
Jazeker. Steenrijk. Dat kan haast niet anders!
Vroeger was alles beter, hoor je meer dan eens. De winters waren beter, op school ging het beter, zelfs de nostalgie was vroeger beter. Dat zal allemaal wel, maar wat vroeger écht veel beter was? De prijs van een nieuwe auto!
Die is namelijk de laatste jaren enorm had gestegen. Zelfs zo hard dat onze mega-inflatie deze prijsstijging niet bijhoudt. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe auto in Nederland is inmiddels door de grens van 50.000 euro geklapt. Ter vergelijking: in 2020 stond dat bedrag nog op een schappelijke 38.500 euro. De ANWB heeft het idee dat autorijden zo langzaamaan een hobby wordt van de mensen die steenrijk zijn en maakt zich zorgen.
Als je dit leest ben je waarschijnlijk steenrijk
En die 50K is veel meer dan de gemiddelde Nederlander voor een auto wil neerleggen. Veel meer ja, want dat bedrag staat op 15000 euro. Dat staat dus nogal haaks op wat er op de prijskaartjes staat bij de dealer. Slechts een klein groepje autokopers zegt meer te kunnen en te willen uitgeven. Misschien hoor jij daar wel bij, aangezien je op de site Autoblog zit en een auto hebt. Jij bent dus steenrijk!
We rekenen het gewoon nog eens na. In 2005 kostte een nieuwe auto gemiddeld 24.608 euro. Tel daar twintig jaar inflatie bij op en je komt ergens rond de 38.000 uit. Het feit dat we nu op 50.026 euro zitten, is toch zacht gezegd opvallend. Maar wel uit te leggen. Elektrisch rijden en hybride-technologie tillen de prijzen omhoog. Voor een benzineauto ben je gemiddeld 34.884 kwijt, een elektrische tikt zo de 50.000 aan, en een beetje goede stekkerhybride vliegt zelfs richting de 72.000 Ekkermannen.
Wat krijgen we daarvoor terug? Meer gewicht, meer snufjes, meer veiligheid. Bijvoorbeeld: Een Opel Kadett uit de jaren zeventig woog iets van 750 kilo. De gemiddelde auto vandaag zit makkelijk op het dubbele. Denk aan kreukelzones, acht airbags, camera’s rondom, adaptieve cruisecontrol, airco, internet en verwarmde stoelen. De tijden dat een auto slechts een motor met vier wielen was, zijn definitief voorbij. Maar er is ook goed nieuws.
Je hoeft namelijk niet persé steenrijk te zijn om gemotoriseerd van A naar B te komen. Tweedehands auto’s zijn betrouwbaarder dan ooit en de markt daarvan groeit, ook door import. In plaats van een nieuwe kun je nu prima een gebruikte van zes jaar kopen en er nog tien mee vooruit.
En als je toch nieuw wil rijden, dan gaan veel mensen voor private lease. Geen vijftig ruggen aftikken in één keer, maar gewoon per maand wat schuiven. Voorlopig lijkt dat de enige manier om in 2025 nog een beetje comfortabel vooruit te komen. Of je koopt dus een kekke occasion.




Ik overweeg om mijn elektrische auto te vervangen door een auto op fossiele brandstoffen en heb een paar vragen:
1. Ik heb gehoord dat je benzineauto’s niet thuis kunt bijtanken terwijl je slaapt? Hoe vaak moet je ergens anders tanken? Komt er een oplossing om thuis te kunnen tanken?
2. Welke onderdelen moeten onderhouden worden en hoe vaak? De autoverkoper noemde olie in de motor en een distributieriem die vervangen moeten worden, en ook een soort doos met tandwielen erin. Wat is dat? Hoeveel kost het om die olie te vervangen, hoe vaak moet dat gebeuren—en wat gebeurt er met de oude olie? En ook: deze benzineauto’s remmen meestal alleen met de remmen—dus slijten die niet veel sneller? Hoe lang gaan die mee in vergelijking met mijn huidige auto, waarvan de remmen meer dan 100.000 km meegaan?
3. Krijg je bij een benzine- of dieselauto ook energie terug als je afremt of bergaf rijdt?
4. De auto die ik testte had een soort vertraging tussen het moment dat ik het gaspedaal indrukte en wanneer hij begon te versnellen. Is dat normaal bij benzineauto’s?
5. Ik betaal momenteel ongeveer €4 per 100 kilometer voor het rijden met onze elektrische auto. Ik heb gehoord dat benzine tot wel acht keer zo duur kan zijn. Klopt dat?
6. Is het waar dat benzine brandbaar is?
7. Ik heb gehoord dat het hoofdbestanddeel van benzine olie is. Klopt het dat het winnen en raffineren van olie milieuproblemen veroorzaakt, en ook conflicten en grote oorlogen die de afgelopen 100 jaar miljoenen mensen het leven hebben gekost? Is daar een oplossing voor?
8. Ik hoorde ook dat olie over de hele wereld vervoerd moet worden om er benzine of diesel van te maken, en dat die schepen in het verleden het milieu hebben vervuild door olielekken. Klopt dat?
9. Ik heb gehoord dat verbrandingsmotoren in steeds meer steden wereldwijd verboden worden omdat ze het milieu en de volksgezondheid zouden schaden? Is dat waar?
10. Mij is verteld dat deze verbrandingsmotoren geluid maken als je ze start. Dus als je vroeg vertrekt, kun je mensen wakker maken, en als er veel van deze auto’s in de stad zijn, wordt het erg lawaaierig.
11. Is het waar dat je brandstof uit de tank kunt stelen?
12. Hoeveel bereik verlies je bij koud weer? Mij is verteld dat een auto die normaal 5 liter per 100 km verbruikt in de winter tot 6 liter per 100 km kan gebruiken—ik ben gewoon benieuwd.
13. Ik heb ook gehoord dat de uitlaatgassen slecht voor je zijn en dat je kunt overlijden als je de auto laat draaien in een afgesloten ruimte—zoals een garage—dat is toch niet waar?
14. Een buurman vertelde me dat benzineauto’s zo’n 40 tot 60 liter van een sterk brandbare vloeistof bevatten die in een stalen cilinder wordt gepompt en daar wordt geëxplodeerd om uitzettend gas te creëren dat een zuiger aandrijft, waarbij lineaire beweging wordt omgezet in rotatie. Waarom zou iemand duizenden explosies binnen een paar meter van je stoel willen laten plaatsvinden?
15. Een collega op het werk vertelde dat zijn auto olie lekt. Als hij parkeert, laat hij vieze vlekken op de grond achter, wat direct het milieu vervuilt. Hoe lang duurt het voordat zoiets gebeurt?
16. Mijn vader vertelde me—bij het kopen van een dieselauto—dat je speciale handschoenen moet dragen bij het tanken zodat je handen niet gaan stinken, en als je morst op je kleren, is dat vreselijk.
17. Is het waar dat benzine en diesel zo gevaarlijk zijn dat je ze alleen kunt kopen bij speciale tankstations en niet gewoon overal (zoals bij hotels, op parkeerplaatsen, thuis of op werk)?
18. Kan ik, ondanks technologische vooruitgang, ooit mijn auto met verbrandingsmotor gratis bijtanken met alleen de zon?
Je kunt ook gewoon zeggen dat je je zelf beter voelt dan mensen met een auto met een verbrandingsmotor. Scheelt een hoop lezen en weten we meteen dat je een narsist bent.
Ik zou die vragen aan Jaapiyo voorleggen. Die heeft er vast antwoord op.
@Jaapiyo !
Ik denk dat d66 stemmers bovengemiddeld vaak coverte narcisten zijn inderdaad.
Maar ik vind het toch wel een geinige reactie. A for effort.
Alleen jammer dat ik dus geen D66 stem, maar wel van comfortabel autorijden hou, dus in alle rust zonder brullende motoren, dus elektrisch. En dat bevalt heel erg goed tot op de dag van vandaag. En ja, ook elektrisch rijden heeft nadelen.
Volt ja? Pff…das wel echt rabiaat hoor.
Ik denk dat D66 stemmers de laatst overgebleven liberalen zijn. Vrijheid voor de mensen, strenge regels voor bedrijven zodat ze de mensen niet schaden.
Vrijheid voor de mensen:
-Afschaffen referendum
-Sleepwet (op weg naar surveillancestaat met sociaal krediet)
-Autonome zelfbeschikking overdragen aan bureaucraten in Uiiiiirooooopa
-Geen vlees (behalve voor politieke elite)
-Niet vliegen (behalve voor Rob Jetten)
-Verplicht een warmtepomp
-Verplicht een blender als auto
-Racisme (quota) van overheidswege op basis van gender, kleur en seksuele preferenties
Jij noemt dit vrijheid?
Het referendum in Nederland was gewoon een mislukt experiment, het ging niet over de inhoud maar over de waan van de dag. En in een land waar we dik betaalde volksvertegenwoordigers hebben wil ik mijn vrije zondagmiddag niet opgeven om naar weer een referendum te gaan omdat die volksvertegenwoordigers hun werk niet doen, we zijn Zwitserland niet.
Om in een wereld met machtsblokken VS en China te overleven is vast houden aan “Autonome zelfbeschikking” ronduit destructief, minder landjes politiek met politicusjes die aan hun macht vasthouden en meer Europa is de oplossing.
Geen vlees, niet vliegen, dat is natuurlijk onzin, het gaat om gedrag sturen niet om verbieden.
Als de gaskraan dicht is, heb je toch wat warmte in je huis nodig, dan ben je blij met je warmtepomp.
Je mag nog steeds een zwaar vervuilende auto rijden maar daar wordt je zwaar voor belast. Als je een snelle elektrische auto wil ben je juist goedkoop uit.
Quota die zorgen dat er voor iedereen plek is en niet alleen voor witte mannen, scheppen inderdaad vrijheid maar dat zullen sommige witte mannen nooit begrijpen.
De sleepwet is een lastige want daar zit je met politici, vooral van de rechtse partijen, die erg gretig zijn om vrijheid te verruilen voor schijnveiligheid.
Zou Volt niet direct wegzetten als rabiaat.
Aangezien ik me steeds minder senang voel met de koers van de bitterballenpartij, heeft Volt echt wel punten waar ik als liberaal blij van kan worden. Hopelijk serveren ze geen vega bitterballen.
Nondeju wat een bout lang verhaal om je eigen Kia te promoten zeg. In geen 100jaar dat ik in zo’n lelijk ding gezien wil worden. Zijn mij de voordelen niet waard.
Het woord narcisme komt in mij op bij jouw reactie. Mooi hoe jij je superieur waant aan andere mensen die niet een aziatische koelkast willen rijden en dat het rijden in de Opel Zafira van 2024 kennelijk bij jou zo veel naar boven haalt. Apart.
Jouw reactie had ook veel korter gekund door gewoon in 1 regel te verklaren dat je geen leven hebt.
Ik hoorde dat best veel mensen met een elektrische auto ongelofelijke zure narcisten zijn, klopt dat?
Klopt het dat EV rijders uit zuinigheid meestal
98km/u rijden op de middelste rijstrook?
Is het zo dat de 1350km op een volle tank diesel na 2 minuten tanken met een EV niet haalbaar is?
Man man man, veel plezier met je saaie XC40, Kona, of andere Boomer SUV die je zelf kan volladen met de zonnepanelen met de zon altijd schijnt, jij bent de wereld aan het redden, bedankt!
Hi-la-risch
Mij is verteld, dat EV-rijders kneuterige mensen zijn, die elk dubbeltje omdraaien, omdat ze brandstof niet meer kunnen betalen. Ze willen zo groen bezig met alles, dat ze om de haverklap het nieuwste van het nieuwste aanschaffen, want dat is goed voor het milieu. F@k circulair denken of langer doorrijden met je auto, want zo snel mogelijk wat nieuws is beter en groener!
De grondstoffen om dit allemaal te produceren en te bouwen komen magisch aangewaaid bij fabrieken en de eindproducten daarna bij de dealers en in de winkels. Machtig mooi allemaal!
Als ik iets niet hoef te doen is dat dubbeltje omdraaien.
Intelligentie is aan jou niet besteed zo te lezen.
Ik kan jou uit eigen ervaring vertellen dat het produceren van 1 liter benzine vele malen vervuilender is dan het maken van een accu. Na 22 jaar off- en onshore voor Transocean te hebben gewerkt, kan ik je vertellen dat het al begint met het aanboren van een olie/gasput, waarbij gebruik wordt gemaakt van zeer vervuilende chemicaliën om genoeg druk in de put te houden om geen kick of blowout te krijgen en om de cuttings naar boven te krijgen. Deze zelfde cuttings gingen tot begin jaren ’90 van de vorige eeuw linea recta overboord, gelukkig worden ze nu opgevangen en aan land bij zeer hoge temperaturen verbrand.
Dan moet dat litertje ruwe olie vervoerd worden, juist met hele grote zware stookolie slurpende supertankers, bij o.a. Shell, in Pernis worden omgezet in bruikbare producten zoals dinosap voor de auto’s/vrachtwagens en olie voor in de motoren.
Waar een accu tegenwoordig voor ruim 90% recyclebaar is, kun je brandstoffen niet recyclen, olieën wel.
Jahoor, daar is de geindoctrineerde EV aanhanger weer die een comment compleet misleest en zich persoonlijk aangevallen voelt…
Vertel mij dat je een kleuter bent, zonder te zeggen dat je een kleuter bent.
Je vergeet dat er nog grotere schrapers zijn die tweede hands kopen. Het nieuwste van het nieuwste krijgt dus best wel een kans om ook oud te worden. Wat wel een probleem is is de software in apparaten en dus ook auto’s. Als die niet meer wordt ondersteund zou het apparaat onbruikbaar kunnen worden en dat gebeurt helaas maar vaak genoeg. Apple heeft daar ook een handje van om je zo te dwingen een nieuw apparaat te kopen. Nu zit er in EV’s niet veel meer software dan in auto’s met een ICE dus beide kennen hetzelfde probleem. Of moeten we allemaal een analoge Eend gaan rijden? (ik ben voor!)
Al die moeite om de rest te laten weten dat je zo’n zelfingenomen type bent die maximaal z’n eigen scheten inhaleert. Nou vooruit, hier heb je 5 deugpunten voor de moeite.
Wat is iedereen lichtgeraakt. Dit is toch gewoon een grappige comment die de draak steekt met sommige argumenten die je altijd leest als het over EV’s gaat. Kan je tanken thuis tanken, mooi :)
Eindelijk iemand die weet dat sarcasme vooral een bitch is
Vertel mij dat je een kleuter bent, zonder te zeggen dat je een kleuter bent.
Geweldig! 👍
1. Klopt het dat van de gewonnen olie ook plastics en smeermiddelen gemaakt worden. Dat olie een mengsel is en dat elk onderdeel van het mengsel voor iets anders gebruikt wordt? En dat alle plastics en polymeren ook van deze olie gemaakt worden? Dus dat we zelfs met een 100% EV vloot helemaal niet zonder olie kunnen? En dat er de komende 50 jaar ook zeker geen alternatieven zijn?
1b. En klopt het dat als een deel van dat mengsel niet meer voor brandstof gebruikt kan worden dit waarschijnlijk afgefakkeld gaat worden – dus dat het zowiezo al verbrand moet worden?
1c. En als het al afgefakkeld moet worden – kunnen we het dan niet beter zinvol inzetten?
2. Batterijen voor auto’s worden gemaakt van ‘zeldzame aardmaterialen’. Is dat alleen een slim gekozen naam? Of is er maar genoeg materiaal om 20% van de actieve vloot auto’s op de wereld te vervangen? En kun je dan nog wel een ander product krijgen met batterijen? Gelukkig gebruiken we geen andere producten waar batterijen in zitten. Oh, wacht…
3. Is het alternatief voor de huidige batterij technologie nog steeds in het ontwikkelstadium en zal dit nog zeker 20 jaar duren voor het in produktie kan?
4. Kun je als werknemer met een leaseauto wel wat anders dan een electrische auto leasen? Heb je een keuze?
5. Klopt het dat de afschrijvingen op een electrische auto gigantisch zijn omdat het produkt nog enorm hard evolueert? En klopt het dan ook dat je als particulier financieel gezien maar beter geen nieuwe EV kunt kopen? Dat de kosten van de duurdere benzine toch wel goedkoper zijn tov het waardeverlies van de auto?
6. Klopt het dat het vervangen van een accu van een elektrische auto’s nog belachelijk duur is?
7. Klopt het dat het meest vervuilende aspect aan het proces bij auto’s de fabricage en de verwerking bij afbraak is? Vooral bij EV’s? Is het dan niet het meest milieuvriendelijk om 20-25 jaar met dezelfde auto te doen ongeacht hoe de motor werkt? De brandstofauto’s kunnen het vaak wel hebben.
8. Is het niet typisch Nederlands om datgene wat je zelf rijdt als zaligmakend te beschrijven – want owee als de buurman toch iets heeft wat beter/mooier/slimmer is. Vooral bij de lease-erts met vast budget komt dat nog wel eens voor.
9. Kwa gewicht is een EV een stuk zwaarder dan een niet-EV, waarbij deze al zwaarder zijn dan de grote brandstof SUV’s. Dus de slijtage aan banden is veel hoger. Klopt het dat de fijnstof impact van deze slijtage wel erg hoog is?
10. Klopt het dat als je tijdens de vakantieperioden ver in het buitenland moet reizen, je rekening moet houden met wachttijden van rond het uur en dan nog de laadtijd erbij? Terwijl de brandstofauto’s gewoon door kunnen gaan?
11. Klopt het dat de wegdek slijtage veel hoger is met die zwaardere EV’s en ook dat weer extra fijnstof genereert. De kans dat de fijnstof discussie gaat spelen komende jaren is zeker aanwezig en wat is dan het alternatief?.
12. Klopt het dat EV’s naar alle waarschijnlijkheid in Nederland geen oplossing gaan zijn en dat de komende 15-20 jaar de overheid gaat stimuleren dat eigen auto bezit maar afgeschaft moet worden en dat het openbaar vervoer een beter alternatief is?
13. @Autoblog – klopt het dat de afschrijving op een degelijke 2e hands brandstofauto nog maar beperkt zijn? Zou dat een indicatie kunnen zijn dat mensen gezien de ontwikkelingen in de EV’s liever geen nieuwe brandstofauto willen kopen, maar dat de 2e hands markt in brandstofauto’s best wel in trek is? Oprechte vraag!
Haha heerlijk dit
Ik heb gehoord dat het niet zo netjes is om de tekst van iemand anders te kopiëren zonder bronvermelding. Klopt dat?
Briljant !!!
En lachen ook al die humorloze reacties van de fossieltjes :)
Hoho jongens (m/v/x), rustig aan hè. ‘t Is hier AW niet ! 🙂
ik hoopte dat de comments hier wel chatgpt vrij zouden blijven…maar helaas…
Was jij op school ook iemand die een 9 haalde en dan bij de mensen met een onvoldoende ging vragen wat ze fout hadden?
Het is ook lekker off topic, maakt niks uit hoor, spreid vooral je intense nerderigheid ten toon.
Je stelt een hoop vragen waar je het antwoord al van weet, maar bij deze toch een paar:
5. Knap dat je zo goedkoop kan laden, maar dan rijd je waarschijnlijk geen lange afstanden. Ik heb (uit de praktijk) vernomen dat je rustig €0,90 of meer per KWh betaalt om te snelladen langs de snelweg. Met een beetje doorrijden komt dat op €0,25 tot €0,30 per kilometer uit (€25 tot €30 per 100km dus). 25 tot 30 KWh per 100 km is bij relaxed 150km/h cruisen niet zo raar
19. Dat was met een KEV6 , dus niet eens zo’n blokkendoos als een KEV9.
20. Neem je dan voor de vakanties vooral het vliegtuig? Alsof dat zo verantwoord is
Poe, ‘steenrijk’, voor die kwalificatie is in mijn beleving toch wat meer nodig dan een nieuw otootje kunnen kopen. Maar goed, goedkoop zijn die dingen inderdaad niet per sé, dat dan weer niet.
Exact. Maar dit is, in elk geval in de beleving van mensen, volgens mij nooit anders geweest. Inflatie is 1, maar vroegah ging de gemiddelde nieuwe auto echt niet zo lang mee als nu. Wat een 1 op 1 vergelijking, zoals door de anwb wordt gedaan, eigenlijk ook ridicuul maakt.
De autokosten worden niet bepaald door de aanschafprijs maar door de aanschafprijs – de restwaarde + gebruikskosten. De conclusie dat je steenrijk moet zijn is dus ook nogal gezocht. Aan de andere kant, mijn auto kosste meer dan 50k en zoals iemand die steenrijk is zou zeggen zou ik mezelf echt niet als steenrijk omschrijven.
Eens. En daarbij komt dat jouw auto ws wel een langere levensduur heeft dan een auto uit 2005.
Dat betwijfel ik. Een auto uit 2005 houdt het makkelijk 15-20 jaar vol bij 10-15000 km per jaar (dat is zo’n beetje het gemiddelde in Nederland), heeft nog geen muesli-motor met beperkte levensduur, en geen schermpjes aan boord die 3x sneller ouderwets ogen dan een goed ontworpen dashboard.
Dat betwijfel ik toch ook ten zeerste. Wij rijden toevallig als daily een auto uit 2005 (A3 2.0 FSI), die heeft ondertussen 250k op de klok staan en geeft werkelijk nooit problemen. Dit soort auto’s zijn nog relatief simpel in elkaar gezet. Geen turbo, geen downsizing, weinig elektronica. Gewoon zes versnellingen, cruise control, gescheiden climate control, en aftermarket android auto. Wat wil een mens nog. Geen permanente volgsystemen, geen camera die kijkt of je wel oplet, geen lane assistant die begint te bleren als je net te vroeg heen of terug stuurt. Geen camera’s die in en buiten de auto continu 4k opnemen, geen app om je deuren te openen, geen handvaten die in de koets verzinken. Geen camera’s en schermen ipv spiegels.
Twee jaar geleden begon de aircopomp bij extreme temperaturen te haperen, A-merk via Ebay voor 250 euro gekocht en uurtje montage bij de garage is dat zo verholpen. Voor de APK begon de radiateur te lekken, 105 euro voor een zeer nette aftermarket en wederom een uurtje klussen bij de garage.
Onderhoud kost zo’n 700 euro per jaar afgelopen jaren, dit zijn wat mij betreft echt de auto’s die tussen de ouwe rommel (geen cruise / climate control, roest, etc) en downsizing, alle overtrokken plastic interieurs en elektronische hulpsystemen waarop niemand zit te wachten in zitten.
Klopt, maar als je een auto van 50k koopt moet je alsnog die 50k aftikken (of als je gaat financieren nog meer, want dan betaal je weliswaar in termijnen maar komt er ook nog wat rente bij).
Door de BPM is in Nederland alles anders. Importeren van duurdere modellen is logisch, want anders ben je een dief van je portemonnee.
Dan nog alle kortingstructuren, wel voor de big boys, niet de gemiddelde particulier. Goed zoeken levert zo een bijna nieuwe auto voor half geld.
Nederland heeft een rijke overheid maar de gemiddelde Nederlander is best wel arm in mijn ogen.
Zelf ben ik al héél lang zelfstandig ondernemer en vind het knap dat men met een modaal salaris nog een normaal leven leiden.
Rijke overheid? 500 miljard staatsschuld vriend.
Eind 2023 bedroeg de Nederlandse overheidsschuld 481 miljard euro, wat neerkomt op 45,1% van het bbp (> 1.000 miljard). Je moet van Europa onder de 60% blijven. Daar voldoet Nederland dus ruim aan.
‘Eind 2023’. Inmiddels ligt dit wat minder gunstig, zie cijfers van een paar dagen terug.
Wat geweldig! Ik ben steenrijk! Ik ga proosten met een vodka op mijzelf en in de garage naar mijn auto’s kijken.
Morgen zal ik een mailtje naar mijn werknemers sturen, dat we niet meer hoeven te werken, want die zijn nu ook steenrijk! Hard werken is niet meer nodig.
Als ze al dat geld voor die onderzoekjes nou eens beter zouden besteden en weer gezond boerenverstand zouden gebruiken…
2ehands auto’s zijn betrouwbaarder dan ooit, nouuuuuh, nee. 2ehands auto’s zonder turbo zijn dat wel ja, op een paar rotte appels (Hey BMW, mooie blauwe rookpluim!) na. Maar 2009 – 2014 ongeveer was echt een dieptepunt hoor. En PSA is dat dieptepunt nooit te boven gekomen. Die zijn sinds ze variabele kleppentiming op hun 1.6 zette niet meer betrouwbaar geweest.
Kun je ook iets zinnigs typen?
Als ik mijn auto die ik nu lease sinds 2021 in zelfde specificaties samenstel en nu opnieuw wil leasen betaal ik 250 euro per maand meer! (450-700 p maand).
En dat voor een 3 cilinder stationwagon…
Steenrijk steenrijk? daar hebben we dan echt een andere betekenis bij, steenrijk voor mij is iemand die vrijwillig kan stoppen met werken voor de rest van zn leven, niet iemand die het kan betalen om een youngtimer voor de deur te zetten omdat het nieuwere spul wat diegene zou willen te duur is…
Het begint bij het aanbod van tegenwoordig, Ik zou voor 15K oprecht niks weten wat ik in die prijsklasse wil hebben, zit al vaker erin te shoppen voor een nieuwe daily, maar kom maar niks tegen waarvan ik denk daar ga ik weer 6 maanden tot een jaar in rijden….
Was het niet zo dat 80% van de nieuw geregistreerde auto’s zakelijk wordt geregistreerd? Dat is dus voornamelijk voor lease.
Ben wel benieuwd wat de gemiddelde aanschafprijs is van auto’s die nieuw privé worden geregistreerd. Iets zegt me dat dat aanzienlijk lager us dan die 50k…
Hilarisch alle bovenstaande reacties van alle bijtelling mannetjes en brandstof paupers.
We weten dat we in de nabije toekomst allemaal in auto’s gaan rijden die binnen 5 minuten volgeladen zijn.
Laat het los!
Leve de EU regelzucht en leve ons belastingstelsel!!! Raar hè dat steeds meer hardwerkende mensen met ambitie hun heil elders zoeken….
Ik denk wel dat als die zelfzuchtige mannetjes die naar Dubai gegaan zijn zichzelf als “hardwerkende mensen met ambitie” zien maar gelukkig is Nederland zonder die egotrippers beter af.