Gespot: Rondje Dordt

Auteur: , 30 Reacties

Een echte Dordtenaar kent het wellicht: Rondje Dordt. Het is een low budget programma van de lokale omroep dat bestaat uit een webcam in een auto die een kwartier lang dwars door Dordrecht rijdt; een leuk concept. In dit geval is de auto een fiets geworden, en de webcam een fotocamera.

Trabant 601 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Brooklands

In de laatste maanden zijn jullie als het goed is al doodgegooid met boxies, maar deze donkerpaarse Brooklands “LPT” (Low pressure turbo; 300 pk) wil ik jullie eigenlijk niet onthouden. Het leuke aan deze spot is dat hij in een niet erg dure wijk stond, terwijl de auto zelf minder betaalbaar is dan je in eerste instantie zou denken.

Er zijn veel boxies en de waarde lijkt aantrekkelijk, maar op verzekering, wegenbelasting, brandstof en onderdelen zou je nog wel eens leeg kunnen lopen. De laatste jaren worden er gelukkig meer dan genoeg ingevoerd, deze verhuisde in 2008 naar Nederland.

Bentley Brooklands LPT - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Brooklands LPT - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Brooklands LPT - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Brooklands LPT - Foto: Jim Appelmelk

BMW Z3 M Roadster (U.S.)

Hoeveel zou BMW als bedrijf gehad hebben aan de drie James Bond films waar een BMW diende als 007’s vervoersmiddel? Goldeneye was de eerste Bond waarin dat gebeurde, maar omdat de Z3 in 1995 nog niet als M werd geleverd moest Pierce Brosnan zich tevreden stellen met een versie die lang niet zo exclusief en snel was als zijn auto’s in vorige films.

Vanaf 1998 was de Z3 leverbaar met de zes-in-lijn uit de M3 E36, in totaal werden nog twee andere motoren gebruikt. Dit had in eerste instantie te maken met de verschillende markten, in de tweede plaats werd de E36 in de periode dat de Z3 M werd gebouwd opgevolgd door de E46 wat er voor zorgde dat late Z3 M’s het blok van die M3 kregen.

De afgebeelde auto is een Amerikaanse uitvoering, wat betekent dat er een aanzienlijk minder krachtige motor voorin ligt. Wanneer je geen 321 pk, maar 240 pk beschikbaar hebt is dat overigens geen ècht groot probleem. Bovendien heb je iets dat maar weinig andere Europeanen hebben.

BMW Z3 M Roadster (US) - Foto: Jim Appelmelk

BMW Z3 M Roadster (US) - Foto: Jim Appelmelk

BMW M6 Cabriolet

Soms valt een modellenreeks een lange tijd geheel weg. De voorganger van deze Zes rolde voor het laatst in 1989 van de band af; gelukkig zie je ze af en toe nog, inclusief de M635 CSI. Zet je de auto’s naast elkaar, dan is verwantschap zichtbaar, maar het valt ook meteen op dat men bij het ontwerpen van de recentere 6 Serie een aantal steken heeft laten vallen. Naast de 5,0 liter V10 die 507 pk naar alléén de achterwielen loodst is er meer bijzonders aan dit topmodel.

Echte helden nemen natuurlijk een handbak, maar een technisch hoogstandje was destijds de sequentiële Gertrag SMG III zevenversnellingsbak met flippers aan het stuur. De V10 heeft overigens een maximum vermogen van 400 pk zolang je de M-knop met rust laat. Druk je deze in, dan kun je over het eerder genoemd maximum vermogen beschikken. Wie echt tot het uiterste wilt gaan kan de begrenzer laten verwijderen; dan zou de auto 333 km/u moeten kunnen halen.

BMW M6 Cabrio E64 - Foto: Jim Appelmelk

BMW M6 Cabrio E64 - Foto: Jim Appelmelk

BMW M6 Cabrio E64 - Foto: Jim Appelmelk

BMW M6 Cabrio E64 - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise Sport 135R

De Lotus Elise is er al sinds 1996, en vanaf toen was er al een ruime keuze aan modellen met verschillende karakters. Deze zijn elk duidelijk van elkaar te onderscheiden aan de hand van kenmerken als de vorm en plaatsing van de uitlaten, aanwezigheid van mistverlichting, het type wielen, en in sommige gevallen de kleurstelling.

De Sport 135R is een versie die maar heel gelimiteerd verkrijgbaar was, hoewel het zeker geen topversie is. Met 135 pk en een laag gewicht kun je aardig gummen, maar de meer gebruikelijke 111S heeft al 156 pk voor de achteras hangen. Wat belangrijker is, is het onderstel, want de 135R is harder afgeveerd dan een 111S en een instelbare antirol bar zorgt voor het betere bochtenwerk. Zwarte OZ wielen geven de auto een iets gemener uiterlijk hoewel zilvergrijs het geheel een beetje braaf houdt.

Lotus Elise Sport 135R - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise Sport 135R - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise Sport 135R - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Elise Sport 135R - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte IV Seicilindri

De Quattroporte die vanaf 2005 in productie is geweest zie je op sommige plekken zo veel dat je bijna zou vergeten dat er ook oudere generaties waren. Die zijn inmiddels vrij lastig te vinden, je moet er toevallig een bij je in de buurt hebben staan, of je zelf een gekocht hebben voor nog geen €10.000.

Net als voor de bovenstaande Brooklands geldt dat je je niet moet blind kijken op aanschafprijs, want de turbo’s moeten eens in de zoveel tijd worden vervangen en zo zijn er genoeg andere redenen die om de auto alleen te kopen als je een echte liefhebber bent. Deze generatie is er in veel uitvoeringen; in basis werden er een 2,0 en een 2,8 zescilinder aangeboden, en een 3,2 liter V8. Er werden 2.452 exemplaren gebouwd van alle versies bij elkaar.

Maserati Quattroporte IV Seicilindri - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte IV Seicilindri - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte IV Seicilindri - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte IV Seicilindri - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte IV Seicilindri - Foto: Jim Appelmelk

Rover P5B 3.5 Litre Saloon

Het is alweer acht jaar geleden dat Rover het loodje legde, maar de leuke klassiekers die zo nu en dan opduiken herinneren aan een leuk automerk. De P5 werd tussen 1958 en 1973 gebouwd met de keuze uit twee motoren, daargelaten dat een handjevol auto’s werd geleverd met 2.4 en 2.6 liter zescilinders.

De 3.0 liter zescilinder was de meest gebruikelijke, de 3.5 liter die later ook in de Rover 3500 te vinden was, en tevens in diverse TVR’s zijn ook nog in leven. Dan zijn er twee koetsstijlen, waarvan mij persoonlijk niet geheel duidelijk is waarom ze beide bestaan. Afgebeeld is een 3.5 Litre Saloon, een traditionele sedan. De 3.5 Litre Coupe was overigens ook gewoon een sedan, aangezien deze vier deuren heeft, maar nu was de daklijn 6 centimeter verlaagd wat de auto meteen een vlotter uiterlijk geeft.

Rover P5B 3.5 Litre Saloon - Foto: Jim Appelmelk

Trabant 601

Sommige auto’s zijn onlosmakelijk verbonden met historie. Niet in de eerste plaats omdat ze op zichzelf oud zijn, maar eerder omdat ze symbool staan voor een periode die zelfs in de meest ongedetailleerde geschiedenisboeken terug te vinden is. De Trabant is er een. Zie het als het Oost-Duitse equivalent van de Volkswagen Käfer; een kleine auto voor het volk.

Hij was voornamelijk uit praktisch oogpunt gebouwd, zodat hij geschikt was voor een zo groot mogelijk publiek. Er werden er tussen 1963 en 1990 dan ook meer dan 2,8 miljoen gebouwd. Exclusief is hij niet, en het concept op zichzelf biedt weinig sensatie, maar hier in Nederland is het iets bijzonders. Het is jammer dat zo veel Trabantjes worden beplakt met reclame of worden ingezet als toeristenattracties.

Trabant 601 - Foto: Jim Appelmelk

Trabant 601 - Foto: Jim Appelmelk

Trabant 601 - Foto: Jim Appelmelk

Trabant 601 - Foto: Jim Appelmelk

Trabant 601 - Foto: Jim Appelmelk

Morgen en overmorgen is meer te zien van wat er in Dordrecht te spotten is.



30 reacties

Ha, dit is als rechtgeaarde Dordtenaar een leuk artikeltje! Hulde ;)


En nee, nu niet beginnen met ‘Hoe dichter bij…’
@volvo-s60-adept: en nog een fi-po ook!
@volvo-s60-adept: Hé, wil ik net zeggen.. maar goed, ik zal het je besparen ;-) Wel leuk om eens een artikel te zien die hier in de buurt is, herken vele foto’s en de daarbij horende auto’s.

Which place will be spotted next time?
@volvo-s60-adept: Hoe dichter bij Dordt, des te lekkerder het hazelnootgebak wordt.. :-)
@406_v6: hehehe, een nootgeval ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bii gp tv heet dit doarpetocht, met saxofoon muziek op de achtergrond, de echte Fries weet dat wel.
@undifined1: ik heb echt zelden zon prutzender als gp tv gezien.
@coenijn: klopt, volgens mij maken ze elke week 5x een programma van 20 minuten, zo’n blokje van 20 minuten (incl reclame) wordt op werkdagen de hele dag herhaald, en in het weekeinde worden de hoogtepunten eindeloos herhaald. En allemaal van die geweldige programmas als 3 spoor, doarpetocht, heit en men video, en dat programma waar ze nieuws van de vorige dag vertellen (wat ook in het weekend herhaald wordt)
@undifined1: Geniale televisie, en nu nog één keer je naam en waar je vandaan komt…
Ze mogen jou onderhand wel een eigen Bentley geven Appeltje. De Apple Brooklands of Bentley Box of Apples ofzo :)
Leuke foto’s weer. Die Maserati vind ik echt een schoonheid. Al is het geloof ik zeker niet het meest geliefde model. Die knik in de achterste wielkast maakt hem super herkenbaar. Terwijl ie er recht van voren en achteren (achter wel iets minder) best anoniem is.
Leuk stukje en leuke auto’s! Wist niet dat ze lotussen hadden met maar zo weinig pk :O
Morgen de Ferrari California, Porsche Panamera, Bentley Gtc, Audi RS6 ?
@volvoxc90chip:

Wat boeien die wagens nu? Deze zoals die maserati zijn 10 keer interessanter
@Hupke: 100% mee eens. Vind het juist leuk dat er eens niet al het standaard spul wordt getoond wat meteen 3 ton + kost.
In Stadspolders is mn TTRS te spotten :)
@Joerek: Lol, bedankt ..
RDW Spreekt overigens over de 321 PK variant van die Z3 M..
In Dordt heb je ook een heel mooi BMW M5.

Al is de bestuurder wat arrogant :)
http://www.autojunk.nl/2013/05/aso-bmw-m5
Appeltje kan niet alleen goed spotten, de teksten vind ik ook erg goed voor elkaar. “Niet in de eerste plaats omdat ze op zichzelf oud zijn, maar eerder omdat ze symbool staan voor een periode die zelfs in de meest ongedetailleerde geschiedenisboeken terug te vinden is.” Fraai.
Die Maserati’s uit de vorige eeuw doen me werkelijk niks en kan er niet inkomen dat men dat als mooi en snel omschreef. Vierkante inspiratieloze gedrochten waren het, wel met power.
@The360box: Echt, Lelijk als de nacht!
Die Z3 is van een kennis van mij :P in de wijk dubbeldam kan je o.a nog een Karma, 599, 991 Carrera S en Continental GT spotten. En bij de coffeeshops in de binnenstad staan ook vaak AMG’s en M’s met veel te jonge bestuurders.. (Goh?)
integralechubasco
Die bmw m6 is in het wit zo pauper dat ik me zou schamen een seconde stil te staan voor zo’n auto…
Zo’n M6 is natuurlijk gewoon lekker. Die Elise 135R lijkt me een wel heel heftige trackdaykar. En zo’n Trabant is een grappige, leuke autootje =D Maar waarom heb je maar foto van de Rover? Oude Britten zijn niet echt mijn ding, maar tegen een bijzondere klassieker zeg ik niet gauw nee.
Die m6 krijg je gratis bij aankoop van dat huis, neem ik aan?
-edit: nutteloze bijdrage-
Een dergelijk artikeltje vind ik vele malen interessanter dan de onthulling van een nieuwe 3 cilinder. Hulde, dit soort spots mogen vaker in dergelijke vorm voorbij komen.
Wat leuk met de Trabi’s!! :D
ik werd heel blij toen ik de foto’s zag! – toen ik klein was hadden mn ouders ook eentje. :-) (ben in het Trabantland geboren)
Heb al een paar honderd spots uit Dordrecht verzameld, best nog redelijk spotten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).