Gespot: Healey Rolls-Royce 4000R prototype

Auteur: , 18 Reacties

Waarom is deze Healey eigenlijk een aparte vermelding op de donderdag waard? Nu ik deze tekst begin te typen vraag ik het me nog steeds af, net als dat ik even moest slikken bij het zien van het prijskaartje, -correctie-, de prijskaart. De vraagprijs is namelijk dermate absurd dat deze auto een eigen momentje van aandacht verdient, ookal lijkt de auto zelf voor de leek niet erg interessant.

De prijs: €599.000. Laat het even tot je doordringen en realiseer je wat voor andere auto(-’s) je hier van zou kunnen kopen. In dit geval koop je exclusiviteit. Aan het einde van de productie van de Austin-Healey 3000 MkIII (hier gespot) begon de Donald Healey Motor Company aan deze speciale versie, maar veel verder dan drie exemplaren kwam men niet. Zeldzaamheid is niet het enige waar de hoge prijs van af hangt. De grootste verandering ligt voorin. Geen 2.9 liter zescilinder, maar een èchte Rolls-Royce 3.9 liter motor. Overigens heeft Rolls-Royce de motor zelf nooit in productieauto’s gelepeld, maar hij was wel te vinden voorin de Vandenplan Princess 4-Litre R. Om de motor passend te maken werd de auto 15 cm verbreed, iets dat van buiten niet opalt, maat van binnen juist overduidelijk.

De versnellingsbak werd vervangen door een exemplaar uit de E-Type, wat de auto iets sneller maakte, maar een erg groot verschil met de 3000 was er niet. 177 pk is immers niet wereldschokkend veel, maar voor een lichte auto als deze méér dan voldoende.

Is hij zes ton waard? De èchte Austin-Healey liefhebbers noemen het model “The car that never was”, en er hoeven maar drie heel rijke liefhebbers te zijn om de auto op te jagen tot zo’n prijs, maar voor mij blijft het een raadsel.



18 reacties

suggestie voor de redactie: zet bij dit soort dingen ook een fotootje van het origineel. Ik ben geen Healey-kenner en mij valt dan bijv. die 15 cm niet op. Ik zou het wel leuk vinden om standaard-origineel, oud-nieuw, voor-na enz. te zien.

En ja, ik kan natuurlijk googlen, maar er moet ook nog gewerkt worden tussen het autobloggen door ;-)
@escort77: Of je klikt op het linkje…
Eerlijk gezegt moet ik ze ook naast elkaar zien, zo tezien is hij alleen breder, zoals ook in de tekst staat.
In dit geval koop je exclusiviteit.

Strikt genomen klopt dat, maar in dit geval is het exclusiviteit die je alleen ziet als er een gewone Healy naast staat, en dan nog moet je heeeeeeel goed kijken. De meeste mensen die exclusiviteit willen, stellen het op prijs als die exclusiviteit ook herkenbaar is – door een chroomstripje, spoilertje, bijzondere kleur, uitgeklapte wielkasten of andere toevoegingen aan de carrosserie.

Ik denk dat je in dit geval dan ook niet zozeer exclusiviteit koopt, maar eerder curiositeit, iets met zeldzaamheidswaarde. En zoals wel vaker bij curiositeiten is het: wat de gek ervoor geeft. Ik betwijfel dat dit een net zo waardevaste belegging is als sommige Italiaanse raspaardjes.
@potver7: sommige mensen willen wel een exclusieve auto maar niet opvallen, kijk naar de eerste m5, ziet er uit als een gewone oude BMW, valt minder op dan de M535, maar heeft wel een racemotor, ik houd van dat soort dingen.
@undifined1: En toch waren er net genoeg dingen veranderd om hem herkenbaar te maken als M5. Maar blijkbaar verkocht het niet genoeg, vandaar dat z’n opvolgers een stuk opzichtiger zijn geworden. De exclusiviteit is tegenwoordig dan ook ver te zoeken ;)
@potver7: het enige was de hele subtiele voorspoiler en de velgen. Het was wel de meest exclusieve m5 met maar 588 exemplaren
Vandenplan Princess 4-Litre R???
@qoekje: (kijken of ik die geplakt krijg uit Wikipedia…)

@potver7: vanderPLAN?
Klap geld voor een auto die eigenlijk al meer dan genoeg had aan de originele motor. Ik vind het persoonlijk te weinig meerwaarde hebben. Liever een originele 3000. Al schieten die ook door het plafond qua prijs. 1x in mogen sturen (zo goed en kwaad als dat ging) en meteen gek op dat geluid.
Persoonlijk vind ik prijzen voor een Healey 3 litre Mk III Phase 2 (want zo heet de laatste ‘gewone’ drie liter volledig) al hoog genoeg.
En voor mij voegt de kleine Rolls Royce motor (wat alsnog eens een lomp zwaar stuk gietijzer is) geen enkele waarde toe.
Heb er ooit eentje gehad in onderdelen.
En gelukkig kunnen verkopen.
’t rijdt echt als een vrachtwagen.
Maar is wel onweerstaanbaar sexy.

Me zou eerder een drie liter kopen en als het dan toch Brits moet zijn nog een lekkere TR 6 PI en een V12 E type Coupe.

En van het wisselgeld kun je jarenlang onderhoud plegen.
@desjonnies:

Alsof je m’n gedachten kan lezen.
De uitgelezen post om op te reageren voor mij.

Voor zie je goed dat tussen de koplampen en de gril extra plaatwerk zit. en achter is de klep breder.. Tja, of het mooier is. Vind het met hardtop al dikker staan. waarom dan extra geld uitgeven.
foto’s

Deze staat al een (paar) jaar te-koop.
Een 3.9 liter is echt overbodig. In het museum kan hij misschien wel staan. Maar denk niet dat er animo voor is. En hoe speciaal hij ook is. Het blijft 599 x 1000 euro. Dat is best veel. En beter dat je als je hem gekocht hebt er niet in rijd.. want dan daalt de waarde.
Er is nog een 4 liter Big Healey in het zwart. Maar weet even niet zo snel waar die rond tijd. Dacht ook in Nederland.

(loopt even naar de garage en kijkt eens goed naar die groene kont…)
Meer show dan go, maar geldt ook voor de gewone Healey 3000. Als ik teveel geld had voor een Healey zou ik een 100S kopen en dan liefst in LeMans uitvoering. Het is niet alleen ook een erg zeldzame Healey die al meer dan een ton kost (als je hem kan vinden), maar zeer lichtvoetig en een stuk bruikbaarder.
@midasracer:

Healey’s zijn hoe dan ook duur, maar ik vermoed om die reden ook wel een redelijk veilige haven als je toch per se een deel van je geld in auto’s wil parkeren.
Die 100S is wel een leuke keuze, die ziet er veel meer fun uit dan de 3000 en een stuk meer auto dan de triumph tr1,tr2,… uit die tijd.
Hmmm… the car that never was…

Dus, koop een Saab 9-5, lepel er een Lamborghini motor in, laat enkele jaartjes rijpen, en hij is een miljoen waard…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).