Ik had ‘em denk ik toch liever op een veiligere plek weggezet dan aan het riool een gracht.
Borgward produceerde van 1939 tot 1963 auto’s in het Duitse Bremen. Nadat de Amerikaanse importeur failliet ging, kwam het merk met een hoop onverkochte wagens te zitten. Een enorme lening later, waar de Senaat van Bremen garant voor stond, ging het bedrijf helaas kopje onder.
Er waren nog niet zo lang geleden plannen om het merk nieuw leven in te blazen, maar vreemd genoeg is hier weinig meer van vernomen. De aankondiging dat VW de merkrechten zou hebben gekocht bleek een slechte 1 aprilgrap.
Gelukkig zijn de oude beestjes hier en daar wel bewaard gebleven en daar is deze Isabella er één van. Het viercilinder-lijnmotortje met 60 pk bracht de auto via de achterwielen in een asfaltverschroeiende 25 tellen naar de 100 km/u en bij 135 km/u was de koek op.
Overigens werd de Isabella destijds best goed verkocht en bleek het autootje erg betrouwbaar. Alleen al in 1954 zijn er 11.150 exemplaren van gebouwd, tegen een nieuwprijs van 7.265 Duitse marken. Uiteindelijk zijn er 202,862 stuks van geproduceerd. Al met al een grappig autootje met een opmerkelijke historie. Bekijk de foto’s van thomcarspotter op autojunk.
toeter11 zegt
Damm een origineel Nederlands kenteken!! Mooi gespot.
toyotafortuner zegt
@toeter11: mooi he? Blij dat ie nog steeds rondtuft!
K heb hem namelijk November ’13 ook gespot. Weliswaar rijdend, aan de Postjesweg. De enige foto ervan is hier: http://www.autojunk.nl/2013/11/borgward-isabella-2.
Dus ik ben blij dat grote vriend @thomcarspotter betere aanvullende foto’s kon schieten en knallen op AJ. Puik werk weer maat!
thomcarspotter zegt
@toeter11: bedankt!
alcantara zegt
Wat is hier zo bijzonder aan, behalve dan dat iemand blijkbaar de moeite neemt om dat trage ding rijdend te houden?
Robert zegt
Het verhaal rond dat faillissement is wel wat gecompliceerder. Er zijn hardnekkige geruchten dat dit een opzetje was tussen de bank en concurrent Mercedes, maar bewezen is dat nooit. Feit is wel dat de curator na de afhandeling van het faillissement geld over hield; m.a.w., het bedrijf had de financiële problemen eventueel kunnen overleven. Eeuwig zonde, want dan hadden we anno 2014 de grote Duitse autofabrikanten misschien niet als ‘De Grote Drie’ aangeduid, maar als ‘De grote Vier.’
tupperware zegt
@RRRobert:
Mercedes heeft er de fabriek in Bremen aan overgehouden, daar lopen nu de C-klasse en de E-coupé van de band.
Gek genoeg praten de oude knarren daar er nog vol trots over dat ze daar ooit Borgwards bouwden..
desjonnies zegt
@RRRobert:
U hebt helemaal gelijk.
Eigenlijk was het een politieke strijd tussen het protestantse Noorden van Duitsland en het katholieke zuiden.
Carl Borgward kreeg simpelweg geen politieke steun van het Bundesland waar Bremen in ligt.
BMW wat op sterven na dood was kwam met de zgn “Neue klasse”, de BMW 1500 uit en die werd geintroduceerd toen Borgward bijna kapot was.
De BMW 1500 had daardoor geen enkele concurrent in Duitsland.
En door de Neue klasse – waarvan de 02 serie de tweedeurs variant was- wist BMW te overleven en te groeien.
Borgward was toen legendarisch om zijn kwaliteit en uitrustingsniveau, het was een wagen die de kwaliteit had waarvan men zei dat Mercedes erover beschikte.
Een ander probleem van Borgward was het grote aantal modellen en het daaraan gekoppelde uitrustingsniveau.
Dat kon Borgward eigenlijk niet dragen.
Maar die Isabellea’s waren knettergoeie wagens.
jasperjvr zegt
leuk dat dit soort auto’s er nog zijn!
KEV9 zegt
de autoblog redactie is zeker 109 jaar geleden voor het laatst in 020 geweest ? Anders hadden zij kunnen weten dat de grachten van 020 juist zeer schoon zijn.
mashell zegt
@Soulmaster: de autoblog redactie kan net als de meeste Nederlanders de parkeer tarieven in Amsterdam niet betalen. Dus tja, dan komen ze niet meer en blijven de oude beelden hangen…
camber24 zegt
@soulmaster: Je weet dat dat water gewoon uit het ij komt? Nee, das lekker schoon.. Je kan veel vertellen, maar niet dat grachten schoon zijn…
desjonnies zegt
@mauritsh
Dit was destijds geen autootje zoals je schrijft, maar een serieuze middenklasser in het hogere en betere segment.
Borgward stond hoger in de pikorde dan b.v. de Opel Rekord of de Ford Taunus , hij lag eerder bij de Volvo Amazone de Peugeot 404 en de Fiat 1800.
En de Isabella Coupé TS, was een serieuze sport-coupé waarmee je niet voor lul reed als je zoiets kon betalen.
De kleinere Arabella, da’ was een autootje.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Cristian Borgward, de kleinzoon had plannen om Borgward nieuw leven in te blazen, geen idee hoe het daarmee staat maar het ontwerp zag er niet verkeerd uit, Zeker als je hem vergelijkt met wat die overgebleven premium boeren nu in dat segment uitbraken.
Zeg nu zelf, deze of een A-klasse, 1 serie of A3?
KaCh1ng zegt
@jrk68: liever een a3/1serie/a-klasse, lijkt meer interieurruimte dan dit rare ding
jrk68 zegt
@KaCh1ng:
Daarom vroeg ik het ook aan @desjonnies, iemand met verstand van auto’s en een goed gevoel voor smaak….
Dat is waar mijn vraag om ging, niet over banale zaken als interieurruimte.
Hoewel ik het heel knap vind dat jij aan de hand van een fotoshop van een auto die niet bestaat en je dus de maten niet van kent, kan bepalen dat hij krapper zou zijn dan een A3.