Gespot: 6 keer klassieke Nederlandse BMW 6 Series (E24)

Auteur: , 38 Reacties

BMW is inmiddels aan de tweede generatie van de 'nieuwe' 6 Serie bezig, maar laten we de stamvader van de huidige Sechser niet vergeten: een heerlijke, naar huidige maatstaven ietwat foute, coupé, die tussen 1976 en 1989 gebouwd werd. Van deze E24 zetten we zes strakke spots in het zonnetje.

BMW M635 CSi

In de klassieke 6 Serie lagen alleen zes-in-lijn blokken, voornamelijk diverse varianten van het M30-blok, dat een lang leven kende, van 1968 tot 1994. Kers op de taart was echter de 3,5 liter grote M88 in de M635 CSi, die ook in de E28 M5 lag. Met 286 pk reed je hiermee in de jaren ’80 menig sportwagen zoek.

Zoals je kunt zien zijn de 635-varianten het populairst, of in ieder geval het meest spotwaardig. Menig eigenaar schroomt ook niet om zijn (maffiazwarte) 6 Serie van een setje bovenmaats aftermarket lichtmetaal te voorzien.

M635CSi op foute velgen

They see me rollin'

Smetteloze M635 CSi met striping

M635 CSi zwart

635 CSi in originele staat

BMW 635 CSi

M635 CSi met klassiekerkenteken

M635CSi zwart

Paasgele 630 CS

Gele 630 CS

De enige niet-635 uit de lijst, maar met zo’n kleurtje mogen we hem net laten liggen natuurlijk.

M635 CSi

BMW M635 CSi

De meest recente spot uit het rijtje. Als je vandaag naar de oldtimerbeurs in Martiniplaza (Groningen) gaat, loop je kans hem op het parkeerterrein tegen het lijf te lopen.



38 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Alleen maar ‘fout’ vanwege sommige huidige eigenaren.. Prachtige auto!
@kicknl: Nope , deze auto is altijd “fout” geweest. Prachtige wagen….dat wel.
@norge: grappig maar klopt 100% wat je zegt.. Vond ik vroeger al toen ze nieuw uit de fabriek rolde. Hing altijd een raar sfeertje aan de 6 serie en zijn eigenaars.
@norge: aha haha toen ik nog een jong ventje was vond ik ze al gaaf.. Misschien ook een beetje fout.. ;-)
It’s the shark!

Ik vind ze niet eens zo geweldig mooi, maar het is een auto waar je verliefd of word.
@reistje: op*
@reistje: wordt*
Mijn maat kocht zo’n ding voor 3-keer nix, met een kapotte motor.
Want, echt betrouwbaar en goed waren die dingen niet.
Hij had echter een 7-serie Turbo staan, die zo krom was als een banaan, en omdat die 7 turbo;s er helemaal niet waren had hij dat ding voor 250 Gulden gekocht.
(daar zat geen recht stukje plaatwerk meer aan)

Enfin, in zijn garagebedrijf de hele toestand van die 7-turbo in die zes coupe gebouwd.
De vacuum-rempomp was een probleem, die sleutelden we van een Opel diesel af.
en toen een keertje naar Zolder in België toe.
En daar was BMW aan het trainen met de 6-coupes.
Maar je mocht er gewoon de baan op. – nou ja niet helemaal echt, maar ik wist iemand om te kopen met een smoesje –
Dus wij de baan op met de zes coupe Turbo.
En volgens mij reed Roberto Ravaglia of Ravioli met de works wagen.
En die hielden we bij, op het rechte stuk, niet in de bochten, maar wel op het rechte stuk !
Dus die zag een zes coupe met een gele nummerplaat achter zich opduiken !
Werden we door het BMW team de pits in gedirigeerd, wij kregen een paar M-jacks, petjes en noem maar op, maar ‘onze BMW’ ging wel de baan op met een paar techneuten en een rijder. En daarna de hele club BMW monteurs in, op, onder en over die BMW in de pitbox.
En mijn maat kreeg het compliment dat hij die wagen zo goed had omgebouwd.
Leuk ding tegenwoordig, hoewel het grootste deel van de historie van deze E24 voor mijn tijd ligt en ik ze dus ook niet anders ken dan ‘fout’. Nu begint dat te veranderen als je een goed bewaard orgineel exemplaar hebt.

Toch heb ik deze generatie BMWs nooit echt mooi gevonden (E23, E24, E28). De E32 en E34 vind ik een stuk mooier…alleen jammer dat daar geen 6 serie uit voortgekomen is.
@jaapiyo: *niet bedoelt als reply.

Wel een goed verhaal trouwens. Met de 6 hebben ze toen nog een DTM titel binnengesleept maar ik dacht wel zonder officiele fabriekssteun (hoewel dat zeker in die tijd niet betekende dat die steun er ook per se niet was).
@jaapiyo: e32…uiteraard mijn favoriet. Heb er twee gehad.
@jaapiyo: de e28 is niet van dezelfde generatie als de e24, dat was de e12, de 5-serie werd steeds als eerste model van een nieuwe generatie gelanceerd.
@jaapiyo: achja, 8 serie is mooi alternatief toch?
@desjonnies: Dat liep dus beter af dan het Ford-verhaal op de Nürburgring :)
@desjonnies: Geloof je het zelf hahaha. Nee top man.
@desjonnies: Ik weet niet of het waar is, maar ik vind het in ieder geval een mooi verhaal!
Soms kom je op Mobile.de nog wel is een originele Alpina tegen. Dat lijkt me ook nog een keer mooi. Of een slechte te kopen en dan een 340pk E34 M5 dr’in. Rest een beetje opknappen tot rijdbaar en dan lekker beulen met zo’n ding. Goeie beginnen ook wel echt duur te worden. Ik vind het een prachtig design. Die scherpe neus staat erg mooi. En dan op de originele BBS’jes.
Vet, heb weer eens bij kunnen dragen aan een top-x-gespot-lijst! (Nrs 3 en 5)

T is jammer dat ik in 14 maanden nog geen M-versie van een E24 heb kunnen spotten. T zal vast wel een keer gebeuren, zeker na zelf een E28 M535i te hebben gespot.
Ik durf het niet 100% zeker te zeggen, maar volgens mij werden de body’s bij Karmann gebouwd of zo.
Ze hadden al snel een ‘fout’ imago, terwijl het an sich best wel mooie auto’s waren.

Veel koeling problemen en roesten wilden ze ook wel.
Vooral kleine interieur lekkages, daar waren ze gevoelig voor..
En het “computer” tijdperk deed toen zo’n beetje zijn intrede, nou ja, als broodroosters zo groot.

Waar vriend en vijand het echter wel eens over kunnen zijn, is dat dit wel een mooi licht ontwerp is, grote raampartijen, die deze wagen iets lichts mee geven
Wat dat betreft vind ik BMW vandaag de dag niet zulke elegante lichte ontwerpen meer maken, de laatste 6-coupe vind ik geen mooie wagen, hij ziet er zo zwaar uit, dit, dit heeft iets geraffineerd Italiaans.
@desjonnies:

Ja, enorm mooie wagens zijn het, zoals je zegt er zit precies iets italiaans in.

Als alfa ten tijde van de GTV zo’n lijnen had weten neer te pennen was het nu vast en zeker een onbetaalbare klassieker geworden. (en dan had er onderhuids ook wel iets vernuftigers gezeten)
@Hupke:
Dat ‘Italiaanse’ heeft veel te maken met het feit dat de BMW E12 een design van Marcello Gandini was.
Altijd leuk dit soort informatie. Zeker als er een foto van jezelf wordt gebruikt. :)
Mijn favo BMW die dus op het lijstje staat om nog eens te bezitten. Mooie spots! Alhoewel, er moeten wel originele velgen onder vind ik.
Prachtige wagen
Ik vind vooral ook dat ze een prachtig interieur hebben. In de buurt is er nog iemand die naast een 914 ook nog zo’n e24 heeft staan, echt een prachtig ding.

In alle geval, ze beginnen duurder en zeldzaam te worden, als je er eentje wil als hobby-wagen is nu wel ongeveer de tijd aangebroken dat je er eentje moet verwerven.
Binnen 10 a 20 jaar word zo’n ding een zalig anachronisme, analoge techniek, degelijk interieur, prehistorische ophanging en zo’n soepele 6-in-lijn in het vooronder om van te smullen, alleen zonde dat je nog 10 jaar moet wachten.
De 635 met de klassieke platen kan wanneer hij een ijverige diender tegen het lijf loopt een prent van 90 euro tegemoet zien.
@toniominestrone: Ben zeer benieuwd waarom Oom agent de beste man een print van 90€ zou willen geven.
@biohazardracer: omdat het een nieuw kenteken (waarschijnlijk import) met een oude kentekenplaat is. Dat mag niet. Net zoals stickerplaten op een Elise weet ik uit ervaring.
@stephane8200:
Die sticker kostte mij destijds 75 euro, als oom agent dit ziet heeft hij helemaal een goede dag.
Of zal hij zijn baasje moeten bellen om hem te vragen hoe hij dit moet afhandelen.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/p480x480/10259997_10152348773905586_1416593564869699522_n.jpg
@tupperware: ik ben twee keer aangehouden. Eerste keer was de agent vriend van een jongen die ik kende van de Time Attack en die heeft het laten gaan. Tweede keer een motoragent en die was ook zo symphatiek om me alleen een waarschuwing te geven.
@biohazardracer: blauwe platen in combinatie met een nieuwe lettercombinatie zijn niet toestaan.
@toniominestrone: beetje raar dat die dan toch vrijgegeven wordt of niet?? Ken mij iets herinneren dat de oude kentekens (2 cijfers 4 letters, in geval van de blauwe platen 4 cijfers 2 letters) uiteindelijk zouden verdwijnen dus ik ken niet helemaal begrijpen dat dit niet mag.
@biohazardracer: auto’s met een kentekenafgifte van voor 1978 mogen de blauwe platen voeren, wanneer het een import exemplaar betreft dan kan je een klassiek exemplaar aanvragen dan krijg je wanneer de auto uit de periode 73-78 komt een kenteken van 2 cijfer,2 letterbeginnend met een Y en weer 2 cijfers, dan krijg je een blauw exemplaar, overigens:blauwe platen kan je overal laten maken zonder inwisseling van de oude, wat met de nieuwe wel het geval is.
@biohazardracer: kan? Is het nou echt zó moeilijk?
Was in mijn jeugd de ultieme pooiersauto,en volgens mij is hij dat imago nooit meer kwijtgeraakt
De E24 blijft echt een ‘hate it or love it’ model. Zal wel aan mij liggen als zware BMW-fanaat, maar ik vind het verschrikkelijk heerlijke auto’s om te zien..

Echter, als ik dan toch een klap geld uit ga geven aan een BMW old-/youngtimer dan wordt het zeker de 850 CSI, AMEN!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).