Geniale artiest photoshopt zwevende klassiekers

Auteur: , 40 Reacties

Als je klassieke persfoto's neemt, en overal de wielen onderuit shopt, dan krijg je deze bonte verzameling van retro-zweefmobielen.

Zweden zijn altijd al een tikkie offbeat geweest. Een merk als Citroën zeker ook. Het verbaast ons dan ook niets dat de artiest Jacob Munkhammar zich in zijn fotocreaties voornamelijk heeft laten leiden door klassieke Citroëns (hoewel we ook een Tatra en een R16 zien). Misschien was hij geïnspireerd door de hoverboards uit BTTF, misschien ook niet, wie zal het zeggen.

Feit is dat dit frisse, originele kost is, en vakwerk bovendien. We geven je op een briefje: irritante skinnyjeans-koffiebar-hipsters én echte, oprechte liefhebbers slobberen dit harder op dan een (ironische) quinoa-salade met granaatappelpitjes en tarwegras-extract.

Update: wielen wegsoepen is een populaire bezigheid, zo schijnt. In de comments werde we gewezen op het werk van Renaud Marion en Sylvain Viau.

Bron: Jacob Munkhammar, via.



40 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Past nog bij die DS vind ik
http://www.flabber.nl/artikel/10-photoshops-van-vliegende-versies-van-doodgewone-autos-44390
@meridian: ja die citroens zijn er wel uitermate geschikt voor. En die Amerikaanse sleeën lenen zich er ook goed voor.
@meridian: Nice. Heb ze toegevoegd.
@meridian:
Van die collectie vind ik vooral de X1/9 en de 356 zeer geslaagd.
Heerlijke shops dit!
Die DS décapotable ( cabriolet in gewone mensentaal) lijkt heel natuurlijk zo.

’t wordt trouwens hoog tijd dat Citroën (wie anders) de Hoover car introduceert, Nu NSU niet meer is, is Citroën het enige merk dat zoiets zou kunnen.

De rest is teveel met zichzelf bezig om primijum te zijn.
@desjonnies: Zodra er weer wat geld in kas is zullen ze er ongetwijfeld over gaan nadenken :)
*mompelt verder iets over DS en premijum*
@desjonnies: Klopt, Citroën is er zweverig (hydropneumatique) genoeg voor, maar de rest is gewoon stevig met beide eh alle vier de benen op de grond blijven staan.
Zweven zoals alleen de godin dat kan, erg mooie shop.

De Ami, GS en SM kan ik ook hooglijk waarderen.
op de HX na kloppen ze allemaal gewoon, lekker eigenwijs citroën! dit zijn dus de leuke photoshops!
lekker origineel.

dit wordt al sinds 1904 gephotoshopped, en hier gepost ook. maar goed.
Die SM ziet er gewoon modern uit zo. Prachtige auto’s. Die DS is ook erg fraai. Leuk gedaan!
@E34M5Touring: tijdloze klassiekers. Imo is de DS de auto vd eeuw
Totaal niet boeiend
-=edit: net zoals jouw reactie=-
@leroyrs5: ufoblog ofwat?
ziet er nog wel goed uit bij de meeste.
Vind het wel interessant om te zien hoe de balans in een auto-ontwerp bij klassiekers beter overeind blijft. Hier kun je een ontwerp los zien van zijn functie. Citroëns lenen zich hier natuurlijk ook wel erg goed voor.
Bij de rode cabrio is er ook een andere voorkant op geshopt. Ik ken de orginele foto en ook de richting van decruitenwissers verraad de leeftijd.
Details, details ik weet het ik ben een zeur.
@Pallas:
Een kenner is nooit een zeur !
@desjonnies:
Zeuren denken daar dan weer heel anders over….
Op de een of andere manier kunnen die kenners en connaisseurs niet echt waarderen.
@Pallas: Volgens mij is er naast het contrast niet geshopt als ik deze foto zie: http://www.nuancierds.fr/cabriolet%20DS%20proto6%20NL.htm
@massarati: Damn, deed ik daar even faux pas van jewelste! In de war.Je hebt helemaal gelijk!
@Pallas: Pas de problème
Nu zien ze er ook uit zoals ze rijden, geniaal!
Als je een beetje leuke M of RS velgen hebt worden die ook gratis voor je weggesoept, meestal niet door Zweden
Kom maar op met die maglev-wegen!
Is het ook niet zo dat er vooral na de oorlog een trend was, dat auto’s iets van vliegtuigen weg moesten hebben? Vliegen was toen nog relatief nieuw en interessant. Auto ontwerpers probeerde daarvan een graantje mee te pikken. Een vin hier, een glooiende lijn daar of een spitse neus enzovoort. Menig auto heeft vliegtuig design elementen in het ontwerp of is op een andere manier geïnspireerd op een vliegtuig. Misschien nu nog. Al is het ook zo de regels van aerodynamica zowel voor vliegtuigen als auto’s gelden. Misschien was het DS ontwerp ook op een vliegtuig gebaseerd of misschien hadden de ontwerpers zelfs een DS zonder wielen in gedachte. Waar ze dan uiteindelijk wielen onder zette om het idee van zweven op de hydrologische vering te benadrukken. Dit gaat misschien te ver en misschien weet een ander daar meer over te vertellen.
@meridian: Je hebt zeker gelijk. Vliegen was nieuw, interessant, voor de elite en onbekend. Om ‘vliegen voor de massa’ mogelijk te maken werden die stijl-kenmerken over genomen. Chrysler heeft zelfs een jet-engine auto gebouwd.

Daarnaast waren er genoeg vliegtuig fabrikanten die na de oorlog geen zak meer te doen hadden en overgingen naar aerodynamische voorwerpen zonder vleugels.
Grappig. Blijkbaar lenen vooral Citroëns zich hiervoor.

Ben overigens wel benieuwd hoe auto’s eruit zouden zien als ze vanaf scratch zonder wielen ontworpen zouden (konden) worden. Misschien ontstaat dan iets heel anders.
Als hoovercars ooit werkelijhkeid worden wil ik een DS, damn dat ding ziet er goed uit zonder wielen.
E-type zou ook wel passen
Die foto bij de dealer is wel erg leuk gedaan, ook de foto die aan de muur hangt is netjes meegenomen.
Blijft leuk om te zien.met als de toppers Citroen natuurlijk.
Wat blijven die DS en SM toch mooie automobielen, ook zonder wielen. Prachtig gedaan!
Die GSA is wel heel guitig!
Nardi Bisiluro (1955), voordat je er naar moet zoeken….
Beautiful

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).