• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Say what? Carlsson Aigner CK55 RS Rascasse

Auteur: RubenBaeten, gepost 18 februari 2009 om 12:12 – 30 Reacties

Carlsson Aigner CK55 RS Rascasse

Wat voor auto rij jij? Een Carlsson Aigner CK… Ehm, dat ding daar.

In Genève staat deze Carlsson Aigner CK55 RS Rascasse, kortweg een opgepimpte Mercedes GL 500. Na de Eau Rouge en de Blanchimont is dit alweer de derde auto die ontstaat uit de samenwerking tussen de Duitse tuner veredelaar Carlsson en Etienne Aigner AG, dat zich normaal gezien bezighoudt met luxe lederen artikelen. Slechts 20 stuks worden er geproduceerd.

Visueel is deze two-tone GL behoorlijk opgeleukt, met onder andere bredere wielkasten en sideskirts, 23″ wieltjes, een kippengaasgrille en een hoop nieuwe lampjes op de voorkant. Al het extra plastic is gemaakt van PU-RIM, oftewel hetzelfde spul dat voor normale Mercedes-bumpers wordt gebruikt. Onderhuids vinden we een nieuw uitlaatsysteem, Carlssons C-Tronic onderstel (40 mm verlaagd) en een hoop motorische aanpassingen, waardoor de V8 er maar liefst 456 paardjes en 640 Nm uitpompt. Dit maakt van de Rascasse de snelste atmosferische GL ter wereld: 5,9 seconden naar de 100 tegen 6,5 voor de standaard auto.

Aigner is lekker los gegaan in het interieur, met overal leder en alcantara dat qua kleur mooi aansluit op het exterieur. Er is slechts plek voor vier personen (zeven in de standaard GL) om een optimaal luxegevoel te creëren. Daarbij helpen ook het uitgebreide entertainment system en de koelkast achterin, compleet met handgemaakte Carlsson Aigner-glazen.

Lekker spul, kost da? Nou, een lieve som van €228.500 kaal. In Duitsland komt daar alleen BTW bij, maar aan wat dit apparaat in Nederland zou kosten durven we even niet te denken.

Klik op het plaatje voor een groter formaat.

Geneva Auto Salon, March 5th – 15th 2009, Exhibition Hall 2, Stand 2144

Luxury in Unexpected Dimensions

– Specialist automobile manufacturer Carlsson and Lifestyle Leather Brand Etienne Aigner develop a third model.
– Carlsson Aigner® CK55 RS Rascasse powered by a 456 hp V8.
– Special edition limited to 20 cars.

Exclusive automobile manufacturer Carlsson Autotechnik GmbH, and the luxury leather brand Etienne Aigner AG are proud to present the third model to emerge from their co-operative venture.

The Carlsson Aigner® CK55 RS Rascasse, based on the Mercedes-Benz GL 500, makes its world premiere at the Geneva Auto Salon. The Rascasse will be an exclusive limited edition of 20 cars.

Distinguished Exterior Design

The star qualities of this car are obvious at a glance. The striking two-tone paintwork, a hallmark of the Carlsson Aigner® range, confirms that the Carlsson Aigner® CK55 RS Rascasse is no ordinary luxury car.

Several coats of perfectly smooth, hand-rubbed wine-red metallic paint have been applied to just below the window line. Above this, rich black paint takes over with a thin, black coachline softening the transition between two shades. The visual marraige of these two contrasting yet complementary colours imparts a regal air to the Rascasse.

Adding to that presence is the Carlsson Aigner body styling kit consisting of wider wheel arches visually linked by side skirts. The front wings carry illuminated Aigner logos. The door rubbing strips are colour-coded in black, which visually lengthens the car.

The nose of the Rascasse has been made more imposing with a new bonnet carrying larger power domes. Under this, a new larger front grill and sub-grilles feature chromed wire mesh.

Additional driving and fog lights are set into the bumpers and LED daytime running lights are integrated into lower edge of the deeper front apron extension. All these elements give the Rascasse a much stronger face, reinforcing its already commanding presence.

The rear valence incorporates cut-outs for the four chromed exit pipes of the freer-flowing sports exhaust system. This is optimised for both lower backpressure and a throaty V8 soundtrack.

Apart from enhancing the look of the car, the front spoiler, side skirts and rear valence extensions are designed to help reduce aerodynamic drag and lift. All these parts are made from PU-RIM, the flexible material used by OE manufactures like Mercedes-Benz for their production bumpers.

PU is much more expensive than glass-fibre in small runs, but is lighter and has good low speed bump resilience. It also requires a much larger tooling investment, demonstrating Carlsson’s commitment to OE quality levels.

The 5,461cc, 48-valve, DOHC V8 motor has 388hp (285 kW) and 530Nm of torque in standard form. Carlsson’s proven conversion for this engine uses a free-flow exhaust system with metal catalytic converters, gas-flowed cylinder-heads, high-lift camshafts and a remapped ECU to boost output to 456 hp (335 kW) with 640Nm of torque.

Thus endowed, the Carlsson Aigner® CK55 RS Rascasse is the most powerful normally-aspirated GL in the world, accelerating from 0-100km/h hundred in just 5.9 seconds. This compares to 6.5 sec for the standard GL500.

To help transmit this extra power and torque to the road, Carlsson use their three-piece 3/11 UL forged alloy wheels with highly polished outer rims in 11J x 23-inch size with 305/30ZR23 tyres.

The forging process creates a very light but exceptionally strong alloy wheel that helps to counter the increased unsprung weight of the larger diameter wheels and tyres.

The Carlsson electronic lowering kit, C-Tronic® Suspension, drops the ride height of the Airmatic suspension by 40mm. In combination with the wider wheels and tyres, this delivers superior handling and roadholding characteristics.

An abundance of precious materials

Colour matching is one of the keystones of the fashion industry. Where Carlsson elevates the mechanicals to new heights, Aigner demonstrates the art of haute couture with the plush interior of the Rascasse.

Picking up the dark red shade from the bodywork, Aigner uses the finest hides and Alcantara in this colour to cover the seats, dashtop, door panels and centre console. The headlining is Alcantara, stitched in a bespoke pattern.

Total comfort for rear compartment passengers means sumptuous seats and plenty of space in all directions. For that reason, Carlsson and Aigner decided that the seven-seater configuration should be ditched in favour of just two individual rear seats.

Supporting this hedonistic concept is an integrated fridge in a compartment between the rear seats. Drinks can be served in bespoke hand-blown Carlsson-Aigner glasses also stored in this compartment.

The comprehensive Rear Entertainment System is centred around the eight-inch screens integrated into the headrests of the front seats. A surround sound audio system provides the soundtrack as well as just music if you just want to relax on a journey.

Rascasse – A Sting in the Tail

Carlsson, manufacturer of special cars based on Mercedes Benz models, and high fashion leather goods manufacturer, Aigner, are proud to present their third unique limited edition model in the short space of one and a half years.

In September 2007, this dynamic duo introduced the Carlsson Aigner® CK65 “Eau Rouge“, based on the CL-Coupé. This was followed in July 2008 by the Carlsson Aigner® CK65 RS “Blanchimont“, a car to fill the obvious void between the S-Class and the Maybach.

The Carlsson Aigner® CK55 RS “Rascasse“ completes the family, and is offered at a basic price of 228,500 euros excluding German VAT.

As with the first two automobiles designed by the Carlsson and Aigner team, the new model is also named after a legendary racetrack bend. But unlike the Eau Rouge and the Blanchimont, the Rascasse name does not origin from the racetrack Spa-Francorchamps. Rascasse is the second last bend of the Monaco Grand Prix Circuit as well as a famous street café located by the track.

In fact, the Rascasse name originally comes from the French red rascasse, a member of the Scorpion fish family that is an essential ingredient in Bouillabaisse, the most famous French gourmet soup. A perfect blend of performance, speed and breeding, the Carlsson Aigner Rascasse is also red, tasty, sporting, and carries a sting in its tail.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Gespot - Mégane RS Trophy van een vlotte moeder
  • Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
    Video: puike voertuigbeheersing met 911 GT3 RS
  • Carrera RS-erende GT3 RS is nu officieel beschikbaar

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

carlsson, geneve-2009, gl, Mercedes, tuning

Vorig bericht: « Gespot: Aston Martin, nu met V12!
Volgend bericht: Nieuwe autoband gaat Nederland redden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    18 februari 2009 om 12:17

    Wat dit apparaat in Nederland zou kosten doet er niet toe, want Nederlanders hebben nog een béétje smaak…

    Login om te reageren
  2. Klassiekerrally zegt

    18 februari 2009 om 12:18

    Ze vinden Spa leuker dan de Nürburgring (Eau Rouge, Blanchimont)?
    Maar waar komt nu de naam van een vis ineens vandaan?

    Login om te reageren
  3. Blauwesmurf94 zegt

    18 februari 2009 om 12:20

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. JH zegt

    18 februari 2009 om 12:28

    Pure photoshop…

    Login om te reageren
  5. Tombnolz zegt

    18 februari 2009 om 12:28

    Is het niet: Carlsson Aigner CK55 RS Racail?

    Login om te reageren
  6. Creative zegt

    18 februari 2009 om 12:29

    goed gephotoshopt! *oefent druk verder*

    lelijk pooierhok, dat dan weer wel.. maarja mercedestuning he…

    Login om te reageren
  7. RenesisHP zegt

    18 februari 2009 om 12:30

    Bij FAB hebben ze een verkrachtingsslachtoffer als designer werken. Ik vraag mij af wat het excuus van deze dude is..

    Dit lijkt een beetje op een samenvoegsel van Rotterdam en Amsterdam. Dat noemen ze geloof ik Nederland en dat blijkt helemaal niet samen te gaan.

    Getuige deze Mercedes.

    Login om te reageren
  8. SPK zegt

    18 februari 2009 om 12:30

    ‘Slechts’ 20 stuks geproduceerd?! Dat vind ik er eigenlijk 20 teveel voor deze auto.

    Login om te reageren
  9. RenesisHP zegt

    18 februari 2009 om 12:32

    Ik ben overigens zwaar jaloers dat dit ding mij zoek trekt bij het stoplicht.

    Login om te reageren
  10. Victortje. zegt

    18 februari 2009 om 12:47

    toch zou ik hem graag willen hebben, voor de 200.000 eurie die je overhoud by de verkoop kun je weer wat anders moois voor kopen! :D

    Login om te reageren
  11. Headhunterz zegt

    18 februari 2009 om 12:57

    ziet er wel vet uit alleen die two-tone vind ik niks aan, misschien matzwart? :P

    Login om te reageren
  12. KamerOlifant zegt

    18 februari 2009 om 13:07

    Ik vind hem er wel stoer uit zien. Hij is verre van elegant, maar dat verwacht ik ook niet bij een gepepte versie van een ML. Ik vind het alleen jammer dat dat paardje in de plaats van het logo is gekomen, dat oogt heel erg cheap.

    Login om te reageren
  13. gogogomagazine.com zegt

    18 februari 2009 om 13:08

    @klassiekerrally: De naam Rascasse hebben ze vast van de laatste bocht voor het rechte stuk van het circuit in Monaco. Die ene waar Schumi een paar jaar geleden in de bocht bleef staan.

    Btw, die kleuren hebben wel wat overeenkomst met de gelijknameige vis ;)

    Login om te reageren
  14. Benz.. zegt

    18 februari 2009 om 13:08

    Ziet er weer lekker uit, alleen die kleur had van mij niet gehoeven.. Ik zat eerder aan matzwart ofzo te denken :D

    Login om te reageren
  15. mitsustigi zegt

    18 februari 2009 om 13:39

    wel een hele foute naam aigner,doet me denken aan een van adolf zn companen

    Login om te reageren
  16. trucking for living zegt

    18 februari 2009 om 13:53

    Krijg je in duitsland ook de sloop-premie voor dit zulk soort gedrochten?? In dit hok zou ik nog geen varkens willen houden. Smerig!!

    Login om te reageren
  17. Jesper zegt

    18 februari 2009 om 13:59

    @ Victortje: Als jij dacht dat je dat ding 2e hands (al is ie één dag oud) voor 2 ton kan slijten zit je er heel ver naast maat.
    Zo’n apparaat schrijft per dag 50% af.
    Dus 100% bij eerste koop, daarna 50%, 25%, 12,5%, 6,25%, do the math ;)

    Login om te reageren
  18. hp zegt

    18 februari 2009 om 14:32

    say what?
    UGLY!

    Login om te reageren
  19. Frank zegt

    18 februari 2009 om 15:15

    Hahahaha, zelfde kleurstelling als de Dubbele Dubbeldekkers in Autodrop. Zie ook http://www.autodrop.nl Wel een lekker dropje trouwens.

    Login om te reageren
  20. eendje zegt

    18 februari 2009 om 15:19

    zeker wel mooi!
    graag een rijtest!

    Login om te reageren
  21. michiel zegt

    18 februari 2009 om 15:39

    krommer kan het niet

    Login om te reageren
  22. eendje zegt

    18 februari 2009 om 15:40

    sorry voor de herhaling…

    Login om te reageren
  23. bozewolf zegt

    18 februari 2009 om 15:43

    Wat de fok, man? Kom op nou, zeg.

    Beetje een Vectra neus trouwens :)

    Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    18 februari 2009 om 18:16

    Ik zit liever in een grote Tupperware doos dan in dit stuk plastic. Zegt genoeg he?

    Login om te reageren
  25. ///M zegt

    18 februari 2009 om 18:19

    een beetje te veeel van t goede :P

    Login om te reageren
  26. BAAP zegt

    18 februari 2009 om 18:35

    Wat voor bunzing heeft hier aan gesleuteld?

    Login om te reageren
  27. rakim zegt

    18 februari 2009 om 19:14

    @mx5/rx8owner
    hoe kan die jou nouw zoek trekken als hij dat bij mij rx-8 niet zou doen

    Login om te reageren
  28. RenesisHP zegt

    18 februari 2009 om 21:00

    @rakim.

    5.9sec tegenover 6.4sec zou theoretisch gezien in het voordeel van deze Carlsson moeten zijn.
    Daarbij heeft dit ding een berg meer koppel en pk’s dan een rx8 HP. Dus sta er niet van te kijken dat dit bakbeest tot de 200 ook een stuk sneller is. Die Nm’s duwen wel door. ;)

    Login om te reageren
  29. Iwan zegt

    18 februari 2009 om 21:38

    Misschien weer een leuke testauto voor Sacha? :)

    Login om te reageren
  30. tom zegt

    20 februari 2009 om 06:43

    ziet er niet uit misschien in 1 kleur beter

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North