• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Citroen DS Break

Auteur: autoblogger, gepost 11 juli 2010 om 15:01 – 46 Reacties

Citroen DS Station


De Citroen DS is in een aantal varianten gebouwd. Naast de sedan is er ook een cabriolet en een break gemaakt, die laatste is onlangs gespot. Misschien niet heel uniek, maar wel de moeite waard om eens bij stil te staan.

Dat deed spotter koelebobes dan ook met plezier. Sommige mensen vinden dat de auto een vreselijk design heeft, de echt professionals verkiezen de Citroën DS echter tot het mooiste design ooit. Naast het opvallende design is ook de gebruikte technologie noemenswaardig, vooral het onderstel met de hydropneumatische vering zorgde destijds voor een onovertroffen comfort.

De Citroen DS werd geïntroduceerd in 1955, waarna er in 1958 een station-variant op de markt kwam. Deze variant heeft diverse benamingen gekregen (Break in Frankrijk, Safari en Familiale in Engeland, Wagon in Amerika, Safari en Station-Wagon in Australië). De auto had een stalen dak om de eventuele extra bagage te kunnen ondersteunen.

Eind 1962 kreeg de DS een facelift met een meer aerodynamische neus, betere ventilatie en andere updates. Diezelfde DS Series-2 staat hierboven afgebeeld, meer foto’s zijn te bekijken op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, ds, Gespot, Klassiekers

Vorig bericht: « BMW 760LI met 24-inch jetsers
Volgend bericht: Webber wint 2010 GP Engeland »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    11 juli 2010 om 15:09

    Zucht……waar is de tijd gebleven? BB (Brigitte Bardot) als Godin van het witte doek en de DS als Godin van de weg, dat was leven als God in Frankrijk!
    la vie et belle !! ;)

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      11 juli 2010 om 15:11

      @406_v6: je beeldt het je allemaal te goed in :P

      Login om te reageren
  2. Esprit_de_Flandre zegt

    11 juli 2010 om 15:13

    Dit is toch duidelijk een Series 1 hoor.

    Ik ben een grote DS-fan, maar de break is toch wel verre van elegant. Maar dat was van alle breaks vroeger zo. Pas de laatste 10-15 jaar gaat met voluit voor te lijn, zelfs ten koste van de koffer.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      11 juli 2010 om 15:31

      @Esprit_de_Flandre: de koplampen lijken een Series 2 toch?
      http://www.autojunk.nl/fotos/citroen-ds-station/43091/2

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        12 juli 2010 om 00:30

        @autoblogger: De koplampen van de serie 1 en serie 2 verschillen volgens mij niet. Op de losse lampen moet je niet letten (heb ik tot mijn 14e ofzo ook gedaan hoor), dat waren accessoires (op zowel s1 als s2) en die zijn gemakkelijk te verwisselen of achteraf toe te voegen. Hét grote verschil tussen de serie 1 en serie 2 is de voorbumper. (tenminste, zo herken ik ze) Bij de serie 1 (deze) zit er een spleet onder het chromen deel. Bij de serie 2 is die verdwenen.

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          12 juli 2010 om 14:55

          @Citrofiel: De 2e neus (van sept, 62) heeft luchtinlaten onder de koplampen, de schermen zijn uitwisselbaar maar hebben andere vorm.

          Login om te reageren
  3. hbk zegt

    11 juli 2010 om 15:16

    dat is zeker goede oude tijd

    het leven en de mooie ;)

    Login om te reageren
  4. Ikke zegt

    11 juli 2010 om 15:33

    er staat er in utrecht ook vaak een, niet in een geweldige staat, maar dat is een oude ambulance, mooie bak.

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    11 juli 2010 om 15:49

    Ik vind een DS erg mooi maar de break ben ik niet echt gecharmeerd van.
    Nee, ik kan het niet mooi vinden.

    Login om te reageren
  6. betonstaal zegt

    11 juli 2010 om 15:51

    Prachtige wagen. Veel leuker en interessanter dan de verplicht mooi te vinden DS sedan. Ook mooi uit de Citroën familie, een CX break:

    Login om te reageren
  7. Wolfsburger zegt

    11 juli 2010 om 15:54

    Vroeger maakte Citroën tenminste nog controversiële auto’s…

    Login om te reageren
  8. betonstaal zegt

    11 juli 2010 om 15:55

    … of wat te denken van deze machtige 6 wieler:

    Login om te reageren
  9. betonstaal zegt

    11 juli 2010 om 15:58

    Deze CX 6-wielers werden gebouwd door Tissier en kregen de naam Loadrunner.

    Login om te reageren
  10. betonstaal zegt

    11 juli 2010 om 16:15

    … of wat te denken van dit CX penthouse:

    Login om te reageren
  11. IksEm zegt

    11 juli 2010 om 17:06

    Is de DS break eigenlijk langer dan de sedan (of limo, laten we niet denigrerend doen)?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2010 om 14:59

      @IksEm: Geen sedan maar berline.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        12 juli 2010 om 15:10

        @Pallas: Oke, weer wat geleerd. :)

        Login om te reageren
  12. Wil zegt

    11 juli 2010 om 17:46

    Zo’n station hadden we vroeger ook. Alleen met ‘losse koplampen’. Ik vind dat een van de mooiste auto’s ooit gemaakt. Ik was ong. 7 jr, toen mijn vader mij mijn eerste traumatische ervaring bezorgde. Ik word nu nog af en toe gillend wakker. Hij ruilde ‘em in tegen een …DAF44.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 juli 2010 om 17:59

      @Wil: dat vraagt om een sessietje van de stichting korrelatie….

      Login om te reageren
  13. lambo4all zegt

    11 juli 2010 om 17:47

    zometeen komt er natuurlijk een foto CX-airbus ofzo:P

    Login om te reageren
  14. henk zegt

    11 juli 2010 om 17:59

    DS Break: de enige auto met drie nummerplaten.

    Login om te reageren
  15. henk zegt

    11 juli 2010 om 18:03

    (zodat je legaal kan rijden met een open achterklep)

    Login om te reageren
  16. DafMaf zegt

    11 juli 2010 om 21:46

    Mijn overbuurman heeft een DS Break, in de originele lak (wel import).
    Die zeswiel CX Breaks werden speciaal gebouwd voor het Europees Parlement, om dossiers te vervoeren tussen Brussel en Straatsburg. Kostten toen 80.000 gulden, als ik me niet vergis. Was nog een groot schandaal omdat het ook in Citroën-busjes van 15.000 gulden kon. Kan iemand dat bevestigen?

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2010 om 14:58

      @DafMaf: Weet details niet, maar de kosten waren inderdaad hoog, maar grootvolume breaks (vaak gemaakt door de firma Tissier) waren sneller en veiliger dan een busje.

      Login om te reageren
  17. Beetje Verward zegt

    11 juli 2010 om 22:28

    DS? Slechte wagen. Je kunt er niet mee hoeken, gevoelloze besturing, slechte materialen.
    En lelijk…….

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      12 juli 2010 om 00:37

      @Beetje Verward: Hoeken? Niet nodig. Gevoel in de besturing? Niet nodig. Goede materialen? Wat verwacht je in 1955… Mooi? Zeker! Kortom: Prima wagen. ;)

      @DafMaf: Ze werden ook wel voor andere doeleinden gebruikt hoor. (dus niet ‘speciaal gebouwd’) De DS’en werden iig vaak gebruikt door kranten, voor snelle distributie naar het buitenland. (toen je nog geen pdf-je kon versturen naar een buitenlandse drukkerij) Verder weet ik er eigenlijk ook niet heel veel van…

      Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    11 juli 2010 om 22:38

    @autoblogger: Sorry, ik dacht op de Series 3, met de dubbele koplampen achter glas. My bad…

    Login om te reageren
  19. DCG zegt

    12 juli 2010 om 09:37

    http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.920238,4.496788&spn=0,0.013078&t=h&z=17&layer=c&cbll=51.920316,4.497016&panoid=33SiFwxTJI8Hc4AcZ5hsAA&cbp=12,270.02,,1,18.92

    Login om te reageren
  20. Teerdz zegt

    12 juli 2010 om 11:24

    Als ik me niet vergis is deze nog van de eerste generatie hoor;) Die tweede generatie had van die brede geintregreerde lampen met meedraaiende koplampen.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      12 juli 2010 om 15:14

      @Teerdz: Nee, dat is de derde neus. ;) Toegegeven, weinig mensen zien het verschil tussen de eerste en tweede neus, maar er zijn wel duidelijke verschillen, zoals Pallas en ik hebben aangegeven. Ik zal ze even op een rijtje zetten. :)

      Eerste neus, horizontaal ‘gat’ onder de chromen voorbumper, geen roostertje onder de koplamp.

      Tweede neus, dichte voorkant, roostertje onder de koplamp.

      Derde neus, de bekende dubbele koplampen achter glas. (en nog een boel verschillen :P )

      Login om te reageren
  21. nostravinniedus zegt

    12 juli 2010 om 12:08

    Hoi even een vraagje: Waarom hebben die stations van de DS altijd een dubbele kentekenplaat achter?

    Login om te reageren
  22. dekster zegt

    12 juli 2010 om 14:27

    Omdat de ene nummerplaat die ingebed zit en daardoor niet vanonder elke hoek leesbaar is.

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2010 om 14:56

      @dekster: Omdat je dan het onderste gedeelte omkunt klappen voor langere lading, de andere nummerplaat word dan zichtbaar.

      Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    12 juli 2010 om 15:16

    Pallas (en anderen) voel vrij me te verbeteren of aan te vullen. :)

    Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2010 om 15:24

      @Citrofiel: De 2e neus (le nouveau carnage) verbeterde de stroomlijn zodanig dat de topsnelheid met 12 km/h toenam.

      Ook verdwenen bij de 2e neus de piepkleine rode grootlichtindicators bovenop het scherm (kijk maar op de eerste foto).
      De 3e neus maakt de snoek 7cm langer tov de eerste.

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2010 om 15:26

      @Citrofiel: De extra lampen zijn alleen op de Pallas (vanaf ’64) standaard, dus nooit op een break, alle andere zijn niet orginele extra’s.
      Weliswaar tijdsauthentiek maar nooit af-fabriek.

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      12 juli 2010 om 15:28

      @Citrofiel: De luchtinlaten onder de lampen maakten de grote chromen olieko elers (“asbakken”) die DSsen (dus geen ID’s)enige tijd hebben gehad overbodig.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        12 juli 2010 om 17:19

        @Pallas: Stuk voor stuk leuke feitjes en allemaal nieuw voor mij. Ga vooral door! ;) :D

        Login om te reageren
  24. Bob zegt

    12 juli 2010 om 19:30

    Ik zag er gisteren nog 2 in Seattle ..zo raar zijn ze dus niet nee :)

    Login om te reageren
  25. de sjonnies zegt

    12 juli 2010 om 19:53

    Er zijn twee typen mistlampen :

    De eerste waren langere gemaakt door Marchal en hebben de bijnaam ’tepel lampen’ omdat midden op het glas een uitstulping zit die doet denken aan een van de meest prettige onderdelen bij een vrouw

    De tweede waren Cibie’s, groter qua diameter en ver-stralers die zaten standaard op de DS 21 Pallas gemonteerd en op de Porsche 911’s die voor FRankrijk bestemd waren; omdat de verlichting van een 911 meer weg had van een gloeiende spijker.

    Die witte break heeft ‘Pallas’ Cibie’s en die Pallas draagt de Marchals (niet orgineel voor een Pallas dus)

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      13 juli 2010 om 17:50

      @de sjonnies: En de achterkant van die mistlampen? Zijn de Cibie’s altijd rond en de Marchals altijd puntig? Dat verschil vroeg ik me ook altijd al af. ;)

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        14 juli 2010 om 12:23

        @Citrofiel: Ik antwoord voor de Sjonnies; Citrofiel, je trekt de juiste conclusies. Er zijn ook exemplaren met verstralers in de kinnebak.

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          14 juli 2010 om 13:12

          @Pallas:
          Dat was after market montage en dat waren breedstralers of mistlampen, ( een platte uitvoering van Marchal) die hebben meer effekt als je ze laag plaatst.
          De Marchals eindigen in een punt en de Cibie’s waren ‘bolletjes’
          Vooral die Cibie’s zijn duur geworden omdat veel eigenaren van klassieke Porsches ’s avonds ook licht willen hebben

          Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    14 juli 2010 om 12:46

    Leuk, dan weet ik voortaan of het originele lampen zijn of accessoires. :D Blijft het nog de vraag of ze origineel op de auto zaten die ik dan zie, want zoals de plaatjes hier al laten zien klopt daar geen fluit meer van! ;)

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    15 juli 2010 om 00:04

    Geen probleem, als ik eerlijk ben vind ik de Marchals toch mooier. ;)

    Login om te reageren
  28. betonstaal zegt

    15 juli 2010 om 00:26

    Dit is ook een gave DS, de verkorte versie, speciaal om rally’s mee te rijden:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North