Elektrisch rijden is een belangrijke factor in het reduceren van de CO2-uitstoot binnen de stadsgrenzen. Echter, bedrijven zijn nog steeds terughoudend met de overstap, omdat er nog veel onduidelijkheid bestaat over het inzetten van zakelijke elektrische mobiliteitsoplossing.
Diverse oplossingen en subsidies zijn beschikbaar maar veelal onbekend.
Voorjaar 2014 is ProSpex als marktonderzoeker ingeschakeld door de gemeentes Rotterdam, Utrecht en de Metropool Regio Amsterdam, met de opdracht het project “Boosting Electromobility” een nieuwe impuls te geven. De centrale vraag van dit project was: “Hoe kun je een ondernemer laten zien wat zijn voordeel is bij het overstappen naar elektrisch vervoer?”
Bij een aantal geselecteerde ondernemers werd de mogelijkheden van zakelijke elektrisch vervoer en transport uitvoerig besproken. Hieruit zijn veel serieuze kandidaten naar voren gekomen voor een snelle overstap, want de vooroordelen die zij hadden voor zakelijk elektrisch transport blijken vaak ongegrond. Elektrisch vervoer kan wel degelijk aan de verwachtingen en behoeftes van ondernemers voldoen.
Ruim 47 procent van de ondervraagde ondernemers gaf in eerste instantie aan dat de actieradius essentieel is voor het besluit over te stappen naar elektrisch vervoer en transport. De opvatting dat elektrische auto’s een te klein bereik hadden bleek vaak ongegrond. Op het moment dat in detail werd bekeken welke actieradius men binnen de stadsgrenzen nodig had, bleek bij 35 procent van de ondernemers dat dit ruim binnen de beschikbare actieradius viel. Nog eens 35 procent blijkt daar heel dicht tegenaan te zitten.
In combinatie met de fiscale voordelen en interessante operationele kosten wordt elektrisch rijden zeer aantrekkelijk en bereikbaar. De gesproken ondernemers overwegen serieus over te stappen naar elektrisch vervoer.
Het project heeft de interesse gewekt van andere gemeenten voor het ook binnen hun grenzen stimuleren van een milieuvriendelijke wijze van transport en vervoer. Daarom is besloten het programma ook beschikbaar te stellen voor andere gemeenten. De hoeveelheid aanvragen is aanleiding voor het op korte termijn organiseren van een bijeenkomst. Alle partners die de campagne tot een succes hebben gemaakt zullen hier de werkwijze nader toelichten. (Foto: photovidy)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.