• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Mercedes-Benz 300 SL Gullwing en Roadster

Auteur: appeltje, gepost 3 december 2010 om 14:00 – 47 Reacties

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk


Typerend genoeg was het weer eens een zondagavond waarop ik aan het koken was, toen ik gebeld werd. Ik kan niet altijd blijven doen alsof ik ze zelf allemaal tegen het lijf loop. Een geenszins anonieme tipgever stelde mij op de hoogte van dit beeldschone duo. Zo gek als ik was fietste ik 6,66 kilometer, bepakt met camera en statief. Nu ik dat niet meer ongedaan kan maken probeer ik er maar het mooiste uit te halen.

Het zal lang, lang geleden, aan het ende van de jaren ’50, zonder meer wel een keer voorgekomen zijn dat een 300 SL Gullwing en een 300 SL Roadster bij puur toeval naast elkaar stonden aan, laten we zeggen Sloane Street. Alles is mogelijk. Over deze “combo” kan ik alvast zeggen dat het niet volledig toevallig is. Maar het is en blijft wèl iets anders: beeldschoon, zeldzaam, en kostbaar. De Gullwing werd een enorm icoon, van de later geïntroduceerde Roadster kan gezegd worden dat deze hier goed van heeft geprofiteerd. De Amerikaanse markt wilde een open versie, en die kwam er. De opzet is nog steeds een beeldschone, luxe, en snelle auto – mèt brandstofinjectie! – maar de deuren van de Gullwing, ontleend aan de eerdere 300 SL raceauto (W194) van 1952, bleven het hoogtepunt van de Gullwing. En die deuren had de Roadster niet. Onder andere dat verklaart het verschil tussen vier ton en vijf ton, mocht je een exemplaar tegen komen dat niet véél duurder is.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk

De 300 SL Gullwing was de eerste auto die werd aangedreven door een viertactmotor met injectie. Het blok was de 3,0 liter zescilinder in lijn motor die al eerder werd gebruikt voor de 300 SL (W194) die in 1952 op Le Mans te vinden was. Dat was echter nog een gecarbureerde motor, die aanvankelijk slechts 115, en later nog steeds maar 175 pk leverde. Injectie en andere aanpassingen deden het vermogen stijgen tot 215 pk. Één van de snelste personenauto’s uit die tijd was ontstaan, hoewel de geclaimde topsnelheid van 260 km/u zelfs voor een hoge eindoverbrenging nog erg optimistisch was.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk

Naast het uitgebreide verleden van de 300 SL, op te delen in racerij, personenauto’s, en innovatieve techniek, zijn 300 SL’s redelijk zeldzaam vanwege de erg hoge aanschafprijs – méér dan het dubbele van een XK140. Ze zijn daardoor erg veel waard geworden, en bovendien zeldzaam. Wil je nog een nieuwe hebben, relatief modern uitgevoerd, dan is een 300 SL Gullwing Panamericana, uitgerust met 5,4 liter V8, dan wel met een V6 (370 pk en 320 pk respectievelijk) wellicht iets voor jou.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing roadster - Foto: Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Mercedes SL gaat AMG GT Roadster vervangen
  • Dit is de duurste Mercedes 300 SL ooit geveild
  • Onthulling nieuwe Mercedes SL
    Onthulling nieuwe Mercedes SL uitgesteld
  • Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien
    Koekoek, Mercedes-AMG SL interieur laat zich zien

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Gespot, gullwing, Klassiekers, Mercedes, SL, wit

Vorig bericht: « Gespot: Porsche 911 ‘Ronaldo’
Volgend bericht: Hoe realistisch is Gran Turismo 5 in een M3? »

Lees Interacties

Reacties

  1. pica zegt

    3 december 2010 om 14:05

    Prachtig.
    Pure klasse, niet te evenaren.

    Login om te reageren
  2. pietjepeuk zegt

    3 december 2010 om 14:09

    Wat een magnifieke combinatie.

    Login om te reageren
  3. mikeslsamg zegt

    3 december 2010 om 14:09

    vet !!!!!!!!!!!! mijn droom auto’s

    Login om te reageren
  4. tom307 zegt

    3 december 2010 om 14:12

    man dat is echt klasse die 2 bij elkaar, heerlijke foto’s

    Login om te reageren
  5. jp zegt

    3 december 2010 om 14:14

    Mooi hoor. Wat was eigenlijk het event waar deze twee autos elkaar vonden?

    Login om te reageren
  6. bosnialove zegt

    3 december 2010 om 14:19

    Wallpapers in groot formaat, s.v.p.?

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    3 december 2010 om 14:20

    O, wauw!! Wat een droom van een combo spot. Ook al is ie niet helemaal toevallig..
    Ondanks dat de SLS prachtig is, dit is toch wel even andere koek!

    Login om te reageren
  8. Thijs zegt

    3 december 2010 om 14:21

    De koplampen van die roadster zijn wel echt om te janken. Alsof de originele lampen gesmolten zijn.
    Wel een mooie combi. Doe mij de coupe maar in het zilver.

    Login om te reageren
  9. slappehap zegt

    3 december 2010 om 14:22

    Wow wat een mooie plaatjes, vooral de 01 en 02. Kunnen zo in de brochure van het Amstel Hotel.

    Login om te reageren
  10. E320cdi zegt

    3 december 2010 om 14:24

    wauwwww wat een foto’s :-) en wat een combo! :-D genieten!!

    Login om te reageren
  11. mhaarten zegt

    3 december 2010 om 14:26

    Dan zijn dit toch wel de mooiste mercedessen

    Login om te reageren
  12. DIPSHIT zegt

    3 december 2010 om 14:27

    nice!! mijn eerste schaalmodel ooit.

    Login om te reageren
  13. T16 zegt

    3 december 2010 om 14:29

    Hier een prachtige 300 SL Top Gear review door James May. Even goed luisteren naar zijn uitleg over de techniek van deze wunderschöne Benz, en dan weet jij ook weer dat het oude zooi verpakt in een nieuw jasje is. Trommelremmen, mijn god. http://www.youtube.com/watch?v=cfhALNgJVTU

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    3 december 2010 om 14:30

    Kijk zo geef je je feestje een bepaalde allure.

    Login om te reageren
  15. T16 zegt

    3 december 2010 om 14:32

    Veiling Gooding & Company Pebble Beach Auction – 1956 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. August 17, 2008.
    http://www.youtube.com/watch?v=ch-mh45bvGg

    Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    3 december 2010 om 14:37

    Prachtig weer, die hardtop is waarschijnlijk het meest bijzonder. Persoonlijk zou ik de open versie nemen, maar alleen omdat de dichte zo heet wordt binnenin.

    Login om te reageren
  17. T16 zegt

    3 december 2010 om 14:41

    Heo klinkt dat nou zo’n SL? Zo dus:
    http://www.youtube.com/watch?v=kNmT7hAxXvQ&NR=1

    Login om te reageren
  18. mrbones zegt

    3 december 2010 om 14:42

    Wat een snoepjes!

    Login om te reageren
  19. woutert zegt

    3 december 2010 om 14:52

    wat een spot, echt super, ik denk dat je dit alleen in een museum nog zo tegen kan komen voor een 2e keer! Geweldig.

    Login om te reageren
  20. bosnialove zegt

    3 december 2010 om 14:55

    @Appeltje: Kan je mijn vraag beantwoorden?

    Login om te reageren
  21. dummy zegt

    3 december 2010 om 14:56

    mogelijk om grotere foto’s te plaatsen??
    wat een schoonheden!!

    Login om te reageren
  22. r3fl3x zegt

    3 december 2010 om 14:58

    Dit smeekt om wallpapers.

    Login om te reageren
  23. Porsche_fan zegt

    3 december 2010 om 15:04

    kan niet anders zeggen dan dat dit een niceeee fotoshoot is! :D

    Login om te reageren
  24. Fortuna zegt

    3 december 2010 om 15:14

    kleine verbetering: de 300 SL was de eerste productie-auto met directe injectie.

    Login om te reageren
  25. Fortuna zegt

    3 december 2010 om 15:14

    kleine verbetering: de 300 SL was de eerste productie-auto met directe injectie.

    Login om te reageren
  26. rc1990 zegt

    3 december 2010 om 15:23

    Tamelijk awesome dit. Dit vind ik vele malen mooier dan bijvoorbeeld die Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso (excuses als er spelfouten o.i.d. in staan) maar dat kan ook komen door mijn onbekendheid met die specifieke auto.

    Login om te reageren
    • gio zegt

      3 december 2010 om 15:50

      @rc1990: push it, but don’t over push it ;) laten we zeggen dat het status quo is. Echter dit is de top van Mercedes en de 250 GT Berlinetta is dit niet van Ferrari ;) Dit is namelijk de Ferrari 250 GTO. Nothing beats that car!

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:1962_Ferrari_250_GTO_34_2.jpg

      Login om te reageren
  27. JPM zegt

    3 december 2010 om 15:42

    Gullwing? Flugelturer zul je bedoelen.

    Login om te reageren
  28. Stef_4 zegt

    3 december 2010 om 15:42

    @Appeltje: Komen er ook wallpapers beschikbaar?? (A)

    Login om te reageren
  29. Arnold zegt

    3 december 2010 om 15:55

    Hey Appeltje,
    Dit is ja gewoon een natte droom heerlijk wat een auto’s Ga je er ook wallpapers van maken? Zou ik heeeeeeeeeeel erg op prijs stellen :D

    Login om te reageren
  30. Cantago zegt

    3 december 2010 om 16:02

    Kijk, daar staan die stijlelementen super op! Maar dat kopiëren naar een SLR of SLS en er van uit gaan dat het ook mooi is? Nee sorry… Lelijk… Doe mij deze maar, daar past het gewoon allemaal goed bij elkaar, superspot!

    Login om te reageren
  31. mcdonald zegt

    3 december 2010 om 17:11

    Mooie plaatjes van een klasse wagen … alleen jammer dat het geen foto’s maar 3D animaties gaat. Zien jullie Appeltje al 6.6km fietsen?

    Login om te reageren
    • mcdonald zegt

      3 december 2010 om 17:12

      @mcdonald: Tevens is het kenteken AM-91-50 onbekend ;-)

      Login om te reageren
  32. Hainz zegt

    3 december 2010 om 18:57

    22x Mercedes-Benz 300SL Gullwings & Roadsters in Nederland:

    http://www.youtube.com/watch?v=AeUWQD0uP4Y

    Login om te reageren
  33. Appeltje zegt

    3 december 2010 om 19:22

    @jp
    Ik geloof een soort modeshow, maar weet het niet zeker… Ik had op dat moment ergens anders oog voor!

    @Thijs
    Inderdaad een beetje jammer van die koplampen, ik vind het ook niet echt mooi :-(. Misschien zit daar die honderdduizend euro verschil wel in.

    @T16
    Op dat filmpje van de blauwgroene Gullwing ben ik de laatste paar seconden vol in beeld. Was erg leuk om de Gullwing daar tegen te komen, maar wel een half event (in Naarden).

    @bosnialove
    Niet zo ongeduldig zijn ;). Ik zit pas net achter m’n comp… Bij m’n profiel staat m’n e-mail adres, dan kun je altijd vragen om wallpapers en stuur ik ze je op zodra ik er tijd voor heb. Ik kan er ook volgende week wel een paar online zetten, maar ik weet niet welke jullie het mooiste vinden.

    @JPM
    Typ het dan meteen helemaal goed: Flügeltür :-P. Maar je hebt wel een gelijk, Gullwing is Engels, en het blijft een Duitse auto.

    @mcdonald
    3D animaties? Ik stond daar te beven van de kou! Fotograferen is trouwens wel makkelijker dan 3D animaties maken, denk ik.

    Anyway, ik kan voor volgende week wel wat wallies maken, maar ik weet niet welke jullie het liefste zien. Jullie kunnen me anders mailen, adres staat bij m;n profiel… [email protected]. Hartelijk bedankt voor al jullie enthousiaste reacties!

    Login om te reageren
  34. RippiN zegt

    3 december 2010 om 19:47

    Wauw.. gewoon wauw :D

    Login om te reageren
  35. kisman zegt

    3 december 2010 om 20:09

    Waanzinnige combo.

    Daar zit zeer zeker een mooie wallpaper in. ;-)

    Login om te reageren
  36. MarSL zegt

    3 december 2010 om 20:23

    @appeltje

    SVP wallpaper post, zo groot mogelijk =) Mn macs verkleinen het zelf wel. Tnx bij voorbaat!

    Login om te reageren
  37. AMG Powerrr zegt

    3 december 2010 om 20:34

    Feels like heaven!

    Login om te reageren
  38. Hanico zegt

    3 december 2010 om 20:48

    Wauw wat een gave spot. Dat is die 6,6 km fietsen wel waard. Al vind ik de Gullwing mooier dan de roadster.

    Login om te reageren
  39. Dimglor zegt

    3 december 2010 om 21:25

    Aaaah wat een prachtige wagens! Hiervoor zou ik ook rondrijden ;-)

    Login om te reageren
  40. Citrofiel zegt

    3 december 2010 om 21:26

    Wat hebben die dingen eigenlijk een verschrikkelijke overhang achter… Was dat ergens voor nodig? Esthetisch is het niet super….

    Login om te reageren
  41. Klassiekerrally zegt

    3 december 2010 om 22:24

    Op de Techno Classica struikel je bijkans over die dingen. Mooie auto’s met voor die tijd echt bijzondere techniek. Maar ze laten me relatief koud, net als de meeste andere Germaanse koetsen.
    Techniek over emotie. Het is gewoon niet mijn kopje thee.

    Login om te reageren
  42. E34M5touring zegt

    4 december 2010 om 11:01

    Mooiste Merc’s aller tijden

    Login om te reageren
  43. RuudV68 zegt

    4 december 2010 om 11:33

    Hoi Appeltje,

    Schitterende plaatjes. Zag de Merc’s ook staan, maar het was me vast niet gelukt zulke mooie foto’s te maken. Vooral foto 1 is erg mooi…THX!

    Grtz, ruud

    Login om te reageren
  44. tranceparency zegt

    4 december 2010 om 18:18

    @appeltje Yep lekkere grote wallpapers zouden vrij nice zijn…. ;-)

    Login om te reageren
  45. kwibus zegt

    20 juli 2012 om 01:52

    Over mooi wil ik niet in discussie gaan.
    Feit is wel dat de 300SL coupé met kop en schouders uitstak boven alle tijdgenoten wat rijeigenschappen betreft.
    Lach maar om de trommelremmen, die waren perfekt in staat de auto tot stilstand te brengen.
    Geen enkele dichte auto met veel PS was in die tijd een pretje om met warm weer in te rijden.
    Een beetje meer respect is wel op zijn plaats voor een auto die afgezien van zijn byzondere carrosserie zijn tijd in technisch opzicht ver vooruit was.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North