Het mysterie van de aanhoudende vraag naar Yeti’s

Auteur: , 51 Reacties

Nee, niet de vraag naar die mythische sneeuwmonsters. De vraag naar Skoda Yeti's uiteraard.

Skoda

De Skoda Yeti is al sinds 2009 op de markt. Bovendien hebben we onlangs kennis mogen maken met de Skoda Kodiaq. Normaal is het slecht nieuws voor een (auto)model als er een moderner, mooier en jonger exemplaar met enigszins vergelijkbare kwaliteiten op de markt komt.

Desalniettemin maakte Skoda afgelopen week bekend dat ze om aan de enorme vraag voor de Yeti te kunnen voldoen extra productieruimte hebben ingeruimd bij de fabriek in het pittoreske Nizhniy Novgorod. De Yeti’s voor Europa worden onder andere daar gebouwd in een partnerschap met het Russische GAZ. Behalve in deze fabriek worden er ook nog Yeti’s gebouwd in toeristische trekpleisters als het Tsjechische Kvasiny, het Oekraïnse Solomonovo, het Kazakse Oskemen/Ust Kamenogorsk en in het Chinese Anting. Tot nu toe zijn er wereldwijd 580.000 abominabele sneeuwmannen verscheept.

Kijken we naar de Nederlandse situatie zien we dat de vraag naar Yeti’s ook hier nog steeds behoorlijk sterk is in het zevende levensjaar voor het model. Na de gebruikelijke verkoopspiek na de introductie van het model zit het sneeuwbeest sinds 2014 weer in de lift. In 2014 kreeg de Yeti dan ook een kleine facelift. Toch komen de verkopen ook dit jaar met een beetje mazzel weer over het verkoopgetal van 2015 heen.

Yeti

Net als talloze ontdekkingsreizigers die de Himalaya hebben afgestruind om te zoeken naar voetstappen, haar of botten van Yeti’s vragen we ons af: wat is er gaande?

Gelukkig biedt navraag bij redactie-sjerpa @willeme het verlossende antwoord:

“Het is de enige écht leuke auto in het VW Group gamma. Een soort Discovery Light. Geen pretenties. Je kan je zelf er in voortplanten en vervolgens kun je dat kroost er mét bijbehorende spullen makkelijk in kwijt. Nog redelijk terreinwaardig ook. Het ding heeft karakter en neemt zichzelf niet te serieus. Mag ik wel…”

Kijk daar heb je het, net als een haarmonster van de ‘Yeti’ uiteindelijk van een uitgestorven beersoort bleek te zijn, is de meest voor de hand liggende oplossing vaak de juiste. Het is een no-nonse auto wiens kwaliteiten niet verouderen. Mythische beesten verouderen immers ook nooit.



51 reacties

Meest afschuwelijke Skoda ooit gebouwd. Lijkt eerder op een pausmobiel dan een tereinwaardige auto.
@breinstein: inderdaad, lijkt erop dat opa willem’s smaak tanende is… Nog even en hij gaat zelfs een yaris Verso aanprijzen hierzo.
@blo3to3t: Willem heeft gewoon een nuchtere kijk op auto’s.
@breinstein: ooit van een Skoda Roomster gehoord? Dat ding is een rijdende vorm van anti-conceptie..
@breinstein: je kent de Skoda’s uit de jaren 80?
@breinstein: dit is een artikel over de Yeti, niet over de Roomster.
@mashell: ik weet dat het voor sommige misschien vroeg was maar ik kan prima plaatjes kijken om te weten over welke auto het gaat.
@breinstein: en waarom zeg je dan Paus mobiel. De Roomster lijkt op een paus mobiel vanwege het verhoogde dak, de Yeti heeft dat helemaal niet. Geef maar toe, je kan de Skoda’s niet uitelkaar houden.
@mashell: nee dat zou wat zijn hoor, Autoblog voorpagina content “breinstein kan alle Skoda’s niet uit elkaar halen”.
Het artikel gaat over een yeti en ik geef mijn mening over de yeti, dat voor jou de roomster daar beter bij vind passen prima, maar dring mij die mening niet op.
@breinstein: zeg, bedoel jij niet de Roomster?
@breinstein: Volgens mij verwar jij de Yeti met de Roomster:)
Hij doet een beetje denken aan de oude Matra-Simca Rancho, ook een “Disco-light” destijds.
@spiderman: *start Bassie en Adriaan-tune*
Ik denk eerder dat het ermee te maken heeft dat de doelgroep niet echt heel veel om disign en vernieuwing geeft.
Maar gewoon oom praktische en betrouwbare auto voor niet te veel geld.
Kijk maar hoelang de berlingo multispace dienst heeft gedaan.
Naar mijn idee geld dit ook voor de Audi Q5, waarvan ik er nog regelmatig gloednieuwe tegen kom.
@citroen4life: dat is inderdaad nog altijd de best verkopende Audi van het complete gamma!
@citroen4life: Alleen is die 2 keer zo duur. Ex meubilair…
Sympathieke wagen, ook doet de auto in o.a. Hongarije dienst als politiewagen. Prima keuze denk ik zo.
@boenderaar: zeker met awd heb je een goede politieauto
Mijn opa rijdt toevallig de Skoda Roomster met 1.6. Leuk als je met zo’n “minibestelbusje” Nissan Qashqai’s (met dikke velgen ofcourse) eruit trekt bij het stoplicht.

Los van dat zijn het volgens mij erg goede auto’s. Je moet er van houden maar wat er ook in de tekst staat, het zijn minder saaie auto’s dan je zou denken
@jamesbond007: niet iedereen probeert een record te verbreken bij het stoplicht he.
@jamesbond007: de meest vunzige naam op de Nederlandse markt… Room ster
Mijn ouders zijn trotse eigenaren van een Yeti in lava Blue metallic (mooie kleur, Google maar). Misschien wel de leukste auto voor mensen die geen autoliefhebber zijn. Je rijd echt wel iets anders, zonder dat je op kwaliteit iets misloopt.
De Yeti van na de facelift ziet er gewoon goed uit. Leuk kleurtje en mooie wielen en je hebt een leuke auto voor dat segment en die prijs.
Hoge instap + vergrijzing + prijs kwaliteit verhouding = succes.

@wildbeest: Precies! Zeker aan het einde van de product life cycle , als de prijzen nog eens dalen. Kijk ook maar eens naar de Kia Venga, daar gebeurt hetzelfde
Mijn merk <3
Vind het stiekem ook gewoon een leuk ding. Vooral de pre-facelift. Meer uitgesproken.
Willeme legt de bal weer op de stip! Erg geinige auto!
Zelfs als autoliefhebber kan ik de Yeti waarderen, vooral als facelift met vierwielaandrijving.
Het is bestanden vrolijke auto om te zien en heeft geen goedkope uitstraling. Erg leuk als tweede (weliswaar kostbare) auto.
Even op een 2e hands-site gekeken. 223 Yeti worden aangeboden. Even gezocht naar het aantal 4×4’s. Ik kom op 15. Tuurlijk zullen niet alle verkopers even veel aandacht besteden aan het invullen van alle technische data, maar ik durf de stelling wel aan dat slechts een minderheid tot op zekere hoogte terrein waardig is, laten we zeggen 10%.

De website van Skoda stelt: De Yeti Joy, Stoer, rijk uitgerust en zeer voordelig! De 17 inch velgen worden voor de zekerheid ook aangeboden als: Extra Stoer! Je kunt een “avontuurlijk” voordeel krijgen als je er nu een besteld. De 5 airbags zijn er om ” de wildebrassen te beschermen”. Op de website een foto van een Stoere Yeti die een caravan stoer door het stoere Texelse zand heeft getrokken met een stoere kale man.

Natuurlijk doen andere merken aan dezelfde bvlshit marketing. Maar het is en blijft natuurlijk een poser mobiel. Deze voornamelijk voorwielaangedreven Oost Europeaan met 1,2 liter motor. Het ziet er stoer uit. En volgens Skoda is ie ook stoer. En daarom verkoopt ie zo goed.
@pomoek: het is een auto met een doelgroep, die ze blijkbaar prima bedienen. Snap dat je als sterk beborsthaarde, met goudomrande bril getooide macho je gouden horloge niet graag bij een Yeti uit het raam laat hangen, maar verder doe je er nogal zuur over…
@davelepeef: Ha, davelepeef. Er werd een verklaring gegeven waarom deze auto zoveel wordt verkocht. Volgens autoblog omdat: “Het is een no-nonse auto wiens kwaliteiten niet verouderen”. Volgens mij komt het door marketing. De auto wordt voornamelijk gekocht omdat ie een stoere uitstraling heeft waar Skoda nogal moeite voor doet omdat te benadrukken. Ik vind dat nogal ver afstaan van wat ik de kernwaarde vind van Skoda: No nonsense auto auto’s bouwen wiens kwaliteiten niet verouderen. Precies wat autoblog dus meent. Ik heb verder niets tegen de Yeti. Ik zou deze auto, in 4×4 uitvoering weliswaar, graag op mijn oprit hebben staan. Ik hou alleen niet zo van dit soort onzin marketing.
Dacia Logan, Skoda Yeti, Volkswagen Caddy?
Dan vind ik de Yeti toch wel een erg leuke auto om te zien…
Zeker de versie van na de facelift is een fraai model. Qua uiterlijk en uitstraling scoort hij niet overal top notch, maar biedt op alle vlakken wel genoeg om als praktische auto inzetbaar voor degene die net wat anders wil. Een yeti met een sterke diesel lijkt mij ideaal voor dagelijks gebruik, voor mij alleen wat te nieuw
Reden ligt voor de hand. De Yeti is sneller op circuit dan een Ferrari 308 GTS, ruimer dan een Maybach, betere offroad capaciteiten dan de Range Rover, performantere airco dan een RR. “And you can land a helicopter on its roof…”( < JC)

https://youtu.be/E7kEJ-pHkWA
@boxer74: dat is no informatie waar we wat aan hebben!
Collega heeft er eentje sinds 5 jaar en heel tevreden, anders houdt ie vooral van Saab (totally different). Rijdt prettig en is een sympathiek Suv’je, een redelijk unieke kwaliteit…
En dan kan je er ook nogeens een helicopter op parkeren..
En bij top gear kon er zelfs een helicopter op landen.
Ik denk dat ze dat vergeten zijn als reden van de goede verkoopcijfers.
De Yeti is een allegaartje van onderdelen. Niks baukasten maar gewoon grijp uit het magazijn wat goedkoop en bouw het in. En dat heeft Skoda gewoon briljant gedaan.
Daarnaast kwam ‘ie in de JD Power owner survey naar voren als ongeveer de meest geliefde auto onder respondenten.
Zo gek is dat toch niet? Vrienden van mij hadden thuis een Roomster. Dat ding was ruim, praktisch, reed goed (genoeg), had een goed verbruik, en kostte nieuw twee keer niks in vergelijking met … met wat moet je dat vergelijken… Een Golf Plus I guess? Deze Yeti is gewoon die Roomster op hoge poten hoor, dus ik snap het echt wel dat die het alsnog goed blijft doen.
@vinox: stond ‘ie binnen of kwam ‘ie ook wel ’s buiten?? ;)
Ik vind ‘m niet verkeerd hoor! Witte lak, donkere ruitjes, antraciet kleurige velgen, awd en je hebt gewoon een leuke wagen met hoge instap.
Ik snap het wel. Ruim, praktisch en simpel. Staatsbosbeheer gebruikt ze bij mij in de buurt.
Een goede zithouding, een makkelijke instap (deuren die lekker ver open gaan, een ‘vierkante’ deuropening, en stoelen waar je op gaat zitten ipv in laat vallen), ook een goede zit achterin en door de hoogte makkelijk een Maxicosi in te zetten, korte overhang achter (handig bij bv caravan) en prentetieloze uitstraling maken dit een ideale auto voor veel generaties. Toen ik voor m’n BE moest lessen/afrijden, kwam de rijschool in een Yeti 2.0 TDI AWD. De rijschoolmeneer excuseerde zich dat hij de BMW X3 thuis moest laten die dag. Groot zijn verbazing dat ik helemaal in m’n nopjes was met de Yeti. Ik ben een fan. Krijg helaas thuis de handen niet op elkaar voor een Yeti (of Kangoo oid). Wat me opvalt, bij m’n Skodadealer hebben ze een Yeti als vervangwagen, ben altijd blij als ik die mee krijg. Heerlijk karretje.
@dagdromer: De Yeti is de ideale auto voor mensen voor wie de Fiat Panda net te klein is en de overige vierkante SUVs te groot zijn. Succes verbaast me niets.
Het ziet er overigens naar uit dat zijn dagen geteld zijn. Voor 2017 staat een opvolger gepland die een stuk langer en lager is, volgens de lijnen van de Seat Ateca. Maar er komt een tussenmodelletje, de Polar van 4.20 meter.
Dat komt door Jeremy C. Die heeft de Yeti eens getest en bleek dat die sneller was dan een F 308, ruimer dan een Maybach, comfortabeler dan een Range Rover. En je kan er een heli op laten landen!
https://www.youtube.com/watch?v=E7kEJ-pHkWA
Op vakantie hadden we zo’n ding als huurauto en ik moet zeggen: prima ding, zeker op het matige wegdek aldaar… Vakantiegrap met de kids: we hebben geen GTi maar een YTi of jeeh-t-ie ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).