• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: American muscle in Italiaans jasje

Auteur: appeltje, gepost 7 juli 2011 om 15:30 – 37 Reacties

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

De leukste en meest bijzondere auto´s zijn vaak modellen die door kleine merkjes worden geproduceerd. Neem als hedendaags voorbeeld de Bristol Fighter. Vaak zijn de oplagen te klein voor een fabrikant om zelf een motor te ontwikkelen. In de jaren ´60 en ´70 waren er dan ook veel merken die motoren uit Detroit lieten komen, zoals de Chrysler motor uit de Facel-Vega van een paar weken geleden.

DeTomaso Pantera GTS

Het is alweer een aantal jaren geleden dat DeTomaso iets concreets van zich liet horen door middel van serieproductie, maar in de jaren ‘70, ‘80, èn ’90 kon niemand het bestaan van de Pantera ontkennen. De stoere lijnen van de auto komen van Tom Tjaarda, die toen bij Ghia werkte. De middenmotor is een product van Ford, dat aanvankelijk Ferrari wilde kopen maar uiteindelijk in DeTomaso investeerde om tegenwicht voor de Corvette te bieden. Men wilde er 10.000 naar de Verenigde Staten importeren, maar dat is nooit gebeurd. De eerste exemplaren zaten vol technische fouten – ondanks de robuuste Amerikaanse V8 – dus Ford ging enorm het schip in op garantiegevallen. De problemen werden later minder, net als de roestvorming. Alles bij elkaar opgeteld is de Pantera momenteel juist een betaalbaar en betrouwbaar alternatief voor auto’s als de Countach en de 365 GT/4 BB. Pantera’s zijn te koop voor prijzen vanaf 40.000 euro.

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I

Hoewel Jensen zonder twijfel een Brits merk is, is de Interceptor nog steeds een Amerikaanse motor in een Italiaans jasje. Vignale heeft bekendere en minder bekende ontwerpen gemaakt. Soms waren de ontwerpen one-offs, zoals de 250 Europa Vignale die ooit in de Korymans collectie zat; een enkele Silver Wraith werd eveneens voorzien van een Vignale koets. Voor Lancia’s was een koets van deze ontwerper al iets gebruikelijker, want in de jaren ’50 en ’60 maakte men tientallen ontwerpen. Overigens waren er alsnog maar weinig modellen die in serie werden geproduceerd, de Jensen Interceptor is misschien nog wel één van de meest gangbare creaties van Vignale. Afgebeeld is één van de allereerste Interceptors, nog voorzien van een Chryslers 6,3 liter Mopar V8. Later werd dit 7,2 liter. Dit exemplaar komt uit 1965 aldus de RDW, dat is een jaar vòòr de productie officieel werd gestart. Van de eerste reeks werden 1.024 exemplaren gebouwd; de MkIII, waarvan er 3.419 werden gebouwd, zul je dan ook vaker tegen komen.

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Jensen Interceptor I - Foto: Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

de-tomaso, Gespot, interceptor, jensen, Klassiekers, pantera

Vorig bericht: « Kunnen branstofprijzen jou boeien op vakantie?
Volgend bericht: Renault FRENDZY: een concept gezins-/werkauto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Den zegt

    7 juli 2011 om 15:33

    Mijn top twee favoriete auto’s!!! Helemaal geweldig!

    Login om te reageren
  2. baasbas zegt

    7 juli 2011 om 15:37

    ERG gaaf! Pantera vind ik overigens in gewone L trim nog net wat mooier..

    Uit de categorie american muscle in euro body blijft denk ik mijn favoriet een Iso Grifo

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      7 juli 2011 om 15:43

      @baasbas:
      1. Iso Grifo
      2. De Tomaso Pantera L
      3. Facel Vega HK500
      4. Iso Rivolta Lele
      5. Jensen FF
      …ofzo :)

      Login om te reageren
      • norge zegt

        7 juli 2011 om 16:39

        @baasbas: bijna het zelfde als bij mij ,mis alleen in jouw lijstje de Shelby Cobra ;)

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          7 juli 2011 om 18:48

          @norge: Dan heb jij goede smaak ;)

          Maar de Shelby Cobra.. Tsja.. Iets te vulgair in mijn ogen. De Ace is strakker imho, maar die telt niet in dit lijstje vanwege het gebrek aan muscle :)

          Dan zou ik eerder kiezen voor een Monteverdi High Speed 375L denk ik..

          Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    7 juli 2011 om 15:45

    Jensen Interceptor… staat al jarenlang ergens bovenaan mijn lijstje met favorieten. Enig minpuntje is die gigantische bolle achterruit die (te) sterk contrasteert met de scherpe lijnen van de rest van de koets. Maar ja, bolle ruiten waren nu eenmaal tha bomb in de jaren ’60 en ’70, je kunt niet alles hebben he?

    Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    7 juli 2011 om 15:55

    Die Jensen, ik vind hem zo bloedstollend mooi!
    Een sculptuur op wielen…

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      7 juli 2011 om 15:58

      @Pallas: smaken verschillen dus :P liever de pantera :D

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        7 juli 2011 om 16:47

        @spykerboy: De Pantera waardeer ook wel van wege zijn “rawness”.

        Leuke band ook Pantera, tenminste als je van het ruigere werk houdt.
        http://www.youtube.com/watch?v=a4AEfLrfpwE&feature=artistob&playnext=1&list=TLm8f8CEj6pL4

        Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          7 juli 2011 om 17:13

          @Pallas: nee vind ik niet om aan te horen, nogmaals smaken verschillen…

          voor mij liever dit: http://www.youtube.com/watch?v=1elXeTIg_IA

          Login om te reageren
          • Pallas zegt

            8 juli 2011 om 14:18

            @spykerboy: Kan goeie HipHOp wel waarderen, maar haat T-pain en die stomme stemeffectjes.

            Login om te reageren
            • lincoln zegt

              8 juli 2011 om 14:25

              @Pallas:

              man .. dit is gewoon de niet Belgische K3 ..

              Login om te reageren
  5. sebastienloebsebastienvettel zegt

    7 juli 2011 om 16:15

    Heerlijke Auto’s !!!

    Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    7 juli 2011 om 16:34

    Zojuist in Hilvarenbeek een matzwarte Brabus Rocket gespot met Zwitserse platen bij een Jack’s Casino.
    Gruwelijke bak!

    Login om te reageren
  7. bozewolf zegt

    7 juli 2011 om 16:39

    Mooie foto’s ook weer. Op de 1e Pantera foto staan achter ‘em een ouwe 500 en een Kever, beide zwart, broederlijk naast elkaar.

    Login om te reageren
  8. Jokkebrok zegt

    7 juli 2011 om 16:42

    Heerlijk die Intertceptor! :D

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    7 juli 2011 om 16:45

    en waarom waren dan beide fabrikanten al heel snel naar de klote ??

    juist .. daarom ..

    gewoon afblijven die troep .. laat de buurman maar zo,n ding kopen ..
    althans .. als je ze “mooi” wil blijven vinden ..

    Login om te reageren
  10. mrdjm zegt

    7 juli 2011 om 16:52

    Die Pantera is echt dik!! Van achter heeft het ook best veel van een Lambo, ja zo met striping en dikke spoiler is die echt cool 8)

    De Jensen heeft natuurlijk vooral een stijlvolle koets. Mooi ook in dit kleurtje!

    Login om te reageren
  11. sebastienloebsebastienvettel zegt

    7 juli 2011 om 17:29

    dit is mijn top lijst A-Z

    AC Cobra 427
    Alfa Romeo 8C 2900b Touring Spider
    Alpine A108
    AMC Pacer
    Aston Martin DB5
    Audi Quattro
    Austin Healey 100S
    Bentley Corniche
    BMW M1
    Cadillac Eldorado Biarritz
    Citroen Mehari
    Corvette Stingray
    De Lorean DMC-12
    De Tomaso Pantera
    Duesenberg Model SSJ
    Ferrari 250 GTO
    Fiat Topolino
    Ford GT40
    Jaguar XJ220
    Jensen Interceptor
    Lamborghini Miura
    Lancia Delta HF
    Land Rover Defender
    Maserati Bora
    Mclaren F1
    Mercedes-Benz 540 K
    Mercedes-Benz 500 E
    Moretti Sportiva
    Porsche 550 Spider
    Porsche 356
    Renault 5 Turbo
    Rolls-Royce Silver Spirit
    Saab 96
    Studebaker President Roadster
    Toyota Celica
    Volkswagen Golf Gti

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 juli 2011 om 17:39

      @sebastienloebsebastienvettel:

      zo .. dat is gay ..

      Login om te reageren
      • luis zegt

        7 juli 2011 om 17:52

        @lincoln: Ik vind het wel een hetrosexueel lijstje hoor.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          7 juli 2011 om 17:55

          @luis:

          lijstjes zijn per definitie altijd gay .. altijd ..

          Login om te reageren
    • Reinbergen zegt

      7 juli 2011 om 19:48

      @sebastienloebsebastienvettel:
      Ik vind ‘m nogal metro, waarom mag er niets uit de 21ste eeuw in?

      Login om te reageren
    • chrispothast zegt

      7 juli 2011 om 21:14

      @sebastienloebsebastienvettel: wist je dat er van de e500 een amg versie is?

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      8 juli 2011 om 14:21

      @sebastienloebsebastienvettel: AMC Pacer?

      Login om te reageren
  12. chrispothast zegt

    7 juli 2011 om 21:12

    Die pantera, daar had ik vroeger een speelgoed autootje van, dik!

    Login om te reageren
  13. fluvioglacialeafzetting zegt

    7 juli 2011 om 21:42

    Andersom mag ook wel he? AC Cobra blijft cool:)

    Login om te reageren
  14. phantom zegt

    7 juli 2011 om 22:21

    De pantera is “coolness” itself. Die jensen is van voren wel mooi, zijkant gaat ook nog maar met die gekke achterruit en achterlichten zijn ze compleet de mist ingegaan.

    Login om te reageren
  15. p993 zegt

    7 juli 2011 om 22:25

    Ben ik de enige die die Jensen een beetje mislukt vindt? tussen hatch en station in en een bij elkaar raapsel van stijlen. Alleen omdat ie de ubercoole MadMax naam Interceptor heeft krijgt ie waardering, als je het mij vraagt.
    Die Pantera heeft nog iets (alleen oppassen bij het remmen, zo bleek laatst nog)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 juli 2011 om 22:29

      @p993:

      dat mag je niet hard op schrijven ..
      net zoals dat british racing green een butt-ugly flauwe kleur is ..

      want dan ben je geen autoliefhebber ..

      Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    7 juli 2011 om 23:56

    Zo’n Pantera is echt een droomauto… Al is het alleen maar voor het geweldige geluid dat er uit komt!

    Login om te reageren
  17. pomtidom67 zegt

    8 juli 2011 om 13:13

    Nog een paar American muscles in een Italiaans jasje:

    Bizzarrini P538S (Chervrolet Corvette)
    Intermeccanica Apollo GT (Buick)
    AMC AMX/3
    AC 428 (Frua/Ford), de Cobra is overigens American muscle in een Portugees jasje (ontwerp John Tojeiro)
    Cadillac Allanté (Pininfarina)
    1953 Nash Healey Spider (Pininfarina)
    1954 Cadillac Cabriolet Roadster (Pininfarina)
    1961 Cadillac PF Jacqueline (Pininfarina)
    1963 Pininfarina Corvette ‘Rondine’ Studie (Chevrolet)
    1965 Ford Mustang (Bertone studie)
    1984 Chevrolet Ramarro (Bertone studie)
    1990 Chevrolet Corvette Nivola (Bertone studie)
    1991 GM Chronos (Pininfarina studie)

    De MGB GT V8 is er eigenlijk ook een, tenslotte kwam de Rover V8 oorspronkelijk van GM en Pininfarina tekende de GT body

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      8 juli 2011 om 16:24

      @pomtidom67:

      Sinds wanneer is een Allante een musclecar?

      My God look at that thing!

      Login om te reageren
  18. carmasterr zegt

    8 juli 2011 om 16:32

    Ook een hele leuke:

    1970 Monteverdi Hai 450 SS
    427 (7L) Chrysler HEMI V8
    Carrozeria Fissore

    Top wist niemand, daar was ie te gevaarlijk voor.
    Ze zeggen dat ie meer dan 290 kmu kan…in 1970!

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      8 juli 2011 om 16:33

      @carmasterr:

      Moet natuurlijk een 426 HEMI zijn

      Login om te reageren
  19. carmasterr zegt

    8 juli 2011 om 16:33

    Login om te reageren
  20. philipf zegt

    9 november 2011 om 16:52

    Hele mooie Jensen Interceptor!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North