Gespot: bijzonder koddige Volkswagen 1600 L Deluxe

Auteur: , 32 Reacties

Tegenwoordig poept de VAG-fabriek de ene na de andere eenheidsworst uit, maar in een ver verleden bouwde VW best leuke autootjes.

Volkswagen 1600 L Deluxe

De Volkswagen 1600 is, samen met de 1500, beter bekend als de Type 3. Dit model werd gebouwd van 1961 tot en met 1973 en in de laatste incarnatie (de 1600) was het luchtgekoelde viercilinder-boxermotortje goed voor zo’n 54 pk. Je zult er dus geen stoplichtsprintjes mee winnen, maar je rijdt wel in een ontzettend cool karretje rond. Diezelfde motor is trouwens net als in de Kever achterin geplaatst.

Dit exemplaar zou volgens de RDW-gegevens voor het eerst zijn toegelaten in ’67, wat het des te meer bijzonder maakt dat hij nog in zo’n frisse staat rondrijdt. Ongetwijfeld is de eigenaar een klassiekerliefhebber die zijn kindje regelmatig vertroetelt. Zo mooi als de Karmann Ghia vind ik de 1600 helaas niet, maar het blijft leuk om te zien hoe de Golf Passat van toen eruit zag.

Check de foto’s van luukhuijgen op autojunk.



32 reacties

Ik heb er een gespot in Barca! Heb er een foto van, wist niet wat het was (behalve een VW). Wel een geinig ding!
De laatste leuke VW’s waren imo toch vooral de Corrado en de oer-Scirocco…. Tuurlijk, ik ben wel in voor een Touareg W12 en V10 TDI of een Passat W8…



Maar ja die 2 laatstgenoemden halen het niet, vergeleken met wat VW vroegah maakte. Ja zelfs niet vergeleken met zo’n leuke Type 3 als dit.
-edit: thanks, is aangepast-
@Rossi: inderdaad, en de voorganger van de Golf was de kever.
@rossi: Je vergeet de Santana.
@toniominestrone: De Santana is niet de voorganger van de Passat. Het is de sedanuitvoering van de Passat B2. In die jaren had je ook de Derby (Polo) en de Jetta (Golf). Vanaf 1985 werd de auto Passat genoemd.
Beauty!
Yep die staat regelmatig in spakenburg, bedrijf door doet wel meer autos goed verlagen.
Jaren een keer binnen geweest , chassis van oude kever zo gelast dat ie zowat letterlijk op de grond stond
@johanhummer9: misschien is het een aanrader om weer een paar lessen ‘zinsopbouw voor beginners’ te volgen. Dan snappen wij ook in 1x wat je bedoelt.
@roppp: o sorry ik wist niet dat we in klas nederlands zaten…..
Origineel erg mooi, maar die velgen staan in mijn ogen niet echt goed onder deze wagen.
Doet mij denken aan een keer op de ring een jaar of 12 geleden. Toen stond er een spiksplinternieuwe M3 naast zo’n oude vw. Maar een m3 op de ring is net een golf in nederland dus je ziet ze overal. Dus wij stoten elkaar aan en wijzen naar die vw en die gast in die m3 zat helemaal te glimmen. Tot We hem voorbij rende en die vw vam achter tot voor op de foto zette. :)
dat is de type de eigenaar van MarCo supplies’ type 3..originele lak auto, met originele cosmic velgen..
en @johanhummer9: hij heeft inderdaad een hele mooie prijswinnende jeans bug opgebouwd..
http://26.media.tumblr.com/tumblr_m3af5tF5MI1rt1czuo1_1280.png
@hjhj: Even serieus; er zijn mensen die dit mooi vinden?
@gregorius: in Duitsland wel
@gregorius: niet iedereen blijkbaar, ik wel…maar smaken verschillen nou eenmaal..dat heb ik hier al vaak genoeg gezien…
@hjhj:
Zeker die 1600 vind ik een leuk ding, evenals de Karmann Ghia en oudere kevers.
De jeansbug vind ik een misser van formaat, daar is werkelijk niets leuks van te maken.
Ik mag aannemen dat het hier een klasse overwinning betreft, anders had de jury een collectieve off day.
@tupperware: om een lang verhaal kort te houden, er zit veel werk in die jeans kever, én deze is zeker een keer wat anders wat er op treffens te zien is, iemands smaak of niet, origineel is ie zeker.
even ter vergelijk een foto van een originele:
http://i1047.photobucket.com/albums/b472/sportbugger/logos2074.jpg
@hjhj:
Het origineel ken ik ook en ik zie heus wel dat er veel aan gedaan is.
Mijns inziens had hij beter met een ander modelletje kunnen beginnen, ik vind de details van de latere kevers te lomp.
Denk daarbij aan de achterlichten, de knippers op de voorspatborden en de bumpers.
@hjhj: oke, ik zag alleen het verbouwde chassis , ik ook al weer denk ik 1,5 jaar geleden
Heren, dit was een poging van VW om door te breken in de hogere klasse.
VW had niets anders dan de kever, een beetje Karmann Ghia en de VW bestellert.
En dit terwijl het in Europa stapje voor stapje beter ging en Europa welvarender en rijker werd.
Geheel trouw aan de VW filosofie was de wagen uitgerust met een luchtgekoelde boxermotor achterin.
Er kwamen ook een zgn fastback coupé en een Variant, een station wagen van dit model op de markt.
Helaas, het mocht eigenlijk niet baten, dingen waren een redelijk succes, maar ze waren te duur en boden te weinig ten opzichte van de concurrentie, voor minder kocht je een heuse Ford Taunus of de Britse Cortina, een Opel Kadett en misschien zelfs een uitgeklede Opel Rekord.
En dat was veel meer auto voor je geld, watergekoeld en motor voorin
Pas na de annexatie van NSU werd VW modern, nadat VW’s leven aan een zijden draadje had gehangen, dit omdat men te lang had vastgehouden aan luchtgekoelde boxermotoren achterin en links en rechts door de gehele wereld waren ingehaald.
En waren de frisse nieuwe voorwielaandrijvers NSU’s en geen VW’s .
@desjonnies: Goed verhaal, maar de grote ommekeer kwam volgens mij in de 1e helft van de jaren ’70 met de introductie van de Golf.
@toniominestrone:
En dat, was een NSU…
@desjonnies: net zoals Fiat een Autobianci gebruikte als basis voor de 128. Dat was de eerste Fiat voorwielaandrijver uit 1969. Ver voordat VW……….
@roppp:
Ligt iets anders,
FIAT gebruikte Autobianchi inderdaad als proefmerk om met FWD wagens te experimenteren.
En de Primula, A111 en de meest succesvolle A112 waren gewoon te koop.
VW had destijds geen keuze, het was erop of eronder voor ze, zonder GOLF waren ze deel geworden van de historie der automobiel.
@roppp:
Je bedoelt de 127, die deelt zaken met de Autobianchi. Later haalden ze die truc nog vaker uit.
De eerste Lancia Y10 was ook een Autobianchi, vooras van een Uno en de achteras kwam van de Panda.
Fiat is immers de uitvinder van het delen van platformen
@jrk68:
F*ck, haal ik de 124 en 128 doorelkaar.
@desjonnies: Volgens de geleerden Audi.
@toniominestrone:
Was de A50 of de VW Polo, dat waren Audi’s de Golf en de =helaas= geflopte K70 waren NSU’s
NSU was bijkant bankroet door de claims van de R080 Wankelmotoren en had een ‘gewone’ FWD middenklasser ontwikkeld die NSU moest redden.
helaas was het geld op en is NSU zo door VW geannexeerd en was de eerste NSU/VW de K70.
Mooie strakke en sobere wagen trouwens die K70.
@desjonnies: Ik ben het er nog steeds niet mee eens. Je nuanceert je steling n.a.v. toniominestrone, maar volgens mij was de eerste golf 1 toch echt een Audi en geen NSU. Ik ga in zoverre met je mee dat de K70 ontworpen was als NSU en als VW K70 op de markt kwam. De voorloper van de Passat.

Bij de Golf lag het anders. VW wou de zelfstandige ontwikkeling van Auto Union stoppen in 1968. De toenmalige chef van Audi was bang dat zijn merk zou verdwijnen en ontwierp in het geheim de Audi 100. Toen hij deze presenteerde ging deze meteen in productie zo enthousiast was VW. En dat platform was de basis voor de Audi 50 en Golf 1. Dat kwam dus niet van NSU af.
@Freewarefreak:
We komen er gewoon nooit uit, mede omdat AUDI en NSU bij VW in één groep zaten, maar Audi had altijd motor en bak in de lengte richting terwijl de K70 evenals de Golf alles dwarsgeplaatst had.
Verder waren AUDI’s altijd voorzien van overdadig chroom, echt overdadig terwijl NSU’s altijd sober en meer industrieël gevormd waren.
Daarboven, had NSU ook al stappen (stapjes) gezet om met een opvolger van de Prinz-range te komen.
En weet je, probeer je erachter te komen, doet men bij VW nog steeds bijzonder geheimzinnig !
Waar we het wel eens over kunnen zijn is dat de Golf 1 gewoon eigenlijk geen VW is…
Verder bestonden er een combi versie, die mijn vader had, en een fastback versie “TL”. Spotters in Duitsland meenden dat dit voor Traurige Loesung” stond.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).