
Ja, dat lees je goed.
De RS6 is the gift that keeps on giving voor Audi, om het even in goed Nederlands te zeggen. In het afgelopen halfjaar was de RS6 populairder dan ooit. Toch bereikt ons nu het nieuws dat Audi de nieuwe RS6 heeft geschrapt. Hoe zit dat…?
We zullen jullie maar meteen geruststellen: Audi zou eigenlijk met twee nieuwe RS6’en komen. Eentje die gewoon een verbrandingsmotor heeft én een elektrische RS6 e-tron. Die laatste is nu gecanceld, zo heeft Top Gear van insiders vernomen.

De reden voor deze move is – je raadt het al – gebrek aan vraag. Fabrikanten komen er één voor één achter dat er weinig animo is voor EV’s in het topsegment. En ja, hoeveel meerwaarde heeft een RS6 e-tron nog ten opzichte van de S6 e-tron? Die heeft ook al 551 pk en gaat in 3,9 seconden van 0 naar 100.
Gelukkig komt er nog wel gewoon een nieuwe RS6 met verbrandingsmotor, op basis van de nieuwe A6 die in maart werd onthuld. En deze heeft als het goed is ook nog steeds een V8. Het wordt alleen wel een hybride, dus de RS6 ontkomt niet helemaal aan elektrificatie.




Dit betekent dat de nieuwe RS6 loodzwaar wordt. Maar dan ook echt loodzwaar. De A6 Avant e-hybrid met viercilinder weegt al dik 2.100 kg. De RS6 zal daar nog eens dunnetjes overheen gaan. Je moet niet raar opkijken als deze auto over de 2.500 kg gaat.
Aangezien de nieuwe A6 al onthuld is kan de RS6 niet héél lang op zich laten wachten. Waarschijnlijk zal de gezinsbeuker ergens in de eerste helft van volgend jaar worden onthuld.
Spyshots: @spotcrewda, via Autoblog Spots





Dat gewicht is natuurlijk geen verrassing, dat weegt de M5 ook
Een elektrische RS6 zou veel lichter en daarmee sportiever kunnen worden dan een PHEV. En Tesla laat toch zien met de Plaid dat er wel degelijk vraag is naar performance EV’s. Ik snap er niks van.
Qua techniek is het ook niet zo moeilijk, de Macan Turbo op hetzelfde platform heeft ook al 639pk.
Misschien is de reden wel anders: zelfs met 650pk electrisch in de RS6 wordt hij alsnog voor schut gezet door Polestar, Tesla en Chinese concurrentie.
Hoevaak zie jij zo’n Tesla Plaid rijden dan? Nee het verkoopt voor geen meter.
@dutchdriftking ik weet niet hoeveel RS6en er nu worden geproduceerd, weet alleen dat er 8000 van de C6 zijn geproduceerd, in 3 jaar tijd. Dus bijna 3000 per jaar.
De Model S Plaid zijn daarentegen alleen al in 2023 16000 verkocht in de VS alleen…
Volgende keer beter je huiswerk doen.
En hoeveel zie je er HIER rijden?
Wat boeit dat?
@audirs3: Haha, lekker gegoogled kerel? Dat aantal van 8.000 exemplaren was van de eerste RS6, de C5. En dat was een erg zeldzame uitvoering. Hierna ging de productie enorm opmhoog. De laatste twee generaties zijn bijna vanaf de introductie van de gewone A6 al geleverd en daar zijn er véél meer van gemaakt ;)
@dutchdriftking Dat zeg ik toch ook, dat het de eerste was? En dat ik niet weet hoeveel ze er van de latere versies hebben gebouwd omdat ze dat niet bekend maken?
Feit is, van de eerste Model S Plaid zijn er alleen al in 1 kwartaal in alleen de VS meer verkocht dan van de eerste RS6 over meerdere jaren wereldwijd.
Er is niets sportiefs aan electrische wagens – zal ook nooit gebeuren ook. Iedere electrische auto gaat van 0 tot 100 in practisch dezelfde tijd of deze nu 50k of 1.000.000 kost. Er is wel een groot verschil tussen ICE autos met boven genaamd kosten model, en dan heb ik t nog niets eens over de brullende V8/10/12 .
Zolang er een automaat in ligt rijdt het allemaal hetzelfde hoor. Of het nu een 2500 kilo PHEV of EV is.
Niet helemaal. Als je een EV gewend bent voelt een automaat toch wat primitief aan. Dan merk het schakelen en vooral het niet schakelen wanneer jou dat logisch lijkt.
Als Aston Martin Mercedes motoren kan gebruiken en Pagani ook, met zoals Porsche, Bentley en Lamborghini Audi motoren kunnen gebruiken dan weet je dat verbrandingsmotoren ook in het hoogste segment net zo uitwisselbaar zijn als tussen Skoda en VW. Het is ook niet de motor die het verschil maakt maar de afstemming van de transmissie en de uitlaat.
En als een PHEV V8 wagen zwaarder weet dan een vergelijkbare EV dan weet je dat de EV de betere sportwagen is.
Niets sportiefs aan een EV is gedeeltelijk juist voor het meeste op de markt vandaag, maar deze RS6 was wel sportief geweest want ie zou het sportieve erfgoed van zijn ICE voorganger meenemen.
Ofwel heeft de marketing de witte vlag geheist omdat RS apdepten te conservatief zijn, en/of is hun technologisch platform niet sterk genoeg nadat ze recentelijk gezien hebben wat AMG kan met hun 24h en wereld rond record, die ook in hun sportieve AMG EVs komt, alsook de komende Neue Klasse M3 EV die een stuk sterker voor de dag zal komen dan Audis PPE platform.
Waarschijnlijk een combinatie van beide.
En de principiële stelling dat een EV niet sportief kán zijn klopt overduidelijk niet, volgende (frans) filmpje is representatief voor iedere petrolhead Ioniq 5 N eigenaar hun septische passagiers. In dit specifieke geval worden bezoekers van een sportauto beurs uitgedaagd op hun stelliing dat EVs niet sportief kunnen zijn, om een passagierritje te doen. Actie vanaf 5:45 als je geen Frans verstaat: https://youtu.be/3hd-sLeH8Cw
@onehp Precies, naar verluidt zou de RS6 gewoon en opgevoerde versie van de Macan Turbo aandrijflijn krijgen, 700pk ofzo. Maar daarmee slaan ze modderfiguur richting de Model S Plaid, Xiami SU7 Ultra en iM3 die >1000pk hebben. Ze hebben gewoon eieren voor hun geld gekozen.
Zo’n verkoop succes was/is de Plaid niet hoor. En helemaal niet in Europa
@kennone nou de Plaid heeft in zijn eerste jaar in alleen de VS alleen al 2x zoveel stuks verkocht dan de vorige generatie wereldwijd van de RS6 gedurende de hele levenscyclus.
Geluid misschien?
Gasten die in een RS6 rijden willen vooral gehoord worden, net als die in AMG’tjes en GTI’tjes.
Zou het zo kunnen zijn dat mensen zolang het nog kan liever in een dikke 6, 8 of 12 cilinder rijden.
Leve de vooruitgang… of?
ligt er een beetje aan wat je vooruitgang vindt.
In een Golf van een 1.6 diesel naar electrisch, mij best.
In je RS6 van een V8 twinturbo naar electrisch, nee dank je.
Voor de tweede, hangt ervan af. Als de RS6 EV 650pk had en evenveel kost, ja.
Maar als je ziet wat AMG doet, 1350pk, 1100kW laden en de mogelijkheid om de emotie van de V8 1 op 1 over te zetten in de rijervaring, dan hebben we misschien de reden te pakken waarom Audi hun reeds verouderde versie bij het vuil zet, en waarschijnlijk hun huidige ervaring inzet voor de volgende generatie….