• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Aston-Martin DB2 Convertible

Auteur: appeltje, gepost 22 januari 2009 om 17:00 – 17 Reacties

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk


De eerste Aston-Martin die in groten getale werd verkocht was de DB2. Er waren vele versies, zoals gisteren te zien was in een aflevering over de zescilinder’s van Aston-Martin door de jaren heen. Van de DB2 (en DB2/4) zijn naast coupé’s ook nog cabrio’s gebouwd, zei het in kleinere aantallen.

Vanaf 1950, toen de DB2 net een jaar in productie was, werd er gehoor gegeven aan de behoefte aan een cabriolet. Een opvallend detail aan de cabriolet was dat men had besloten om de constructie van de achterklep te behouden. Dat is een klein klepje dat min of meer een logisch gevolg was uit het design van de DB2, maar de DB2 cabriolet had door de constructie een andere achtersectie die eigenlijk best in het geheel als achterklep had kunnen dienen. Ook hier geldt weer dat pas vanaf 1953 een voorruit uit één stuk mogelijk was, dus de blauwe DB2 Cabriolet moet een late versie/levering zijn geweest. Ook het iets andere model achterlichten verraadt dit, maar het feit dat het klepje naar het babageruim nog klein is geeft uitslag over het feit dat het om een DB2 gaat. DB2/4 Cabrio’s hebben namelijk wèl een “volwaardige” achterklep. Het kleine klepje van de DB7 Vantage Zagato is een knipoog naar de klep zoals die op DB2’s is. De AR1 heeft dan weer een complete klep.

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB2 Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Morgen is er nog een cabriolet uit de DB serie te bewonderen. De eerste auto die de naam “Volante” draagt. Dat zegt genoeg. Als je nog vragen, opmerkingen, en/of suggesties hebt, kun je me hierover mailen.

Volgende week komen er auto’s aan de beurt uit een ander Engelstalig gebiedsdeel.

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Gespot - Aston Martin Cygnet doet staarwedstrijdje met een Smart
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af

Nieuwste artikelen

  • Deze geveilde filmauto’s brachten serieus geld in het laatje
  • Mercedes CLA is stiekem minder Europees dan je denkt (of hoopt)
  • Tóch ondersteuning voor Fisker Ocean ondanks faillissement
  • Europese autofabrikanten zijn toch niet blij met het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Cabrio, db2, Gespot

Vorig bericht: « Porsche 911 GT3 RSR is verbeterd
Volgend bericht: Virtuele rondleiding: uitgebreid een kijkje nemen bij Bugatti »

Lees Interacties

Reacties

  1. jOnas zegt

    22 januari 2009 om 17:20

    Die knalpotten zijn wel verschrikkelijk :o

    Login om te reageren
  2. Tinos zegt

    22 januari 2009 om 17:23

    Mooi rood! Is die rooie trouwens later omgebouwd van rechtssturend naar linkssturend? Dash is namelijk gelijk aan die andere met stuur rechts. Of was dat Engelse zuinigheid?

    Login om te reageren
  3. Dimitri zegt

    22 januari 2009 om 17:31

    Die uitlaten (wat haat ik het woord knalpotten!) zijn juist mooi, nostalgisch!

    Login om te reageren
  4. Marnix zegt

    22 januari 2009 om 17:37

    Verschrikkelijk mooie reportage zelfde geld voor de andere!

    Lekker Appeltje (Jim) ;)

    Login om te reageren
  5. DTR zegt

    22 januari 2009 om 17:56

    Prachtig!

    Login om te reageren
  6. Phils zegt

    22 januari 2009 om 18:14

    Weet je zeker dat die eerste, donkerblauwe, aston-martin geen replica is? De eerste 3 letters van z’n nummerplaat verklappen veel ;)

    Login om te reageren
  7. GeoBem007 zegt

    22 januari 2009 om 18:41

    Kheb er eens zo’n groene gespot, op de ferry onderweg naar UK in mei 2008. In een stoet van meerdere oldtimers (Porsche 365’s enz).

    Fantastische wagen

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    22 januari 2009 om 18:51

    En hoeveel zijn er nu gebouwd? Altijd leuk om te weten hoe zeldzaam (of niet) een model is.

    Overigens, “babageruim” is vast niet wat je bedoelde. ;)

    Login om te reageren
  9. Davidov zegt

    22 januari 2009 om 18:52

    Zescilinders? Voor de rest zijn het mooie reportages.

    Login om te reageren
  10. H zegt

    22 januari 2009 om 19:56

    Ah een interieur zoals het moet zijn, maar die rode mag wel eens gestofzuigd worden.

    Login om te reageren
  11. Appeltje zegt

    22 januari 2009 om 20:33

    @ Tinos
    Ik neem aan dat het altijd al een LHD was, er staat verder ook niets over op de website waar hij te koop aan wordt geboden.
    http://www.houtkamp.nl/stockdetails.php?stock_id=28&refpage=1

    @Phils
    Maybe… Replica op basis van een originele DB4 GT Zagato misschien ;-)

    @Citrofiel
    Mijn “Ton Lohmans Oldtimercatalogus 2003 zegt 49, Aston-Martins.com zegt 102. Alleen de DB2 dus, excl. DB2/4. Ik neem zelf aan dat het er 102 zijn, want 49 is wel heel weinig voor een auto die ik drie keer te pakken krijg in één jaar.
    Babageruim is voor als je een babe hebt gescoord die niet meer op de passagiersstoel kan omdat er bijvoorbeeld al een reistas ligt. Neem ik aan…

    @H
    Ik zal eens doorgeven dat de rode mag worden gestofzuigd, was me destijds niet opgevallen eigenlijk.

    Bedankt voor jullie reacties! Morgen nog een zescilinder, over twee weken zijn we aan de achtcilinders toe!

    Login om te reageren
  12. Oxymoron zegt

    22 januari 2009 om 22:27

    De NE-PW50H staat gewoon geregistreerd in Neuss; kan desondanks een replica zijn. De AL-80-72 heeft opzij voor de portieren iets wat op een verticale handle lijkt, en een motorkap zonder naden. Er zit toch geen Triumph Herald onder?

    Login om te reageren
  13. Dries zegt

    22 januari 2009 om 23:39

    dat noemen ze nu eens prachtige oldtimers !!!

    Login om te reageren
  14. NIcolas zegt

    23 januari 2009 om 00:24

    Die interieurs zijn echt slecht, nieuwe zetels in zo een oude auto zijn als een tachtigjarige met tanden van een 24 jarige, het trekt op geen kloten.

    Login om te reageren
  15. Jochempie zegt

    23 januari 2009 om 00:32

    Aan de gevels te zien moet de bovenste foto toch wel op Unten Der Linden genomen zijn?

    Login om te reageren
  16. Bas zegt

    23 januari 2009 om 00:34

    Real English CLASS.

    @Dries…
    Ik ben helemaal geen Aston fan…maar je hebt helemaal gelijk!
    Prachtig gewoon.

    Login om te reageren
  17. Mr Hyde zegt

    23 januari 2009 om 23:19

    Mooie auto’s, maar er staat: zei het in kleinere aantallen. Ik ga ervanuit dat je : zij het in kleinere aantallen bedoelt? want in dit geval komt het van het werkwoord zijn, en niet van zeggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North