Gerucht: toekomstige Audi’s gaan leuk sturen

Auteur: , 40 Reacties

Het merk met de boksbeugel staat niet bekend om z'n stuurmansauto's die je een glimlach van oor tot oor bezorgen. Daar komt binnenkort verandering in, zegt men.

Gerucht: toekomstige Audi's gaan leuk sturen

Met de introductie van de nieuwe A8 komend jaar gooit Audi het roer om. Dynamisch is het toverwoord als het op het weggedrag aankomt en dus zal bijvoorbeeld de stuurinrichting minder weg moeten filteren, zodat de bestuurder meer betrokken raakt bij wat er eigenlijk onder de wielen gebeurt.

Audi heeft juist een reputatie opgebouwd als een merk dat auto’s bouwt waarmee je zonder een centje pijn in een paar uur van München naar Berlijn kunt knallen. Toch is kennelijk besloten dat dingen anders moeten. Het lange afstandskarakter moet behouden blijven evenals de sportieve touch, maar dan dynamischer en met meer “gevoel”. Ook de S- en RS-modellen moeten hiervan profiteren.

De A3 en A1 gaan juist weer wat meer de andere kant op omdat klanten van dergelijke modellen hebben aangegeven dat ze comfort belangrijker vinden dan een dynamisch weggedrag. Daarnaast is dit hele verhaal natuurlijk niet super relevant, want binnenkort rijden we helemaal niet meer zelf. (via: Autocar)

Foto: Audi Prologue Concept



40 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Dat ze die Prologue maar eens op de weg zetten..
Dus op de echte leuke auto’s wordt het dan weer weggelaten.. Jammer
@jamesbond007: die leuke sturen sowieso al beter (neem ik aan). Dus das minder nodig (of het geld niet waard).

Misschien komen er nu ook nog eens minder plofkraak-RS-crash-in-sloot artikelen!
Zou ik de conclusie mogen trekken dat de A1 en de A3 dus oncomfortabele hokken zijn?
@pomoek: oncomfortabel / dynamisch. Poteeto / potaato :)

Ik heb een A1 met sportpa… ahem, Ambitionpakket gehad. Dat reed echt mijlen comfortabeler dan de Corsa Sport die hij opvolgde en was toch sportief. Om nou te zeggen dat hij écht sportief was; nee. Bij iets te enthousiast bochtenwerk ging de boel toch wel schaatsen.
What’s next? Overstuur?
Begin dan eerst maar eens met achterwielaandrijving. Dan heb je sowieso meer rust in het stuur en is het niet hinderlijk als je extra gevoel toevoegt.
@lekbak: Inderdaad, en de motor zover mogelijk tegen het schutbord plaatsen ipv de radiateur

En liefst in de lengte richting, maar gingen ze dat niet al doen met de A6 en A8 modellen? Dacht dat ik daar eens iets over had gelezen.

Wat is überhaupt de balans van een a4 of a5? Ik denk niet dat ze de 50/50 halen zoals een BMW
@lekbak: Bijzonder dat audi blijft kiezen om de voorttrekking van de auto op dezelfde wielen plaats te laten vinden als waar mee gestuurd wordt.

Beter kiest men voor achterwielaandrijving. Het onderscheid toch een beetje de mannen van de jongetjes.
@lekbak: Maar dan geen electrische stuurbekrachting. Volgens Autovisie stuurt een Focus beter dan een 1 serie. Ik vind overigens beide prima sturen maar als Autovise een BMW niet de test laat winnen is er iets aan de hand.
@mashell: eindelijk beginnen de journalisten ook in te zien dat de auto’s van BMW en Audi al tijden niet meer zo goed sturen als die van de concurrentie. Van Audi wisten we het al een tijdje maar BMW heeft echt een naam hoog te houden. Als ik het zelf inschat zijn ze het spoor al eerder bijster geraakt, namelijk vanaf de E46 en niet vanaf de elektrische stuurbekrachtiging.
@janjansen: Volgens mij maakt BMW bewust de keuze om meer in te zetten op comfort ten koste van de dynamiek.
Dit roepen ze toch bij iedere nieuwe generatie modellen?
@pjotr:

Huurders/leners/leasers trek je nu eenmaal met loze termen zoals “stuurbeleving” ..
@lincoln: hoeft niet loos te zijn als de stuurbeleving niet loos is…
@lotuselises2:

Elk voertuig met een stuur is te beleven .. Wel goed dat het stuur niet meer op de optielijst staat maar standaard in Audi zit ..
@lincoln: Ah! Vandaar dat die Audi’s zo beroerd de hoek om gingen; men was de optie stuurwiel (en pinkers) vergeten aan te vinken!
Middenmoter RWD A4?
Zullen ze wel een paar mensen van Ford aantrekken.
Leuk sturen !!

Dat de wielen de andere kant opgaan ten opzichte van het stuurwiel ofzo ..
@lincoln: niet iedereen kan zijn weg vinden met jouw humor, wist je dat? ;-)
@w0o0dy: ik wel
De S en RS modellen ook, teveel klachten over de wegligging en stuurgevoel op zeer hoge snelheid van ‘bankmedewerkers’?
@harrie: Ik ken banken met een ‘porsche-club’ … maar banken waar de elite bankiers voor een audi gaan zijn schaars denk ik.
Raar verhaal. Het lijkt mij logischer om een A1/A3 wat dynamischer te maken, en een A4/A6/A8 juist comfortabeler.
Dan hoop ik dat ze die filosofie ook al gebruiken voor de aanstaande RS4 en RS5.
Beetje rare redenatie om de A1 en A3 niet dynamischer te maken (wat dat dan ook moge betekenen trouwens). “Klanten zeggen dat…” – terwijl juist de A1 en A3 de modellen zijn waar ze nieuwe klanten mee binnen kunnen hengelen die ze dan vervolgens moeten proberen vast te houden. En juist een auto van het formaat A1 zou prima kunnen profiteren van een leuk weggedrag, al is het alleen maar om het gebrek aan vermogen te compenseren en zo tóch nog een leuk rij-ijzer te kunnen maken.
@potver7: het is ook beetje vreemd. BMWs worden steeds comfortabeler en hoe groter de wagen hoe comfortabeler. De MINI is echt sportief, de 3 serie nog een beetje en de 7 serie helemaal niet.
*kijkt op de kalender* Hm, 1 april is toch al geweest…
’t Is anders wel typisch dat Audi uitgerekend met de A8 ‘leuk sturen’ wil introduceren. Een bazen-limo is gewoon geen auto voor leuk sturen.
Daarom denk ik dat het net zulk nieuws is als het jaarlijkse ‘Audi slaat een andere designrichting in’. Dat blijkt ook steeds te slaan op een subtiel hoekje in de grill, een overbodig lijntje in flank en motorkap of een andere schikking van de LEDjes in de koplampen.
@mout: inderdaad, een A8 zal nooit leuk sturen met die afmetingen en gewicht. De A1 kunnen ze wel een bommetje van maken.
…om er dan mee in de file staan tussen Gent en Brussel…..
Ze gaan het onderstuur beter in de vingers laten voelen. Veiligheid voor alles.
Ik haakte eigenlijk al af toen ik las dat de A8 het eerste model wordt dat leuk moet gaan sturen. Dat lijkt me nou niet het model dat per se dynamisch moet zijn.

Daarnaast ben ik er sowieso sceptisch over. Audi deelt zoveel onderdelen met de rest van VAG dat ze in de basis toch allemaal hetzelfde zijn. Wat aanpassingen hier en daar zullen wel een beetje helpen, maar uiteindelijk is de basis gewoon niet geschikt voor dynamisch rijden. Daar is ook niks mis mee, maar dan moet je als merk ook niet de indruk geven dat je dynamische auto’s bouwt.
@berlinetta: up voor jou, iemand die door de glazen heen kijkt i.i.g
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
We zullen zien…..
Nu al een nieuwe a8? Dat huidige ding voldoet toch nog prima? De nieuwe 7 is misschien een stapje verder maar niet extreem toch?
‘Daarnaast is dit hele verhaal natuurlijk niet super relevant, want binnenkort rijden we helemaal niet meer zelf. ‘

Vrij logisch dan om al die investeringen te doen om hun wagens leuker te doen rijden. Wat denken jullie nu zelf? Audi zal geen tonnen aan geld investeren als het al weet dat er binnen 10 a 20 jaar niet meer zelf meer mag worden gereden. Fabrikanten investeren niet voor iets die maar een jaar of 10 zal meegaan. Ze investeren om decennia lang de vruchten ervan te kunnen plukken.

Zelf rijden wordt verboden, de natte droom van anti-auto sokkenbreiers die nog nooit in een auto hebben gezeten. Maar niemand die effectief in de wereld van autonoom rijden zit beweert dat zelf rijden verboden wordt. Integendeel autonoom rijden gebruiken ze om de ultieme vrijheid van de wagen te waarborgen. Rijden waar en wanneer je wilt is de boodschap. De ellende die ongevallen veroorzaakt valt gewoon weg omdat de computer de wagen tijdig kan overnemen indien er een ongeval zal gebeuren. Overheid content want ongevallen zijn zo goed als onbestaande.

‘Ja maar de verkeersdoorstroming wordt alleen maar beter indien elke auto volledig autonoom rijdt?’ En wat met de motoren? Motoren zitten ook tussen het verkeer en die groep kan onmogelijk autonoom rijden. Dus verbieden dan maar? Weer al die fabrieken die moeten sluiten (Italie heeft een stuk of 20 merken) + de toeleveranciers? Niet te vergeten dat bij een verbod op zelf sturen de meeste sportwagens-merken zullen moeten of sluiten of de boel serieus herorganiseren met massaal veel ontslagen en economische schade als gevolg. Voor wat een betere doorstroming? Want ongevallen vallen grotendeels weg. Naar het schijnt zijn 30% autonoom verkeer al voldoende om een serieuze verbetering en zelfs sommige fille’s volledige te kunnen oplossen. Opstoppingen zijn eigenlijk ook niet echt een probleem meer, want de mensen kunnen eventueel al hun werk doen in de wagen, vrachtverkeer verliest jaarlijks 100-tal miljoen euro ten gevolg van opstoppingen. Dankzij de autonome techniek zal er per 3 of meerdere vrachtwagens 1 chauffeur meer aanwezig zijn, wat een serieuze besparing zal zijn.

Nee autorijden wordt niet verboden, dat zeg ik niet alleen maar ook de topman van Google’s autonomous cars, de topman die verantwoordelijk is voor autonome techniek bij de Nissan-Renault-Infinity groep (was voordien topman bij de autonome projecten van freakin Nasa), Toyota gelooft er ook niet in en zelf de ‘America’s Top Transportation Safety Official’ gelooft er ook niet in.
Dus ongevallen worden meer en meer vermeden, de doorstroming zal veel vlotter verlopen door verschillende maatregelen zoals betere infrastructuur, meer deelwagens i.p.v bedrijfswagens bv. slimme verkeersverlichting en slimme kilometerheffing (in Belgie rijdt 1/3 tijdens de spits terwijl ie er helemaal niet hoeft te zijn). Parijs start met een metrolijn in 2018 die 2 miljoen passagiers kan vervoeren die nu anders hun wagen moeten nemen. Zo heb mijn zegje gedaan en laten we stoppen met dat doemdenken en gewoon weer focussen op rijplezier en vergeet niet dat we nog altijd in een vrije democratische landen leven en ondanks alles ook wij nog steeds een invloed hebben.

Dat ze niet omkijken naar de A1 en de A3 is ergens best logisch. Dit soort klanten hebben in het algemeen meer voor comfort dan rij-plezier. Daarnaast lenen dit soort wagens zich uitstekend voor deelwagens, waar leuker sturen niets uitmaakt. Maar de S1, S3 en de RS3 zullen waarschijnlijk wel profiteren van de betere techniek die op de grotere modellen zullen komen.
MLB wagens sportiever (Porsche invloeden?) dan MQB wagens (VW techniek). Dat is technisch gezien logisch maar of dit is wat klanten echt willen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).