
Een elektrische Audi RS6 klinkt als muziek in de oren!
In de gehele transitie van verbrandingsmotoren naar EV’s (of andere alternatieve aandrijflijnen) hebben sommige merken het makkelijker dan andere. BMW was er relatief vroeg bij met de i3, maar stopte vervolgens met het ontwikkelen. De BMW iX is bijzonder, maar niet een typische BMW. Geen zes-in-lijn, geen achterwielaandrijving, geen lichtvoetige handling en geen ingetogen styling. Het zal ongetwijfeld een succes worden, dus BMW weet waar het mee bezig is.
Voor Audi is het juist precies andersom. Vanwege de layout met motoren voor de vooras, voorwielaandrijving en effectieve doch niet involverende handling was dat merk meer geschikt voor mensen die op safe spelen.

Elektrische Audi RS6
Bij Audi zal de overstap naar puur elektrische auto’s een minder grote cultuurschok zijn. Sterker nog, dankzij de superieure gewichtsverdeling én positionering van de motoren worden Audi’s waarschijnlijk leuker om te rijden. De Audi RS e-tron GT bevestigt dat.
Maar dat is een bijzonder krappe auto, zeker voor het geld. Audi staat bekend om zijn stationwagons met veel power en gelukkig komt die ook als EV! De Audi RS6 e-tron Avant is op dit moment in ontwikkeling. Voor wie verliefd is op de versie met V8, treur niet. Die blijft voorlopig nog even in productie.
PPE-platform
De nieuwe elektrische Audi RS6 zal geen RS6 zijn met elektromotoren. De auto zal gebouwd worden op basis van de Audi A6 e-tron, maar dan met meer vermogen, meer koppel en een lang doorlopende daklijn. De auto zal staan op het PPE-platform dat enkel en alleen bedoeld is voor elektrische auto’s. Dit platform staat een niveau hoger in de rangorde dan het MEB-platform. Dingen als torque-vectoring, vierwielbesturing en luchtvering zijn mogelijk op het PPE-platform.
Qua specificaties is het nog een beetje koffiedik kijken, maar reken op minimaal twee elektromotoren, een 800V-systeem en een 100 kWh-accupakket. Op veel plaatsen zal de Audi RS6 e-tron aanzienlijk duurder zijn dan de RS6 op benzine. In Nederland betaal je een flinke CO2-taks die je uiteraard bij de elektrische RS6 niet zal hebben. Dus wellicht dat de EV-versie in ons landje een stukje goedkoper is.
Via: Autocar.
Een elektrische RS6? Doet me wat aan pakjessoep denken terwijl ik hier nu net aan de lekkere zelfgemaakte soep van mijn mama ben aan het slurpen…
@Volvo_440_turbo: Ik moest aan Nikko en Maisto denken
Voor alles met een stekker alleen de prijs is gekker
Eindelijk een EV break!!!
Alleen ver boven de capaciteit van mijn beuRS vrees ik :)
@tjorque Gewoon leasen zoals 99% van het volk het doet. :)
Bwa 1200 a 1500€/maand (schat ik) aftikken is toch best wel een groot stuk van mijn maandelijkse omzet.
Meer dan ik comfortabel vindt…
Lease niks privé geld OK geen rs6 maar goed 2018 passat is ook goed genoeg
Zo is het!
Is me inderdaad ook al opgevallen dat er geen EV of PHEV wordt aangeboden op de breakvariant. Is hier een speciale reden voor?
Dacht eerst dat het bijkomend gewicht van de breakversie het niet waard is, maar die cross-overs zijn ook geen lichtgewichten
Je geeft zelf het antwoord al: break is dood en is vervangen door de crossover. Mensen zitten niet op die laatste liters bagageruimte te wachten maar willen graag een wat stoerdere look.
Grappig, ik associeer cross-overs totaal niet met een stoere look. Een dikke station des te meer!
Nu vraag ik me af hoe ze ‘m gaan noemen. Gewoon simpel Audi Rs6 Avant e-tron? Of wordt het Audi RS e-tron GT Avant?
Wat hier YES aan is, ontgaat me volledig! 🤣
Modernere, sterkere aandrijflijn, ipv ouwe troep.
Ook niks mis mee ouwe troep!!! Zit teminste emotie in en passie in
Hoe dan? Geluid en vibraties kunnen zeker emoties op wekken maar dan denk ik meer aan de 9e symfonie van Beethoven met een vibrator in een zelf gekozen lichaamsopening dan aan een verbrandingsmotor…
Kijk da’s slim, de eerste elektrische station. Zo zijn de mensen die ruimte willen tenminste niet aangewezen op dat lelijke hoge spul!
Maar dan zal ie nog steeds duurde zijn dan een rs gt of een etron 55
@571 pk: Als in Porsche Taycan 4S performance toevallig? ;-)
Flyerbunch, 😜
Je hebt gelijk, en de prijs daarvan valt me voor Porsche begrippen nog mee
Pascal, valt idd nog mee relatief..
De wereld is nu echt naar de KLOTEN als ook de benzine RS6 wegvalt.
Gekker moet het niet worden….autoblog dat uit het dak gaat om een EV….je weet wel zo’n emotieloos, geluidloos ding.
Zelfs ik als EV fan vind dit er ver over 😂
Misschien Hans Zimmer een V8-roffeltje laten componeren om er wat emotie in te krijgen…
PPE is toch meer een Audi dan een Porsche ontwikkeling?
Ik snap Audi wel, ze moeten een bepaald percentage EV’s bouwen om aan de afgesproken eis te voldoen.
@marcomanta: prima, keus genoeg dan toch? Blijf dan van de RS6 af… evenals den R8… de benzine showpaarden van Audi omzetten naar E modellen is niet om over te juichen…
@dapeldoorn: nee snap ik, maar Audi moet het aanbod EV wel vergroten, er zijn toch Audi liefhebbers die voor EV rijden gaan.
En dat bepaald percentage is vanaf 2030 in de meeste markten: 100%.
En natuurlijk houdt Audi de RS modellen ook elektrisch in het gamma, daarop wordt veel marge gemaakt.
Yes! ??? E-RS6 = 🤢🤢🤢 als ik ergens geen fan van ben is het de toekomstbiedende electro motoren weer een beker uit de bekerkast die zijn charmes kwijt raakt… nog even en we krijgen E-812 superfast of uit de serie F40 – F50 een EF60? Juichen we dan ook zo hard? Manmanman waar gaat het naartoe, en de brandstofprijzen maar oppompen vanuit Den Haag zodat we een deze dagen allemaal verplicht worden een soundbox uitgevoerde sportwagen te bezitten… nog een paar jaar en tanken word een criminele activiteit als het momenteel al niet om crimineel geld zou gaan.
Je moet over een jaar of 3 nog wel met een dikke bak de binnenstad van Amsterdam in kunnen ook hè. Verwacht dat je dat met een ‘oude RS6’ in niet al te afzienbare tijd wel kunt vergeten.