
Deze auto wordt morgen onthuld op Mariënwaerdt.
Het merk Packard, wie kent het nog? Dit prestigieuze Amerikaanse merk is inmiddels al 69 jaar failliet. Toch verschijnt er nu opeens uit het niets een nieuwe Packard, genaamd Excellence. En die komt nota bene uit Nederland. Wat is het verhaal hierachter…?
De oplettende kijker zal al gezien hebben dat de Packard Excellence verdacht veel overeenkomsten vertoont met een Bentley Flying Spur. We hebben hier dus niet te maken met een volledig nieuwe auto, maar met een coachbuildproject.




Een Nederlandse Packard-verzamelaar had de wens om een gloednieuwe Packard te laten bouwen. En dat is dus gelukt. JB Classic & Bespoke uit Bodegraven was verantwoordelijk voor de bouw, terwijl Frank Reijenga het ontwerp voor zijn rekening nam.
De Bentley Flying Spur heeft een compleet nieuwe neus gekregen, geïnspireerd op de Packards van weleer. Ook zit er een vleugje Facel Vega in verwerkt. De achterkant is wat minder barok, maar ook deze is helemaal opnieuw getekend. Nog een belangrijke aanpassing zijn de deuren. Suicide doors zijn namelijk wel standaard op een Rolls-Royce, maar niet op een Bentley.

Je kunt je voorstellen dat deze ombouw aardig wat voeten in de aarde had. JB Classic & Bespoke is er maar liefst 17.000 uur aan kwijt geweest. En eerlijk is eerlijk: het ziet eruit alsof ze vakwerk hebben geleverd.
We weten alleen nog niet of we de auto nu ook echt mooi vinden. De neus doet ons iets teveel denken aan Chinese limousines. Maar verder gaan we niet zuur doen: het is heel gaaf dat zulke creaties gemaakt worden in Nederland.
Mocht je de auto in het echt willen beoordelen, dan kan dat. Dit weekend zal de Packard Excellence namelijk tentoongesteld worden op Wheels Mariënwaerdt.
Foto’s: JB Bespoke & Classic / Jerome Wassenaar





Dus meer dan een miljoen euro aan werkuren alleen al?! Conservatief gerekend aan 60 / uur. Dan moet je het wel heel graag willen.
Dat is het eerste exemplaar, waar natuurlijk heel wat uren in gaan zitten omdat er ook allerlei dingen uitgeprobeerd moeten worden. Als de oplage stijgt, zal dat aanzienlijk minder tijd gaan kosten.
Als je ziet hoeveel kosten er gemaakt worden voor een prototype van een regulier volumemodel…
Totaal niet te vergelijken met reguliere volumemodellen.
De 2e en 3e (als ze er überhaupt komen) zullen qua uren niet echt veel hiervan afwijken.
Dan reken je inderdaad conservatief. Ik zat met minimaal €75 te rekenen.
Overigens is 17.000 extreem veel uur. Echt bizar veel.
1.700 zou eerder in de buurt komen lijkt me. Zit je nog aan ruim een euroton aan alleen uren.
Overigens nog steeds veel voor wat het is.
Mooier kunnen we het niet maken, wel duurder.
Dit vind ik… heel bijzonder. Ik vind het vooral een gedurfd project. En ergens toch ook wel gaaf. Maar sjeez, 17.000 uur, da’s zo maar anderhalf miljoen euro aan enkel het arbeidsloon. Ex. btw.
Soms is de visie van een enkeling essentieel voor een briljant eindresultaat.
Soms niet.
Ik denk dat Frank Reijenga in dit geval beter had kunnen samenwerken met Hans Anders.
Vind het wel een aardig geslaagd project qua uiterlijk, misschien (ook) omdat-ie wat betreft de frontale aanblik enigszins aan de Lincoln Continental Mk III uit de film ‘The Car’ doet denken.
Dan heb je wel iets unieks. Op Telegraaf staat ook een artikel over deze auto. Daar foto’s in een natuurlijk (daglicht) omgeving en dat ziet er best goed uit (vind ik),
Het origineel is prachtig. Deze is uniek. Maar geef mij het origineel maar.
Als het een nieuwe Mitsuoka was geweest had ik het ook zo geloofd.
Voorkant geeft mij een Lancia Thesis vibe…. maar al met al ziet het er niet uit.
Is Leepu weer aan de gang geweest?
Zondag heb ik deze Packard in het echt gezien. Ik was erg onder de indruk. Wat mij betreft mag hij zo in productie gaan