Volkswagen e-up! komt 150 km ver met een vol accupakket

Auteur: , 35 Reacties

Heeft Volkswagen dan eindelijk het elektrovirus te pakken? Nadat we onlangs al de elektrische e-Golf zagen, komen ze nu met de e-up! op de proppen. Ideaal om zonder (directe) uitstoot door de stad te scheuren?

De elektromotor levert een piekvermogen van 82 pk, maar er is altijd 55 pk beschikbaar. Het koppel bedraagt 210 Nm en met een volledig opgeladen accupakket (18,7 kWh) moet je 150 kilometer ver komen (volgens de NEDC meetmethode). Het gewicht komt door al die extra accu’s uit op 1.185 kilo, dat zorgt dat je in 14 seconden van 0 naar 100 sprint. Bij 135 km/u is het uit met de pret, want harder kan deze up! niet.

Eind dit jaar zal de elektrisch up! onthuld worden op de IAA in Frankfurt. Mensen die nog meer willen weten kunnen hun hart ophalen op Groen7.



35 reacties

De prestaties zijn nog niet echt geweldig te noemen maar voor het gros van de forenzen zal deze wagen wel voldoen.
@Hupke: 210 nm? Dubbele van een normale up. Zal best vlot zijn voor in de stad in theorie, alleen weegt dit ding ook een paar honderd kg meer.
@sdk16420:

Ik had het niet over snelheid 82pk en 210Nm is dik in orde. (ik wil er nog wel bij opmerken dat 210Nm leuk is als je ook voldoende grip hebt om te vertrekken) Voor een file-mobiel.

Ik doelde meer op het bereik. Als je op 60Km van je werk woont, dan wil je hiermee niet ’s ochtends en ’s avonds met de airco op enkele uren in de file naar de radio gaan zitten luisteren terwijl je ruitenwissers gaan en je je lichten moet aanlaten.
@Hupke: Als je 60km van je werk woont ben je wel gek om dat in een A-segment wagentje te rijden dag in dag uit. (en kosten-argument gaat dan ook niet op, want dit ding kost waarschijnlijk het dubbele van een gewone up)
@sdk16420:

Dat prijs argument hangt ervanaf hoe hard deze gesubsidieerd word en hoe zwaar de andere belast gaat worden.

Ik denk dat EV producenten zich echt net wel op die mensen die een redelijke afstand moeten afleggen focussen. Want de overige mensen (die binnen de verstedelijking wonen) gaan sowieso gedwongen zijn om de fiets of OV te nemen.
@sdk16420: Ook in de praktijk trekt ie heerlijk. Van 0 helemaal tot honderd is met 14 seconden natuurlijk niet veel. Maar dat is voor dit soort auto’s eigenlijk ook geen goede manier om te vergelijken. Als je het pedaal intrapt krijg je meteen een stoot in je rug waar geen auto van vergelijkbaar formaat ook maar aan kan tippen.
@FelixF:
Het is hier al bekent dat VAG je salaris betaald, dus in deze verkooppraat ga ik niet trappen.
14sec is zelfs voor een stads uk niet snel. Dan weten we de prijs nog nieteens en die zal VAG kennende wel ong. het dubbele worden van een gewone UP.
Je moet dus wel heel merkgeil zijn wil je hier intrappen.
Ik heb niks tegen EV’s maar inplaats van dit geval neem ik liever een Zoe….
@jrk68: Verkooppraat? Ik denk dat ik de enigste ben hier die al eens in die dingen gereden heeft dus ik zou het eerder ervaringen noemen. Feit is dat dat ding erg hard trekt als je het pedaal indrukt, iets wat mensen met ervaringen met elektrische auto’s waarschijnlijk herkennen. Maar goed, neem jij lekker een Franse auto die 100% van elektronica afhangt :D
Ik zeg alleen dat je je niet blind moet staren op 0 tot 100 tijden.
@FelixF:
Wiens brood men eet wiens woord men preekt.
Bij mij komt die onbetrouwbare zooi er nooit meer in. Dat hebben ze met hun broddelwerk en arrogantie zelf verziekt….
Het is toch een teken aan de wand dat ik nog meer vertrouwen in Renault heb dan in VW.
Al zal het met hun EV’s wel snor zitten, die techniek komt immers van Nissan.
@jrk68: Tja dat kan je natuurlijk zo zien. Ik kan alleen zeggen dat ik die auto’s ietsje beter ken dan mensen die misschien vandaag voor het eerst een plaatje ervan gezien hebben. Ik geef alleen mijn persoonlijke (geinformeerde) mening er over. Als een VW Fanboy zou ik me niet zien. Anders zou ik straks na werk niet in een mooie BMW stappen om van de geweldige Bayrische 6-in-lijn te genieten ;)
@jrk68: en zelf gewoon een smart rijden waarvan na een halve ton aan km’s de motor naar de sloop kan…. Hahahahahahahahah ik vermaak me kostelijk met al jou nutteloze bijdragen hier
@jrk68: Waarom noem jij jezelf niet Stihl? Ik durf te wedden dat je haast even goed een boom om zaagt… Met al je gezaag.
@autobart:
Daar ben ik ook redelijk bedreven in…, het omzagen van bomen dan….
Dat jij niet tegen kritiek kan is jouw probleem, nu niet meer huilen….
@jrk68: Niks kritiek, ga je kritiek aan de bron geven dan, wij hebben toch niks aan jouw steeds dezelfde eenzijdige mening?
@autobart:
Aan mijn mening heb je meer dan aan de eenzijdige mening van een VAG medewerker.
Die van mij is gestoeld op ruim 25 jaar praktijk ervaring.
Wat je daar mee doet is geheel en al jouw keuze. Maar dan ook niet over een paar jaar komen huilen als blijkt dat ik en met mij vele anderen hier het bij het juiste eind hadden. Dan moet je ook een vent zijn….
@jrk68: “de eenzijdige mening van een VAG medewerker.” wat een grap jongen. Jouw mening is gelukkig lekker genuanceerd en totaal niet puur gebaseerd op jouw n=1 ervaringen.
Maar goed, ik beloof je niet huilend bij je aan te komen over 50 jaar wanneer opeens alle olievelden ter wereld magisch hervuld zijn en een vat Brent crude gewoon $30 kost.
@jrk68: En wat betreft mijn reclamepraat. Als ik hier echt VW propaganda zou willen verspreiden had ik niet openlijk verteld waar ik werkte.
@autobart:
Maken trouwens ook uitstekende elektrische vorkheftrucks
Die Still boys.
Oh shit, zal ik nu wel een stapelaar genoemd worden………………………….
@jrk68: Vergeet niet dat deze acceleratie feilloos gehaald kan worden, je hebt geen “red line”. Het is dus een prima waarde, zelfs met een beetje sportieve auto rij je niet standaard in 14 sec naar de 100. Plaats eens een dashcam of GPS en kijk je log eens na als je een dag onderweg bent geweest ;)
@FelixF: sja totdat je op de teller kijkt en je tot conclusie komt dat je kansloos langzaam bent.

Sneu’e meuk die electrische voertuigen,… Leuk op je heftruck maar voor de rest kansloos….sorry.
Mjaja, maar hoeveel duurder dan een gewone… ?
@Esprit_de_Flandre:


Hij kan zelfs goedkoper zijn, dat hangt puur af van de wilde weldoeners in het EUSSR parlement.
En eh, hoe ver komt ie met dit koude weer? Met de kachel en verlichting aan ?
@lemans96: Met geluk uit je Vinexwijk.
@lemans96: ~90km
valt me nu pas op wat een kaal plastic hok dit is vanbinnen , en zelfs de GPS is niet ingewerkt !
Ik rijdt wekelijks in een EV en het is inderdaad zo dat ondanks de 0-100 in 14 sec ni snel is maar 0-50 gaat veel sneller dan bijna alle andere wagens , aan elk stoplicht ben je als 1ste weg , de max gewoon
@FelixF : wat bedoel je met een Franse wagen die 100% van electronica afhangt ?? Elke EV hangt 100% van electronica af en bij Renault hebben ze al 4 EV’s op de markt waar tot nu toe nooit problemen mee zijn
150 kilometer is op zich een serieuze afstand voor een kleine EV. De vraag voor mij is: Blijven de batterijen lang fit en hoe hoeveel power leveren ze bij koud weer? Al vaker is gebleken dat EV’s het bij warmer weer en rustig rijden inderdaad de door de producent opgegeven afstand kunnen rijden, maar met oneconomisch rijden en koud weer knalt de actieradius keihard naar beneden.

Ik ben dus juist geïnteresseerd naar de actieradius bij slechte omstandigheden.
@pomoek:
Als je zo geïntereseerd bent dan moet het je ook zijn opgevallen dat je brandstofauto in winterse en stormachtige omstandigheden ook meer verbruikt….
@pomoek: ik rijdt wekelijks met een Fluence , normaal 160 km aktieradius
Ik rijdt redelijk sportief , heb altijd de radio aan , wil niet inboeten op gebied van warmte en koudecomfort en rijdt er nog een 90 km mee ,nog steeds meer dan genoeg voor de 40 km dioe ik dagelijks doe , woon-werk , kids , boodschappen
Ik ben dus pro maar verwacht veel meer van de Zoe die in Mei komt , 205 km aktieradius en ontworpen als EV , dus niet een gewone wagen ombouwen naar ZE zoals de UP , de Fluence e.a
@gorre: Opzich een redelijk argument dat het geen omgebouwd karretje is(de zoe), maar de up is sowieso als “zuinig” model gebouwd met een redelijk lage weerstand. Ik weet niet of een “puur” elektrische model in het A segment beter zou presteren. De ruimte indeling zou misschien iets gunstiger zijn.
Ik vind de prestaties niet eens tegenvallen. Hij is in ieder geval net zo langzaam als de benzine uitvoeringen;)
Woon werk is bij mij dagelijks 35 km. (das heen en weer te saam), dus zou prima geschikt zijn. Toch. Als ik een Up! zou kopen, dan liever die op aardgas. Actieradius is niet alleen hoe ver je op één lading of tank komt, maar ook hoe snel je een lege tank weer vol gooit.

Met een elektro Up! kun je een weekendje naar Maastricht wel op je buik schrijven als je tenminste ook nog wat van de stad wilt zien.
@sjamp: Juist wel want in die tijd kan ie lekker opladen ;D
@sjamp: aktieradius bij de Zoe is 205 km en op 15 min heb je 60 % geladen en 30min 80% , dus terwijl je enkele boodschappen doet is hij weer lekker vol

Bij ons komt de Zoe er zeker , fiscaal voordelig , geen onderhoud meer , fluisterstil , nooit meer tanken ( laad hem ’s avonds thuis op ) en leuk design nog

Enige probleem als je niet thuis kan laden is dat zowel in Belgie als Nederland er veel te weinig laadpalen zijn en als er dan al 1 is er dikwijls en gewone wagen staat
Het wordt tijd dat de politie hier dezelfde boetes aan geeft dan als je op een mindervalidenplaats staat

Maar ik zeg het nogmaals , als je thuis kan laden en je doet dagelijks niet meer dan 120 km ( alle verbruikers op ) is EV gewoon top !
@gorre:
Ik kan je niet helemaal volgen: Parkeren op een mindervalideparkeerplaats is imho een veel grotere overtreding dan parkeren op een plaats bij een elektro-paaltje. De mindervalide persoon heeft een gebrek waar hij/zij niet zelf voor heeft gekozen.
Een elektro-ridder heeft een gebrek waarvoor hij zelf kiest. Als er kostbare parkeerruimte wordt opgeoffert voor een elektrische laadpaal, en daar wordt misbruik van gemaakt, staat dit in andere verhouding: Een bekeuring voor fout parkeren? Ja,. wellicht. Ik vraag me trouwens hardop af of het uberhaupt strafbaar is? Heeft zo’n elektro-laad-paal een wettelijke status? Ik kan mijn auto ook aan ’t stopcontact hangen ( standverwarming ) mag ik dan op bij een elektroplaats gaan staan? En hoe zit t met een volgeladen Zoë? Mag je die ook (onbeperkt) laten staan, of er uberhaupt parkeren als je niet hoeft te laden? Of kan je de auto gewoon bij zo’n paal neerzetten (lekker dicht bij de ingang van de IKEA) en voor de sier een snoertje uitgooien?

/rant

Serieuzere reactie:
Een Zoë is (in Nederland althans) alleen als lease auto geschikt. Wie koopt er een auto waar je niets aan hebt als je het accu-pakket niet erbij leased?
Ja, want bij de Zoë, moet je de accu’s moet apart bij de auto leasen,.. in mijn ogen niet de meest ideale manier om de partikulier over te halen tot de aanschaf (dus niet huur/lease, nee: aanschaf) van een elektrische auto. Je koopt toch ook geen wasmachine waarbij je de motor apart huurt? Of een telefoon waarbij je de accu huurt?
De analogie van een gratis telefoontoestel bij een abonemment gaat niet op: ’t is niet dat je een Zoë gratis krijgt bij de huur van het accu pakket.
Haken/Ogen. Te veel wat mij betreft.
*plak er reclame op van Rijkswaterstaat, Essent, E-on en/of een andere bedrijf en het is een leuke promotie wagen, die best geschikt is om als lease auto te rijden, voor drie jaar ofzo.. zolang je jezelf geen zorgen hoeft te maken over onbenullige zaken zoals afschrijving, onderhoud of restwaarde-zonder-accupakket

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).