Gefacelifte Audi A3 kost je twee tientjes meer

Auteur: , 83 Reacties

Jazeker, de facelift van de Audi A3 gaat gepaard met een bescheiden prijsstijging. Goed nieuws is dat de Limousine juist een behoorlijk stukje goedkoper werd.

Misschien is het je ontgaan, maar Audi trok vorige maand de A3 strak. Heel groot zijn de uiterlijke verschillen niet. Andere bumpers, koplampen met een ‘haakje’, nieuwe designs voor de wielen. The usual stuff dus. In het interieur is voortaan optioneel het onvolprezen Audi Virtual Cockpit te krijgen, de multifunctionele digitale tellerwinkel die haar intrede deed in de TT.

De voorverkoop van de vernieuwde A3 is reeds van start gegaan en vanaf eind mei is ook de nieuwe basismotor van de A3-reeks te bestellen: de 1.0 TFSI-driecilinder, die de 1.2 vierpitter vervangt. Je levert een cilindertje in, krijgt er 6 pk extra bij (totaal 116 pk) en de auto kost je als drie- of vijfdeurs exact twintig euro meer dan voorheen. De vanafprijzen zijn als volgt:

Audi A3 3-deurs 1.0 TFSI € 26.050
Audi A3 Sportback 1.0 TFSI € 27.300
Audi A3 Limousine 1.0 TFSI € 27.800
Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI € 35.300

Goed nieuws is dat de Limousine en Cabriolet een stukje bereikbaarder zijn geworden, deze kostte je voorheen respectievelijk minimaal 29.610 euro en 36.100 euro. Vooral de fraaie sedan is voordeliger geworden, aangezien de basismotor voorheen aan de Limousine voorbij ging, terwijl de 1.0 TFSI nu wél leverbaar is. Behalve met die 1.0 TFSI komt de nieuwe A3 ook met een 1.4 TFSI met 150 pk, een 1.6 TDI met 110 pk en een 2.0 TDI met 150 pk. De meeste uitvoeringen zijn te rijden met een bijtellingstarief van 21 procent.



83 reacties

Audi: vrij van innovaties
@p85d: facelift is nooit een innovatie. Misschien moet je je verwachting bijstellen.
@camber24: kan ik mij in vinden. Maar ook bij niet-facelifts is bij Audi de innovatie ver te zoeken vind ik.
@p85d: meer research doen naar het merk audi haha
@p85d: welke innovaties mis je dan? Ik weet zo even niet iets waar Audi mee achterloopt, een tablet in de middenarmsteun achter uitgezonderd.
@p85d: nee tesla is dat wel? Gesubsidieerde troep zonder emoties, die zonder voordelen nooit van de grond was gekomen. Reageer dan gewoon niet.
@p85d: beter als achteruitgang, zoals een p85d, waarbij je voor meer geld minder mobiliteit koopt.
@flos: minder voor meer is dat niet exact hetzelfde als het concept van Audi?
voorkant is er veel strakker op geworden
@marijkes: laat dat nou niet de bedoeling zijn van een facelift he

alleen zie ik nu geen reden meer om een A3 limousine te laten staan en voor een A4 te gaan, optische verschillen zijn minimaal, en qua ruimte verschilt het ook niet echt. voor dat prijsverschil lever ik wel mijn A4 badge in voor een A3 badge
@marijkes: ik ben geen audi fan maar geloof me, de a4 ligt toch een slag hoger dan de a3. afwerking, rijcomfort, ruimte en rust in de cockpit is allemaal van zeer hoog niveau en zeker een stuk hoger dan bij a3
@arashrsf: de A4 is vooral in de prijs een slag groter en dan is het verschil in klasse eigenlijk belachelijk klein.
Ik vond de a3 al een mooie auto, en nu nog steeds. Maar een 3 cilinder? Really..
@cliosport2000: anno 2016 nog steeds moeilijk doen over het aantal cilinders? Dat is net als de cilinderinhoud slechts een implementatiedetail waar de eindgebruiker niets van merkt.
@mashell:

Jij merkt geen verschil tussen een driecilinder en een twaalfcilinder?

Dat eindgebruiker klinkt alsof je het over een doos cornflakes hebt.
@karaya: nou vergelijk je ook appels met peren he, waarschijnlijk heeft ie het over het verschil van een 3 cilinder tov een 4 cilinder.
@marijkes:

Als je het verschil niet merkt ben je vrij autistisch hoor.
@karaya: geweldig, loop je jezelf weer te plussen?
@marijkes:

Hoe doe je dat, lieverd?
@karaya: haha dat kan ik eigenlijk het best aan jou vragen?
Wees nou eens realistisch Karaya, zo denderend is jouw comment nou ook weer niet
@marijkes:

blijkbaar vinden veel mensen die van mij wel denderend en die van jou niet.

sorry daarvoor.
@karaya: verontschuldigen is niet nodig hoor, ik eet er geen boterham minder op.
@marijkes:

wil je een plusje van me?
@karaya: @lincoln en jij zouden eens een kamertje moeten delen, misschien baren jullie dan samen een groot plusmonster… Hoe vet zou dat zijn?
@marijkes:

Heel vet ..
Echt heeeeeeel vet ..
Zo vet dat we haar Marijke noemen ..
@lincoln:

op haar instagram heet marijke ellen en woont ze in texas.

wat weer niet correspondeert met haar bewering dat ze in rotterdam woont en in breda werkt.

misschien een foto geleend van iemand anders…
@karaya: mister obvious als je mijn reactie een paar artikelen terug had gelezen zou je er achter komen dat jouw comment volstrekt overbodig is
@marijkes:

Waarom gebruik jij een profielfoto van iemand uit Texas.

Plusjes scoren? :lol:
@marijkes: Holy shit, get over it, sommige comments zijn populairder dan anderen.
@marijkes: Geloof je nou nog steeds dat mensen zichzelf plussen? ;-)
@karaya: in een moderne auto merk je geen verschil tussen een 3 cilinder en een 4 cilinder met het zelfde afgegeven vermogen en koppel. En ook niet tussen een 8 cilinder en 12 cilinder met hetzelfde afgegeven vermogen en koppel. Vergelijk tussen 3 en 12 cilinder is niet realistisch omdat je die in een vergelijkbare situatie kunt krijgen (zelfde auto, zelfde vermogen en koppel). Want als je al verschillen merkt dan zit dat in het afgegeven vermogen en koppel.
@mashell:

Er bestaat ook nog zoiets als motorkarakteristiek, loopcultuur en geluidsbeleving.

Gezwets dus.
@karaya: vertel dat aan al die hipsters die Tesla rijden dan! Waar is de emotie? Het gevoel? De karakteristiek?
@ghost:

Een elektrische auto zal ongetwijfeld zo z’n eigen charmes hebben.
@mashell: Oké dus als ik zeg: Stel dat je een auto aan het uitzoeken was, en de verkoper zei: ‘its ur lucky day je kunt de v12 uitvoering krijgen voor de prijs van de v8.’ Zou het jou niets uitmaken als hij hetzelfde vermogen en koppel zou houden?
@mashell: nu verkoop je knollen voor citroenen, je merkt het echt wel goed als je in een driepitter rijdt. Vooral als je dat overstapt uit een viercilinder, qua geluid maar ook trillingen en vermogensopbouw.
@mashell: Is het zo gek dat ik liever een 4 cilinder heb? Naar mijn idee kan het er niet veel beter op worden allemaal als je een cilinder minder hebt. Hoe meer hoe beter!
@cliosport2000: Meer pk, wel 6. Jij blij, bij Audi blij, en in de tweede kamer blij. Kunnen ze weer meer boompjes planten.
@mashell: een 3 cilinder met evenveel pk als een 4 cilinder moet harder werken voor die cijfers. Oftewel: meer geluid en de motor gaat eerder kapot.
@thefmanl: “harder werken”. Dat is technisch gezien zo’n nonsens. Wanneer moet een verbrandingsmotor hard werken, simpel, bij het maximale toerental. Alleen dat draai je nagenoeg nooit. Alleen bij vol accelereren, wat maar een paar seconden duurt en bij rijden op topsnelheid, wat je nog minder vaak doet. Bij normaal gebruik hoeft een motor dus niet “hard te werken” maar leeft in een lui-lekkerland. Een motor met minder cilinders, minder inhoud heeft minder bewegende en slijtage gevoelige delen en door het kleinere formaat een betere koeling, is sneller op temperatuur en zou dus in principe puur technisch gezien duurzamer kunnen zijn. Een andere manier om een motor duurzaam te maken is gigantisch overdimensioneren, dat is wat de Amerikanen in de jaren 70 deden maar dat is al zo’n 40 jaar niet meer aan de orde.
@cliosport2000: De tijd dat driecilindertjes een PK of 60 à 70 hadden en enkel voor a-segmenters waren zijn we inmiddels toch wel ontgroeid. Zo’n Ford EcoBoost 1.0L met 125pk rijdt gewoon heel volwassen, en je merkt eigenlijk totaal niet dat je een cilinder minder hebt. Dat zal bij Audi niet anders zijn, dus ik snap het probleem niet helemaal. Het is geen dikke sportwagen, dus het aantal cilinders en ook het bijbehorende geluid zijn dus helemaal niet zo relevant.
@Edge: ik ben wel eens met zo’n Ford ecoboost motor op vakantie gegaan. Dat ding kwam de berg gewoon niet op. Of dat dan niet aan de cilinders lag of wel weet ik niet. Ik zal in ieder geval nooit zelf zo’n 1.0 3 cilinder kopen.
@cliosport2000: Dat ligt niet aan het aantal cilinders. Ik ben ook eens met een Fiat Panda 1.4 viercilinder op vakantie geweest. Dat ding had moeite om de Alpen te doorkruisen. Ik rij nu in een Panda 0,9 tweecilinder en die heeft power zat voor dat kleine wagentje.
@berlinetta: Ja dit was een focus station met 5 man en volle bepakking. De Octavia greenline van mijn pa (4 cilinder 1.6) heeft er absoluut geen moeite mee.
@cliosport2000: misschien moet je het gaspedaal eens indrukken en als het bosig is een verzetje terug. Als jij met een Fiesta met 125 pk niet de berg opkomt doe je zelf iets verkeerd. Dat ding weegt net aan 1000 kg. Dat ding heeft een betere pk gewichtsverhouding als een BMW 116i en daarmee kom je prima de berg op…
@87sandyd: Misschien was het wel een volbeladen Ford Focus station. Kan ook nog he. En dan praat je over hele andere gewichten.
@87sandyd: Misschien moet je eens proberen met zo’n focus op vakantie te gaan. 5 man met bepakking de berg op. Dan hoor je vanzelf op de radio dat er een plaatselijke file is ontstaan achter een toerist met een Ford..
@Edge: totdat het blokje 5 zomervakanties in Frankrijk heeft doorgebracht en een aantal jaar ervaring in dagelijkse bumperkleefritten over de A2 heeft.
@thomasbol: Correctie: over de A3
@Edge:
veel cylinders zijn vooral van belang voor comfort (zo weinig mogelijk trillingen en geluid). voor sportwagens telt alleen motorkarakteristiek en zo laag mogelijk gewicht, aantal cylinders maakt totaal niet uit. Als je het over badge beleving mobielen hebt voor aandachtshoeren dan maakt het geluid van de motor en daarmee het aantal cylinders idd uit.
@super: Klopt, normaal gesproken is het zo dat hoe meer cilinders, hoe rustiger de motor en dus ook hoe minder trillingen en geluid. Het is echter zo dat de isolatie in moderne auto’s zo goed in elkaar steekt, waardoor je achter het stuur het verschil tussen een drie en viercilinder niet zou moeten merken.
@Edge:
Trillingen zijn moeilijker te dempen dan geluid (geluid is ook een trilling maar iha overgedragen via lucht en daardoor makkelijker te dempen). I2/I3/I4/I5/V6 motoren hebben allemaal in meer of mindere mate primaire/secundaire onbalans en daarnaast overlappen de ontstekingen pas bij een 5+ cylinder (torsietrillingen). Bij motoren met weinig cylinderinhoud en weinig koppel is het allemaal niet zo’n probleem, maar bij grotere motoren worden de trillingen moeilijker te dempen.

Maar goed, je hebt wel gelijk dat de technieken om geluid/trillingen te dempen allemaal beter worden, hoewel er feitelijk niks aan de oorzaak gedaan kan worden omdat die inherent is aan de geometrie.
@super:

Waarom rijden ze in de formule 1 niet met 1 cilinders? Lekker licht en lekker compact.

Of zie je misschien iets over het hoofd?
@karaya:
Volgens mij wordt layout/inhoud van een F1 motor vastgesteld door mr. ekelsteen. Maar goed, aantal cylinders is ook bepalend voor motorkarakteristiek; ms krijg je het voor elkaar om 600pk uit een 1 cylinder te halen door hem enorm veel toeren te laten draaien (ik betwijfel het) maar hij zal bijzonder weinig koppel hebben bij lagere toeren.
@super: Er zijn nog wel meer mitsen en maren te bedenken.

Misschien is jouw voorstelling van zaken ietwat simplistisch.

Tis maar een idee hoor!
@karaya:
Ik zou zeggen steek van wal einstein.
@super:

Ik verwacht van iemand die zo uitgesproken is dat hij kan onderbouwen wat hij te berde brengt.

Je lult maar wat.
@super: um das nog altijd de FIA wat sinds Todt aan is getreden een dood paard is
@Edge: dit blok ligt ook in de Up en de Polo, en zo fijn loopt ie niet.. Tenzij Audi er nog extra Sjoemelsoft… Ehh Magic Dust overheen heeft gegooid
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we op een meeting een Golf 3 of zo met dat digitale display er in gaan zien.
In Duitsland is xenon na de facelift standaard waardoor de A3 in zekere zin zelfs goedkoper geworden is.
S3 Limousine, per favore
Ik snap zo’n prijs van € 26.050,- nooit echt helemaal. Mij is altijd verteld geworden dat prijzen als € 9,99 in plaats van € 10,- bewust gehanteerd worden omdat het dan stukken goedkoper lijkt (psychologische prijsvoering). Waarom doen ze dat op zo’n auto niet? Hoewel het maar 51 euro scheelt, lijkt €25.999,- een stuk goedkoper dan € 26.050,-
@Edge: Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar als je een auto koopt is dat wel een aankoop waar je goed over nadenkt en voor- en nadelen afweegt. Daarbij kijk je dus ook aandachtig naar de prijs.
Die psychologische prijsvoering werkt volgens mij alleen bij goedkopere producten zoals in een supermarkt. Trap er zelf vaak genoeg in.
@berlinetta: Yup, en vaak komen er nog opties bij die de prijs toch weer veranderen.
@Edge: niemand die ook echt 26050 betaalt. Eerst gaat de optie lijst erover heen. Daarna de korting bij de dealer eraf om er vervolgens weer kosten-rijklaar-maken bij op te tellen.

En 26050 is op zich ook weer een berekening tussen wat VAG / Audi voor dat ding wil hebben en de berekening die Pon er dan weer overheen gooit. Vervolgens moet daar dan weer zuiptax overheen om er vervolgens ook weer BTW overheen te gooien.
@Edge: Bij premium en hi-end merken werkt die regel juist niet. Niet alleen in de autobranche, ook bij fashion, elektronica, gereedschap en ga zo maar door.
In zo’n auto moet je toch wel minimaal de 1.4 nemen. Ik denk dat 150 pk geen overbodige luxe is
Wel uitkijken dat je geen Golf meeneemt na het boodschappen doen..
@eklasse: Wat dat betreft kan je beter een oude Legacy rijden ;)
Kijk ik hier naar een a4? Zeker van de voorkant…
De Audi A3 sedan is de enige Audi die ik echt mooi vind.
En hoe zit het met de andere motoren?? Hoop niet dat dit het enige is
@thefmanl: en ik kan weer niet lezen zoals gewoonlijk 😅
Ik vind dat hij er sinds lange tijd er weer op vooruit is gegaan.
Toen de A4 B6 uit kwam, riep ik al dat ik die ooit zal bezitten. Nu ben ik de trotse eigenaar…

Dit roep ik ook over de A3 sedan. Over 9 jaar bereikbaar voor mij…
@horza: Nee joh, veel eerder. Goedkopere vanafprijs dus eerder binnen bereik!
Voor mij geen 3 cilinder meer. Seat ibiza eco diesel gehad en dat is rijdend een groot tranendal. Laatst een Ford B max gereden een 3 cilinder. Klinkt en rijdt nog steeds bagger. Vermogen genoeg maar onrustig en geluid is net als een electrische koffieapparaat. Ben nu content met de B klasse diesel nu. Én 4 cilinder én wat een rust. Slechte auto’s maken ze niet meer maar wel betere
Cilinders zijn vetcool ..
Met emotie enzo ..
Tja, nu vind ik m toch echt te duur.
Hè? Strak getrokken? Dit model is toch al minstens 10 jaar oud?
Ik heb dus laatst een Golf met die 3 pitter gereden.

Na 700km kan ik zeggen dat ik dan toch liever de 1.2 zou hebben…
Gadverdamme wat is de a3 limousine lelijk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).