
De Reliant Robin was beroemd om zijn onvermogen om het rechtop door een bocht te redden. Je zou zeggen dat het merk na dit eigenwijze design wel klaar zou zijn met driewielers, maar nee.
De Robin werd in 1881 vervangen door de Rialto. De ronde vormen werden rechtgetrokken, waarmee de auto ook iets langer werd. De 850 cc aluminium viercilinder met acht kleppen leverde slechts 40 pk / 63 Nm, maar meer heb je ook niet nodig op 436 kilo en drie wielen. Gelukkig zit de aandrijving op de achterwielen, wat de Rialto tot een leuk speeltje op lagere snelheden maakt. Met vier versnellingen raak je ook niet snel de tel kwijt.
De Rialto is geen snelheidswonder, en dat is maar goed ook met zijn kleine trommelremmetjes. Een topsnelheid van 128 km/u is theoretisch mogelijk, maar dan moet je geen bochten tegenkomen. Wel moest de betere aerodynamica zorgen voor meer stabiliteit op hogere snelheden, voor alle drie de carrosserievormen: een sedan, een stationwagon en een busje (wagon met dichte achterramen).
Voor een autootje van 144,8 cm breed (lengte: slechts 337,8 cm) is het veel handiger om één grote ruitenwisser te plaatsen in plaats van twee kleintjes. Minder onderdelen om stuk te gaan, dus dit hebben ze dan ook toegepast. Ook roest zal weinig problemen opleveren voor het kekke wagentje dankzij een gegalvaniseerd chassis en glasvezel body.
Hoewel de Rialto in de vergetelheid is geraakt, hebben we het aan hem te danken dat de Robin een terugkeer maakte in 1989. Tot 1998 werden ze nog naast elkaar verkocht, waarna de Rialto het podium moest verlaten. Gelukkig hebben we in Nederland in ieder geval nog één exemplaar om ons te herinneren aan een tak van de autogeschiedenis waarbij de mondhoeken nog elke keer van omhoog krullen.
Bekijk de spot HIER op Autojunk.
Erg leuke wagentjes om te zien! K zal er vast ook eentje ooit spotten.
De Robin werd in 1881 vervangen door de Rialto. Moet dat niet 1981 zijn?
@bfniels2: joh…..
@bfniels2: Daar dacht ik ook aan
Gewoon de beste auto die er is .
Ze hadden het concept moeten omdraaaien.. 2wielen voor en 1wiel achter.. dat zou veel stabieler rijden..
Ik heb er ook een nederlandse op autojunk staan, een zwarte. Wel een leuke spot!
Jeugdsentiment, Mr. Bean
Het is een leuke auto, totdat je omrolt
@marussia: Gaaf toch?En dan gewoon weer rechtzetten en doorrijden.
Gelukkig voor de mensen die dat kantelen maar niets vinden was er ook een 4 wielige variant, Kitten genaamd.

![]()

En daar werden toch grappige dingen mee gedaan.
Is weer helemaal hip tegenwoordig, zo’n shooting break… ;)
Vroeger werd je uitgelachen in zo’n trutteschudder, vandaag noemen we het een cultcar, weg ermee!
Nog leuk: Bond Bug. Ook daar zijn er een paar van in Nederland. Een keer in gereden, of ik niet te hard de bocht door wilde want dat zou niet goed aflopen, aldus de eigenaar.
@dizono: Hebben ze zo’n Bond Bug ook niet eens onder handen gehad bij Wheeler Dealers?
@henrie:
Ja, die hebben ze lang geleden ook eens gedaan.
Ik weet het, het was allemaal in scène gezet, maar die aflevering van TG met dit gevaarte was echt hilarisch
De enige reden dat het ding drie wielen heeft, is dat je er in Engeland en hier met motorrijbewijs mee mag rijden. Handig voor in de winter en met regen….
In de in Nederland nooit uitgezonden Britse serie ‘Only fools & horses “was de Robin Van
Dell’ Boy’s bedrijfswagen.
Dell en zijn jongere broertje Rodney waren twee Zuid Londense sjacheraars, die in Peckham Zuid Londen in de Nelson Mandela torenflat woonden en verwikkeld raakten in allerlei komische perikelen.
Helaas heeft de serie Nederland nooit gehaald, Boyce, -schoolvriend van Dell- was een sarcastische zeur van een tweedehands autohandelaar.
Ik geloof dat de Britten Only fools & horses tot allerbeste comedy serie ooit hebben verkozen.
Vooral de kerst special Miami Twice is, als je begrip van de Engelse taal meer dan goed is, een klassieker.
Maar wel geinig om te zien natuurlijk
Zn APK is al 16 jaar verlopen..
@lw197:
Sinds wanneer moet een motorfiets (daar valt hij voor de RDW immers onder) APK gekeurd worden?
De Robin werd in 1881 vervangen? Mooi op tijd..
In sneek rijdt een rode rond, was mn trainer van hockey ooit. Best wel leuk om mee te rijden, een keer dan.
Ik heb er vorig jaar eentje gehad en het was lachen gieren brullen met die brommobiel. En dat omkiepen valt in de praktijk reuze mee.
Dat is nog eens leuk! Een artikel van mijn spot :)
Inmiddels staan er wat duidelijkere foto’s op AutoJunk!
http://www.autojunk.nl/2014/03/reliant-rialto-3