• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Put Your Hands Up For Detroit!

Auteur: appeltje, gepost 26 augustus 2009 om 13:30 – 32 Reacties

AC 428 Convertible - Foto Jim Appelmelk

Kleine merkjes kunnen vaak moeilijk overeind blijven, dan wel maken ze niet alle onderdelen zelf. Pagani haalt bijvoorbeeld motoren uit de schappen van Mercedes-Benz. In het verleden kwam zoiets wel vaker voor. Europese, kleine luxemerken klopten dan voornamelijk aan in Detroit, voor motoren van Ford, Chevrolet en Chrysler. Het zijn vrij zeldzame klassiekers waar deze blokken in werden gelepeld, dus ik heb ze niet allemaal kunnen vinden…

AC 428 Convertible

Misschien ken je de foto’s ergens van. Ze zijn niet recent, dit is een compilatieaflevering gezien de beperkte spotbaarheid van de relevante modellen. AC is een Brits merk dat al sinds 1908 auto’s bouwt, maar het werd pas echt bekend door de AC Cobra. Dit was een AC Ace die voor competitiedoeleinden onder handen was genomen door Caroll Shelby. Inmiddels is het de meest gerepliceerde auto ter wereld, van producenten over de hele wereld, maar vaak nog wel voorzien van een Amerikaanse motor. Oorspronkelijk was dit een V8 van Ford, small block dan wel big block, want er waren drie verschillende motoren beschikbaar voor de AC. De veel minder bekende 428 had een big block van 7,0 liter voorin, 350 pk krachtig. Deze Engelse auto had naast een Amerikaanse krachtbron een Italiaanse koets, die zeker in het geval van de coupé erg mooi is. Cabrio’s zijn meestal wat minder mooi door het ontbreken van een daklijn. Er zijn 51 coupé’s gebouwd, en slechts 29 cabrio’s. Daarvan is een deel alweer omgebouwd tot Cobra’s, die veel kostbaarder zijn. Deze spot is alweer van uit 2006, te Knokke.

AC 428 Convertible - Foto Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto Jim Appelmelk
AC 428 Convertible - Foto Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4 Pagina5 Pagina6 Pagina7

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

bristol, de-tomaso, Gespot, jensen, Klassiekers

Vorig bericht: « Volkswagen Polo nu ook met drie deuren
Volgend bericht: E-Klasse met M3 looks: LUMMA E 50 CLR »

Lees Interacties

Reacties

  1. papageno zegt

    26 augustus 2009 om 13:39

    Die Bristol 411! Oh zo mooi had ik Bristols nog niet gezien.

    Login om te reageren
  2. Dan zegt

    26 augustus 2009 om 13:39

    Mooie spots, en ook een leuk verhaal eromheen. Maar als ik me niet vergis bestaat Ginetta nog gewoon hoor. Dit is bijv. een bekende race-auto van hun:

    Login om te reageren
  3. cardesigner@USA zegt

    26 augustus 2009 om 13:45

    @Dan, Lotus coachbuild? De Amerikaanse motoren zijn ook gewoon prima geschikt voor GT’s; Ze maken weinig toeren en zijn daarom perfect om mee te cruisen.

    Login om te reageren
  4. sven2 zegt

    26 augustus 2009 om 13:45

    mooie verzameling

    Login om te reageren
  5. SHFT zegt

    26 augustus 2009 om 13:47

    Damm die Jensen Interceptor is nice !!

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    26 augustus 2009 om 13:56

    okeeeee

    http://www.youtube.com/watch?v=FryrpF8P9cQ

    enneh, doe maar Jensen, lekker cabrio met een 7,2… wat een machine :D lekker veel verbruiken, zonder heel hard te gaan, met de kap open en die soundtrack… *zwijmel*

    Login om te reageren
  7. Shrike zegt

    26 augustus 2009 om 13:58

    Nooit geweten dat er achter mijn hoek een Jensen dealer is geweest. Tja, lang voor mijn tijd…

    Login om te reageren
  8. mrB zegt

    26 augustus 2009 om 13:59

    die interceptor coupe is wel heel stoer

    Login om te reageren
  9. Maikel zegt

    26 augustus 2009 om 14:04

    inderdaad ik ga mee met mrB die interceptor ziet er wel heel erg stoer uit, en die cabrio is zeker niet verkeerd 8)

    Login om te reageren
  10. papageno zegt

    26 augustus 2009 om 14:07

    @ Alwood: clip nooit gezien vond het nummer al gaaf. de clip nu ook. thanks.

    Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    26 augustus 2009 om 14:11

    Het meest gebruikte specials motorblok is waarschijnlijk de Rover 3500 V8, die het leven startte als een Buick. Als je daar alle varianten van wilt spotten…

    Login om te reageren
  12. Ik zegt

    26 augustus 2009 om 14:30

    Bovenste auto is de AC 428 Frua. Mn pa heeft er ook 1 :)

    Login om te reageren
  13. Cerbera zegt

    26 augustus 2009 om 14:35

    Nou voor mij is het duidelijk, De Facel Vega HK500 staat in mijn top drie dus das lekker makkelijk. :)

    Voor de mensen die geinteresseerd zijn:
    http://www.classicargarage.com/english/garages/amicale/frame/frame2.htm

    Login om te reageren
  14. Potver7 zegt

    26 augustus 2009 om 14:39

    “Pagani haalt bijvoorbeeld motoren uit de schappen van Mercedes-Benz.” – Hahaha, uit de schappen, alsof er een 320CGI in zo’n Zonda ligt…

    Maar goed, mooie spots weer, en zo’n Jensen Interceptor blijft toch wel een hele brute bak hoor.

    Login om te reageren
  15. Tombnolz zegt

    26 augustus 2009 om 14:42

    Wat een onwaaschijnlijk mooie auto is die Detomaso Deauville wel niet! Echt on-ge-loof-lijk. Zo-een wil ik dus écht graag hebben… later… eerst maar eens de avondschool automechanica aanvatten :)

    @ Alwood: waarmee ben je precies je km’s aan het maken? is dat met een 740?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      26 augustus 2009 om 17:32

      @Tombnolz: yes sir :D een 740, 2.3 8V die nog best houdt van een beetje beschaafd autobahnen…

      Login om te reageren
  16. floryn zegt

    26 augustus 2009 om 14:47

    die bristols zijn wel de meest nutteloze auto’s die ik ken. Ongelofelijk duur, verouderd en ook niet bepaald mooi. Enkel geschikt voor chauvinistische nostalgisten

    Login om te reageren
  17. WinZ zegt

    26 augustus 2009 om 15:28

    @Cerbera: Thnx voor de link! :d Interessante site.

    OT: Die Facel en die Jensen zien er erg gaaf uit. Mooie spots. :) De bijgaande info is ook leuk om te lezen.

    Login om te reageren
  18. yanktank zegt

    26 augustus 2009 om 17:20

    ondanks dat Bristol gewoon een orlogs misdaad heeft gepleegd door bmw’s plannen te stelen vind ikde 411 echt een mooie auto. voornamelijk doordat ze zo exclusief zijn.

    verder ben ik niet indruk wekkend eerder verdacht hoog.
    maar ja fabrieks opgaves uit die tijd moet je niet sirieus nemen

    Login om te reageren
  19. slico zegt

    26 augustus 2009 om 18:00

    Van de Longchamp werden er slechts 412 gebouwd en van de Longchamp zelfs maar 244?

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    26 augustus 2009 om 18:04

    Put your hands up for small apple ..

    goed bezig boef ..
    de Longchamp was een bijna vergeten jeugdliefde van me ..

    Login om te reageren
  21. Bob zegt

    26 augustus 2009 om 18:35

    Montiverdi was trouwens de koetsbouwer die in 1980 de toenmalige 2 deurs Range Rover ombouwde voor een paar centen naar een 4 deurs model voordat Land Rover dat zelf deed.

    http://picasaweb.google.no/vidaer/1980LR1306805M?authkey=Gv1sRgCKHR1LOz8633Jg&feat=directlink#5281252023741957122

    Login om te reageren
  22. SLR zegt

    26 augustus 2009 om 19:18

    ze zijn mooi want ik vind bijna alle klassiekers mooi vind maar de Facel Vega HK500 vind ik toch het mooist

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    26 augustus 2009 om 19:46

    Zet de Bristols, DeTomaso’s en Jensens maar in mijn droomgarage!

    Ginetta is een van de Britse merken die inderdaad nog springlevend zijn. Met name met de G50 hebben ze naar mijn mening een gat gevuld dat TVR met z’n overlijden (dat komt nooit meer goed…) open maakte.

    Login om te reageren
  24. Klassiekerrally zegt

    26 augustus 2009 om 19:54

    Er zijn veel andere Europese merken en modellen die die gebruik maakten van Amerikaanse motorisering. Dit zijn de belangrijkste voorbeelden:

    Als je de V8 meetelt die van oorsprong uit de schappen van het Amerikaanse Buick kwam, kom je nog wat verder!
    – Rover (inclusief Land- en Range-)
    – Morgan
    – TVR
    – MG
    – Triumph

    Login om te reageren
  25. Vinny_93 zegt

    26 augustus 2009 om 21:52

    Niet om het een of het ander, maar Pagani gebruikt toch de motor van Mercedes-AMG ipv Benz? Van de SL73 AMG dacht ik. Daar let ik weer op dan…

    Mooie spots, perfect voor autoleken, dit filtert echt, sommige mensen kennen denk ik de helft van deze klassiekers niet.

    Login om te reageren
  26. Bob zegt

    26 augustus 2009 om 23:10

    @klassiekerrally .. dat blok zat ook in de westfield voor een tijdje

    Login om te reageren
  27. zondagsrijder zegt

    27 augustus 2009 om 00:42

    Ik heb laatst zo’n Bristol van onder kunnen bekijken. Daar zit een bijzonder veersysteem onder, links en rechts communiceren via lange draaiende stangen die lopen tot halverwege de auto en pas daar met elkaar in verbinding komen. Ik snapte er helaas niet zoveel van. Iemand hier die daar meer van weet?

    Login om te reageren
  28. Bob zegt

    27 augustus 2009 om 03:11

    @zondagsrijder. De Bristol Mark 2 had een geavanceerde achterophanging die ‘self levelling’ was. Dit werd gedaan door zogenaamde ‘load-sensitive compensating struts’ die aangestuurd werden door een hydrolische pomp.

    M’n Nederlands is een beetje ver te zoeken vandaag .. lange dag gehad hier op m’n werk.

    Login om te reageren
  29. Klassiekerrally zegt

    27 augustus 2009 om 07:33

    Maar wellicht zijn de draaiende stangen die zondagsrijder beschrijft torsiestaven? Klinkt wel zo…

    Login om te reageren
  30. Bart zegt

    27 augustus 2009 om 14:13

    Vergeet de Sunbeam Tiger niet, en de TVR Griffith, beide met een Ford 289.

    Login om te reageren
  31. Bart zegt

    27 augustus 2009 om 14:14

    O ja, en Apollo. daarvan zijn er ook in Nederland (of geweest).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North