Gespot: rondje Hilversum

Auteur: , 29 Reacties

Twee weken geleden deed huisspotter appeltje een spotrondje door Dordrecht. Hierdoor geïnspireerd pakte Spotter-4 zijn camera, en begon aan zijn eigen spotronde, in en rond Hilversum.

Jaguar E-Type

In het Gooi loop je snel tegen dikke supercars aan, dus daar een spotverzameling van maken is makkelijk. Onze spotter wilde een challenge en besloot daarom een paar eisen te stellen waar de auto’s zich aan moeten voldoen:

1. De auto’s moeten geproduceerd zijn voor 1990;
2. Er moet minimaal een paar keer per week mee gereden worden, zo niet elke dag.

Na een weekje spotten kwam dit er uit rollen. Take it away, Spotter-4!

Landrover series 2 (1977)

Een origineel defensievoertuig. En geheel opnieuw gerestaureerd incl. Uzi houder voor de bestuurder of bijrijder. Het was vermoedelijk een leswagen van defensie en net alle andere defensievoertuigen was dit ook een 24 volt voertuig. Handig als er een korporaal de lichten aan liet staan, dan kon een leopard tank de landrover met een speciale startkabel weer leven inblazen in de leswagen.

Wat ook leuk is: wanneer er getankt moet worden moeten de zittingen aan de voorzijde gedemonteerd worden zodat er toegang is tot de 2x 45 liter dieseltanks.

Land Rover

De Jaguarman

Ik woon al heel wat jaren in Hilversum en ik weet dat er bij mij in de buurt een man woont met 2 Jaguars waarvan 1 een raar setje wielen heeft. Nadat ik terug fietste van de Landrover reed ik “toevallig” door zijn straat. Ik zag zijn XJ weer op straat staan. Dit was het juiste moment om bij hem aan te bellen en vragen te stellen over zijn XJ, maar de angst schoot in me benen en ik fietste door. Het is toch spannend om zomaar als vreemde bij iemand aan te bellen en vragen te stellen over zijn auto’s. Ik ben een automonteur en geen journalist, laat staan schrijver, maar, terwijl ik over zijn XJ naar zijn keldergarage keek zag ik een felrode E-type series 1!

Weg angst, fiets tegen het hek van zijn buurman gezet en ik liep de kelder in. De muziek van Frank Sinatra met The lady is a tramp kwam me tegemoet en ik probeerde de aandacht te trekken door een vriendelijke goedemiddag te roepen. De muziek stond te hard en na 3x roepen wachtte ik tot de beste man uit zijn gereedschapskist kwam. Als er een filmcamera bij had gestaan was het net een scene uit “man bijt hond” Na een korte ontmoeting hebben we afgesproken dat ik de volgende dag terug mocht komen voor een interview en een paar foto’s.

De volgende middag was ik stipt op tijd. 2 kladblokjes en 3 pennen waren gereed om zoveel mogelijk te noteren. De Xj stond weer buiten en ik kon het niet laten om te vragen of dit de originele wielen waren, wetende dat dit niet het geval was. Maar je moet ergens beginnen met je vragen te stellen. Hij lachte, liet me de originele wielen zien, en vertelde dat er nu 16” lichtmetalen wielen onder zitten van een XJ uit 2000. Dit vanwege de pekel en omdat de 16” fijner sturen dan de 15” chromen wielen.

Binnenkort wordt deze Jaguar 5.3 liter (verchroomd blok) V12 Xj uit 1975 (wereld)beroemd. De auto is gevraagd om in een Nederlandse speelfilm te rijden.

Vervolgens werd de Jaguar E-type naar buiten gereden. Een 4.2 zes-in-lijn. Een prachtig geluid klinkt wanneer de E-type vanuit de kelder naar boven kruipt. Na een uitgebreide uitleg over de geschiedenis van de E-type wist ik zeker dat ik met een echte liefhebber te maken had. Enkele kleine aanpassingen zijn gedaan om de auto goed rijdbaar te houden, zoals het plaatsen van een elektrische koelfan met een extra schakelaar om deze in te schakelen als de E-type een lange rit gehad heeft, of het vervangen van de voordempers door rode koni’s.

De beste man stapte weer in en vroeg me of ik zin had in een proefrondje? Voordat hij de vraag had afgemaakt zat ik naast hem. We draaiden de N201 en het gas ging open en voordat ik het door had waren we al bij de Intratuin, en kort daarna waren we al weer in Loosdrecht. De jaguar stuurt zo ontzettend scherp, en dat voor een auto die net zoveel weegt als een moderne Opel Corsa (een nette 1200 kilo), maar dan met 265 pk en achterwielaandrijving. En dan nagaan dat dit een auto is uit 1964, dat is bizar. Ik heb al in honderden auto’s gereden maar deze ervaring gaat in mijn top 10.

Als kers op de taart stond er in de hoek van de garage ook nog een compleet gerestaureerde SS Jaguar 3,5 uit 1938. Hier wordt af en toe mee gereden, voornamelijk op trouwerijen. Een hele gave wagen waar de mooiste gereedschapskist in zit die ik ooit heb gezien. Ferrari heeft wel een leuk leren tasje maar bij deze Jaguar is het een deel van de wagen. Supermooi!

Jaaaag

Porsche 911 SC (1979)

Nou heeft Hilversum niet alleen originele wagens, er rijdt ook een heuse replica rond. Eentje geïnspireerd op de Kremer Porsche RSR 3.0 Jagermeister die in 2006 werd gespot in het paddock van de Monterey Historics. Deze Porsche 911 SC uit 1979 is in 2007 geheel omgebouwd met Porsche 997 GT3 RS-verf, GTS stoelen, RS-deurpanelen en een fraai 3-spaaks stuurwiel. Tegenwoordig rijdt hij geregeld rond in Hilversum en Laren (waar hij eerder gespot werd)

Porsche 911

BMW 315 (E21, 1982)

Een huisgenootje moest plots aan een nieuwe auto, want haar Mercedes had het loodje gelegd. Zij kwam op een miezerige woensdagavond thuis met deze prachtige 3 serie, die in 1980 als milieubewuste versie in de E21-range werd geïntroduceerd. Dit model komt uit de zomer van 1982, en is geproduceerd in de laatste paar maanden voordat de nieuwe reeks 3 Series (E30) er aan kwam.

BMW E21

Fiat 124 sport 1800 coupé (1973)

Ik heb helaas de eigenaar niet kunnen vinden maar online staat genoeg informatie. Als ik de die hard Fiat-fans online moet geloven is dit de minst interessante Fiat van die tijd. De combinatie 1800 en coupe was het minst populair en werd aanzienlijk minder goed verkocht dan de andere uitvoeringen van de 124 met kleinere motoren. Dit modelletje ziet er echter nog best aardig uit. Niet eens roestplekken op de deuren of schermen.

Fiat 124

Trabant 601 universal (1960 – 1990)

Handige wagen, kun je een groter kistje met bobines meenemen. Zo kun je nog eens een rondreis maken door Europa. De Bobines vliegen er namelijk om de haverklap uit. Daarnaast is het ook wel handig om thuis plastic en een strijkijzer te hebben, want wanneer er een barst in een portier ontstaat dan kun je dat makkelijk repareren. Dit grappige wagentje kwam ik per toeval tegen in een zijstraatje van Hilversum en volgens mij is Trabant de enige 3-deurs station die ooit gebouwd.

Trabbi

Renault Floride (1962)

De eerste en direct ook de laatste keer dat ik deze wagen heb gezien. Ik ben onlangs teruggereden om te kijken of ik betere foto’s kon maken maar helaas stond hij er niet meer.

De Floride was gebouwd op het onderstel van de Renault Dauphine en had hetzelfde, 35 pk sterke (zwakke) 845 cc-blok achterin. In 1964 kreeg de FLoride een 1108 cc motor uit de Renault 8 met een vermogen van 55 pk.

Renault Floride

Naast de hierboven behandelde auto’s vind je ook een Fiat 238e (1976) en een Chrysler/Dodge LeBaron (1986) op autojunk.



29 reacties

Daf had ook al een 3deurs combi de 44,46,55,66 zijn als combi geleverd
@toeter11: Ford heeft ook 3-deurs combi’s van de Escort gehad:
http://i13.photobucket.com/albums/a261/andyboy069/cars/1.jpg
@toeter11: 2002 touring was ook 3 deurs
@toeter11: Opel had de 3 Deurs station ascona en kadett.
@toeter11: volgens mij is er ook een driedeurs Polo Station geweest.
Leuke spots ook al heb ik niks met klassiekers.
Dacht dat een series 2 een LR was met de lampen nog binnen de spatborden heel kort langs elkaar.
Vriend van me heeft er zo eentje gekocht toenvhij 18 was. Heeft er 2 jaar dagelijks mee gereden. Nu heeft hij een oud volvotje gekocht en de LR wordt alleen gebruikt bij speciale gelegenheden en met LR ritten door het hele land. Erg bijzondere auto zeker omdat je dit type, dus met die vreemde koplampen nauwelijks nog ziet.
@bartteeuwen: Degene op de foto is een series IIA 88 lightweight. deze werden voor het leger gemaakt om ze onder een helicopter te kunnen hangen.
die 911 SC en E21 <3 al heb ik liever een E28.
Tss, hier had mijn Volvo mooi tussen gepast.
@norge: schoenendozen horen niet op een autosite :-p
@keesje1987: Er staan er hier al drie tussen…
Puik werk van Spotter-4 (en appeltje)!!!!
Gaat om zo eentje trouwens, ook in de lwb uitvoering en zelfde kleur
http://uncrate.com/p/2010/11/1959-land-rover-109.jpg
De Fiat 124 sport blijft toch een prachtige wagen. Toen Seat nog Fiat was, reden er in Spanje mega veel van rond. Helaas was het Spaanse staal niet zo heel erg goed van kwaliteit en zijn de meeste uit zichzelf opgelost……..
Chevy Nomad is ook een 3drs station oa. Leuke reeks en leuke verhalen erbij.
Asjeblieft, doe dit vaker! Ja? Thanks :)
Echt een leuk en interessant artikel, goed gedaan! :-)
Leuk en interessant stuk . Super van de jaguar meneer dat je een rondje meemocht.
Mooi verhaal! Die land rover is geen series 2 maar een series 3 lightweight volgens mij. En de 315 was geen Eco model, maar gewoon een helemaal kaal budget model, hij had dezelfde motor als de 316.
Die Renault Floride rijdt iedere dag van Bussum naar Hilversum.
Mooiste Porsche model ooit.
Mini had ook een 3 deurs station, zoals de mini van
Leuk artikel om te lezen, alleen één puntje van kritiek, ik had graag meer foto’s gezien. Voorbeeld: Bij de Jaguars heb je het over diverse modellen, waar ik ten eerste al wat meer foto’s van had willen zien, en je hebt over specifiekere zaken als de velgen en gereedschapskist, foto’s please :) Voor de rest, goed artikel!
@roberto: Dank je Roberto, hieronder de resterende foto’s…

http://www.autojunk.nl/2013/05/gespot-rondje-hilversum-jaguars
gaaf stukje vooral de De Jaguarman!
Aha, volgens mij heb ik de opnames met de Jaguar dan afgelopen zomer mogen aanschouwen. In Haarlem op de A. Hofmanweg. Vroeg me al af wat ze precies aan het doen waren. Enig idee welke film?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).