• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Maserati Khamsin met Granturismo!

Auteur: autoblogger, gepost 24 februari 2010 om 17:44 – 34 Reacties

Maserati Granturismo en Khamsin


Unieke combo! Vooral de tweede Maser op de foto is een zeer zeldzaam product, voortgekomen uit de korte tijd dat Maserati eigendom was van Citroën. De Khamsin is echter geen geliefde Maserati onder liefhebbers, de auto combineerde de prachtige Italiaanse V8 met Citroën’s hydraulische stuur- en remsysteem.

De Khamsin is een zeer bijzondere verschijning, er zijn er slechts 421 van gebouwd. Onder toeziend oog van Citroën werd de auto ontworpen op de tekentafel van Bertone. De Khamsin volgde in 1974 de Maserati Indy op, wat te zien was aan het design. De auto werd alleen nog maar aangeboden met de grootste V8 uit het gamma; 4,9 liter. Met een vermogen van 320 pk kon de auto een topsnelheid van 270 km/u halen, bijna even snel als een standaard Granturismo.

Het schitterende design van de Khamsin komt van Marcello Gandini, destijds in dienst van Bertone. Opmerkelijk is de achterklep, die niet alleen een diagonaal liggend vlak glas heeft, maar ook een verticaal vlakje voor beter zicht achteruit. De Lamborghini Espada kende ook zo’n constructie. Meer foto’s van bovenstaande combo op autojunk.nl.

Met dank aan NJ2 voor de spot!

Ook interessant!

  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Nieuwe Maserati GranTurismo krijgt ook familiegezicht mee
  • Gespot: de allereerste Maserati MC20 in Nederland
  • Gespot - De nieuwe Maserati MC20 in het Nederlandse straatbeeld

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, combo, Gespot, granturismo, khamsin, Maserati

Vorig bericht: « Audi R8 Spyder binnenkort ook met V8
Volgend bericht: Switzer P800: 911 Turbo met 700 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Panamera zegt

    24 februari 2010 om 17:46

    ik vind dat dit lijkt op een Corvette van de jaren ’60

    Login om te reageren
  2. Daxter zegt

    24 februari 2010 om 17:55

    Echt eeh geweldige spot!

    Login om te reageren
  3. RenesisHP zegt

    24 februari 2010 om 18:00

    Dat raampje op de kont is echt wel gaaf gedaan. Het geeft de achterlampen een zwevend effect.

    Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    24 februari 2010 om 18:11

    Heej, er loopt daar loopt een vrouw los door het beeld…

    ontopic, mooi stukje ambacht uit de jaren ’70…
    in die tijd ging de snelste bmw net 220kmh (3,0 csl), de snelste porsche 260 (911 turbo), de snelste mercedes diesel (300d) 150….

    Login om te reageren
  5. ZwerverRoodbaard zegt

    24 februari 2010 om 18:11

    Die lijkt meer op een Ferrari Dino.

    @Panamera
    Corvette, jaren ’60 :S C1 en C2….

    Login om te reageren
  6. Thecarman zegt

    24 februari 2010 om 18:16

    Prachtige wagen die Khamsin, maar waarom niet geliefd onder de liefhebbers?

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      24 februari 2010 om 18:34

      @Thecarman: Waarschijnlijk omdat Citroën niet Italiaans is en men Citroën nou niet direct associeert met een sportieve auto. Of omdat Italianen Frankrijk haten :mrgreen:

      Login om te reageren
  7. wimpie zegt

    24 februari 2010 om 18:23

    mooie auto’s

    Login om te reageren
  8. BananaFlip zegt

    24 februari 2010 om 18:30

    Werkelijk briljante combo!

    Login om te reageren
  9. Aad zegt

    24 februari 2010 om 18:36

    Toch een erg interessante Maserati die Khamsin, 1 van de mooiste wat mij betreft.

    Login om te reageren
  10. Petsmaster zegt

    24 februari 2010 om 18:56

    Ah, de Khamsin… Hele mooie wagen idd. Heb er ooit eentje IRL gezien, lang geleden al, maar staat nog heel scherp in m’n geheugen. Toffe spot!

    Login om te reageren
  11. G zegt

    24 februari 2010 om 18:58

    Nice! En de sound van die GT S is echt niet normaal.

    De eigenaar van die GT S heeft ook nog een E46 M3 en 997 Turbo.

    Login om te reageren
  12. citro-feel zegt

    24 februari 2010 om 19:07

    in ieder geval beiden geliefd bij mij :D

    Login om te reageren
  13. Stijn zegt

    24 februari 2010 om 19:21

    @ integralechubasco
    Mag ik door de herhaling aannemen dat je erg onder de indruk bent van de… vrouw :s?

    Login om te reageren
  14. floryn zegt

    24 februari 2010 om 19:31

    @ Autoblogger

    is het ontwerp nu van bertone of giugiaro?

    De khamsin en andere oude Maserati’s kunnen mij wel bekoren net zoals de tegenwoordige, alleen lijken de equivalenten van nu zo groot en zwaar.

    Login om te reageren
    • Nick_BE zegt

      24 februari 2010 om 19:47

      @floryn: Dat vroeg ik me dus ook af.

      Login om te reageren
  15. floryn zegt

    24 februari 2010 om 19:54

    @Nick_BE

    op wikipedia staat Bertone

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      24 februari 2010 om 20:48

      @floryn: excuses, een beetje onduidelijk inderdaad. Giugiaro begon op 17-jarige leeftijd in het styling centre van Fiat te werken. Daarna ging hij in 1959 werken bij Bertone! In 1965 stapte hij over naar Ghia, maar op 13 februari 1968 stichtte hij samen met Aldo Mantovani het bedrijf Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A., tegenwoordig bekend als ItalDesign – Giugiaro.

      Giugiaro kan dus betrokken zijn geweest bij het design van de Khamsin (of in ieder geval de Indy), maar ik hou het in dit geval even op Bertone. Heb de tekst aangepast.

      Login om te reageren
  16. integralechubasco zegt

    24 februari 2010 om 19:56

    @stijn
    de herhaling impliceert eigenlijk meer een vorm van woordblindheid.

    Login om te reageren
  17. Geert Schoots zegt

    24 februari 2010 om 20:01

    Typisch dat de Citroën-Maserati niet populair was maar de Maserati-Citroën (Citroën SM) juist wel….

    Login om te reageren
  18. floryn zegt

    24 februari 2010 om 20:07

    @ Geer schoots

    inde merak zit ook zo’n SM stuur. De SM is inderdaad een van de meest begeerlijke Citroens. Maar misschien is de hydraulische vering wel heel er gran turismo. Ik weet het niet

    Login om te reageren
  19. Dimglor zegt

    24 februari 2010 om 20:18

    Mooie combo.. maar ik zou toch voor die witte gaan ;)

    Login om te reageren
  20. floryn zegt

    24 februari 2010 om 23:04

    @ Autoblogger

    Dit soort geschiedenislessen mag u wel vaker doceren op dit platform Professor A de Blogger. Bedankt!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      24 februari 2010 om 23:06

      @floryn: haha, dank je! ;)

      Login om te reageren
  21. PeterV zegt

    24 februari 2010 om 23:55

    @ integralechubasco

    Zeker de Mercedes W116 450, 6.9 vergeten voor het gemak?
    Een enorme limo die 225 km ging.

    Login om te reageren
  22. SuperSSam zegt

    25 februari 2010 om 02:23

    De naam Khamsin, betekend in het arabisch 50. Voor de gene die het niet wisten ^^.

    Zou dan toch denken dat ze misschien maar 50 exemplaren hadden moeten uitbrengen..

    Login om te reageren
  23. TJR zegt

    25 februari 2010 om 08:01

    Mooie spot, met mooie foto’s! Jammer van die vrouw in beeld, dat wel, maar dat mag de pret niet drukken!

    En natuurlijk jammer dat de kenteken platen voor én achter scheef zitten op de Khamsin… Kan ik me echt dood aan ergeren:P

    Login om te reageren
  24. maserati zegt

    25 februari 2010 om 09:07

    vooral een grappige spot, is van op een maserati event/rondrit van september vorig jaar :-)
    parking stond vol met een tiental maserati’s, waaronder een Gransport MC Victory editie die nog zeldzamer is met een productie van slechts 180 stuks…

    Login om te reageren
  25. NovaStar zegt

    25 februari 2010 om 09:39

    Dikke cameltoe ghighi.

    Login om te reageren
  26. Timo zegt

    25 februari 2010 om 11:13

    De Khamsin een van de mooiste wagens ooit gebouwd….Alhoewel ik de KYALAMI nog een klasse hoger vind…..jammer dat Maserati daarna wat in de vergeethoek geraakt was….

    Login om te reageren
  27. integralechubasco zegt

    25 februari 2010 om 15:02

    @SsuperSsam
    Maar 50 exemplaren uitbrengen?
    Khamsin, zoals maserati bedoeld heeft, is aan een arabische wind ontleent… niet aan het getal 50. Zo zijn de namen Bora, Mistral, ghibli, shamal, Chubasco ook aan winden ontleent. weer wat geleerd he, stuk ongeluk.

    Login om te reageren
  28. Benz.. zegt

    25 februari 2010 om 15:19

    De Khamsin.. Prachtig stuk design! Een stuk mooier dan z’n buurman..

    Login om te reageren
  29. floryn zegt

    26 februari 2010 om 15:23

    @integralechubasco

    In het swahili betekent amsini (bijna hetzelfde) een taal die sterk door het arabisch is beinvloed ook 50. Ik denk inderdaad dat het woord twee betekenissen heeft en dat hier de wind wordt bedoeld.

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    28 februari 2010 om 22:05

    Ow, echt hele gave spot dit! Vind de Granturismo hoe dan ook prachtig, maar dit oude beestje mag er ook zeker zijn!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North