• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Geloof het of niet: deze limousine is een Nederlands product!

Auteur: machielvdd, gepost 11 september 2025 om 12:58 – 14 Reacties

Deze auto wordt morgen onthuld op Mariënwaerdt.

Het merk Packard, wie kent het nog? Dit prestigieuze Amerikaanse merk is inmiddels al 69 jaar failliet. Toch verschijnt er nu opeens uit het niets een nieuwe Packard, genaamd Excellence. En die komt nota bene uit Nederland. Wat is het verhaal hierachter…?

De oplettende kijker zal al gezien hebben dat de Packard Excellence verdacht veel overeenkomsten vertoont met een Bentley Flying Spur. We hebben hier dus niet te maken met een volledig nieuwe auto, maar met een coachbuildproject.

Packard Excellence
Packard Excellence
Packard Excellence
Packard Excellence

Een Nederlandse Packard-verzamelaar had de wens om een gloednieuwe Packard te laten bouwen. En dat is dus gelukt. JB Classic & Bespoke uit Bodegraven was verantwoordelijk voor de bouw, terwijl Frank Reijenga het ontwerp voor zijn rekening nam.

De Bentley Flying Spur heeft een compleet nieuwe neus gekregen, geïnspireerd op de Packards van weleer. Ook zit er een vleugje Facel Vega in verwerkt. De achterkant is wat minder barok, maar ook deze is helemaal opnieuw getekend. Nog een belangrijke aanpassing zijn de deuren. Suicide doors zijn namelijk wel standaard op een Rolls-Royce, maar niet op een Bentley.

Packard Excellence

Je kunt je voorstellen dat deze ombouw aardig wat voeten in de aarde had. JB Classic & Bespoke is er maar liefst 17.000 uur aan kwijt geweest. En eerlijk is eerlijk: het ziet eruit alsof ze vakwerk hebben geleverd.

We weten alleen nog niet of we de auto nu ook echt mooi vinden. De neus doet ons iets teveel denken aan Chinese limousines. Maar verder gaan we niet zuur doen: het is heel gaaf dat zulke creaties gemaakt worden in Nederland.

Mocht je de auto in het echt willen beoordelen, dan kan dat. Dit weekend zal de Packard Excellence namelijk tentoongesteld worden op Wheels Mariënwaerdt.

Foto’s: JB Bespoke & Classic / Jerome Wassenaar

Ook interessant!

  • Video: Bentley-mafkees is boos
  • Gespot - Een Rivian R1T op Nederlands kenteken
  • Een surfplank tegen een Bentley van 2 ton laten leunen, mag dat?
    Een surfplank tegen een Bentley van 3 ton laten leunen, mag dat?
  • Gespot - De eerste elektrische GranCabrio op Nederlands kenteken

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, flying-spur, packard

Vorig bericht: « Waarom je deze BMW E46 M3 Cabrio van Domeinen RZ beter kunt laten gaan
Volgend bericht: Audi CANCELT nieuwe RS6 (maar dat is niet erg) »

Lees Interacties

Reacties

  1. b00st zegt

    11 september 2025 om 13:03

    Dus meer dan een miljoen euro aan werkuren alleen al?! Conservatief gerekend aan 60 / uur. Dan moet je het wel heel graag willen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      11 september 2025 om 13:29

      Dat is het eerste exemplaar, waar natuurlijk heel wat uren in gaan zitten omdat er ook allerlei dingen uitgeprobeerd moeten worden. Als de oplage stijgt, zal dat aanzienlijk minder tijd gaan kosten.

      Als je ziet hoeveel kosten er gemaakt worden voor een prototype van een regulier volumemodel…

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        11 september 2025 om 15:08

        Totaal niet te vergelijken met reguliere volumemodellen.
        De 2e en 3e (als ze er überhaupt komen) zullen qua uren niet echt veel hiervan afwijken.

        Login om te reageren
    • okdoei zegt

      11 september 2025 om 13:31

      Dan reken je inderdaad conservatief. Ik zat met minimaal €75 te rekenen.
      Overigens is 17.000 extreem veel uur. Echt bizar veel.
      1.700 zou eerder in de buurt komen lijkt me. Zit je nog aan ruim een euroton aan alleen uren.
      Overigens nog steeds veel voor wat het is.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    11 september 2025 om 13:21

    Mooier kunnen we het niet maken, wel duurder.

    Login om te reageren
  3. Robert zegt

    11 september 2025 om 13:37

    Dit vind ik… heel bijzonder. Ik vind het vooral een gedurfd project. En ergens toch ook wel gaaf. Maar sjeez, 17.000 uur, da’s zo maar anderhalf miljoen euro aan enkel het arbeidsloon. Ex. btw.

    Login om te reageren
  4. ghengiskhan zegt

    11 september 2025 om 13:59

    Soms is de visie van een enkeling essentieel voor een briljant eindresultaat.
    Soms niet.
    Ik denk dat Frank Reijenga in dit geval beter had kunnen samenwerken met Hans Anders.

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    11 september 2025 om 15:06

    Vind het wel een aardig geslaagd project qua uiterlijk, misschien (ook) omdat-ie wat betreft de frontale aanblik enigszins aan de Lincoln Continental Mk III uit de film ‘The Car’ doet denken.

    Login om te reageren
  6. potjak zegt

    11 september 2025 om 16:06

    Dan heb je wel iets unieks. Op Telegraaf staat ook een artikel over deze auto. Daar foto’s in een natuurlijk (daglicht) omgeving en dat ziet er best goed uit (vind ik),

    Login om te reageren
  7. isleofman zegt

    11 september 2025 om 17:17

    Het origineel is prachtig. Deze is uniek. Maar geef mij het origineel maar.

    Login om te reageren
  8. Tonnie zegt

    11 september 2025 om 17:41

    Als het een nieuwe Mitsuoka was geweest had ik het ook zo geloofd.

    Login om te reageren
  9. Jeroen zegt

    11 september 2025 om 18:43

    Voorkant geeft mij een Lancia Thesis vibe…. maar al met al ziet het er niet uit.

    Login om te reageren
  10. Hubert zegt

    11 september 2025 om 20:38

    Is Leepu weer aan de gang geweest?

    Login om te reageren
  11. siemi zegt

    16 september 2025 om 15:31

    Zondag heb ik deze Packard in het echt gezien. Ik was erg onder de indruk. Wat mij betreft mag hij zo in productie gaan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North