Auto’s en vrachtwagens die over bruggen bulderen zorgen voor de nodige vibraties. Die vibraties kun je opvangen en omzetten in elektriciteit. Geen nieuw concept, want de Japanners vangen de vibraties van de brug over de Arakawa rivier reeds op en genereren daarmee stroom voor de verlichting. De installatie levert voldoende rendement op en dus reden om het project verder uit te breiden.
In Tokyo zullen vier andere bruggen met een dergelijke installatie worden uitgerust. De vibraties die normaal zorgen voor lawaai, worden vernuftig opgevangen. Het principe is gebaseerd op de werking van een luidspreker, waarbij elektrische impulsen worden omgezet in trillingen, maar dan uiteraard in omgekeerde werking. Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel elektriciteit op deze manier wordt opgewekt, maar het is op lange termijn in ieder geval kosten-efficient.
Laat ik afsluiten met een flauwe opmerking: Je snapt nu ook ineens waarom sommige dames een stuk fitter zijn dan andere. (via: motorauthority)
Thijs zegt
Mooi waar ze tegenwoordig allemaal energie uit kunnen halen. Goeie ontwikkeling dit.
Wat ik me dan weer af vraag is waar ons o zo groene Nederland blijft.
Edman zegt
Je wekt door middel van een magneet, een spoel en een transformator zo een goede wisselstroom op. Best slim bedacht.
bakkerst zegt
@ dennis,
laatste zin,
leg uit..!
ik nie snap nie
bleegh zegt
@bakkerst
roel, je snapt ook nix
Audi A6 zegt
en deze hier ook niet, haha
Us zegt
Dirty minded!
Ramp zegt
ik snap wel,
scherp !
victor zegt
dit zou geweldig zijn voor nederland, wij hebben veel bruggen en veel auto’s en vrachtwagens dus dan kan heel nederland op die stroom draaien, fantastich
RA999 zegt
@ bakkerst
Voor dat soort vragen is Autoblog niet :P
Oul@ zegt
Omdat die dames bij mij zijn geweest. De “vonk” sloeg over!!!
Dennis zegt
@bakkerst/Audi A6: Kom op, zo’n moeilijk doordenkertje is het toch niet. Laat ik je nog een beetje helpen.
“Als je veel energie hebt, ben je fit. Vibraties zorgen voor energie”
Waarom zijn sommige dames dan fitter dan anderen?
Michiel zegt
denk na dan als je die niet snapt, vibraties en vrouwe KOM OP ZEG hoe oud ben je echt?
JP zegt
Kunnen ze niet beter een propellor in die rivier daaronder plaatsen? Lijkt mij makkelijker met meer rendement.
RA999 zegt
@ Michiel
Te jong waarschijnlijk ;)
wotevajjjj zegt
straks maken ze nog treinen die rijden uit stroom van de trilling die ze maken
X043 zegt
gek bij die laatste zin dacht ik eerst aan zo een trilplaat (fitnesstoestel)
dat heb ik normaal nooit :/
lol
joeri zegt
Wie snapt um hier nog niet? stupid^^ geen vriendin? nooit gehad? lol
scherp idd dennis^^
Jandepandaman zegt
In Nederland kunnen ze dat nooit.
Want eerst moet er namelijk een Parlementaire Commissie komen die onderzoek laat doen bij TNO. Áls TNO dan al tot de conclusie komt dat dit zinnig is, dan moeten er vergunningen worden aangevraagd met inspraakprocedures en bezwaarmogelijkheden. Dan moet de wet worden aangepast waarin staat dat een brug een ding is om verkeer over te laten gaan en niet is gemaakt om energie mee te winnen en dus moet dan het Bestemmingsplan worden aangepast. Ook daar is weer een batterij aan vergunningen en ontheffingen bij nodig. En dan staat de Verening Van Bezorgde GeelGrijze BrugSpitsMuizen op die Protest aantekent omdat door die nieuwe energieapparatuur de natuurlijke habitat van dat diertje in het gedrang komt.
…..
Tegen de tijd dat alle lichten dan eindelijk op Groen staan om aan het werk te gaan, zijn de kosten alweer zo hoog opgelopen dat alle werkzaamheden stil worden gelegd en er eerst weer een Commissie naar moet kijken. Die rapporteert dan na pakweg 2 jaar en daaruit vloeit dan weer een Parlementaire enquete voort…
En dan zijn de meeste bruggen allang ingestort, is de helft van Nederland onder de golven verdwenen en vliegen wij allemaal waardoor er geen brugen meer nodig zijn…. Welkom in Nerderland…
ir.arch zegt
Idd door de spoelen met een magnetische ijzeren kern een flux opwekken. Ze gaan dat wel nog mooi op de 50Hz van het net moeten brengen, want die vibraties zullen niet altijd even groot en constant zijn.
San Sebastiano zegt
A dirty mind is a joy for ever..
badidea zegt
JP: “Kunnen ze niet beter een propeller in die rivier daaronder plaatsen? Lijkt mij makkelijker met meer rendement.”
Lijkt me wat lastig voor de bootjes die onder de brug door moeten.
Het hele idee lijkt me niet eens zo gek. Zo’n brug beweegt vaak door de wind ook behoorlijk (in het verleden soms zelfs te veel). Met elektromagnetische dempers moet hier ook wel wat nuttige energie uit te halen zijn.
badidea zegt
@ir.arch
Gewoon gelijkrichten en in een stel accu’s stoppen. Zal niet voldoende zijn om een hele stad mee te voeden, maar bijvoorbeeld wel voor verlichting van zo’n brug.
RenesisHP zegt
Stroom uit vibraties… Hmm. Heeft iemand zin om stroom op te wekken bij een vliegveld??
badidea zegt
@ Jandepandaman
Dat is wel erg optimistisch. Je bent de brand-veiligheidsinspecties, bouwkundige rapporten en monumentenzorg nog vergeten. En natuurlijk 10 jaar lang met maximaal 70 km/u over de brug.
Laster zegt
wel leuk dat iedereen zo mooi ingaat op de reactie van bakkerst. Blijven toch nog altijd van die mensen die de kracht van het ironische grapje niet begrijpen.
JPM zegt
@ mx5/rx8owner
Daar zat ik ook net aan te denken. Als we ergens een geluidoverschot hebben dat is het wel rond schiphol. Zet daar dan wat van die dingen neer.
Ik snap ook niet wat dit met bruggen te maken heeft. In het artikel staat duidelijk trillingen door middel van geluid, dus dat is overal en niet alleen op bruggen.
Dennis leg uit!
ir.arch zegt
Er zijn in Belgie al plaatsen waar er warmte van het asfalt op de weg opgeslagen wordt voor verwarming van wijken. Wat ben je nu met al die warmte in de zomer wanneer je koeling nodig hebt. Awel, met heel hoge temperaturen kunde koelen en kunde de elektriciteit die ge dan uitspaart voor iets anders gebruiken.
RA999 zegt
@JPM & mx5/rx8owner
Dennis vergelijkt het systeem alleen met een omgekeerde speaker (microfoon dus), omdat daarin ook een magneet door een spoel gaat waardoor er elektrische pulsen worden opgewekt.
De trillingen komen gewoon van de auto’s die over de brug rijden waardoor het wegdek gaat trillen en die trillingen worden gebruikt om inductiespanning mee op te wekken.
Die speaker-vergelijking is inderdaad best onduidelijk, ik denk dat je het beter kunt vergelijken met zo’n zaklamp die je kunt schudden om de batterij op te laden…
RenesisHP zegt
@RA999.
Ik ben voorlopig bij en op Schiphol bezig. Die vliegtuigen veroorzaken heel wat decibels en trillingen.
RA999 zegt
@mx5/rx8owner
Ik snap dat vliegtuigen ook trilling veroorzaken naast geluidstrilling, maar hoe wil je die trilling opvangen?
Bij een brug kan dat vrij simpel omdat je onder het wegdek kan, maar ik denk niet dat dat bij een start-/landingsbaan zo makkelijk gaat.
The Dude zegt
Iemand ooit gehoord van het Piezo-elektrisch effect??? Dat trillingen omzet in elektrische energie of omgekeerd. Hang heel de wereld gewoon vol met die Piezo-bende! Quarts is zo’n materiaal dat zoiets kan, alleen niet zo rendabel, maarja. Zoekt en gij zult iets rendabelers vinden!
RenesisHP zegt
@RA999.
Dat kan prima. Hoe denk jij dat bedrading en dergelijke onder een snelweg door gaan. Je kan de boel openbreken, maar dat is niet praktisch. Dan is er nog de mogelijkheid tot boringen en persingen van buizen. Mogelijkheden zijn er genoeg. De vergunningen en de betrokken partijen zijn een groter probleem. ;)
RA999 zegt
@mx5/rx8owner
Natuurlijk kan je de boel openbreken, dat kan altijd, maar dat kost veel geld en dan wordt het nog moeilijker om quitte te spelen. Daarnaast zal het daar minder trillen omdat veel trillingen worden opgevangen door de grond, bij een brug heb je dat minder omdat daar natuurlijk geen grond zit maar gewoon lucht…
RenesisHP zegt
@RA999.
Vandaar optie 2 en 3. Die wordt in vele sectoren toegepast. Sectoren waarin ik werkzaam ben.
bmw zegt
kan je die groene stroom dan gebruiken om de vibrator van je vrouw op te laden? Of ze het energie-efficiënter zijn om haar gewoon aan die brug te hangen?
RA999 zegt
@mx5/rx8owner
Wat moet ik mij dan precies voorstellen bij jouw boringen en persingen?
RenesisHP zegt
Men neme een overgrote lasergestuurde boormachine op rupsbanden die een vergelijkbaar proces als een boortoren uitvoerd, alleen dan horizontaal. Bij een persing perst men daadwerkelijk een stalen pijp door de grond heen. Dit gebeurt beide uiteraard onder het wegdek door. De precieze details laat ik achterwege wegens meerdere redenen waaronder ook een deeltje beroepsgeheim. ;)
Ik pers overigens niet letterlijk, ik ben betrokken bij het ontwerpproces. Ook hierover geen verdere info.
RA999 zegt
Maar dan heb je volgens mij nog steeds het probleem dat het langer duurt voordat het rendabel is. De grond absorbeert nog steeds een deel van de trillingen en er zijn nog steeds extra kosten verbonden aan het ruimte maken onder het wegdek…
RenesisHP zegt
@RA999.
Ik heb het niet over de kosten, ik heb het over mogelijkheden. Ruimte is relatief. Boringen en persingen hoeven nog geen 20 cm te zijn. Het kan uiteraard ook groter. Op lange termijn zal het best rendabel kunnen worden. Schiphol zal niet zo snel verdwijnen en de drukte ook niet.
RA999 zegt
@mx5/rx8owner
Ik heb het wel over de kosten, want die lijken me best belangrijk. Kostenbesparing lijkt me naast het milieu namelijk ook een belangrijke reden om zo’n systeem aan te leggen.
Maar zoals je al zegt, de mogelijkheden zijn er en Schiphol blijft nog wel even en zij lijken me niet bepaald onbemiddeld dus het zou zomaar iets voor ze kunnen zijn…
JPM zegt
@ RA999
Ik ben economisch aangelegd en ben niet zo technisch maar zou je kunnen uitleggen waarom via geluidstrillingen geen energie gewonnen kan worden? Zolang geluidstrillingen iets laten bewegen kan er altijd energie uit gewonnen worden zo heb ik geleerd. :P
RA999 zegt
@JPM
Ik zeg ook niet dat het niet kan ik zeg alleen dat het in dit geval niet zo gaat.
Het lijkt mij ook niet handig want bij bijvoorbeeld een brug heb je een directe verbinding tussen de weg die de trilling veroorzaakt en de magneet die met de spoel voor de energie zorgt en die directe verbinding heb je bij geluidstrillingen niet. Omdat geluidstrillingen zich verplaatsen door de lucht en lucht een deel van de energie absorbeert zal er waarschijnlijk tussen de bron (’t vliegtuig) en de ontvanger (de magneet) flink wat energie verloren gaan en zal er niet zoveel energie worden opgewekt als met een directe verbinding. Ook zal er weer veel energie verloren gaan bij het opvangen van de trillingen, want zie maar een ontvanger te bouwen die licht en gevoelig genoeg is om in beweging gebracht te worden door de trillingen maar die toch sterk genoeg is om niet beïnvloed te worden door de wind…