens, vraag dat maar aan de Britten, die zijn daar net iets te hard ingetrapt.

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        21 januari 2022 om 10:24

        @sprankel: he bah nuance. Dat doe je maar in het echte leven, we zijn hier op het internet, daar moet je boos zijn, al dan niet terecht.😉

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 januari 2022 om 10:26

        Ik stem voor afschaffing van veto rechten!

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    20 januari 2022 om 16:12

    Het is een beetje dubbel, er is niets mis met te hard rijden, mits je de tijd, plaats, en omstandigheden in acht neemt. Mocht je dus met gezond verstand te hard rijden is er niets aan de hand en heb je nergens last van. Je kunt het systeem tenslotte uitschakelen. (ik zie een extra stukje omzet voor chiptuners aankomen)

    Echter, de idioot welke een gevaarlijke situatie veroorzaakt kan een veel hogere boete/straf krijgen, en daar dit systeem de pakkans enorm vergroot zal het mensen wellicht tot nadenken zetten en gaat het aantal ongelukken omlaag. Maar dit is de theorie, nu de praktijk nog….

    Login om te reageren
    • bottles zegt

      20 januari 2022 om 16:33

      Je hoeft straks niet zelf meer na te denken, er wordt voor je gedacht
      En hoe meer common sense naar de achtergrond verdwijnt, hoe meer controle men over vanalles nodig acht.

      Login om te reageren
      • spacemoon24 zegt

        21 januari 2022 om 16:37

        @bottles: Hoe slimmer de auto’s, des te dommer de bestuurder

        Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    20 januari 2022 om 16:26

    nu weten we waarom de UK uit de EU wou stappen…allemaal geen hinder meer van dat gedoe.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 januari 2022 om 19:11

      @Jantje_555: niet helemaal waar. Fabrikanten gaan echt niet speciaal voor de UK auto’s leveren zonder dat systeem. Dus de UK krijgt het net zo goed voor hun kiezen.

      Login om te reageren
      • schuiftrompet zegt

        20 januari 2022 om 19:26

        @benja01: voor de UK worden toch al rechtsgestuurde auto’s gemaakt waarbij een hoop anders moet. Het weglaten van dit systeem zal juist een marktvoordeel opleveren. Als ze het eruit kunnen laten zullen ze dat doen. Zal immers ook productiekosten verlagen.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          20 januari 2022 om 20:35

          @schuiftrompet: dat is vanwege wetgeving anders kunnen ze daar geen auto’s verkopen. Mensen roepen graag van alles maar uiteindelijk doen ze niks. Fabrikanten gaan geen auto meer of minder verkopen hierdoor. In de eu en daarbuiten.

          Login om te reageren
        • karhengst zegt

          21 januari 2022 om 08:39

          Het afwijken van de standaard kost in de regel enkel geld, ook als er iets wordt weggelaten. Zie hoe fabrikanten tegenwoordig veelal de hardware voor features meeleveren, ook als een optie niet besteld is. Dat werd al gedaan voordat het idee er was iets achteraf via een shop te laten activeren (zie Tesla, of een paar Duitse merken).

          En zo camerageil als de Britten zijn zie ik ze dit overigens gewoon mee invoeren met de EU.

          Login om te reageren
  4. w0ut zegt

    20 januari 2022 om 16:26

    Hoop dat ze het tegengas een beetje slim maken. De lane assist/tegensturen op mijn wagen is bij wegenwerken gewoon levensgevaarlijk. Moet je o.w.v. werken een stukje over het andere rijvak of over een gearceerd gedeelte stuurt die gek me gewoon terug de werken in. :(

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      20 januari 2022 om 23:09

      @w0ut: ja, dit heb ik ook al meerdere keren gehad met een VW Arteon. Dat dit systeem goedgekeurd is..

      Login om te reageren
  5. Edge zegt

    20 januari 2022 om 16:28

    Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor verzekeraars hun polisvoorwaarden zo gaan aanpassen dat je alleen nog verzekerd bent als na een ongeval bleek dat je A) niet te hard reed en B) niet bewust te hard reed met je ISA uit

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      20 januari 2022 om 19:54

      Ik schat een seconde of 4. En dan ben ik nog mild.

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      20 januari 2022 om 20:08

      Dat lijkt mij een uitstekend idee!

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 januari 2022 om 10:30

      En dat het verplichte ESP niet uitstaat.

      Login om te reageren
  6. bottles zegt

    20 januari 2022 om 16:28

    Het is vooral de hoeveelheid data waar ze straks toegang toe hebben die me tegenstaat.
    Heel fijn dat ze “beloven” er geen misbruik van te maken, maar ze hoeven maar een wet te wijzigen en t is in 1x legaal.

    Het voelt vooral als een enorme inbreuk op je persoonlijke privacy en vrijheid.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      20 januari 2022 om 16:47

      Zoiets gaat altijd stapsgewijs. Wanneer mensen er aan gewend zijn, kun je een stukje verder gaan. Technisch is het mogelijk dat iedere overtreding door de auto geregistreerd wordt en online gemeld bij de overheid. De bekeuring kan dan volledig geautomatiseerd worden opgemaakt. En als het mogelijk is en de overheid er baat bij heeft, zal het er ook wel een keer van komen.

      Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    20 januari 2022 om 16:29

    EUSSR

    Login om te reageren
  8. audirick1995 zegt

    20 januari 2022 om 16:44

    Opzich sta ik wel achter dit systeem. Als je het uit kan zetten. En veroorzaak je een ongelijk, dan ben je gewoon goed de lul wat ook terecht is…. Ik rij zelf eigenlijk altijd 20/50km/h te hard als de weg een beetje vrij is en mocht ik dan een ongelijk maken dan is het me eigen stomme fout….

    Zou dit systeem wel gewoon zijn klep houden op de autobhan?😅

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      20 januari 2022 om 16:49

      Je zult het wel iedere keer dat je start opnieuw moeten uitschakelen. En als teveel mensen dit doen, zal die mogelijkheid op termijn wel verdwijnen.

      Login om te reageren
      • peewee05 zegt

        20 januari 2022 om 17:36

        @topless: hetzelfde als het start/stop systeem. Dit is ook het geval bij mijn auto totdat ik erachter kwam dat je dit met een app heel makkelijk permanent uit kan zetten 😁

        Login om te reageren
        • supertjeduc zegt

          20 januari 2022 om 18:34

          @peewee05: dan rij je nu in een sjoemeldiesel
          Je auto heeft een uitstoot berekend met start stop

          Login om te reageren
          • peewee05 zegt

            20 januari 2022 om 19:10

            Tjah helemaal correct, een euro6 uit 2015. Ik denk dat het wel meevalt qua extra uitstoot en de extra kosten aan slijtage op de lange termijn wegen voor mij niet op.

            Login om te reageren
    • Marijn90 zegt

      20 januari 2022 om 16:53

      @audirick1995: wat is een ongelijk?

      Login om te reageren
      • audirick1995 zegt

        20 januari 2022 om 18:01

        @marijn90: haha ongeluk natuurlijk! sorry juf😇

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      20 januari 2022 om 18:57

      @audirick1995: stoer hoor dat structureel te hard rijden. Een ambulance mag officieel 20 km/u boven maximumsnelheid, wat is jou excuus?

      Login om te reageren
      • audirick1995 zegt

        20 januari 2022 om 20:25

        @flutterby: niks is dat nodig dan? Ik zeg er ook bij als het kan. Beter gezegd als het rustig is op de weg…. Zie niet precies in waarom een bepaalde snelheid ook stoer zou moeten zijn maar goed😉

        Login om te reageren
      • christian85 zegt

        20 januari 2022 om 20:59

        @flutterby: hij zegt ook als de weg een beetje vrij is. Structureel 50km/h te hard vindt ik idioot maar 20km/h te hard op snelweg en waar het kan vindt ik wel meevallen. Op GPS is dat sowieso maar rond de 15km/h te hard.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 januari 2022 om 10:05

          @christian85: er is een groot verschil tussen 20 en 50 te hard.. Als je dat niet door hebt tijdens het rijden dan moet je zeker gewoon aan de maximumsnelheid houden.

          Login om te reageren
      • por100 zegt

        20 januari 2022 om 21:13

        Vrijheid, wat is jouW excuus om dat te bagatelliseren?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          21 januari 2022 om 07:15

          @por100: ten eerste de mensenlevens die op het spel gezet worden ter uitoefening van deze vrijheid en ten tweede zijn het deze probleemgevallen die dit soort wetgeving veroorzaken en kan ik zelf niet incidenteel meer mijn “vrijheid” uitoefenen. Al vind ik het persoonlijk weinig daarmee te maken hebben. Er zijn binnen eens land wel andere zaken waar ik mij meer zorgen om maak mbt tot vrijheid zoals mijn privacy.

          Login om te reageren
          • melcon zegt

            21 januari 2022 om 09:04

            Wat is precies het probleem met 130 rijden op een weg die volledig ingericht is als 130? We mogen 100 dat klopt, vanwege stikstof. Immiddels is – zelfs met Corona – al lang en breed bewezen dat het verkeer nagenoeg geen invloed heeft op de stikfstof uitstoot, of er nu 100 of 130 gereden wordt, of er veel of weinig gereden wordt, op de uitstoot cijfers heeft het noemenswaardige invloed (de correlatie is niet aangetoond). Welke mensenlevens op het spel gezet worden als je de snelheid rijdt waarvoor een weg is ingericht ontgaat mij volledig. De meeste ongelukken met letsel en/of dodelijke afloop vinden – uiteraard – plaats in de bebouwde kom. Daar is het niet overzichtelijk, heb je te maken met meerdere soorten verkeersdeelnemers, veel afslaand verkeer, rijbaan wisselingen en ga zo maar door. Dat is uiteraard niet interessant om het statiefje neer te zetten want als mensen staan te wachten voor een rood verkeerslicht zet je er niet zoveel op de foto hé ;-). Dus beter zet je dat ding neer – uiteraard op een relatief rustig tijdstip – op een stuk snelweg waar nooit wat gebeurd. Ik dwaal een beetje af, in elk geval, je kan prima beargumenteren dat 120 of 130 rijden op de snelweg niet leid tot meer verkeersongelukken en zeker geen extra mensenlevens kost (de cijfers tonen zelfs aan dat er meer verkeersongelukken plaatsvinden op de snelweg sinds het 100 is).

            Voor wat betreft de privacy ben ik het geheel met je eens, we hebben alle reden om ons daar zorgen over te maken. Nu zal z’n ISA systeem ongetwijfeld door de handige harry uitgeprogrammeerd kunnen worden, dus het opslaan van de gegevens op de blackbox ook. Maar dat de black box er überhaupt komt is al een ernstig feit.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              21 januari 2022 om 10:14

              @melcon: welke weg is ingericht op 130? Volgens mij stammen ze allemaal uit de 120 tijdperk en om een paar zieltjes te winnen verhoogd naar 130 alsof je dat maar enigszins voordelen met zich meebrengt, laat staan de nadelen waard is.

              Overigens heb kan je prima 20 te hard rijden en dat verschil met het overige verkeer is prima te doen. Maar als je 150 gaat rijden op een weg waar je ‘s nachts 130 mag dan zal de rest van het verkeer dan niet op berekend zijn en ga dan ook zeker niet kleven of frustratie uiten op weggebruikers die zich wel aan de wet houden.

              Uiteraard niet persoonlijk maar zie het enorm vaak, hoe dichter iemand op mijn bumper zit hoe langer ik op de linkerbaan zit. Tenslotte kan ik het risico niet permitteren dat rijbaanwissel niet kan afronden want dan zit de “idioot” naast mij. Gevaarlijk rijgedrag vraagt om meer afstand.

              Login om te reageren
              • melcon zegt

                21 januari 2022 om 13:56

                Alle wegen zijn ingericht op 130, zo niet meer. Het verhogen naar 130 kun je uiteraard zieltjes winnen noemen, echter is die verhoging wel goed onderbouwd. De 120 snelheid dateert nog uit de tijd dat auto’s een remweg van meer dan 60-70 meter hadden van 100-0. Zoals je weet (gezien je op autoblog zit) heeft zelfs een willekeurige A segmenter een remweg van hooguit 40 meter van 100-0.

                150 rijden waar 130 is toegestaan (na 19.00) komt ook overeen met 20 te hard, in je eigen bewoordingen kan dat ook prima. Maar in principe geef je het zelf al aan, de snelheid is niet het probleem, het onvoldoende afstand houden en/of met andere zaken bezig zijn als met auto rijden (zoals onnodig links blijven rijden omdat je vind dat iemand onvoldoende afstand houdt, niet alleen de telefoon vasthouden valt daar onder). Met 100 kun je ook prima heel dicht op iemand zijn bumper zitten die 99 rijdt.

                Degene expres frustreren die jou voorbij wil door onnodig lang op de linkerbaan te rijden is in mijn ogen ook niet het meest verstandige om te doen. In het verkeer kun je beter samenwerken als iemand de les proberen te lezen. Mocht er iemand zijn die mij graag voorbij wil dan laat ik deze met alle liefde voorbij, dan zit hij/zij niet onnodig lang te kort op mijn achterbumper en duurt de gevaarlijke situatie zo kort mogelijk. Indien en er geen mogelijkheid is om naar rechts te gaan vergroot je uiteraard de afstand naar je voorganger om te compenseren voor degene die achter je rijdt. Zodra het kan laat je hem uiteraard voorbij. Duurt de frustratie voor beide partijen zo kort mogelijk (althans, ik kan mij niet voorstellen dat je het heel prettig vind als er iemand kort op je zit).

                Daar geld uiteraard ook bij dat een inhaal actie zo vlot mogelijk dient te verlopen, dat kan dus betekenen dat je tijdelijk even te snel rijdt. Dit geld ongeacht of er iemand achter je zit of niet. Vuistregel is als een inhaal actie langer dan 15 seconden duurt pas je je snelheid aan om deze korter te laten duren of je verlaagd je snelheid zodat je niet hoeft in te halen. Voor meerdere auto’s wordt die tijd cumulatief (2 auto’s 30 seconden, etc.).

                Het is een advies verder, neem het mee en doe er mee wat je wil. Als je denkt dat veilig rijden verbonden is met de snelheid die je rijdt en het zo lang mogelijk laten voortbestaan van gevaarlijke situaties door langer dan nodig links te blijven rijden dan raad ik je sterk aan een verhoogde rijvaardigheidstraining te gaan volgen waarbij hopelijk je ogen open gaan.

                Zet je schoolmeester pet af en denk niet dat je iemand anders kan beïnvloeden in zijn of haar gedrag terwijl je niet eens bij diegene in de auto zit en hem/haar dus niet kan aanspreken.
                Beïnvloed datgene waar je wel invloed op hebt, te weten je eigen handelen en je eigen auto en zorg dat je snel weer in een veilige situatie terecht komt. Het frustreren van mensen kan zelfs tot escalatie leiden waarbij mensen dingen bij jou gaan uitvoeren waar het echt niet veiliger van wordt. Ik adviseer je het het gewoon niet te doen en wees verstandig, escalatie kan leiden tot veel ergere dingen.

        • mashell zegt

          21 januari 2022 om 10:35

          Vrijheid is het recht te doen wat de wet toestaat (Montesquieu). Je hebt dus helemaal niet de vrijheid te snel te rijden, je hebt de mogelijkheid maar niet de vrijheid. Daarom is het ook dat als je veel te snel rijdt op weg naar het ziekenhuis met een vrouw met weeën op de achterbank en je wordt onderweg geflitst je gewoon moet betalen. Helpt je ook er aan te wennen dat zo’n kind heel veel geld gaat kosten.

          Login om te reageren
          • thomassnelweg zegt

            21 januari 2022 om 17:05

            @mashell: Vrijheid is de mogelijkheid hebben te doen en laten waar je zin in hebt (thomassnelweg)! De wetten die je waarschijnlijk niet zelf hebt bedacht hebt perken die vrijheid helaas soms in.

            Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        21 januari 2022 om 16:34

        @flutterby: tja officieel mag je ook niet in de bosjes pissen

        Login om te reageren
    • kenner zegt

      20 januari 2022 om 21:15

      @audirick1995: ik zal het doorgeven aan je nabestaanden of aan de nabestaanden van diegene die je dood reed, hij wilde stoer doen maar het is z’n eigen fout joh.

      Login om te reageren
      • audirick1995 zegt

        20 januari 2022 om 22:37

        @kenner: nogmaals als er ruimte voor is…. Ik zie het gevaar niet op een weg die leeg is. Nog beter gezegd in Duitsland mag het gewoon en daar lig het percentage ongelukken nog lager dan in NL… rij zelf ook veel in Duitsland waar ik meestal rond de 250km/h rij en zelfs ondanks het daar mag, matig ik me snelheid als ik gele kenteken platen zie. Het is dus echt niet dat ik als een debiel rij… alleen wat harder als daar de ruimte voor is!

        Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      21 januari 2022 om 16:33

      @audirick1995: Geef ze geen vinger want je weet wat er gebeurt

      Login om te reageren
  9. stpmkngsnc zegt

    20 januari 2022 om 16:44

    Ik denk dat dit te ver gaat. Veel komt tegenwoordig vanuit de Europese Commissie waar je dus helemaal niet op kan stemmen. De kans is groot dat de gele hesjes in Frankrijk weer alles in de fik steken en het land plat leggen.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      20 januari 2022 om 21:14

      Nee die kans is zeer klein.

      Login om te reageren
  10. 1000bochten zegt

    20 januari 2022 om 16:45

    Duidelijk. Zo’n auto gaat er voor mij nooit komen. Lijkt me heel erg vervelend om altijd zo gecontroleerd te worden. Dus dan maar in een auto rijden uit de periode 1960-2023. Genoeg keus uit heerlijke auto’s.

    Login om te reageren
  11. mustang750supersnake zegt

    20 januari 2022 om 16:45

    gezellig bij wegwerkzaamheden…….30…50…20….60….20….30…….

    Login om te reageren
  12. joost1234 zegt

    20 januari 2022 om 16:49

    Ik zou de bekabeling van die Black zo snel mogelijk doorknippen. Als het er eenmaal is…

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 januari 2022 om 17:18

      Bekabeling doorknippen? Jij denkt dat je met zo’n black box een kastje in je kofferbak krijgt waar een blauw en een zwart snoertje naartoe gaat die je door kunt knippen? Het zal niet veel meer zijn dan een geheugenchipje, eventueel met een een kleine CPU, die ergens onherkenbaar wordt toegevoegd.

      Overigens is het niet “als het er eenmaal is…”, het is er allang, en blijkbaar heb je er nog geen last van gehad (en heb je de bekabeling nog niet gevonden :)

      https://autobahn.eu/artikel/7029/de-politie-gaat-vaker-in-uw-datalogger-snuffelen

      Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    20 januari 2022 om 16:57

    Lachen.
    Zeker als je langs een werk-zone komt waar een bord met een langzamere snelheid staat, maar het ‘afgelopen’ bord even vergeten of niet zichtbaar is. Dit gebeurd zo vaak, in zoveel landen. Ik zie nu al de rechtzaken komen waar je het tegendeel moet gaan bewijzen.
    Ook zal je meer verzekeringen gaan krijgen die in dat ISA system gaan haken, ‘lagere premie als’ gedoe.

    Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    20 januari 2022 om 16:58

    Ik dacht eigenlijk dat zo’n black box in de meeste auto’s al ingebouwd wordt. Er komt nu alleen een wettelijke basis voor, en dan kun je je inderdaad afvragen welke consequenties dat voor handhavingsmogelijkheden heeft.

    Voor ISA is natuurlijk wel wat meer nodig dan alleen verkeersbordherkenning. Borden met snelheid staan er namelijk alleen als de maximaal toegestane snelheid afwijkt van de standaard (15 km/u op woonerven, 50 km/u binnen de bebouwde kom, 80 km/u buiten de bebouwde kom, 100 km/u op autowegen, 120 km/u op snelwegen) dus de auto moet ook die borden kunnen herkennen maar dan óók weten in welk land hij rijdt. Een koppeling met GPS lijkt me dus geen overbodige luxe.
    Ook de tijdgebonden snelheidsbeperkingen op Nederlandse snelwegen (met zo’n onderbordje) kon nog wel eens een uitdaging vormen. Of de Franse beperking snelheidsbeperking ‘par temps de pluie’.

    Overigens zijn er wel meer uitdagingen voor zo’n systeem:
    – onofficiële/illegale snelheidsbordjes van bezorgde of protesterende bewoners
    – snelheidbeperkingen bij werkzaamheden, waar men niet zelden vergeet een einde van de snelheidsbeperking aan te geven (of het onjuist doet: als er al een afwijkende snelheid op het weggedeelte gold, moet je die dus na de werkzaamheden herhalen)
    – snelheidsbeperkingen in bochten: de blauwe borden voor een bocht golden vroeger als adviessnelheid, maar een aantal jaar geleden is dat veranderd in een maximumsnelheid. Alleen volgt er na de bocht zelden een bord dat het einde van die beperking aangeeft.
    – moet het systeem ook een aangekoppelde aanhanger herkennen? Lijkt simpel, als er een stekker in de stekkerdoos naast de trekhaak zit. Maar een fietsendrager is geen aanhanger.

    Login om te reageren
  15. AudiRS zegt

    20 januari 2022 om 17:33

    Nu al is van de meest auto’s eea aan gegevens uit te lezen na een crash.

    Login om te reageren
  16. lekkerlinksrijden zegt

    20 januari 2022 om 17:36

    Ik vind het nog al wat eigenlijk. Een totaal niet democratisch gekozen opper bestuurslaag komt even uw privacy kapen. Deze gegevens gaan uiteraard vol continue worden uitgelezen en opgeslagen. Dit kan natuurlijk ook worden gekoppeld aan ziektekostenverzekering of overlijdensrisicoverzekering enz enz. Ik vind dat Brusselse gajes steeds enger worden

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      20 januari 2022 om 19:15

      @lekkerlinksrijden: je gegevens staan overal op internet met naam en toenaam en je gaat nu druk maken om minder persoonlijke gegevens over je rijgedrag?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        20 januari 2022 om 20:21

        @benja01: ja, dat was wel de strekking inderdaad

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          20 januari 2022 om 20:37

          @lekkerlinksrijden: waarom is het één wel ok en het andere niet,? De kans op misbruik door een cyber aanval / lek is groter op internet dan misbruik van je auto gegevens.

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            20 januari 2022 om 21:34

            @benja01: ik scherm mijn gegevens goed af en zorg dat ik weinig tot niets achterlaat op internet, aardig incognito dus. Dit gedoe met Brussel is geen keuze maar word je ondemocratisch door je strot geduwd, met waarschijnlijk alle gevolgen van dien. Daar komt nog bij dat overheden en data voor geen meter samen gaan. Dus nee, ik ben niet enthousiast.

            Login om te reageren
          • bottles zegt

            20 januari 2022 om 21:48

            @benja01: Ik mag toch hopen dat Brussel mijn internethistorie niet volgt 😂 Maar serieus dat lijkt me wel de strekking, een cyberaanval door criminelen of onvrijwillige dataverzameling door een bestuursmacht is wel ff wat anders.

            Login om te reageren
    • frank2b zegt

      20 januari 2022 om 19:45

      U begrijpt zeker wel dat u nu helemaal over de rooie gaat door wat u nu zelf fantaseert?

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      20 januari 2022 om 20:09

      @lekkerlinksrijden niet-democratisch? Heb je de verkiezingen voor het Europees Parlement gemist dan?

      Login om te reageren
      • thomassnelweg zegt

        21 januari 2022 om 16:54

        @sportabgasanlage: Ik heb in elk geval het referendum hierover compleet gemist. Zal wel weer tijdens mijn winterslaap gehouden zijn. Ik kan me ook al niet herinneren dat ik een lijst met partijprogramma’s ontving waar standpunten met betrekking tot dit voorstel werden genoemd. Heb wel ooit eens VVD gestemd nadat de snelheid werd verhoogd naar 130. En je weet wat de beloning daarvoor was. Democratie betekent origineel dat het volk regeert en dat is toch wat anders dan het recht te mogen kiezen wie er deze keer de boel mag verzieken.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          21 januari 2022 om 17:08

          Referendum? Als er voor iedere scheet die de EU laat een referendum moet worden georganiseerd, sta je permanent in een stemhokje. Stemmen voor Europa is ook helemaal niet populair in Nederland. Men denkt dat als je niet gaat stemmen, er dan niks verandert. Je moet daarom juist gebruik maken van je democratisch recht om te stemmen. Wat mij betreft heb je anders ook geen recht om te klagen over de beslissingen.

          Login om te reageren
          • thomassnelweg zegt

            23 januari 2022 om 13:48

            @sportabgasanlage: Mee eens dat mensen moeten stemmen maar de EU en de media helpen wel te weinig om ons op de hoogte te brengen van de standpunten. Wij horen hier nog tien keer meer van de verkiezingen in de VS. De beslissing waar het hier over gaat vergelijk je met een scheet maar daar snap ik dan weer geen ene reet van. Hoezo neem je dan de moeite om te reageren op dit artikel.

            Login om te reageren
  17. auto62 zegt

    20 januari 2022 om 17:44

    Big brother is watching you wordt steeds meer werkelijkheid. Kunnen ze nog meer gegevens over je verkopen. Zal dit door de Bilderberggroep gelobbyd zijn om meer macht over de burger te krijgen?

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      20 januari 2022 om 19:43

      Bilderberggroep? Welnee, gewoon onze eigen Nederlandse volksvertegenwoordigers hoor. De EU draait wat de lidstaten vragen. Zo enorm simpel is het.

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        21 januari 2022 om 16:25

        @frank2b: Het tuig wat daar al lange tijd zit erken ik absoluut niet als mijn vertegenwoordiger, eerder als verrader

        Login om te reageren
  18. toniominestrone zegt

    20 januari 2022 om 17:47

    Prima hoor, nu nog een snelheidsbegrenzer op al dat elektrische spul.

    Login om te reageren
    • bottles zegt

      20 januari 2022 om 22:19

      Er wordt toch geen onderscheid gemaakt tussen ICE en elektrisch hier? Of heb ik iets gemist?

      Login om te reageren
  19. coldzero zegt

    20 januari 2022 om 18:30

    Ik tik in NL toch nog weleens de 200 km/u aan in mijn 18 jaar oude blik. Gelukkig blijft dat dan nog wel kunnen. Snelheid alleen zegt zo weinig over of een situatie wel of niet veilig is. IK kom hier buiten de spits kilometers snelweg tegen waar zulke snelheden prima kunnen als je weet waar alle goede stukken weg e.d. zitten en er geen verkeer is. Andere auto’s passeren doe ik niet met zulke snelheden omdat het voor anderen zo slecht in te schatten is. Op een motor lijkt mij zo’n maatregel helemaal frustrerend.

    Login om te reageren
  20. jaapiyo zegt

    20 januari 2022 om 18:34

    Gruwelijk griezelig eng dit. Weer een stap dichterbij een Chineesesque sociaal kredietsysteem via onze EU overlords.

    Login om te reageren
    • z3cabby zegt

      21 januari 2022 om 06:08

      @jaapiyo: Leuke taalkronkel, maar het is gewoon Chinesque i.p.v. Chineesesque, al snappen we allemaal wat je bedoelt.

      Login om te reageren
  21. MarcoM zegt

    20 januari 2022 om 18:40

    En waarom moeten deze personen van de EU, allemaal in een dike auto rijden die door de belastingbetaler wordt betaald, dan kunnen ze beter in een Aygo etc gaan rijden, zonder chauffeur.

    Login om te reageren
  22. Autokenner zegt

    20 januari 2022 om 18:43

    *boekt vliegticket voor vracht en zichzelf naar buiten EU om te emigreren*

    Login om te reageren
  23. panam1 zegt

    20 januari 2022 om 18:53

    Ik begin zo langzamerhand zo te walgen van de hele EU……vroeg of laat is de bevolking er klaar mee en krijgen we een brexit 2 NLExit of zo

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 januari 2022 om 10:39

      Zolang we meer walgen van de politici in Den Haag gaat er niks veranderen. En aangezien alle EU besluiten door de Europese Raad (de regeringsleiders) (moeten) worden goedgekeurd is Den Haag de plek waar de walging op z’n plek is.

      Login om te reageren
  24. cloverleaf zegt

    20 januari 2022 om 18:59

    Start stop ook simpel uitgeschakeld via de carly app. Dit zal je ook wel weer uit kunnen schakelen. Ik moet dan nog 25 jaar tot m’n pensioen. Ergens in 2027 een 550d oid uit begin ‘20 en goed onderhouden ;)

    Login om te reageren
  25. Michel-GR zegt

    20 januari 2022 om 19:00

    Nog een goede reden om de GR nooit meer weg te doen. De daily zal tzt idd voorzien zijn van deze dictatuur.

    Login om te reageren
  26. Stoyanov zegt

    20 januari 2022 om 19:02

    Dat wordt nog wat. Op termijn geen snelheidsovertredingen meer.
    Hoe gaan de linkse hobby’s van onze Roverheid dan bekostigd worden?
    Ik krijg onderhand een kunstkop van die inteeltpapegaaien in Brussel.
    Een stelletje dictators zijn het.
    Maar wel klagen over Loekasjenko en Putin…
    Ondertussen zijn ze zelf geen haar beter.

    Login om te reageren
  27. speedster72 zegt

    20 januari 2022 om 19:19

    Laat me raden, als je dan ergens 100 mag kun je de CC niet hoger instellen dan pakweg 104?

    Login om te reageren
  28. frank2b zegt

    20 januari 2022 om 19:37

    Er is vast wel een zekeringetje ergens dat dat hele ISA-systeem tegen overbelasting beveiligt….
    Vaak zijn dat reuze handige APK-bestendige onzinsysteembegrenzerbegrenzers.

    Login om te reageren
  29. dawwg zegt

    20 januari 2022 om 19:48

    1984 was not supposed to be an instruction manual !!!

    Login om te reageren
  30. aribsg zegt

    20 januari 2022 om 20:05

    T word steeds gekker ,laten we europa voor europa houden .
    Ik zie steeds meer ellende van die Europese regels ,lui denken niet na.
    Hoelang gaat t nog duren voor we hier ons verstand gaan gebruiken ?

    Login om te reageren
  31. xjs678qr zegt

    20 januari 2022 om 20:08

    Geen zorgen: wegens chiptekort wordt dit nog wel een extra 6 maanden uitgesteld. Koop nu nog een nieuwe wagen en

    Login om te reageren
    • xjs678qr zegt

      20 januari 2022 om 20:08

      @xjs678qr: over 5 jaar zitten we allen op paardenblog, want dan is autorijden sowieso wel verboden …

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 januari 2022 om 13:09

        @xjs678qr: net als paarden is daar prima ruimte voor buiten het dagelijkse verkeer.

        Login om te reageren
  32. frederik zegt

    20 januari 2022 om 20:21

    Ik sta perplex dat dit gebeurt. En het is geen 1 april.

    Login om te reageren
  33. Rick-dos zegt

    20 januari 2022 om 21:26

    Zo zie je maar weer wat marketing kan doen. Had Musk getweet dat hij dit in zijn auto’s wil installeren om ons veilig op plaats van bestemming te brengen dan had men hier zitten zwijmelen over Musk. Dat hij zo’n fantastisch mens is die aan ons denkt en dat hij de mensheid alleen maar verder wil helpen.
    Vervang Musk met EU of overheid en ineens begint men te klagen over ‘big brother’ en het altijd populaire ‘1984’.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      20 januari 2022 om 22:22

      @Rick-dos: klopt helemaal. Spijker op z’n kop.

      Login om te reageren
  34. zjos zegt

    20 januari 2022 om 21:36

    Europa is de vijand van elke burger.
    Ze willen de burger tot in het uiterste controleren. Nu weer met een blackbox in je auto. Maar wat dacht je van het digitale Europese paspoort en binnen een paar jaar afschaffen van contant geld middels een digitale Europese euro ? Alles wat je doet, koopt, gebruikt of je vaccinatiegezondheid en nu ook hoe je rijdt wordt geregistreerd. Geen groen vinkje of een te lage credit status en je auto doet het ook niet meer… mensen wordt wakker.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      21 januari 2022 om 02:41

      @zjos: digitaal paspoort weinig mis mee. En de EU contant geld afschaffen??? Hahaha. Niet alles dat op FB staat is waar. Als ze cash geld gaan afschaffen is heel ZuidEuropa meteen failliet: dat zullen ze nooooit doen!

      Login om te reageren
      • zjos zegt

        21 januari 2022 om 20:00

        Het is nog veel erger dan je denkt. De Europese Commissie denkt na over een nieuw register om alle bezittingen van burgers te registreren. Daarin moeten niet alleen eigendommen in de vorm van onroerend goed, grond en aandelen worden opgenomen, maar ook bezittingen als edelmetalen, cryptomunten, sieraden, kunstwerken, auto’s en boten. Dat blijkt uit een nieuw document getiteld ‘Feasibility Study for a European asset registry’. Contant geld staat negatieve rente heffing in de weg. Je zal straks moeten betalen om contant geld te verkrijgen. Die transactie kosten zullen zo hoog zijn dat je het wel uit je hoofd laat. En in België heeft de ING al gezondheidsgegevens al gekoppeld aan aan je bankaccount. “Raadpleeg je Coronapaspoort en je Covid-19 testresultaten in één oogopslag! Via de ING Banking-app heb je toegang tot Helena . Handig voor op reis! ” Je weet niet wat er allemaal al aan de gang is. En nu dus ook je Blackbox in je auto.

        Login om te reageren
  35. flyerbunch zegt

    20 januari 2022 om 22:50

    Acc doet idd al iets soortgelijks, maar heb al gemerkt dat dit andersom ook voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Op een snelweg waar tijdelijk 90 of 70 geldig is blijft hij soms hangen op die snelheid omdat hij nadien geen verkeersbord herkent dat het gewoon opnieuw 120 is. Andersom op een tijdelijke weg, die paralel loopt met een snelweg, waar eigenlijk een lagere snelheid van 50 of zo van toepassing geldig gaat hij soms opeens gas geven. Nee dat Acc is niet feilloos en dat zal dat Isa systeem wrs ook niet zijn.

    Login om te reageren
  36. karhengst zegt

    20 januari 2022 om 23:38

    De huidige camera’s zien het verschil nog niet tussen een verkeersbord en een sticker achterop een Flixbus. Zal wat worden als de auto na het inhalen van zo een voertuig begint te piepen.

    Start stop nooit problemen mee gehad maar er is tot nog toe geen fabrikant die zoiets fatsoenlijk geprogrammeerd op de markt heeft gebracht.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      23 januari 2022 om 12:11

      Inderdaad. Of de ’90’ met onderbord ‘bij nat wegdek’

      Kun je lekker in de zomer met kurkdroog weer 90 tuffen omdat de camera onderborden niet (kan) lezen.

      Login om te reageren
  37. Tonto zegt

    21 januari 2022 om 00:18

    Wat een paniek hier allemaal. In het transport wordt dit al tijden gebruikt, tachograaf en een snelheidsbegrenzer. Dit is de moderne versie, en in de meeste landen kan er achter af nog bekeuringen op deze data uitgeschreven worden. Toen waren er zoveel voor de begrenzer, en nu zijn diegene zelf aan de beurt. 🤣🤣

    Login om te reageren
  38. thijs_vangrinsven zegt

    21 januari 2022 om 00:48

    Lieve autoblog,

    Ten eerste hulde, ofja al meer hulde dan de normale niet automotive media. Ik werd behoorlijk pissig toen ik de berichtgeving van vandaag zag en niet zozeer vanwege het ISA systeem zelf maar meer door alle onjuistheden. Afgelopen jaar heb ik deelgenomen aan een groot onderzoek met meerdere partijen om een advies op te stellen voor ondermeer de RDW en de rijksoverheid. Doel van dit onderzoek was om te kijken of de ADAS zoals de ISA meegenomen moet worden voor de APK ivm verkeersveiligheid. Hiervoor zijn uiteraard alle systemen en regelgeving helemaal uit elkaar geplukt. Ik wil dan ook maar al te graag wat misverstanden de wereld uit helpen:

    1) Het ISA hoort bij een pakket van 11 systemen die per dit jaar verplicht worden.

    2) Het belangrijkste document mbt deze beslissing is wellicht GRSP-63-31 van de Europese Unie gepubliceerd op 17-5-2018 dit was een PERS release! Inclusief alle factsheets etc.

    3) Dit is een opvolging van de GSR uit 2009 en naar aanleiding van een onderzoek op 12-12-2016 “Saving Lives: Boosting Car Safety in the EU”

    4) ISA zit niet perse gekoppeld aan de blackbox. Het wordt na onderzoek waarschijnlijk enkel van belang of ISA wel of niet aanstond bij een ongeluk.

    5) de blackbox is de bijnaam! Officieel heet het de EDR: Event Data Recorder. Zoals de naam al zegt slaat deze data op in geval van een ongeluk. Vaak wordt deze dan ook getriggerd door een airbag signaal. De data die de EDR op slaat is alle van enkele momenten voor en na een ongeluk en slaat voornamelijk motormanagement, ABS en SRS gerelateerde data op.

    6) 2020, veel voertuigen hebben al sinds 2020 een EDR, hoewel de data daarvan vaak nog niet toegankelijk is voor instanties die daar in geval van een ongeluk wel bij zouden moeten kunnen i.e. technische recherche. Daar is de nieuwe regelgeving over de EDR dan ook voor bedoeld.

    7) Het EDR systeem kan dus geen rijfouten doorgeven aangezien het een voornamelijk passief systeem is, dit is tevens ook niet toegestaan in de privacywetgeving van zowel de EU als NL! Dit herstel je later in de tekst dus ik snap niet waarom dit er op het begin überhaupt in staat.

    8) Het systeem werkt niet perse als een ACC. Als een fabrikant er voor kiest om actief te gaan remmen dan is dit hun keuze, dit is absoluut niet verplicht.

    9) ISA mag werken met intelligente camera’s die borden aflezen en dan op een display aangeven wat de toegestane snelheid is, maar mag ook werken via GPS zoals al bij velen voertuigen al jaren lang gebeurt! Dat het systeem uitgezet moet kunnen worden is correct en deze gaat inderdaad weer automatisch aan bij een volgende rit.

    10) er wordt duidelijk aangeven in de EU documenten dat de minimaal eis van ISA: “de bestuurder kan er via de versnellingsbediening, of via specifieke, gepaste en doeltreffende feedback attent op worden gemaakt dat de toepasselijke snelheidslimiet is overschreden” Ofwel het hoeft niet heel ingrijpend te zijn maar dat is afhankelijk van de fabrikant!

    11) noch 1 ding over privacy en de “blackbox”: “Een gegevensrecorder voor incidenten mag niet de laatste vier cijfers van het voertuigidentificatiedeel van het voertuigidentificatienummer kunnen registreren en opslaan, noch enige andere informatie waaruit het individuele voertuig zelf, of de eigenaar of bezitter, kunnen worden afgeleid.” Aldus de regelgeving

    12) voor de mensen die zeggen: “Gewoon weghalen die troep” vergis je niet, de vervolg onderzoeken die momenteel gaande zijn gaan vooral over het voorkomen van dergelijke dingen. Tevens is in de regelgeving al een stevige mate van “tamper-control” meegenomen!

    Ten eerste hulde als iemand dit alles gelezen heeft.
    Ten tweede: uiteraard kan het zijn dat in de toekomst verschillende dingen veranderen, niks zo veranderlijke als een (politiek) mens. Toch is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat dit soort berichtgeving kloppend is.

    Ik wil er met alle plezier nog veel meer over vertellen en info met jullie allen delen, dan is er misschien toch nog publiek voor al mijn onderzoek ;)

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 januari 2022 om 11:17

      Bij deze dan: Dank voor de uitvoerige reactie. Uiteindelijk wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar dat is sensatieberichtgeving heden ten dage.

      Als ik kijk naar mijn auto (MB C-Klasse, BJ2019), dan zie je dat de techniek die nodig is al grotendeels dus al is voorbereid en zowaar verkocht als feature. Verkeersbordaanduiding is een graag geziene optie en bij overschreiding zie ik netjes het bordje knipperen in m’n ooghoek, soms handig, vaak genegeerd. De hard- en software is al lang en breed in huidige auto’s verwerkt, alleen de dataopslag en verdere verwerking is natuurlijk het hete hangijzer.

      Ik ben daarin benieuwd in hoeverre fabrikanten dus genoodzaakt zullen zijn bestuurders te informeren van het loggen van eventuele persoonsgegevens, zeker indien een auto niet kan bepalen of er een nieuw persoon rijdt die eventueel nog niet akkoord is gegaan hiermee. En of men bij het weigeren hiervan dus een niet bedienbaar voertuig heeft, zeg maar net zoals cookiewalls op Tweakers bijvoorbeeld functioneren. Zijn dat ook zaken waar binnen het kader van privacywetgeving over na is gedacht en concepten voor liggen?

      Login om te reageren
      • thijs_vangrinsven zegt

        21 januari 2022 om 13:36

        Dank voor het lezen!

        Momenteel is er binnen de huidige regelgeving geen eis om een bestuurder te informeren. Dit heeft als reden dat een systeem geen persoonsinformatie, laatste vier cijfers van het VIN (de meldcode) en voertuig specifieke uitvoering gerelateerde gegevens mag opslaan. De hoeveelheid opgeslagen data is enigzins klein, binnen de wis- en natuurkunde hebben we aan een klein beetje data al voldoende om informatie te berekenen zoals snelheden, vertragingen/versnellingen en posities.

        Om die reden zijn er dan ook geen verdere concepten mbt privacywetgeving. Uiteraard kan dit in de toekomst veranderen maar daar kan ik natuurlijk geen uitspraken over doen.

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 januari 2022 om 11:54

      @thijs_vangrinsven: Interessante achtergrond info, dank.

      Zoals op meerdere punten in je bericht te lezen valt, zit er een aantal ‘rekbaarheden’ in de doelen van de regelgeving (‘niet perse’ , ‘waarschijnlijk’ , ‘voornamelijk passief’). Op basis van de huidige (supra-)nationale privacy wet- en regelgeving, is de inbreuk op de privacy misschien beperkt. Maar de zucht naar Big Brotherism van overheden kennende, is het niet ondenkbaar, dat dat over tijd verandert. Daar zit de gemiddelde burger niet perse (ha!) op te wachten.

      V.w.b. het – althans op papier – belangrijkste argument van ‘minder ongelukken/gewonden/doden’ om überhaupt dit soort regelgeving/apparatuur in te voeren : hoe is de EU aan de cijfers ‘25.000’ en ‘140.000’ gekomen ? Ik ga ervan uit, dat dat voor een (groot ?) deel komt uit modellering. En die is meer dan eens arbitrair. Vgl. recente situatie m.b.t. inschatting (in december) van de effecten van de Omikron variant op ziekenhuis-/IC-opnames, die inmiddels volgens het OMT (van Dissel) zelf een procent of 50 (!) uit de pas loopt met de realiteit. Dat werpt de vraag op hoe noodzakelijk/zinvol de invoering van de ISA is.

      Er is – naar mijn mening niet helemaal onterecht – een zeker wantrouwen t.o.v. de diverse overheden waar het op automatisering- en privacygerelateerde zaken aankomt. Dat verklaart in belangrijke mate, dat niet iedereen meteen luid staat te applaudiseren bij de invoering van dit soort regelgeving.

      Login om te reageren
      • thijs_vangrinsven zegt

        21 januari 2022 om 14:34

        Dank voor het lezen!

        Rekbaarheden is in dit opzicht een te groot woord. Het zijn meer minimale eisen zoals ook bij een APK. Een fabrikant heeft de vrijheden om constructies en systemen dermate complex te maken als zij zelf wensen op voorwaarde dat deze voldoen aan de wettelijke eisen.

        Het wantrouwen tegenover het Big Brother gedrag en privacyinbreuk door overheden is niet iets waarover ik mij wil uiten maar wel iets dat ik begrijp. Des te belangrijker is het dat er onderzoek gedaan blijft worden door zowel onafhankelijke instanties als belangenverenigingen en ook de bestuurders/eigenaren zelf om de overheden in de gaten te houden.

        Met betrekking tot de cijfers over gewonden en doden:
        In het artikel staat nog een misvatting: het onderzoek waar ik in punt 3 over spreek heeft het over een totaal aantal van 25.500 doden en 135.000 gewonden per jaar (2016). Dus niet over een aangenomen vermindering. In dit onderzoek zijn de percentages gebundeld die referen naar de oorzaak van de ongelukken (zoals 25% van alle jaarlijkse doden komt door alcohol gebruik achter het stuur). En ook dat 92% van de ongelukken ontstaat door menselijke fouten. Op basis van die conclusie is het advies gegeven om systemen te gaan testen op wetenschappelijk manier om in het decennium 2020-2030 deze veiligheidssystemen door te gaan voeren. Er wordt dan ook niet aangegeven dat het doel van de ISA een specifiek aantal doden en/of gewonden voorkomen is. Het doel is in het algemeen met het pakket van maatregelen om het aantal doden in de EU te verminderen dan wel niet uit te bannen. Geen modellering voor de basis cijfers en wensen dus.

        Uiteraard zijn de 11 systemen gekozen op basis van duur testen, statistiek en het verband tussen 92% menselijke fouten in het verkeer en dat deze systemen die fouten tegengaan. Ook wordt in documenten aangegeven dat ook na inbreng van de systemen gemonitord moet blijven worden wat de daadwerkelijke opbrengst en effectiviteit is van de systemen.

        Login om te reageren
  39. tim12321 zegt

    21 januari 2022 om 04:28

    Ik hoop niet dat ze in de blackbox ook je straat weten waar je woont in verband met de privacy van je eigenaar van de auto

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      21 januari 2022 om 14:57

      privacy is een woord uit de geschiedenisboeken aan het worden…maar al die electronica…1 EMP knal en we zijn er vanaf

      Login om te reageren
  40. degrotemuis zegt

    21 januari 2022 om 07:30

    Nieuw ontwikkeld model vanaf juli? Dat wordt dus zo lang mogelijk een oud model rijden. Buiten of het betutteling is of niet, zijn de systemen nog niet voldoende ontwikkeld hiervoor. Mijn eigen daily heeft nog acc zonder verkeersbord herkenning en is al link zat op sommige stukken weg met stuurcorrecties. Bijvoorbeeld op nat wegdek, op de A50 bij knpt Ewijk, waar hij sommige Patches als lijn herkent en richting vangrail stuurt… Maar de ID.3 van een collega remt op acc op bepaalde stukken snelweg ook af op basis van borden op de parallelweg. Vanaf juli word je in nieuw ontwikkelde auto’s dan gratis getrakteerd op een bak ellende met irritante piepjes en met een beetje pech een log waarin terug te vinden is dat je “te snel” ging. En uitschakelen dmv zekeringen eruit of zo wordt vast wel een boete van achterlijke proporties.

    Login om te reageren
  41. dinolog zegt

    21 januari 2022 om 08:38

    Nederland leent zich er niet voor om hard te rijden. Veel mensen rijden te snel en houden te weinig afstand waardoor we steeds files creëren en de tijdwinst us minimaal . Snel vd auto af en naar een samenleving met autonome vervoer systemen. Lekker onderweg v Utrecht naar Franeker een game doen ,lezen of werken of gewoon genieten vh landschap.
    Ga naar een racebaan als je je uit wil leven. We hebben maar 1 Max Verstappen. En een apparaat dat 80% vd tijd vd deur staat als statussymbool is toch ook onzin.

    Login om te reageren
    • misterBo zegt

      21 januari 2022 om 14:56

      jij mag gewoon met het OV en de fiets…maar hou het lekker bij jezelf! verander de wereld, begin bij jezelf…en druk jouw manier niet zo op bij anderen

      Login om te reageren
  42. boriske zegt

    21 januari 2022 om 08:57

    2024 wordt dus het nieuwe 1984.

    Login om te reageren
    • Bastiaan Williams zegt

      21 januari 2022 om 11:57

      1984 zijn we allang gepasseerd helaas.

      Login om te reageren
  43. Bastiaan Williams zegt

    21 januari 2022 om 11:57

    Voor alles is een oplossing. Het afplakken of onklaar maken van de verkeersbord camera moet toch niet zo ingewikkeld zijn lijkt me. Er zal van wel snel een vinding voor op Alibaba te krijgen zijn.

    Login om te reageren
  44. 3246cm252kw zegt

    21 januari 2022 om 13:25

    We halen honderduizenden vluchtelingen hierheen die niet auto kunnen rijden…. maak de rekensom zelf maar

    Login om te reageren
  45. misterBo zegt

    21 januari 2022 om 14:55

    Steeds meer waardering voor de stap die de UK heeft gedaan door uit de EU te stappen! Wat een theoretische bureaunerds werken er toch in de eu met al hun modellen en normen…net zulke idioten als in den Haag…als je dan toch wat wilt: hoeveel mensen roken zich dood? drinken zich dood? hoeveel mensen wereldwijd gedood door wapens/munitie uit de EU? …doen we niks aan…die lobby is te sterk….

    Login om te reageren
  46. thomassnelweg zegt

    21 januari 2022 om 16:30

    Vrijheid was een groot goed, ooit! Tijd om de EU te reduceren tot economisch samenwerkingsverband. En dat de partij voor de lol maar aan de macht mag komen! Wat een zeiksnorwet weer dit!

    Login om te reageren
  47. fedal zegt

    23 januari 2022 om 12:23

    Te hard rijden moet ook aangepakt worden, maar wat of wanneer rijdt je te hard? Als je een ongeluk veroorzaakt? Als ze je betrappen? Vergeet niet, ook met 50 km/uur kan je een dodelijk ongeval veroorzaken. Maar fietsers die te hard rijden mogen ze hard aanpakken. Ik schrik me vaak een bolle hoedje als een fietser mij met 18 km/uur inhaalt als ik met mijn scootmobiel onderweg ben.

    Login om te reageren
  48. dree16v zegt

    25 januari 2022 om 15:07

    Nog even en we hoeven alleen nog maar in te stappen en de rest gaat vanzelf. Sommige mensen snappen niet wat rijplezier is, soms is de rit ergens naartoe leuker dan de bestemming. Door al dit soort systemen wordt het plezier steeds meer ontnomen. Ik schakel bijv. standaard de laneassist uit als ik wegrijdt. Ik bepaal graag zelf de ideale lijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North