Jaguar zal dit weekend iets leuks onthullen op het Britse Goodwood Festival of Speed. Hier heb je alvast de eerste beelden.
Een jaar eerder toonde Jaguar de Project 7 op Goodwood FoS. Een op de F-Type gebaseerd eenzits-eerbetoon aan glorieuze D-Type, met een zogenaamde ‘fairing’ achter de hoofdsteun. Het project krijgt dit jaar een gevolg met een aangepaste Project 7 waarbij het getal 7 van de auto is verdwenen en er ruimte is gemaakt voor een passagierszetel. De uitgesproken voorbumper, sideskirts, kofferklepspoiler en de agressieve diffuser met vier uitlaatuiteinden zijn gebleven. Ook de aangepaste motorkap en koplampen zitten er nog op. Ook niet geheel onbelangrijk is dat het stuur nu aan de linker kant zit.
Daarmee borrelt de vraag op: heeft Jaguar de Project 7 productierijp gemaakt, of is het slechts een praktijkvoorbeeld van de onlangs gelanceerde Jaguar Land Rover Special Operations-afdeling? Jaguar heeft immers aangegeven dat ze op GoodWood meer over de individualisatietak zullen bekendmaken. Aan de meer rechtop staande voorruit en de meer realistische rijhoogte te zien is dit iets dat inderdaad de openbare weg op kan.
Onder de kap van de vorige jaar gelanceerde F-Type Project 7 lag een 550 pk en 680 Nm sterke variant van JLR’s 5.0 liter V8. Het is niet bekend of daat nog wat aan gewijzigd is, dat komen we dit weekend te weten, mits we niet in katzwijm vallen als we ‘m in het echt zien. (via Boldride)
UPDATE: 250 exemplaren! Oh yeah, de Britten nemen hem in productie. Jaguar laat weten dat ze 250 exemplaren van de Jaguar Project 7 gaan maken. Ze hebben 575 pk sterke V8 aan boord en worden daarmee de snelste ‘straatauto’s’ die Jaguar ooit heeft gemaakt. Op hoge snelheid zou de Project 7 186% meer downforce genereren dan de reguliere F-Type. De auto zit in 3,9 seconden op de 100 km/u. Het dak? Dat heeft ‘ie eigenlijk niet, op een stukje stof na dat handmatig over de auto kan worden gespannen. Ook de ophanging en de instellingen van de dempers zijn aangepast. Ieder exemplaar krijgt een uniek plakkaat met een een handtekening van Jaguars designbaas Ian Callum. Meer info HIER.
Sorry voor de lekkage buuf, ik moest FF kwijlen..
Hmmm… Vind de toepegingen eigenlijk maar afbreuk doen aan de mooie cleane lijnen van de normale F-type.
De link naar de JLR werkt niet :(
Jammer dit, van ‘Jag Queen’ naar ‘Drag Queen’…
Een F-type helemaal zonder dak komt er toch niet, dus dit kan nooit een productiemodel zijn.. Hooguit iets wat ik zeer kleine aantallen geproduceerd wordt.
@EJS: Een model dat geproduceerd wordt, maar geen productiemodel is, aha!
@jeroen13:
Laat ik mezelf dan anders formuleren; dit wordt geen massaproduct zoals de gewone F-type. Als hij al in productie gaat zal het om een kleine, gelimiteerde oplage gaan.
Dit is het net niet. Ze hadden beter helemaal mental kunnen gaan a la D-type
Ken maar weinig auto’s met minder samenhang dan dit gedrocht. Jammer want ik vind de coupé een van de mooiste auto’s van dit moment.
2 stoelen en maar 1 bochel? Dat mag niet van de heilige wetten der symmetrie.
@mashell: IDD, dat is wel zonde!! Verder vind ik hem wel dik! Lekkere kont.
@mashell: 2 bochels waren idd mooier geweest. Misschien een knipoog naar de D-type
@marikoelolo: Zal idd een knipoog zijn. Neemt niet weg dat ik het op de D-Type ook al lelijk vond.
De nieuwe gefacelifte F-Type!
” Nou jongens, vorig jaar hadden we een F-Type met 1 stoel, laten we daar een doorontwikkeling van maken”
– “laten we een F-Type met 2 stoelen maken!”
Hop, nieuwe concept… designers van tegenwoordig, man man man.
@thomcarspotter:
*marketeers van tegenwoordig.
Ziet er niet verkeerd uit en grijpt inderdaad zo te zien terug op de D-type
Leuke knipoog naar de D-Type, maar het origineel (de D-Type en de F-Type) zijn vele malen mooier.
Voorruit wegdonderen en ontspoileren met dit als resultaat, 5 minuutjes werk.

Zo zou ik het gedaan hebben. Misschien ook nog een sidepipe dan.
@AutomotiveDesigner: Origineel ter referentie.
En die extra rolbeugel achter de passagiersstoel hoort er eigenlijk niet op natuurlijk…