• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 GT3 RSR is verbeterd

Auteur: Dennis, gepost 22 januari 2009 om 16:15 – 55 Reacties

Afbeelding Porsche 911 GT3 RSR is verbeterdAfbeelding Porsche 911 GT3 RSR is verbeterdAfbeelding Porsche 911 GT3 RSR is verbeterdAfbeelding Porsche 911 GT3 RSR is verbeterd

Porsche 911 GT3 RSR
Het circuitbeest van Porsche is verbeterd. De 911 GT3 RSR is geoptimaliseerd om nog beter voor de dag te komen tijdens verschillende races.

De vernieuwde GT3 RSR kreeg ruimere luchtinlaten in de voorbumper en de voorklep. Dat is nodig voor de grotere boxermotor die groeide van 3,8 naar 4,0 liter en nu goed is voor ongeveer 450 pk bij 7.800 toeren. Het vermogen wordt via een zesversnellingsbak met sequentiële bediening overgebracht naar de achterwielen.

Porsche heeft de aerodynamica verbeterd. Hier kwam een grotere en verstelbare achterspoiler aan te pas. Verder werd het gewicht beteugeld op een nette 1.220 kilo en het verbeterde remsysteem zorgt ervoor dat al het metaal ook weer vlot tot stilstand komt.

Voor de bestuurder is een nieuw multifunctioneel display gemonteerd dat de minder ervaren racer laat weten wat het beste moment is om te schakelen. Daarnaast kunnen verschillende instellingen via de boordcomputer worden veranderd. Om het in- en uistappen te vergemakkelijken heeft Porsche het punt waar de olie moet worden bijgevuld naar achteren verplaatst.

Porsche gaat met de GT3 RSR racen in de GT2 raceklasse. Porsche behaalde vorig jaar o.a. successen door de American Le Mans Series op naam te schrijven evenals de 24 uur van de Nürburgring. Dat succes houdt Porsche graag vast.

Porsche heeft nu drie raceversies van de GT3: de Cup, de Cup S en de RSR. Voor de RSR vraag Porsche 380.000 euro exclusief BTW.

More engine capacity and improved aerodynamics

Stuttgart. The successful Porsche 911 GT3 RSR takes off into the new model year with extensive modifications. The most powerful race car based on the Porsche 911, which last season secured wins in the American Le Mans Series and at the Nürburgring 24 Hours, competes in the GT2 class at international long distance races. The most distinguishing feature of the new GT3 RSR is the redesigned front with large air outlets on the front hood. Under the light-weight bodyshell, as well, major changes were made to the quickest 911.

Noticeable at first sight are the air outlet slots, or the so-called louvers, on the front hood: an indication of the completely redesigned air ducting of the radiators, which became necessary through the new design of supply and discharge air with the installation of an optional air-conditioning unit. The aerodynamics under the rear underwent further optimisation. The rear wing now features a wider adjustment range. The weight-optimised brake system and the lighter wiring harness contribute to further improved handling, compared to the predecessor model.

The capacity of the well-known six-cylinder boxer engine increased from 3.8 to 4.0-litres. After another reduction in the size of the air restrictors for the 2009 season, the engine now delivers around 450 hp (331 kW) at 7,800 revs per minute and develops a maximum torque of 430 Nm at 7,250 rpm. The rev limiter of the efficient six-cylinder unit kicks in at 9,000 rpm. Compared to the forerunner, the rev level for a given power output was significantly lowered. Thanks to this, the engine features an optimised torque curve and offers better driveability.
In the cockpit, a new multi-function display located above the dashboard indicates the opti-mum moment to change gears. Another new feature is the programmable multi-function, onboard supply system control device, giving teams the choice of many individual functions. One of these is the infinitely adjustable blinking frequency of the lights in the front apron, which helps to immediately recognise race cars when they enter the pits in the dark. For eas-ier servicing under race conditions, other modifications were made. The GT3 RSR now fea-tures a new air-jack system with overpressure valve. The oil refill with fast filling function has now moved to the rear lid, giving mechanics better access.

Aside from GT3 Cup and the GT3 Cup S, the GT3 RSR is the third race car based on the Porsche 911 offered by Porsche Motorsport. About 20 of the successful long distance racers have been built in Weissach and are now being delivered to customer teams around the world. The GT3 RSR costs 380,000 Euro plus VAT specific to each country.

Technical Description Porsche GT3 RSR (2009)

Engine: Water-cooled, six-cylinder boxer engine; four valves per cylinder; dry sump lubrication; individual throttle butterflies; fuel injection; air restrictors 2 x 29.5 mm.

Bore: 102.7 mm

Stroke: 80.4 mm

Capacity: 3,996 cc

Power output: 331 kW (450 bhp) at 7,800 rpm

Max. Torque: 430 Nm at 7,250 rpm

Max. revs: 9,400 rpm

Transmission: Six-speed gearbox with sequential jaw-type shift; oil/water heat exchanger; single-mass flywheel; hydraulic disengagement lever; three-plate carbon-fibre clutch; rear wheel drive; limited-slip differential 45/65%.

Body: Monocoque body (basis GT3 RS) of hot-galvanised steel; aerodynamically optimised front end with front spoiler; aerodynamically optimised front underfloor; adjustable rear wing; 90-litre safety fuel tank with fast filling function; air jack; welded-in safety cage; bucket-type racing seat (on driver’s side only) with flame-resistant seat cover; six-point seat belt adapted for use of the HANS Head and Neck Support; electric fire-extinguishing system.

Suspension:

Front: McPherson spring strut axle; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and ancillary spring); front axle arms adjustable for camber; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides; power steering.

Rear: Multi-arm axle with rigidly mounted axle sub-frame; Sachs four-way gas pressure dampers; double coil springs (main and auxiliary spring); rear axle tie-bar reinforced and infinitely adjustable; adjustable sword-type anti-roll bar on both sides.

Complete suspension infinitely adjustable (height, camber, track).

Brakes: Brake system with balance bar control.

Front: Single-piece six-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 380 mm in diameter; racing brake pads.

Rear: Single-piece four-piston aluminium fixed callipers; inner-vented, 355 mm in diameter; racing brake pads.

Wheels:

Front: Three-piece BBS light-alloy wheels (11J x 18-34); central bolt;

Rear: Three-piece BBS light-alloy wheels (13J x 18-12.5); central bolt.

Electrical System: Motec display with integrated data recording; multi-function display with integrated gearshift indicator; adjustable traction control; battery: 12 volt, 50 Ah, 140 Ah alternator.

Weight: Approx. 1,220 kg complying with A.C.O. regulations, 1,245 kg complying with FIA regulations.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Video: zo vet klinkt een Porsche 911 GT3 met ipe uitlaat
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 997, GT3, Porsche, Racing, rsr, wit

Vorig bericht: « Vlaamse minister wil ook lagere snelheid op ringwegen
Volgend bericht: Gespot: Aston-Martin DB2 Convertible »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arie zegt

    22 januari 2009 om 16:16

    Sexy achterkant

    Login om te reageren
  2. TeunGSRD zegt

    22 januari 2009 om 16:16

    Mijn GOD, wat een beest!

    Login om te reageren
  3. sebastianchubasco zegt

    22 januari 2009 om 16:21

    WAARom nou weer geen foto van de zijkant?!
    zou het in de rivaliteit met ferrari een beslissende factor kunnen zijn? denket niet…
    wel een mooie auto!

    Login om te reageren
  4. Laurens zegt

    22 januari 2009 om 16:21

    Fapfap mag niet hier op AB, maar wel van toepassing!

    Kippenvel.

    Login om te reageren
  5. GeoBem007 zegt

    22 januari 2009 om 16:25

    Excl BTW & BPM? Zeg me nou niet dat je op zoiets BPM betaalt hé, je mag dat neit eens inschrijven? :D

    -edit: excuse me, automatisme-

    Login om te reageren
  6. Bobel zegt

    22 januari 2009 om 16:27

    Ja dit is lekker hoor. Pure porno… vooral die kont.

    Login om te reageren
  7. de jos zegt

    22 januari 2009 om 16:29

    nu nog naar EDO Competition brengen om hem street legal te maken.

    Login om te reageren
  8. Brammer zegt

    22 januari 2009 om 16:37

    Porsche gaat met de GT3 RSR racen in de GT2 raceklasse.

    Ligt het aan mij op slaat dat nu nergens op ? Ik dacht dat de GT3 voor GT3 raceklasse diende en GT2 voor GT2 ?

    Login om te reageren
  9. Tripple zegt

    22 januari 2009 om 16:38

    ja hoor schitterend vooral de binnenkant echt mooi

    Login om te reageren
  10. Brammer zegt

    22 januari 2009 om 16:39

    Laat maar, heb dit gevonden op wikipedia:

    In 1999, the 993-generation 911 was replaced with the new 996 model. It would be two years before a new GT2 model would arrive, but in that time Porsche had decided to abandon the GT2 for motorsports use, instead concentrating on the new naturally-aspirated 911 GT3.

    Login om te reageren
  11. Brokkenpiloot zegt

    22 januari 2009 om 16:40

    Waarom wordt de CO2 uitstoot nou niet vermeld?

    Login om te reageren
  12. Ganryu zegt

    22 januari 2009 om 16:40

    DIt doet Nissan beter en voor de helft van de prijs.

    Oeps…

    Login om te reageren
  13. Brokkenpiloot zegt

    22 januari 2009 om 16:41

    @Ganryu: nee, we gaan het niet weer over de GT-R hebben.

    Login om te reageren
  14. Mies zegt

    22 januari 2009 om 16:42

    Wat een ding, gewoon mooi door lelijkigheid. Als je hier toch eens een zondag mee mag spelen.

    Alleen BPM??? Hij komt toch niet op kenteken??
    -edit: excuse me, automatisme-

    Login om te reageren
  15. Remmen_nee zegt

    22 januari 2009 om 16:48

    telt deze ook als porsche in de sneeuw??

    ;)

    Login om te reageren
  16. RenJie zegt

    22 januari 2009 om 16:53

    gruwelijke achterkant! Dat ding is gelimiteerd tot 9000tpm zie ik.

    Login om te reageren
  17. spykerboy zegt

    22 januari 2009 om 16:54

    erm brokkenpiloot, fuck de CO2 uitstoot, bij zo’n auto hoort dat compleet nix uit te maken… circuit auto man…. en nee we gan het niet over de nissan hebben ganryu, die is egt focking lelijk en ook niet leuk om in te rijde (me vriend heeft er een)

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    22 januari 2009 om 16:55

    En niet eens LED-achterlichten. Hoe durven ze… :roll:

    Login om te reageren
  19. Brokkenpiloot zegt

    22 januari 2009 om 16:59

    Sorry spykerboy, dit was cynisch bedoeld. Eindelijk weer eens een auto voor de echte petrolhead. Persoonlijk vnd ik al dat plastic lelijk maar ik zie dit liever dan een Honda Insight of het dak van een Ferrari fabriek. Daar lees ik veel te veel over op AB!

    Login om te reageren
  20. Nordschleife zegt

    22 januari 2009 om 16:59

    Filmpje??

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    22 januari 2009 om 17:01

    Is het jullie al opgevallen dat het vermogen van de nieuwe RSR een stuk lager is dan die van vorig jaar?

    2008
    465 bhp (342 kW) @ 8,000 rpm
    Max. Torque 430 Nm @ 7,250 rpm
    Air restrictors 2 x 29.5 mm
    Max. revs: 9,400 rpm

    2009
    450 bhp (331 kW) @ 7,800 rpm
    Max. Torque 430 Nm @ 7,250 rpm
    Air restrictors 2 x 29.5 mm
    Max. revs: 9,400 rpm

    Ik dacht eerst dat het zou komen door kleinere restrictors, maar die zijn precies hetzelfde gebleven. Waarschijnlijk zal dit dus alleen maar gedaan zijn om het ‘karakter’ van de motor te veranderen. Meer trekkracht onderin oid?

    Wie het weet mag het zeggen!

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    22 januari 2009 om 17:06

    @robbie .. 3% !! is niet te meten .. doen ze voor claims tegen te gaan ofzo ..
    voelt zelfs een Porsche klant zich spekkoper aan de dyno-bank ..

    Login om te reageren
  23. RenesisHP zegt

    22 januari 2009 om 17:11

    Pk punt zit op 7800 maar er is mogelijkheid om door te trekken tot 9400.

    Dat is een aardige overmarge. Wel lekker handig als het doorschakelen naar de volgende versnelling voor een bocht meer tijd kost dan het doortrekken in de huidige versnelling.
    Normaal gesproken zullen die extra toeren weinig meerwaarde leveren.

    Login om te reageren
  24. CSL zegt

    22 januari 2009 om 17:15

    ooh wat lekker. Deze wil ik tegen de M3 Race Auto zien: 1150kg 485pk/500nm!
    4liter vs 4liter!!

    Login om te reageren
  25. Trevor zegt

    22 januari 2009 om 17:20

    In het gewicht zal het ook niet zitten.. 1225kg 2008 model en 2009 1220 kg….

    Login om te reageren
  26. NLBUURMAN zegt

    22 januari 2009 om 17:20

    @ Robbie, het maximale vermogenspunt ligt 200 rpm lager, klinkt misschien niet veel, maar kan betekenen dat de koppelkromme/vermogenskromme heel anders is dan die van de 2008 versie.
    jammer dat ik:
    A. geen 3.5 ton over heb…
    B. er niet mee op de weg mag rijden… (voor races heb je licensie nodig)

    Login om te reageren
  27. Audi RS6 zegt

    22 januari 2009 om 17:27

    Beetje jammer voor Biense Dijkstra die komend seizoen gaat racen met zijn “Nieuwe” GT3 RSR.

    Login om te reageren
  28. CSL zegt

    22 januari 2009 om 17:30

    @mx5/rx8owner
    “Normaal gesproken zullen die extra toeren weinig meerwaarde leveren.”

    Die extra toeren zorgen juist dat de auto’s kunnen winnen ;)
    Stel je voor je trekt in de eerste versnelling op naar 7800 toeren en je heb de 450pk gehaald, dan ga je naar de 2e versnelling en je hebt dan zeker niet de maximale vermogen dus, zeg maar bij 5500 toeren en je moet dus nog naar de 7800 toe. Dus als je de eerste keer al door trekt naar 9400 dan zal die naar zo’n 7500toeren vallen en zo zul je die tempo en maximale vermogen blijven houden. Met die Race-ontstekingen is de 9400 toeren ook gewoon goed te doen.

    Login om te reageren
  29. DennieFR zegt

    22 januari 2009 om 17:30

    Dus als ik de tekst goed lees zie ik dat deze RSR gewoon street-legal is?
    Cool :D

    Login om te reageren
  30. AtakanGül zegt

    22 januari 2009 om 17:33

    oowke waar staat RSR voor? RevvinStreetRacer?

    Login om te reageren
  31. VDS20 zegt

    22 januari 2009 om 17:34

    Porsche heeft de Le Mans Series niet gewonnen. De enigste grote prijs die ze dit jaar behaald hebben is de American Le Mans Series en de daarbij behorende races. In Europa werd alles gedomineerd door de F430.

    Login om te reageren
  32. RenesisHP zegt

    22 januari 2009 om 17:39

    CSL.

    Tot een zeker punt ben ik het met je eens. Vaak is het alleen wel zo dat die paarhonderd toeren meer voor de terugval met overschakelen weinig uit maakt.
    Bij nader inzien moet ik mijn mening in dit geval toch een beetje bijstellen aangezienhet koppelpunt van dit speelgoed pas op 7250 toeren begint. Dan heeft doortrekken inderdaad wat meer zin. ;)

    Login om te reageren
  33. RenesisHP zegt

    22 januari 2009 om 17:39

    Pas op 7250 zit. :oops:

    Login om te reageren
  34. Erik zegt

    22 januari 2009 om 17:56

    Waarom heeft Porsche niet z’n eigen PDK-bak er ingelepeld (DSG). Die heeft zich al bewesen op de NBR met een standaard 911, verschil 10s.

    Login om te reageren
  35. robbie zegt

    22 januari 2009 om 17:59

    @Trevor, dat gewicht kan nog veel lager zijn hoor ;) Maar de ACO (organisator Le Mans) heeft nou eenmaal een minimum gewicht ingesteld. Anders was deze auto nog wel een stuk lichter geweest :D

    @DennieFR, deze auto is dus NIET street legal (ik weet ook niet waar jij dat leest).

    Login om te reageren
  36. bozewolf zegt

    22 januari 2009 om 18:01

    @ mxrx8 en CSL: Zonder volledige koppel en pk curves en nog andere data lijkt t mij moeilijk te zeggen waar t ideale schakelpunt zit, maar mxrx8 heeft in zn 1e post wel gelijk met t doortrekken richting bocht. Je hoeft nog niet te remmen, maar er is ook niet genoeg tijd om door te schakelen. Dan zijn die extra 1000 toeren best handig.

    Login om te reageren
  37. robbie zegt

    22 januari 2009 om 18:05

    @VDS20, heb het even aangepast. In Europa en op Le Mans was de F430 GT veruit superieur.

    Login om te reageren
  38. Lennard zegt

    22 januari 2009 om 18:49

    Pure porno!

    Login om te reageren
  39. DennieFR zegt

    22 januari 2009 om 19:16

    @ Robbie

    Omdat er met prijzen gesmeten wordt;

    ”Porsche heeft nu drie raceversies van de GT3: de Cup, de Cup S en de RSR. Voor de RSR vraag Porsche 380.000 euro exclusief BTW.”

    Daaruit maakte ik op dat hij street-legal zou zijn,want waarom zou je immers een prijs plakken op een auto die voor de ‘gewone’ man niet te koop is ;)

    Mijn fout overingens,daar niet van :D

    Login om te reageren
  40. DennieFR zegt

    22 januari 2009 om 19:17

    * Overigens

    Login om te reageren
  41. robbie zegt

    22 januari 2009 om 20:28

    @DennieFR, maar raceteams moeten toch ook weten hoeveel ze aan Porsche moeten betalen voor hun nieuwe 911 GT3 RSR ;)

    Login om te reageren
  42. cosa zegt

    22 januari 2009 om 21:58

    Wat lopen jullie de GT-R nou te bekritiseren.. 99% Van de lezers hier kunnen deze porsche toch nooit kopen. Voor de prijs van deze porsche koop je fuckin 4 GT-Rs!

    Login om te reageren
  43. cosa zegt

    22 januari 2009 om 21:59

    *3 GT-R’s full-option

    Login om te reageren
  44. lincoln zegt

    22 januari 2009 om 22:16

    eindelijk verbetering .. werd hoog tijd ..

    Login om te reageren
  45. WieAndersDasAuto zegt

    22 januari 2009 om 22:27

    Wat een beest van een auto! Jammer dat hij niet street-legaal is.

    Login om te reageren
  46. SJ zegt

    22 januari 2009 om 23:43

    @ cosa, jij bent de eerste die hier de GT-R noemt. Dit gaat over een circuitracer, niet over een exoot voor op de openbare weg. Ga dus maar weer fijn kwijlen op een lokaal fanboy-forum.

    Ontopic:

    Een GT3 voor in de GT2 klasse vind ik ook een beetje vreemd. En dat er geen DSG-bak in zit (@ Erik) zou kunnen vanwege de GT2-reglementen die dat verbieden? Weet ik niet zeker, is maar een suggestie.

    Login om te reageren
  47. gently zegt

    23 januari 2009 om 00:30

    SJ – Vóór mij waren er al twee personen die de GT-R noemden, dus eerst goed lezen voordat je onzin kwijlt. Ik ben geen fanboy ik ben een realist, welke idioot betaalt er nou 380.000 voor een porsche?

    Login om te reageren
  48. RenJie zegt

    23 januari 2009 om 07:12

    @gently

    teams? té rijke mensen?

    Login om te reageren
  49. bozewolf zegt

    23 januari 2009 om 07:32

    @ gently:

    een raceteam, idioot. Wat denk je, dat dit een zondagsspeeltje is?

    En dan de bek nog vol hebben van goed lezen, ha.

    check yoself fore you wreck yoself.

    foo!

    Login om te reageren
  50. Eric zegt

    23 januari 2009 om 07:55

    Ze zouden beter eens een totaal andere wedstrijd wagen bouwen. Een nieuwe GT1 bv. Met hun GT2 en GT3 worden ze van hun sokken gereden in de wedstrijden. Aston en Ferrari’s en Mosler blijken pakken sneller dan de Porsche’s de laatste jaren.
    Of eens meedoen met de F1. Ze blijken toch geld genoeg te hebben.

    Login om te reageren
  51. Ringfan zegt

    23 januari 2009 om 09:11

    de jos om 16:29

    Ja, naar EDO ermee… Laat ze er dan gelijk ook een fijn blazertje opzetten…

    Beetje mager aan de PK’s nu…

    Login om te reageren
  52. Cantago zegt

    23 januari 2009 om 13:15

    Wow… geweldig!!

    Login om te reageren
  53. cosa zegt

    23 januari 2009 om 13:18

    Rijke mensen kunnen dit toch ook kopen voor een zondagspeeltje. Elke auto kan aangepast worden. Voor de helft van 380.000 kan je elk andere auto op z’n minst even snel maken, cornering en aerodynamica is een ander verhaal.

    Login om te reageren
  54. Jochempie zegt

    23 januari 2009 om 17:29

    Gelukkig maar! Ik was al bang dat ie niet verbeterd zou worden!

    Login om te reageren
  55. vo!vo zegt

    24 januari 2009 om 23:34

    niet onaardig, maar ik wacht liever op de RSRS

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North