Een jaar geleden verschenen er afbeeldingen van een nieuwe NSX, en de vraag is natuurlijk of dit een waardige opvolger wordt van de NSX die we af-en-toe op straat zien. Hij is nog steeds erg geliefd, want nog geen jaar geleden werd dit exemplaar ingevoerd.
De Honda NSX heeft een lange geschiedenis. Niet alleen zijn ze over de periode van 1990-2005 met weinig wijzigingen geproduceerd, óók voordat er überhaupt iets op papier stond dat op deze NSX lijkt was er al veel tijd besteed aan ontwikkeling en experimenten. De Honda HP-X, een concept uit 1984, was bijvoorbeeld al een inspiratiebron voor de Japanse sportauto waar in de latere jaren ’80 hard aan werd gewerkt. De massa van de auto was een belangrijke overweging binnen de ontwikkeling, maar tot het uiterste gaan zou veel te duur worden; in plaats van koolstofvezel werd uiteindelijk gekozen voor aluminium. Een goedkope auto hoefde het nooit te worden, maar klanten moet je wel op een manier kunnen trekken. Een dwarsliggende 3.0 liter V6 met VTEC systeem dat rond de 6.000 toeren per minuut in greep zorgde ervoor dat het een rustige auto bij lagen toeren was die je voor sportief rijden kon doortrekken tot 8.000 min-1. Jammer was echter dat de verhoudingen van de transmissie zo waren gekozen dat de tweede versnelling veel langer was dan de eerste, waardoor je bij opschakelen naar de II uit het VTEC gebied raakte. De zesbak die in 1997 loste dit probleem op.
Een Honda NSX lijkt een perfect alternatief voor wie bang is duur onderhoud te hebben aan een sportauto van een “exclusiever” merk, naast het feit dat een NSX al voor rond de €30.000 te vinden zou moeten zijn. Zo simpel ligt dat echter niet, want weinig bedrijven ondersteunen onderhoud voor de NSX.
Dit is m’n droomauto. Dan wel het model van na 1997, die dan bepaalde kleine problemen gladgestreken heeft, maar wel het model voor 2002. Die pop-up headlamps blijven geweldig.
Geweldige wagens
Prachtige wagen met mooi stukje techniek. Ware liefhebbersauto, een icoon. Helaas hebben we in Nederland te weinig liefhebbers voor dit soort auto’s. Dat maakt ze aan de andere kant extra bijzonder als je er 1 tegenkomt.
deze zou ik o zo graag hebben. Of als dat niet mogelijk is gewoon een keer rijden. (voor een volle dag ofzo)
Je doet net of 30.000 euro niks is.
@bsxc2: de meeste mensen zijn wel in staat 30k te sparen als ze iets echt willen. Dat gaat niet lukken bij bijvoorbeeld een Ferrari van 120k 2e hands.
@burninrubber: Natuurlijk als je 1000 euro per maand spaart duurt het maar 3 jaren (incl geld voor onderhoud) Wie kan dat nou niet in deze tijd…. als je echt iets wilt…..
@maferick74: Je bedoelt dat je het kan sparen als je nog bij je ouders woont, nietwaar?
@bsxc2: Modaal verdienen, dubbel inkomen hebben en een beetje tactisch met je woonlasten om gaan. Dan kun je met een jaar of 5 prima zo’n auto hebben hoor.
@bsxc2: Ja, mn vriendin is Econometrist en ouder komt op het zelfde neer…
@bsxc2: 30.000 is zelfs optimistisch. Voor een goede, van na ’97 ben je meer dan 40 kwijt. Er staan er op mobile 2, een van 45 en een van 80. Wel prachtige conditie, dat dan weer wel.
Echt een pracht wagen. Komt ook met een mooi verhaal! Zeker een van de droomauto’s daar gaat die nieuwe met z’n SH-AWD echt niet aan tippen
Mooi exemplaar!
Mooi ding, maar een beunhaas heeft de neus in te licht rood gespoten.
@midasracer: Waarom nou! What has been seen…
Wat een prachtauto! Hoeveel ben je eigenlijk kwijt aan de maand, aan een NSX? Globaal gezien, alleen liefhebberskilometers (<5000 p/j)
@ferrari250gto: Moet je even kijken op NSX Prime. Dat is een forum voor liefhebbers. Heel veel kennis daar. Het viel mij enorm mee. Ik ben meer kwijt aan m’n motor per jaar (goed wel iets meer kilometers maar ok)
http://www.nsxprime.com/wiki/Main_Page
Blijf dromen
Eneh mensen koop toch een sandero
@speed: Neenee, daar heb je het helemaal verkeerd. Koop een Toyota Aygo, mijn droomauto!
“Hij is nog steeds erg geliefd, want nog geen jaar geleden werd dit exemplaar ingevoerd.”
Dus op basis van één import kun je concluderen dat een model nog steeds erg geliefd is? Als er nou jaarlijks minstens 10 geïmporteerd werden…
Maar goed, hele mooie spot want ’t is een erg zeldzame wagen.
Wat een pracht en liefhebbersauto zeg! Mijn crackberry is alleen nu wel helemaal vies :(
@toyotafortuner: Vertel ons alsjeblieft meer over jouw GSM…
@larsdeijsbeer: Lol wil je dat? Nou bij dezen: K heb mijn crackberry ondergekwijld, met dank aan de foto’s.
een 3000gt is ook een leuke auto en een stuk goekoper in aanschaf. Ik denk alleen wel dat die iets minder betrouwbaar is en duurder in onderhoud.
In Leeuwarden staat er ook 1tje, word gewoon gebruikt als dailydriver!
@MARS: Enig idee waar? Heb hier nog nooit een NSX gezien helaas.
Vorige week wel een Mitsu FTO gespot, die zie je hier echt bijna nooit. Wel mooie wagentjes.
@bozewolf:
Die zijn hier ook nooit geleverd, vandaar dat je ze niet veel ziet. Hier in 010 rijdt een witte.
@jrk68: Dat weet ik, daarom vond ik het ook de moeite waard om te vermelden. Was een zwarte.
Was niet al te lang geleden geimporteerd. Had een nummerplaat ‘nieuwe stijl’, met de 3 letters in t midden.
Wel jammer dat ze nooit in Europa geleverd zijn. Goeie looks met bescheiden doch speels vermogen, laag gewicht en FWD zou een goed recept moeten zijn voor deze contreien. Kontje en achterlichten zijn zo sexy.
@bozewolf: Hier in Huizen rijd een rode FTO rond en de zie ik bijna dagelijks. Zeker een leuk wagentje.
NSX 4ever!
Mijn droomauto..
Wist niet dat deze bijzonder was. Staat regelmatig bij mij op de Singel (Amsterdam)
De dealer in Woerden had kort geleden een zilvergrijze te koop staan. Prijs was op aanvraag.
epische auto,de japanse ferrari,
@r5d5: Mede ontwikkeld door niemand minder dan Ayrton Senna. Helemaal top, zo’n ding.
Bij ons in de buurt rijd er één(ook rood) met een mooie set andere wielen, iets agressievere achterspoiler(kan deze auto prima hebben), tikje verlaagd en een compressor d’r op. Erg gaaf.
Mijn vader heeft er vroeger twee gehad, eerst een prachtige rode coupé uit 1992 (bijna exact zoals op de foto hierboven), nieuw gekocht in 1994 nadat hij dus bijna 2 jaar bij de dealer in de showroom stond. Later heeft hij deze ingeruild voor een donkergroene targa uit 1998 met automaat, die tweede was als sportwagen minder lekker maar boodt wel meer comfort. (Mijn vader was toen zo’n 60 jaar oud en wilde iets relaxter kunnen rijden.)
Zelf heb ik met beide wagens regelmatig gereden en ik kan je verzekeren dat het echt een plezier is. Redelijk veel comfort, geweldige prestaties, schitterende looks en een prachtig geluid.
Ondertussen is de tweede alweer enkele jaren de deur uit. Ik mis dat ding nog steeds!
@Rohrl-fan: Waarom niet overgenomen van je pa? Of hielp ‘lief aankijken’ niet?
Waar ik m’n auto heb gekocht stond er ook 1 te koop maar dan met Acura badges.. heb er wel 20 minuten naar staan kijken, geweldige auto!
Wallpaper time… zucht wat mooi:
Echt een geweldige sportwagen, maar zo gewaagd parkeren langs de weg met al die fietsen??
Damn dat is vragen om problemen.
bij de honda dealer in goes staat een rode (van een klant).
zeker een droomauto!!