• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gefelicitaart, de VW Typ 2 is 60 jaar oud!

Auteur: CasperH, gepost 16 maart 2010 om 13:30 – 36 Reacties

Bring it on!


Busjes zijn hip. Zeker de hippiebusjes. Het is inmiddels zestig jaar geleden dat de legendarische Volkswagen Typ 2 in serieproductie ging. Tijd voor een feestje!

Ja, klopt, we hebben al eens eerder geschreven dat de Transporter 60 werd, maar dat was naar aanleiding van de eerste schets, niet de eerste geproduceerde bus.

Wouter demonstreerde dat Volkswagenbusjes goed samengaan met een slechte zwembroek, een surfplank en een in koffie gedoopte gehaktstaaf (1:20). Dat was echter in de huidige generatie, de T5. De Volkswagenbus is een icoon, misschien wel het meest bekende busje ooit. Het begon allemaal met de T1, een busje dat tegenwoordig in de wat exclusievere uitvoeringen gerust van eigenaar verwisselt voor bedragen die stukken hoger liggen dan die van een gloednieuwe Transporter T5. Er zijn talloze uitvoeringen geweest, maar de meest bekende en gewilde daarvan zijn de Samba, California, Caravelle en Multivan. Een goede Samba (een luxe uitvoering van de T1 met 21 of 23 raampjes) brengt tegenwoordig zomaar 35.000 euro op.

De eerste generatie transporter heette intern bij Volkswagen Typ 2 omdat de Kever Typ 1 heette. Dit was een ontwerp naar aanleiding van een schets van Ben Pon. De eerste externe type-aanduiding was T1. Om het allemaal makkelijk en overzichtelijk te houden… De aanduiding Transporter werd pas bij de T4 geregistreerd. De T1 was een busje met achterwielaandrijving en de motor achter de achteras. Een principe waaraan werd vastgehouden tot en met de T3. De T4 was de eerste bus met voorwielaandrijving en de motor voorin. Daardoor kon een vlakke laadvloer gerealiseerd worden.

Syncro Bus!

Er waren ook vierwiel aangedreven versies beschikbaar. Dat begon in 1985 met de Syncro. Tegenwoordig heet dat bij Volkswagen 4Motion. Deze versies zijn een beetje dubbel jarig, want die bestaan dit jaar 25 jaar.

Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Keert de Renault 4 na precies 60 jaar terug als EV?
  • In deze video neemt Wouter plaats achter het stuur van de Porsche 911 992 Ben Jr. Ook gaan we even terug in de tijd met een Porsche 356!
    Met de meest exclusieve Porsche 992, de gelimiteerde Ben Pon Jr rijden
  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

ben-pon, busje, transporter, Volkswagen

Vorig bericht: « Knallende gangsterdeal: Hummer met gratis shotgun
Volgend bericht: Peugeot komt met semi-premium “hors-série” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Camaro zegt

    16 maart 2010 om 13:31

    Kijk, dit zijn de echte!

    Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    16 maart 2010 om 13:39

    Een oude collega van mij heeft zo’n busje. Dat ding is gewoon werkelijk waar prachtig!!!

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      16 maart 2010 om 13:42

      @jack_abarth: Dit is toch prachtig. De mooiste busjes, bij verre.
      en het is dubbel feest. Ik jarig en T2 jarig.. :P

      Login om te reageren
      • Camaro zegt

        16 maart 2010 om 13:50

        @toyotaprius: Gefeliciteerd

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          16 maart 2010 om 14:20

          @Camaro: Dank je!!

          @jesper, dank je en wat heb ik gekregen. Een nieuw rempedaal en een fles whiskey. :P

          Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      17 maart 2010 om 11:30

      @jack_abarth: Wat een mooi ding… awesome.. de T1 is far out het mooiste busje wat VW ooit gemaakt heeft.

      Login om te reageren
  3. EJS zegt

    16 maart 2010 om 13:41

    Dé busjes! Mijn vader heeft jaren een Westfalia als dagelijks vervoer én vakantieauto gebruikt, geweldige dingen waren dat!

    Login om te reageren
  4. GeoBem007 zegt

    16 maart 2010 om 13:46

    T2?

    Het exemplaar hier in de comments en het exemplaar bovenaan de post op de foto is Type 1..

    Met de gesplitste voorruit en het typische grote VW logo..

    Het beige exemplaar onderaan de post is een Type 2..?

    Login om te reageren
    • GeoBem007 zegt

      16 maart 2010 om 13:47

      @Mezelf: Ik moet eerst lezen en dan commentaar geven..

      Login om te reageren
  5. karel zegt

    16 maart 2010 om 13:47

    Het is een beetje verwarrend, maar de Type 2 heet de T1.

    De T1 staat voor de eerste (spijl)bus en is dus de Volkswagen Type 2/T1

    De T2 is de eerste VWbus met de ‘panoramische voorruit
    -edit: thanks, het is verbeterd-

    Login om te reageren
  6. Jesper zegt

    16 maart 2010 om 13:56

    @ Toyotaprius: Gefeliciteerd :D
    Wat heb je gekregen? Een gratis ABS-modificatie? :P

    Helemaal geweldig dit soort dingen. In felle kleuren, met zoveel mogelijk chroom, een imperiaal incl. surfplanken op het dak, en ga zo nog maar ff door :)

    Login om te reageren
  7. Geert Schoots zegt

    16 maart 2010 om 14:35

    Het is tijd voor de nieuwe VW bus;

    Login om te reageren
  8. Tony Casa zegt

    16 maart 2010 om 14:44

    Mooi om naar te kijken zo’n busje, spijtig dat het rijdt als bagger.

    Verder zijn er wel leuke dingen mee te doen, maar doe het dan wel goed, niet zoals onderstaand model dat een rijdende plamuurpot was toen het werd ingevoerd uit de USA.

    Login om te reageren
  9. tt zegt

    16 maart 2010 om 15:06

    zou pas super zijn als er eens een merk is dat het durft om een oud model gewoon terug op de markt te brengen zonder aan de look iets te veranderen… Maar dat is blijkbaar melancholische zever….

    Login om te reageren
  10. jasperd zegt

    16 maart 2010 om 15:08

    heey hippies

    Login om te reageren
  11. Barnato zegt

    16 maart 2010 om 15:29

    Afgelopen zomer bij manthey een T1 met 2.7 rs blok erin op visite gehad! Wat een ding! fuchs velgen enz helemaal in pefect. Dat is mijn droom bussie alle tijden

    Login om te reageren
  12. PeugeotGTI zegt

    16 maart 2010 om 16:23

    Feli
    Bijna alle plaatjes zijn T1’s trouwens

    Login om te reageren
  13. Kevski-Style zegt

    16 maart 2010 om 16:28

    Blijft een leuke auto :)

    @ Casper:

    Ik betwijfel overigens of Ben Pon hem ook zelf ontwerpen heeft. Het idee komt wel van hem, dat is zeker. Maar de lijnen is iemand anders geweest. Ben Pon heeft namelijk niks anders dan een rechthoek getekend en gezegd dat ze dat op de markt moesten brengen….

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      16 maart 2010 om 17:15

      @Kevski-Style: goed punt, heb de tekst iets aangepast.

      Login om te reageren
      • Kevski-Style zegt

        16 maart 2010 om 17:31

        @CasperH:

        Your welcome ;)

        Login om te reageren
  14. Karel zegt

    16 maart 2010 om 17:19

    Misschien kun je dan ook het volgende aanpassen in de tekst:
    Je schrijft: Het begon allemaal met de T2
    maar dat moet natuurlijk zijn de Type 2 of de T1.
    (zie ook mijn vorige post)
    -edit: oeps, thanks, domme typo-

    Login om te reageren
  15. Preske zegt

    16 maart 2010 om 18:32

    de carrosserie van toen op een chassis van nu, met technologie van nu, dat is mijn droom.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      16 maart 2010 om 19:22

      @Preske:

      Zoiets is vrij simpel realiseerbaar. Alleen de vloerplaat is namelijk dragend. De carrosserie zit alleen vast met bouten. Vergelijk het maar met een skatebord met stuur en motor erop. Ontwikkelingskosten zijn relatief laag als je zoiets zou willen ontwikkelen….

      Login om te reageren
      • Bobby_Orlando zegt

        17 maart 2010 om 02:58

        @Kevski-Style: geen onzin verkopen, de carroserie is NIET met bouten op het onderstel bevestigd.

        Login om te reageren
  16. v10 power zegt

    16 maart 2010 om 18:50

    @preske idd een goed rijdende retro bus, zou denk ik ook wel goed verkopen

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    16 maart 2010 om 18:58

    Wat is het toch een badkuip zeg… Dan maar een golfplaatkot. ;)

    @toyotaprius: Van harte!

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      16 maart 2010 om 19:23

      @Citrofiel:

      Vind je die van Citroen echt mooier???? In Afika staan ook huizen die er zo uitzien namelijk ;)

      Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      16 maart 2010 om 21:41

      @Citrofiel: Dank je!!

      Login om te reageren
  18. wimpie zegt

    16 maart 2010 om 21:22

    joepie

    Login om te reageren
  19. DTB zegt

    16 maart 2010 om 21:22

    Ja, wat is het nou?
    Er staat T2, maar de meeste foto’s zijn van een T1.
    En diegene die dan wel van een T2 zijn zijn van het (nieuwere) T2b type ipv het originele T2a model.

    Login om te reageren
  20. Dimglor zegt

    16 maart 2010 om 22:24

    Die van in de Gumball was leuk..
    Zag er goed uit ook, porsche motortje ingestoken en achteraan een 40″ inch scherm ofzo om spelletjes te spelen tijdens de rit ;)

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      17 maart 2010 om 00:09

      @Dimglor: Inderdaad, dat is toch mooi.. VW had op basis van dit type model eens een zeer leuk prototype gemaakt.

      Kon het echte concept niet vinden.. Maar was op basis van de t2.. Erg mooi..

      Login om te reageren
      • Dimglor zegt

        17 maart 2010 om 07:49

        @toyotaprius: Hehe, ja die ziet er wel totaal anders uit ;-)
        Maar dit is inderdaad mooi gemaakt ;-)

        Login om te reageren
        • toyotaprius zegt

          17 maart 2010 om 13:34

          @Dimglor: Ja het was de nieuwe interpretatie van de T1, leek erg veel op de oude T1, maar er zat modernere techniek in.
          Ik kwam laatst een plaatje tegen,maar kan het niet meer terug vinden. het was echt een pracht concept idee.
          Maar liever nog het origineel.. :D

          Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    18 maart 2010 om 20:20

    De versie van het eerste plaatje is echt prachtig! Hoop[ ooit nog eens zo’n busje te bemachtigen, en helemaal op te knappen, vind ze echt geweldig! En dat ze na zo’n lange tijd nog net zo hip zijn als toen ze net uitkwamen? Welke andere auto doet dat na! Ik vind het geweldig.

    Login om te reageren
  22. Citrofiel zegt

    19 maart 2010 om 13:07

    @Kevski-Style: Nee, oke, de T1 vind ik mooier dan een Type H. Maar ja, het blijft een VW tegenover een Citroën, en dat is geen keuze. ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North