• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gemuteerde ééncellige organismen poepen ruwe olie

Auteur: Dennis, gepost 19 juni 2008 om 17:22 – 96 Reacties

E.coli bacterie

In Nederland hebben we officieel de hoogste benzineprijs van Europa. Helaas geen reden voor een feestje of überhaupt iets om trots op te zijn, maar houd nog even vol mensen, want er wordt gewerkt aan een oplossing. Knappe koppen hebben zitten puzzelen met het DNA van ééncellige organismen. Een aanpassing hier en een kleine wijziging daar, et voila, het resultaat mag best verbluffend genoemd worden.

De wetenschappers van het Amerikaanse bedrijf LS9 hebben het voor elkaar gekregen om het DNA van een ééncellig organisme zodanig te muteren, dat deze ruwe olie gaat poepen. Niet exact, maar het scheelt niet veel. De substantie die de organismes uitscheiden is qua moleculaire structuur bijna gelijk ruwe olie en kan na een relatief eenvoudige bewerking op dezelfde manier worden gebruikt.

De organismen kunnen op grote schaal worden gekweekt. Aangezien alles dat leeft ook moet eten, worden de “beestjes” verwend met mais, suikerriet of graan. Het zijn in ieder geval geen hele kritische eters. Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt. In het proces wordt 1.000 liter van de LS9 organismen, in een week tijd omgetoverd tot ruim 150 liter ruwe olie.

Het bedrijf wil in 2010 het proces in een demo-fabriek operationeel hebben en volgens de planning moet in 2011 de boel commercieel draaien. Men heeft berekend dat wanneer de organismen gevoed worden met Braziliaans suikerriet, een vat ruwe olie zo’n 40 dollar zal kosten. Momenteel kost een vat ruwe olie meer dan 140 dollar, dus dit is erg interessant. Hup, aan het werk dus! (bron: timesonline)

Ook interessant!

  • benzineprijs boven 2 euro
    Benzineprijs BOVEN 2 euro per liter!
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden
  • Mercedes verliest hoofdsponsor Petronas na dit seizoen [updated]

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, tanken, Techniek

Vorig bericht: « Stroom uit vibraties van bruggen
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Vampier of aparte blaastest? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Maarten G zegt

    19 juni 2008 om 17:25

    Hopelijk is dit niet een bericht waar we nooit meer wat van horen. Misschien kan ik een paar van de beestjes adopteren?

    Login om te reageren
  2. Rik zegt

    19 juni 2008 om 17:27

    Ze kennen ook echt alles tegenwoordig, maar dit is wel een hele mooie vooruitgang en zo hoeven we misschien niet over naar een alternatief :D

    Login om te reageren
  3. Bruno zegt

    19 juni 2008 om 17:28

    omg :| zotjes

    Soms had ik toch in de chemie willen zitten, poenpakken :p

    Login om te reageren
  4. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 17:28

    nice, dit is nou het betere werk, we moeten het echt in dit soort chemie zoeken en niet in die domme alt. brandstoffen.

    Login om te reageren
  5. WithGolD zegt

    19 juni 2008 om 17:31

    laten we het hopen dan blijft de benzine miss toch nog, ma aangezien electrische auto’s ok zeer snel kunnen zijn kijk maar bij na een latus ellise he :P majah eenmaal bezine gereden altijd benzine toch:O:P

    Login om te reageren
  6. epo zegt

    19 juni 2008 om 17:32

    Een kuub beestjes heeft een week nodig om 150 liter te produceren. Klinkt als iets voor thuisgebruik.

    Tenzij je ook elke week een nieuwe kuub beestjes nodig hebt natuurlijk, dat schiet niet op.

    Login om te reageren
  7. Patrick2002 zegt

    19 juni 2008 om 17:32

    *Zwaait met petrolhead vlaggetje :)

    Login om te reageren
  8. august zegt

    19 juni 2008 om 17:33

    En waar komt het suikerriet vandaan? (Brazilië ja.. maar hoeveel Braziliës heb je nodig om hoeveelheiden ‘olie’ van betekenis te produceren?)

    Login om te reageren
  9. Sjefke zegt

    19 juni 2008 om 17:37

    Helaas zal de prijs van de olie hierdoor niet dalen aangezien de voedselprijs omhoog schiet als dit rendabel blijkt te zijn… Maar laten we nu niet pessimistisch doen en hopen dat dit eindelijk het ei van Columbus is zodat we met zijn allen lekker met dikke benzine motoren rond kunnen blijven rijden :D

    Login om te reageren
  10. Dennis zegt

    19 juni 2008 om 17:37

    @august: Het hoeft geen of-of te zijn, en-en kan ook. Daarbij zijn die beestjes geen superkritische eters, dus dit is absoluut interessant. Alle bee(s)tjes helpen.

    Login om te reageren
  11. Lil Jeezy zegt

    19 juni 2008 om 17:37

    waneer komt er nieuws over auto’s?
    ik wordt saai van al dit gedoe..

    Login om te reageren
  12. Mr Yigit zegt

    19 juni 2008 om 17:38

    Hier zat ik al langer aan te denken: men is in staat om dieren (en misschien ook mensen?) te klonen.. Kunnen de knappe koppen niet gewoon olie klonen? :?

    Login om te reageren
  13. Dennis zegt

    19 juni 2008 om 17:39

    @Lil Jeezy: Sorry, maar we moeten ook aan je algemene ontwikkeling denken. Die verantwoordelijkheid dragen wij nu eenmaal. ;)
    Bovendien kom je hier volgens mij prima aan je trekken.

    Login om te reageren
  14. The Godfather zegt

    19 juni 2008 om 17:41

    Het is nu wel goedkoop totdat de staat z’n neus in dit soort zaken steekt.
    Als je het berekend zul je zien dat het meer gaat kosten.
    Ik heb geen zin om te gaan rekenen, ik heb morgen mijn laatste examen. Maar het is zoiezo positief. Want zo hoeven we niet te rekenen op die Arabieren en zal de prijs waarschijnlijk dalen.

    Login om te reageren
  15. donzobar zegt

    19 juni 2008 om 17:42

    ik ga mijn hamster trainen zodat ie euro 98 pist. voor berdijven heb ik dieselgibbons. Btw Brazilie heeft nog een aardig net ontdekt olievoorraadje voor de kust, welke nog in kaart gebracht word maar er veelbelovend uitziet.

    Login om te reageren
  16. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 17:43

    @Patrick2002

    met Petrolhead vlag zwaaien?? haha, niet zo stoer doen :P Dáár is de situatie pas belabberd. ;)

    Login om te reageren
  17. Mercedes zegt

    19 juni 2008 om 17:43

    @Mr Yigit

    1). Olie is geen levend organisme en kunnen ze dus (nog) niet klonen.
    2). Klonen is een zeer duur proces.

    Login om te reageren
  18. guzmann zegt

    19 juni 2008 om 17:45

    Hmmm, misschien had ik beter daar kunnen gaan solliciteren dan. ;)

    Maar is dit niet een beetje hetzelfde idee als graan en suikerriet omzetten in bio-ethanol? Gaat dit ook niet met behulp van micro-organismen (oftewel verrotting)?

    @Sjefke: Ik wil ook best in dikke waterstofmotoren (lees: verbrandingsmotoren, geen brandstofcel!) blijven rondrijden hoor. Hopen dat BMW nu eindelijk z’n zin krijgt en er mogelijkheden komen voor een heuse waterstof-infrastructuur…

    Login om te reageren
  19. Audi A6 1995 277.500 km zegt

    19 juni 2008 om 17:45

    Wat dachten we van voedselverbouwing voor en kweek van deze beestjes op de maan, een lange slang naar de aarde en hoppa, klaar is je tankstation! Ja, ik weet het: geniaal!

    Login om te reageren
  20. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 17:45

    Trouwens, kan je de vacuole van een tumor cq. kankercel (muis ofzo, heeft iedereen toch schijt aan) niet helemaal volpompen met een benzineachtige stof en hem keihard laten delen? Ik ben nog jongen-in-opleiding dus ik heb er niet heel veel verstand van… het leek me wel een idee :)

    Login om te reageren
  21. badidea zegt

    19 juni 2008 om 17:46

    Klinkt in ieder geval een stuk realistischer dan auto’s op water te laten rijden.

    Maar, als er bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt, dan lijkt mij CO2 neutraal niet de juiste term. Eerder CO2 consumerend of zo.

    Login om te reageren
  22. Oly zegt

    19 juni 2008 om 17:47

    vet nou in dat geval wijs ik mijn wiet plantage de deur en ga ik nu voor eencellige organismen. maar volgens mij is dit inderdaad zoiets waar je nooit meer van hoord.

    Login om te reageren
  23. Sjaaky zegt

    19 juni 2008 om 17:47

    Hele mooie uitvinding. Alleen jammer dat het uitstoot probleem blijft bestaan, maar laatst las ik ook iets over een nieuwe katalysator uit Japan die 99.9% opving. Als dit allemaal realiteit wordt blijven we gelukkig rijden met echte auto’s die VROEM doen en niet met auto’s die zzzzzz doen.

    Login om te reageren
  24. Bart zegt

    19 juni 2008 om 17:47

    Nu even doorpuzzelen tot ze meercellige olifanten ontwikkeld hebben die hetzelfde kunstje kunnen

    Login om te reageren
  25. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 17:49

    @Bart

    je brengt me wel op een goed idee zeg.. dus wat ik net gezegd heb, maar dan met olifanten. Beetje zielig, maar je moet wat.

    Login om te reageren
  26. bp_STI zegt

    19 juni 2008 om 17:51

    beste nieuws sinds jaren :d ik hoop dat het echt werkt :d:d:d

    Login om te reageren
  27. ZwerverRoodbaard zegt

    19 juni 2008 om 17:52

    Ow !! Dat klinkt wel leuk :) maarjah ga dat maar is produceren op een wereldwijde basis met de benodigde vraag naar olie.

    Login om te reageren
  28. wotevajjjj zegt

    19 juni 2008 om 17:54

    De wetenschappers van het Amerikaanse bedrijf LS9 : project van chevrolet mss ???

    als biodiesel slegt is voor de voedsel voorziening , wat doet dit dan ?

    Login om te reageren
  29. paul zegt

    19 juni 2008 om 17:58

    nou dan vinden die ratten dar in den haag toch wel weer een reden om die prijzen zo hoog te maken!

    Login om te reageren
  30. Nederland Hater zegt

    19 juni 2008 om 17:59

    Kunnen ze niet een paar van die dingen benzine laten pissen… dan wil ik er wel een paar in mn tank, restjes van gisteravond erin en gaan!!!

    Login om te reageren
  31. kowalsk zegt

    19 juni 2008 om 18:03

    Ik zit hier scheikunde te leren, morgen proefwerk en ik dacht ‘ik neem even pauze’ (dat leren is nodig omdat ik het hele schooljaar al pauze heb genomen) krijg ik dít te horen. Maar, wel goed nieuws!

    Login om te reageren
  32. Timmah zegt

    19 juni 2008 om 18:03

    Na een nachtje stappen en een bezoek aan de lokale pitta bar , poep ik ook ruwe olie.

    Ik voel al een “poep” belasting aankomen.

    Login om te reageren
  33. Zoepie zegt

    19 juni 2008 om 18:04

    Nog twee jaar wachten …

    Login om te reageren
  34. Alfa Corse zegt

    19 juni 2008 om 18:04

    Het probleem blijft dat auto’s nog steeds CO2 uitstoten!

    Login om te reageren
  35. Bonobo zegt

    19 juni 2008 om 18:05

    “Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt.”

    Dat klopt niet. Neutraal betekend in dit geval: evenveel wordt er opgenomen door de plant > door die beestjes omgezet in ruwe olie > en uiteindelijk weer uitgestoten door auto’s en dergelijke.

    Het zieke is dat wij dan auto rijden voor weinig, maar mensen die het minder ruim hebben geen eten meer kunnen betalen.

    Verder is het in principe gelijk aan de al bestaande bio-brandstoffen. Het is in feite gewoon brandstof verkregen uit planten. Niets nieuws onder de zon volgens mij.

    Login om te reageren
  36. C30CDIAMG zegt

    19 juni 2008 om 18:07

    en dat is geen verplaatsing van het probleem aangezien de prijzen van graan ook behoorlijk aan het stijgen zijn…!?

    Login om te reageren
  37. Rovvel zegt

    19 juni 2008 om 18:09

    Ik zou toch wel eens willen weten welk rendement ze halen met hun proces. Pas dan kan je je uitspreken over de efficiëntie van heel de zwik, vergeleken met andere nieuwe brandstoffen.

    Verder beweren ze dat hun proces minder CO2 emitteert dan er is opgenomen door de planten. Dat lijkt me redelijke onzin. Wat ze bedoelen, is dat de olie minder CO2-uitstoot genereert dan het plantaardig materiaal heeft opgenomen. Daarbij ‘vergeten’ ze dat het verschil in de ademhaling van de bacteriën en/of de celmassa zit. Als het proces is afgelopen, moeten ze zich van die celmassa ontdoen door verbranding of verrotting (chemisch gezien hetzelfde), met onvermijdelijke CO2-uitstoot.

    Maar goed, op zich is het wel een interessant proces.

    Login om te reageren
  38. JPM zegt

    19 juni 2008 om 18:09

    Dit lost helemaal niets op. Voedselprijzen rijzen op dit moment de pan uit en dat zal alleen nog maar zo door gaan. Als er ook nog miljarden organismen van suikerriet moeten leven zal dit ten kosten gaan van de prijs voor dat spul. Komt ook nog eens bij dat men juist opzoek is naar schone brandstoffen, en zolang je olie verbrandt zal er altijd co2 vrij blijven komen. Geen oplossing voor de lange termijn dus.

    Login om te reageren
  39. Bonobo zegt

    19 juni 2008 om 18:13

    @Rovvel

    Als alles waarmee die beesten gekweekt worden plantaardig is, dan is het proces CO2 neutraal. De manier waarop het proces gaande wordt gehouden: voer teelt, aanvoer, fabriek, dat is misschien niet neutraal. Het verrotten van beestjes en ademhaling, is gewoon CO2 wat eerder door de plant uit de lucht is gehaald.

    De efficiëntie heeft meer effect op de economische waarde van het idee.

    Login om te reageren
  40. VeyronLover zegt

    19 juni 2008 om 18:14

    Ja, en zo worden de graanproducten nog duurder… Dat compenseert dan waarschijnlijk de goedkope olie… Maar ja, het is wel el een goed idee, enkel het graan nog…

    Login om te reageren
  41. autogek zegt

    19 juni 2008 om 18:19

    Speciaal voor corvette: zie de naam van het bedrijf: ls9 (=corvette motor)
    Ik denk niet dat dit de markt gaat ‘redden’, toch lijkt me het wel nuttig.

    Login om te reageren
  42. fr3z zegt

    19 juni 2008 om 18:25

    Al kunnen ze olie zo goedkoop produceren..
    Dan wordt er in de 2e kamer nog steeds zoveel % accijns over heen gegooid en dan is het toch wel net zo duur : /

    Login om te reageren
  43. Mercedes zegt

    19 juni 2008 om 18:29

    De voedselproductie is zo groot als de overheid wilt.

    Europese boeren hebben een enorme opbrengst per hectare omdat ze veel meststoffen gebruiken. (Hoge input ==> zeer hoge output)

    Amerikaanse boeren hebben maar een matige opbrengst per hectare omdat ze weinig meststoffen gebruiken. (Matige input => matige output)

    Als de Amerikaanse overheid de landbouw subsidieert op Europese wijze zal er, net zoals in de EU, een enorm voedseloverschot zijn.

    Voedselvoorziening is geen probleem, als het belangrijk wordt zal er genoeg zijn.

    Login om te reageren
  44. Mercedes zegt

    19 juni 2008 om 18:31

    @fr3z

    Het blijft véél goedkoper: 40$ ipv 140$ en aangezien de overheid 60% ervan belast.. zou het nog altijd maar de helft gaan kosten.

    Maarja, dan moet dit natuurlijk echt iets interessants zijn voor massaproductie.

    Login om te reageren
  45. Rovvel zegt

    19 juni 2008 om 18:35

    @Bonobo: dat bedoelde ik ook, dat het proces op zijn best CO-neutraal is (ook al een hele prestatie). In de tekst staat:

    “bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt”

    Met die bewering had ik het wat moeilijk :-).

    Login om te reageren
  46. Tom# zegt

    19 juni 2008 om 18:50

    @ Dennis: worden de “beetjes” verwend met mais, –> Beestjes?

    Ontopic: Doe maar een paar van die beestjes hierheen. Mais genoeg hier!
    Zou wel geniaal zijn als die beestjes heel de wereld konden voorzien van olie.

    Login om te reageren
  47. jos zegt

    19 juni 2008 om 18:54

    daar gaan de voedselprijzen …

    Login om te reageren
  48. Thibaut zegt

    19 juni 2008 om 18:56

    chemie aan het leren voor morge, neem even een pauze, ik ben gewoon verbaast..!
    wel zeer geniaal:d
    kom er maar op en realiseer het maar he!
    hoelang zijn ze hier al niet met bezig?
    hopelijk komt het er door en worden ze niet vermorzeld door de olieproducenten, die hun zaakje nu wel bedreigd zien..

    Login om te reageren
  49. Savipe zegt

    19 juni 2008 om 19:01

    hopelijk voegen ze wat viagra bij die mais enzo:p
    1000L poepen hahah:p

    Login om te reageren
  50. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 19:03

    @Savipe

    gozer, weet je wel wat viagra is….

    Login om te reageren
  51. autogek zegt

    19 juni 2008 om 19:04

    @savipe
    dat is laxeermiddel… niet viagra…haha

    Login om te reageren
  52. Tom# zegt

    19 juni 2008 om 19:06

    gebruik je altijd viagra als je niet kunt poepen:P? Rare bijwerkingen heeft dat spul he?..

    Login om te reageren
  53. Tim.A. zegt

    19 juni 2008 om 19:06

    Laat het Marianne Thieme niet horen…

    Login om te reageren
  54. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 19:11

    @Tim.A.

    haha, als ze dan ook nog aan zeiken over hersen- en gevoelloze eencellige dieren dan mogen ze uit de kamer. “Auuuu, dan doen jullie die eencel -.- pijn, kom op: EEN CEL :| “

    Login om te reageren
  55. Tom# zegt

    19 juni 2008 om 19:14

    Die eencelligen mogen geen alcohol! Dan sterven hun hersencelletjes af.. of klopt hier iets niet?

    Login om te reageren
  56. bp_STI zegt

    19 juni 2008 om 19:26

    geef ze gwn rotte pruimen goede diarreeolie :p

    Login om te reageren
  57. Wouter zegt

    19 juni 2008 om 19:56

    Moderne versie van dat verhaal van die goud schijtende ezel :p

    Login om te reageren
  58. GOD zegt

    19 juni 2008 om 20:05

    en volgende week schijten ze complete M3’s uit

    Login om te reageren
  59. GJVers zegt

    19 juni 2008 om 20:14

    Hmm lijkt me al met al toch wel een puik plan moet ik zeggen. Ik weet in Kalkar nog wel een mooie cilo te staan die nu word gebruikt voor een paar schommels en een draaimolen.
    Laten we daar een paar van onze eencellige vrienden in gooien en kijken wat er gebeurt!!

    Login om te reageren
  60. Birger zegt

    19 juni 2008 om 20:17

    Dat bestaat niet!

    En als het al bestaat lopen alleen BMW’s op de benzine die die beesten uitschijten.

    Login om te reageren
  61. RenesisHP zegt

    19 juni 2008 om 20:24

    @Birger.

    Laat maar. :(

    Login om te reageren
  62. Mardec zegt

    19 juni 2008 om 20:35

    Nu nog gewoon aanpassen zodat ze als eten de smurrie uit de riool kunnen nemen. Dus dan kun je een conventioneel zuiveringsstation aanpassen zodat het ruwe olie produceerd.

    Of het laten werken op GFT afval, dan moet je tenminste nergens “”eten”” gaan gebruiken zodat de prijs laag blijft en er geen hongersnoden komen.

    Login om te reageren
  63. Automagnaat zegt

    19 juni 2008 om 20:46

    volgens mij is dit net zoiets als bio-ethanol, alleen hoeft de suiker uit planten niet eerst losgemaakt te worden om die te laten vergisten.
    Dat scheelt heel veel energie verslindende processen. Maar hoe zoiets meer CO2 kan verbruiken dan uitstoten (uiteindelijk met verbranden van brandstof) is mij een wonder.

    Login om te reageren
  64. Endlezz zegt

    19 juni 2008 om 20:49

    @donzobar

    :D

    Login om te reageren
  65. M Freak zegt

    19 juni 2008 om 20:53

    Hartstikke leuk, maar hoe klein zijn die beestjes? En hoeveel ruwe olie poepen ze uit? Als jij een vat vol wilt, ben je lang bezig, wat zeg ik, heel lang!

    Login om te reageren
  66. madru zegt

    19 juni 2008 om 21:01

    ben niet mee hoor?? Is de uitstoot van deze zelf geproduceerde olie milieu vriendelijk ??? Zoniet ,,??? Weet ik echt niet wat hier goed aan is OK allemaal goedkoop rijden maar als ik op mijn fiets zit heb toch graag wat frisse lucht !!

    Login om te reageren
  67. Birger zegt

    19 juni 2008 om 21:11

    Maar kunnen goedkope auto’s dit wel aan? Ik bedoel, Nissans en Mazda’s zullen hier echt niet goed op draaien, denk ik. Die dingen staan bekend om de slechte techniek, vooral de wankelmotoren.

    Login om te reageren
  68. Vincegail zegt

    19 juni 2008 om 21:12

    @Renjie, Autogek en Tom#:
    in België is ‘poepen’ een synoniem voor ‘n..ken’. Ik moet zeggen, de Belgische variant van ‘poepen’ een stuk leuker om te doen dan de Nederlandse…..

    Login om te reageren
  69. Birger zegt

    19 juni 2008 om 21:15

    @Audi A6 1995 277.500 km schrijft,
    19 June 2008 om 17:45,

    Even off topic, maar wat ik me nou afvraag; wat voor auto rij jij en hoeveel heeft ‘ie gelopen?

    Login om te reageren
  70. vla zegt

    19 juni 2008 om 21:21

    Dus toch nog een DBS/DB9 later… :)
    Maar hoe zit het dan met de CO2? Wordt er CO2 uitgestoten tijdens de verbranding van de ruwe olie? Want dan zouden die beestje CO2 moeten ademen… :?

    Login om te reageren
  71. Mardec zegt

    19 juni 2008 om 21:49

    @ De vlaeminck

    Dat doen ze ook

    Planten nemen CO2 uit de lucht en zetten deze om in plant en suiker

    Deze plant en suiker worden gegeten door de eencelligen en maken er olie en nieuwe eencelligen van. Dus ze halen meer CO2 uit de lucht dan ze omzetten in olie. Prachtig toch. Deze olie wordt dan weer in CO2 omgezet.

    Het enige probleem is nu dat er veel te veel mensen op de aarde wonen om deze techniek grootschalig toe te passen.

    Nuke ASIA & AFRIKA yeehaaw 8-)

    Login om te reageren
  72. Sorcerer zegt

    19 juni 2008 om 21:51

    Ren-Jie: een tumor kopieert z’n eigen dna, geen moleculen… Ik hoop niet dat je een medische studie ofzo doet, want dan is het wel een erg kansloze opmerking.

    CO2-neutraal betekent trouwens dat er net zo veel CO2 in gaat als eruit komen: de plant (maïs) moet CO2 uit de lucht opnemen om zijn vrucht (maïskorrel) te maken. Beest zet dat om in olie, auto verbrandt dat en maakt er weer CO2 van. Tadaa!

    Login om te reageren
  73. vla zegt

    19 juni 2008 om 21:56

    @ Mardec
    (@ iedereen: sorry, ik zal eens wat geleerd moeten doen…)
    De reactie van fotosynthese is niet zo simpel…
    6(CO2) + 6(H2O) -> C6H12O6 + 6(O2)
    Dus dat wil zeggen dat CO2 omgezet wordt in O2, daarom dat men de amazonewouden de longen van de wereld noemt. De CO2 blijft niet in de plant zitten, de C6H12O6 wel (=glucose) en die wordt gebruikt als voedingstof. Een heterotroof diertje dat dit eet heeft dan enkel wat suiker binnen. Dus nog steeds: vanwaar haalt dat diertje zijn CO2, of is er geen CO2 bij de verbranding van dit soort ruwe olie?

    Login om te reageren
  74. RA999 zegt

    19 juni 2008 om 22:22

    @de vlaeminck
    Zo geleerd is dat niet, de fotosynthese kreeg in al in de brugklas ;)

    Login om te reageren
  75. Summer Sky zegt

    19 juni 2008 om 22:23

    Mja, dit stond eerder in timesonline inderdaad, maar ik heb ook al gelezen dat een deel van het verhaal niet is verteld, en Automagnaat tipt het hierboven al aan: deze organismen zetten suikers om, en deze suikers moeten eerst (met energie) worden losgeweekt uit het met mais, suikerriet of graan.
    Als de energiebalans desondanks postief uitslaat, dan lijkt mij dit veelbelovend.

    Login om te reageren
  76. vla zegt

    19 juni 2008 om 22:33

    @ RA999
    kreeg in al in de brugklas
    Kreeg je ook Algemeen Nederlands? :D
    Maar ik zie die pas nu, in het 4e middelbaar…

    Login om te reageren
  77. niels zegt

    19 juni 2008 om 22:57

    kunnen we over een tijdje misschien van die beestjes in je tank gooien :p

    op zich wel een geweldig idee… als het allemaal een beetje rendabel is zou het wel eens een leuke lukeratieve handel kunnen worden :D misschien nog een beetje doorontwikkelen:lol:

    Login om te reageren
  78. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 23:16

    @Sorcerer

    – offtopic- *kuch* 4Gy NT + NG *kuch* :P Sorry, inderdaad stomme actie.. moet eigenlijk ook geen medische studie doen, daarom ga ik medische studie + economie doen. Beetje uit een boek leren kan iedereen wel, maar voor lange tijd onthouden: bij mij niet. :) – offtopic-

    Login om te reageren
  79. RA999 zegt

    19 juni 2008 om 23:26

    @de vlaeminck
    Nederlands kreeg ik wel, typeles daarentegen… ;)

    Login om te reageren
  80. RenJie zegt

    19 juni 2008 om 23:30

    @Sorcerer

    ja, maar elke cel heeft toch een vacuole, als een cel zich deelt, dan moet hij toch dezelfde inhoud van de vacuole meedelen?

    stel je haalt cellen(met een grote vacuole[bv. vetcellen]) uit een lichaam. Aan de andere kant kweek je tumorcellen. Onder bepaalde omstandigheden(vraag me niet welke) ontstaan hybride cellen. Kan je dan geen tumorcellen hebben met een vacuole gevuld met vet – of in de toekomst wat op benzine lijkt –

    Correct me if i’m wrong, ik weet het ook niet. xD

    Login om te reageren
  81. Bonobo zegt

    19 juni 2008 om 23:57

    Renjie,

    Jij bent nog veel te dom om dit soort dingen te bedenken. Leuk dat je over dingen nadenkt, maar je hebt nog te weinig begrip van de onderliggende principes om er wat van te maken.

    Er zijn veel hele slimme mensen die over heel veel dingen nadenken. Jij zit nog ergens op een school, voor jou is het nog een aantal tientallen jaren zaak niet de illusie te hebben dat je iets wezenlijks bedenkt.

    En als je dat wel denkt te doen:

    “if it looks to good to be true, it probably is too good to be true.”

    Login om te reageren
  82. Jesko zegt

    20 juni 2008 om 00:09

    Houdt dit in dat tegen de tijd dat we op de poep van die diertjes rijden, we een strontlucht ruiken iedere keer als er een auto langskomt…?

    OnT: Het lijkt mij heel mooi als dit er komt. Als het waar is over die 40 dollar per vat, dan kan dat de benzine prijzen aardig gaan drukken. Maar Nederland kennende zullen ze de accijnzen dan wel een flinke boost geven.

    Login om te reageren
  83. BaRa zegt

    20 juni 2008 om 08:58

    Ik heb het gevoel dat ik die foto van die E. Colli al eerder heb gezien… en dat iemand het copyright vergeten is.

    Login om te reageren
  84. Zoef zegt

    20 juni 2008 om 11:18

    “Het opmerkelijke aan het hele proces is dat de productie CO2 neutraal is. Met andere woorden, bij de productie komt minder CO2 vrij dan dat er verbruikt wordt.”

    Dan is het niet CO2 neutraal, maar CO2-negatief! Voor deze “oplossing” van het “CO2-probleem” (quotes omdat ik denk dat “oplossingen” voor niet-problemen totaal overbodige moeite zijn), kan je een dikke prijs van 25 miljoen dollar krijgen van Richard Branson!

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/09/AR2007020900693.html

    Login om te reageren
  85. denny zegt

    20 juni 2008 om 13:02

    als iedereen nu zo’n tank in de achtertuin krijgt. Dan kun je gewoon je eigen tankstation beginnen en als je t een beetje goed aanpakt maak je wellicht nog 7 miljard winst in een kwartaal, net als Shell!

    Login om te reageren
  86. Joerek zegt

    20 juni 2008 om 13:56

    Dit soort processen zijn wel CO2 neutraal. Het feit dat er nog steeds CO2 uistoot bij de auto’s is maakt niet uit. De CO2 wordt namelijk weer uit de luchtgehaald tijdens het proces.

    Het probleem met de huidige brandstof is dat alle co2 ligt al miljoenen jaren ligt opgeslagen in de vorm van olie en dat nu in een paar decennia wordt omgezet.

    Daarom zijn dit soort processen heel goed en de brandstofmotor kan gewoon blijven bestaan. De CO2 die bij de auto’s weer naar buitenkomt wordt tijdens het proces van fotosynthese weer in olie omgevormd. In feite lopen we dus gewoon op zonlicht en het CO2 loopt daarbij in een kringloop.

    Login om te reageren
  87. Ferdinand zegt

    20 juni 2008 om 15:13

    Ik vraag me af welk restrictie enzym ze gebruikt hebben….

    Login om te reageren
  88. RenJie zegt

    20 juni 2008 om 16:06

    @Bonobo

    gozer, als je in 4g zit ben je op z’n minst NIET dom. Je kan het op z’n minst even uitleggen als jij het wel zo goed weet ipv te gaan kwekken dat iemand dom is, omdat hij nog op school zit.

    Login om te reageren
  89. Brabus zegt

    20 juni 2008 om 16:20

    @Bonobo

    Hoe oud ben je?? :?

    Login om te reageren
  90. Wally zegt

    20 juni 2008 om 17:24

    Volgens mij is de wet van behoud van energie nog altijd van toepassing: dus nutteloze actie – even nutteloos als biobrandstof.

    Ik houd het bij elektromotoren & kernenergie voor de komende 20 jaar.

    Login om te reageren
  91. 9000cse zegt

    22 juni 2008 om 02:52

    Ik zit net te bedenken, dat we nu met z’n allen zo’n 85 miljoen vaten van 159 liter ruwe olie PER DAG verbruiken. Als het rendement van deze poepolie even hoog is als dat van de olie, die we nu verbruiken, dan hebben we daar dus 567 miljoen vaten voor nodig. PER DAG! Oftewel zo’n 207 miljard vaten per jaar! (207.000.000.000). Dat zijn véél beestjes. Hééééél véél!

    Login om te reageren
  92. Dennastiaan zegt

    23 juni 2008 om 14:57

    Rekenen is niet je sterkste kant hè !!!!

    9000CSE!!!!

    Login om te reageren
  93. 9000cse zegt

    23 juni 2008 om 23:46

    @ Dennastiaan

    Hoezo?

    Login om te reageren
  94. autoblogger zegt

    17 augustus 2008 om 18:06

    @donzobar: hoe gaat het met de training?

    Login om te reageren
  95. autoblogger zegt

    17 augustus 2008 om 18:11

    @JPM: niet correct, zie mijn aanvulling:
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/17/poep-van-bacterien-wordt-gebruikt-als-biodiesel

    Login om te reageren
  96. Issam zegt

    19 september 2008 om 15:30

    Jullie zijn allemaal gek

    -EDIT: dat klopt!-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North