
Een killer van een auto, die we niet vaak de Nederlandse wegen zien bestieren. Deze omgebouwde Bimmer is een Duitse spierbundel waar je geen ruzie mee wil krijgen.
De Alpina B5S, gebaseerd op BMW’s 5-serie, is bepaald geen mietje. Onder de kap ligt namelijk een behoorlijke V8 die goed is voor 530 pk en 735 Nm bij 4750 toeren. Dat houdt in dit geval in dat je in 4,6 seconden op de honderd zit en een topsnelheid hebt van 317 kilometer per uur.
Dit exemplaar uit Luxemburg werd, en dat is een first timer op Autojunk, gespot op Nederlandse bodem door spotter nielss, en wel in het Overijsselse Wierden. Uitgevoerd in blauw, met een subtiele striping op de flanken. Alsof er een onverlaat met zijn sleutel over de hele zijkant van de auto een kras heeft getrokken. Zo subtiel.
Van in your face M5-styling is geen sprake, als opvallendste uithangbord heeft deze B5S een rank spoilertje op de kofferdeksel. Of we die heel mooi vinden, mwa, maar toch.
Alle foto’s op een rij vind je op Autojunk.nl.





Kan de striping en de enorme spoiler op de achterklep niet echt ingetogen noemen. Wel een mooi ding overigens
@erce: enorme spoiler? Eerder een ingetogen spoiler
@2cool4school: groter dan op een M5 in ieder geval
Normaal gesproken heb ik altijd een zwak voor Alpina, maar er kan toch weinig op tegen die machtige V10 van de M5.
@berlinetta: inderdaad bij deze generatie hebben ze het wel heel moeilijk gemaakt. Comfort: Alpina Sportwagen: M5
Op autoscout staat er ook een te koop. Een grijze touring en toevallig ook op zulke platen.
Gewoon een slimme Hollander met z’n Holding in Luxemburg geregistreerd. Lekker weinig taksen betalen en op de koop toe dikke bak rijden voor wenug! Zouden meer mensen moeten doen ipv hier te janken over brandstofprijzen, mrb, bpm, IB etc.. :-)
Over welke ‘in your face M5 styling’ hebben we het hier? Want op het orgel van uitlaten na is de E60 M5 behoorlijk ingetogen.
Anoniemer dan deze Alpina met diffuser, spoiler, striping en Alpina-letters in de voorbumper.
@alcantara: Volgens mij ziet een 5-serie met M-pakket er na genoeg hetzelfde uit. Op de uitlaten en de roosters op de zijkant na.
Vind een ‘standaard’ M5 velen malen mooier om te zien, heb hier niks mee.
M-bumper is fora bruter dan deze hier.
Nee, aan mij niet besteed.
@berlinetta: het M-Pakket en de echte M verschilt duidelijk van elkaar hou ze maar eens naast elkaar. Maar ik begrijp iemand die zich niet met auto’s bezich houd ook een M-Pakket voor een M aanziet. Bedoel ik jou niet hoor.
Hmm… Alpina <3
Beetje jammer van de lelijke diffuser en uitlaten, voorderest erg dik! Deze rijdt de v10 er wel af met dat enorme koppel.
Ook al is dit een heerlijke bak, toch zou ik als ik de keuze zou hebben voor een E60 M5 gaan, niks gaat boven dat heerlijke V10 gejank.
@mclarenf1lm: En dan nog even bij G-Power langs en een uitlaataanpassing met een knopje die de kat overslaat. Gruwelijk net als die witte M6 cabrio die vaak word gefilmd!
@3246cm252kw: Ik dacht dat je een man van smaak was! Een E60 M5 is een fantastische auto, goedkoper ook, en die V10 blijft geweldig. Maar de keuze voor een B5 S kan ik wel begrijpen: comfortabeler, mooier interieur, sneller, fatsoenlijk dunctionerende versnellingsbak, zuiniger, grotere benzinetank en onopvallender.
@gtwillem: dat ben ik ook zeker wel maar zoals ik die V10 heb meegemaakt van die M6 G-Power met dat geluid krijg ik er echt kippenvel van. Eerlijk ik is waar net is het niet…. Haha als het me lukt zal ik er wat amateur filmpjes van uploaden als ik terug ben.
@gtwillem: ps een B5S blijft veel chiquer en een betere auto voor comfortabel dagelijks gebruik. Die zal dan ook mijn keuze zijn als ik nu mocht kiezen. Maar tOch zal ik de V10 missen maar de vraagt erg om gas te geven en is echt een rijbewijsvreter voor mij haha
Striping, haha. Het is elke keer hetzelfde wat Alpina doet, zelfde kleur, zelfde wielen, zelfde stiknaadjes, een flink aangepaste motor. En dan komt BMW zelf met een regulier M model dat ze weer declasseert. Het is eigenlijk belachelijk maar het zijn zulke volhouders dat je er toch respect voor krijgt. Ik bedoel, wie is er nou ze consequent dat ze in 2014 nog dezelfde striping kunnen leveren als in 1984? Alleen Alpina.
@mashell: Wat w meldt is incorrect. M en Alpina bouwen totaal verschillende type versies op basis van reguliere BMW’s. Ze hebben inderdaad vaak de zelfde kleurstelling, striping en velgen, maar je kunt een Alpina ook anders samen stellen. Alpina’s zijn zeer snelle en comfortabele BMW’s met een hoogwaardiger interieur. BMW M modellen waren voornamelijk heerlijke rijdersauto’s die ook op een circuit hun mannetje stonden. Op de Autobahn is een Alpina vaak behoorlijk sneller dan een gelijkwaardig M model. Deze B5S is snellerdan een E60/61 M5…
@flipperd Noem je dat slim? Ik vind het gewoonweg je landgenoten opzadelen met alle negatieve gevolgen van autorijden en zelf wel 80% van je tijd in Nederland verblijven. Bah
@klaasw: ja, slim. Verschil moet er zijn!
Wat een man! Heerlijk zo een ingetogen krachtpatser!
Zelfs een gewone dubbele uitlaat!!
That’s what Leslie said.. http://joyreactor.com/post/386488
Rijden deze dingen – net als de ///M-modellen van BMW zelf – op Euro95 of op Euro98/Superplus?
@Emile_Benz: Het is te merken dat ik wat slaperig ben vandaag. Had moeten zijn:
Rijden deze dingen op Euro95 of – net als de ///M-modellen van BMW zelf – op Euro98/Superplus?
Deze alpina zou ik toch laten staan. Van dat tijdperk is zo’n D3 toch de interessantste.
De B10 die ervoor kwam darentegen…
Beetje marokko auto zon oude e60 … Zie hem al staan voor de lokale shoarma tent (meestal de eigenaar)
Is dus getuned? Heeft standaard 500pk (alpina mag nooit meer zijn dan M)
Staat namelijk nergens vermeld autoblog.