• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Aston Martin, nu met V12!

Auteur: appeltje, gepost 18 februari 2009 om 11:00 – 30 Reacties

Aston-Martin Vanquish S - Foto Jim Appelmelk

Na decennia lang zescilinders te hebben gebruikt voor hun modellen bleek aan het einde van de jaren ’60 dat er meer vermogen nodig was om hun destijds nieuwste model ten minste net zo snel te laten zijn als het voorgaande model. En zo ontstond de DBS V8. Dertig jaar later, in 1999, bleek alweer dat een zescilinder niet krachtig genoeg was. Toen voorin een DB7. Oplossing: De DB7 Vantage.

Aston-Martin DB7 Vantage (-Volante)

Vanaf 1994 werd de DB7 gebouwd, maar met een zescilinder van Ford. Hij kon prima meekomen en was relatief betaalbaar tussen de lompe en verouderde Virages. Maar op den duur had hij wel een grote broer nodig aangezien de Virage en diens zeer krachtige broer V8 Vantage aan vervanging toe waren. In 1999 kwam Aston-Martin voor het eerst met een V12 in een productiemodel. Dit was de DB7 Vantage, die uiteraard ook meteen een facelift mee kreeg. Wat dat betreft niets dan lof, want de DB7 zag er wat betreft body een beetje “suf” uit, als ik dat zo zou mogen zeggen. Het kwam over als een dure auto, maar was net als de Virage in detail een afknapper. Geen stijlvolle velgen, en een wat saai uitgewerkte voorbumper. Het hoeft geen enorme klont plastic te zijn, zoals op de DB7 Vantage heeft het al iets meer presence. Vanaf de introductie van de DB7 Vantage werd het model een stuk beter verkocht, wat ook toe te kennen is aan het feit dat de V8 tot een einde kwam. Voorin lag nu een atmosferische V12 van 5,9 liter, en 420 pk. Wat betreft vermogen lag het nog heel ver onder dat van de V8 Vantage, maar het was een gezonde toename ten opzichte van de DB7 “3.2” en de atmosferische Virage/V8. Er werden tussen 1999 en 2003 mar liefst 4.444 DB7 Vantages verkocht – exemplaren met Zagato koetswerk niet meegerekend – wat enorm veel meer was dan de 2.449 DB7’s met zescilinder. Óók als de gehele V8 reeks mee wordt gerekend is het een vooruitgang, en dan te bedenken dat tegen het einde van de DB7 productie tegelijkertijd al Vanquishes van de band rolden…

Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DB7 Vantage Volante - Foto Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Gespot - Aston Martin Cygnet doet staarwedstrijdje met een Smart
  • Nederlander koopt Aston Martin Vanquish van dik 8 ton
  • Aston Martin Vanquish Volante by Q

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, db7, db9, Gespot, vanquish

Vorig bericht: « Opel Insignia Sports Tourer door Irmscher
Volgend bericht: Say what? Carlsson Aigner CK55 RS Rascasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dimitri zegt

    18 februari 2009 om 11:04

    En zo ontstond de DBS V8. Dertig jaar later, in 1999, bleek alweer dat een zescilinder niet krachtig genoeg was. Toen voorin een DB7. Oplossing: De DB7 Vantage

    Vreemde zin? Eerst zescilinder moet achtcilinder zijn? En toen voorin een V12?

    Login om te reageren
  2. Headhunterz zegt

    18 februari 2009 om 11:11

    de mooiste AM ever is toch wel de Vanquish S vind ik

    Login om te reageren
  3. AD zegt

    18 februari 2009 om 11:11

    sorry maar vindt het maar lelijke auto’s met een ford motor gewoon belachelijk! Toch veel liever die heerlijke Maserati’s

    Login om te reageren
  4. Jorden zegt

    18 februari 2009 om 11:13

    Jammer dat de achterlichten van een DB7 zo dateren, anders had deze auto echt de eeuwige jeugd! nog steeds schitterend!

    Login om te reageren
  5. alberto de piento zegt

    18 februari 2009 om 11:14

    Prachtige threads.
    De leukste om lezen.
    Keep up de good work, i should say :-)

    Login om te reageren
  6. Tieuw zegt

    18 februari 2009 om 11:21

    AD ik zal eraan denken, kzie je morgen AM vS ritje wil je dan ook niet meer zeker.

    Login om te reageren
  7. Acolado zegt

    18 februari 2009 om 11:35

    Mooie foto`s!

    Maare ff vraagje hoe kan het dat bijna alle spot foto`s van jim appelmelk zijn? Reisd hij de hele wereld over om die spots te maken ofzo?

    Login om te reageren
  8. Roadronner zegt

    18 februari 2009 om 11:40

    Laatste alinea:

    Er ontbreken nog twee zeer belangrijke Astons met V12. De ene wordt volop gebouwd, de andere is een gelimiteerde oplage met een wel erg bijzondere koets. Eigenlijk zijn dat zelfs twee modellen.

    Welke zijn dit dan??? Wel zo prettig om even te vermelden in plaats van af te sluiten met een quiz ;)

    Login om te reageren
  9. RS60-SPYDER zegt

    18 februari 2009 om 11:41

    de een-na-laatste is goed geK!

    Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    18 februari 2009 om 11:43

    Ik vind de DB9 uit dit rijtje echt het mooist. Prachtige proporties met sexy lijnen.
    Die DB7 GTA heeft trouwens een verschrikkelijk lelijke grill.. Gewoon wat geperforeerd plaat materiaal en.. Je ziet de schroefjes zo zitten..

    Login om te reageren
  11. Benjamin1 zegt

    18 februari 2009 om 11:45

    @ Roadronner

    Aston martin DBS en de DB7 Zagato?

    Login om te reageren
  12. Jax Dryke zegt

    18 februari 2009 om 11:48

    ben je wel goed bij je hoofd ?
    De eerste DB7 is zowel de móóiste db7 alswel de mooiste Aston Matin ooit gebouwd. Vind ik.

    Ik vind dat dit soort artikelen iets meer in de IK-vorm geschreven moeten worden.

    Login om te reageren
  13. Neluz zegt

    18 februari 2009 om 12:17

    zoek de verschillen bij al die modellen na 300 keer kijken heb je er wel een paar … wat een lelijke auto’s zit geen verandering van model niks in

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    18 februari 2009 om 12:23

    Ik vond de andere series interessanter. Dit is allemaal maar van dat moderne spul… Doe dan maar een kleine zescilinder! :D

    @ Ascolado; Als het goed is, zijn alle spots van hem, het gaat hier om zijn spots. Zoek je spots van anderen, autojunk is all yours! Hij is autoblogs huisspotter, en daarvoor reist hij wel wat, hoewel je met Londen en Duitsland het meeste wel gezegd hebt…

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    18 februari 2009 om 12:24

    @ Neluz; Zolang je geen Audi-fan bent, mag je dat zeggen. :P

    Login om te reageren
  16. Thijs zegt

    18 februari 2009 om 12:27

    @ roadronner

    dat zijn de One-77 en de V8 Vantage waar recent de V12 in is gelepeld (en nu dus V12 Vantage..)

    mooi stukje in het algemeen, beeldmateriaal is fantastisch maar nog mooier zou wat audiomateriaal van een aanslaande V12 zijn. werkelijk fantastisch, mensen schrikken ervan.

    Login om te reageren
  17. BmwMPower zegt

    18 februari 2009 om 12:35

    Die Vanquish is toch echt nog steeds een van de vetste Astons die er zijn!
    Keep up the good work!

    Login om te reageren
  18. Neluz zegt

    18 februari 2009 om 12:36

    @ Citrofiel: nou dat is mooi dan kan ik dus nog meer zeggen erover :P

    Login om te reageren
  19. Reinout zegt

    18 februari 2009 om 13:00

    VRAAG: Ik heb wel eens een DB7 gespot, een van het latere type. Nu had deze een V12 badge op de flanken, links en rechtsvoor, bij het knipperlichtje. Kan mij niet heugen dat dit ooit zo geleverd is op de DB7, klein detail, vond het erg veel op een V12 badge van mercedes lijken.

    Login om te reageren
  20. frans zegt

    18 februari 2009 om 13:04

    De tekst zit vol ongrammaticale zinnen en ‘schoonheidsfoutjes’, alsof het er niet van gekomen is het geheel een keer na te lezen.

    Login om te reageren
  21. OverSoft zegt

    18 februari 2009 om 13:18

    @AD:
    Er is geen Ford onderdeel in de motor van deze auto’s te vinden.
    Alle motoren worden in Duitsland gebouwd en zijn volledig door Aston zelf ontwikkeld.
    Overigens vind ik een DB7 niet zo boeiend meer, een Vantage kan je al vanaf 40 a 50 mille vinden op marktplaats. Kvind em ook een wat gedateerde look hebben (vooral het interieur). Mijn favo blijft altijd nog de DB9RS.

    Login om te reageren
  22. Amigo zegt

    18 februari 2009 om 13:24

    Wat een heerlijke auto’s die Aston Martins. Eigenlijk is er geen lelijke versie te vinden.
    Zag laatst nog een DBS in Auckland. Netjes tussen allerlei andere auto’s geparkeerd, maar sprong er echt tussen uit.

    Login om te reageren
  23. vla zegt

    18 februari 2009 om 13:47

    Cool… De V12 versies zijn voor mij toch de mooiste, snelste en leukste! Wat zijn ze toch mooi… Zoooo mooi…

    Login om te reageren
  24. Teo zegt

    18 februari 2009 om 14:00

    hoeveel mensen hebben die 11 spaken geteld? haha

    Login om te reageren
  25. Eddy Rocket zegt

    18 februari 2009 om 14:41

    Voor de echte Vanquish S lovers (zoals ik) is hier een erg dik filmpje:

    http://www.youtube.com/watch?v=xrcJtf6ePC8

    Wat een pornobak..
    PS, de Benz die hem volgt kan ook niet langzaam zijn.

    Login om te reageren
  26. mhijnen zegt

    18 februari 2009 om 15:04

    All time AM is voor mij, zeker de Vanquish (S)!

    Login om te reageren
  27. AD zegt

    19 februari 2009 om 00:34

    @oversoft kijk dan maar goed naar het interieur van je Aston dezelfde achteruitkijkspiegel,… en de motor is wel afkomstig van Ford ga dat maar opzoeken

    Login om te reageren
  28. Vincent996 zegt

    19 februari 2009 om 10:15

    Vanquish S beats all. Love it!

    Login om te reageren
  29. Carmaster zegt

    19 februari 2009 om 14:46

    De witte DB9…
    Om van te kwijlen zo mooi!
    De zilvergrijze versies vind ik eigenlijk niet zoveel hebben en het rood is gewoon ronduit lelijk.

    Nee doe mij de witte maar…

    Login om te reageren
  30. Appeltje zegt

    20 februari 2009 om 16:01

    @ Dimitri

    1969: DBS me zescilinder wordt aangevuld door DBS V8
    1999: DB7 met zescilinder wordt aangevuld met DB7 Vantage (=V12)

    Dus het punt dat ik probeer te maken is dat tweemaal blijkt dat een zescilinder niet als krachtig genoeg wordt ervaren.

    @ AD
    Het zijn geen Ford motoren, maar Ford heeft wel meegeholpen met de ontwikkeling ervan. Verder… Is er wel meer dan het uiterlijk van auto’s, toch?

    @Acolado
    Mja, hele wereld… Door de maanden heen kom ik wel eens in het buitenland, maar het is niet zo dat ik er echt vaak kom. Londen, Düsseldorf, Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zijn plekken waar ik wel eens kom, vooral de eerste twee zijn heel leuk! Verder standaard in Amsterdam of in Laren.

    @Jax Dryke
    Waarschijnlijk niet nee, maar vooralsnog is het een redelijk representatieve aanname. Er zijn weinig mensen positief over geweest. Maar voortaan probeer ik inderdaad meer in de ik-vorm te schrijven.

    @Reinout
    Een groenmetallic Vantage Volante misschien? Wel eens zien rijden in de P.C. Hooft, destijds nog op Belgische platen. Nu zit er een NL kenteken op. Volgens de eigenaar ligt er 550 pk in….

    @Frans
    Inderdaad een beetje slordig, nou je het zegt…

    @Carmaster
    Tsja, rood, Arabieren willen het altijd net iets anders. Ik vind het ook niet passen bij het model.

    Bedankt voor de reacties!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North