• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Shelby Cobra Daytona Coupé

Auteur: appeltje, gepost 8 mei 2009 om 13:30 – 52 Reacties

Shelby Cobra Daytona Coupé - Foto Jim Appelmelk


Het mag dan wel oud nieuws zijn, maar hem voor je neus hebben blijft geweldig. Het mag dan wel geen echte spot zijn, maar een auto die 10-15 miljoen dollar kan op gaan brengen… Blijft ook geweldig!

Shelby Cobra Daytona Coupé

Eveneens tegenover de befaamde FAO Schwartz, en dus voor The Plaza, stond 28 april deze waanzinnig mooie klassieker. Vanuit de verte was m’n eerste gedachte:”Gaaf! Een Superformance, uit Zuid Afrika!” Dat is een bedrijf dat momenteel replica’s maakt van zowel de Cobra (meest gerepliceerde auto ooit… Welke was nou ookalweer de echte) als de GT40, en ook van de Shelby Daytona Coupé. Maar al gauw bleek het om een echte, originele Daytona Coupé te gaan, inclusief startnummer. Er zijn er maar zes van gebouwd. Een dergelijke auto reed Enzo’s team in 1965 helemaal zoek, en dat is een begerenswaardige titel. Afgebeeld is nummer 4, met chassisnummer CSX2601. Gezien de geschatte veilingwaarde zou dit wel eens de meest waardevolle auto in de Verenigde Staten kunnen zijn. Dus Jay Leno, begin maar vast met sparen. Althans, ik neem aan dat hij zo’n auto geweldig zou vinden. Maar ik weet niet zeker of hij hoeft te sparen om hem aan te kunnen schaffen.

Deze auto wordt trouwens aangedreven door een 4,7 liter V8 met een maximumvermogen van 385 pk, uiteraard allemaal voor de achteras bestemd. Met een massa van iets meer dan duizend kilo betekent dat een topsnelheid van meer dan 300 km/u, iets dat ook tegenwoordig nog maar weinig auto’s met dat vermogen halen.

Shelby Cobra Daytona Coupé - Foto Jim Appelmelk

Shelby Cobra Daytona Coupé - Foto Jim Appelmelk

Shelby Cobra Daytona Coupé - Foto Jim Appelmelk

Pagina's: Pagina1 Pagina2 Pagina3 Pagina4

Ook interessant!

  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders
  • Gespot - Welke auto schuilt hier in de mist?
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Deze ongekend brute roadster met V10 gaat onder de hamer

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cobra, Gespot, Klassiekers, shelby

Vorig bericht: « Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, uit Suriname [bekend]
Volgend bericht: BMW M3 TV10 van Manhart racing »

Lees Interacties

Reacties

  1. SupercarFan zegt

    8 mei 2009 om 13:31

    mooie wagen :P ik wil hem ook es zien…

    Login om te reageren
  2. tt zegt

    8 mei 2009 om 13:35

    das nu nog eens porno op wielen….

    Login om te reageren
  3. Blitz zegt

    8 mei 2009 om 13:36

    Echt een HEERLIJKE auto… die lijn van de zijkant is echt ontzettend mooi in mijn ogen….

    Login om te reageren
  4. frank zegt

    8 mei 2009 om 13:37

    is dat binnen in nitro of een brandblusser?

    :-)

    Login om te reageren
  5. Joost1 zegt

    8 mei 2009 om 13:38

    Prachtig!

    Login om te reageren
  6. Vanquish zegt

    8 mei 2009 om 13:38

    Ik vind die achterkant zo gruwelijk.. :O

    Login om te reageren
  7. Arnoud zegt

    8 mei 2009 om 13:40

    Dat de top ondanks het vermogen boven de 300km/h ligt kon ook wel eens van doen te hebben met de Kamm-tail. (Afgekapte achterzijde) Dat wordt nu niet echt meer getolereerd op het esthetische vlak. Tegenwoordig zijn looks veel belangrijker dan aerodynamisch gunstige ontwerpen. Gevolg is wel dat je (veel) meer vermogen nodig hebt om een fatsoenlijke top te halen.

    Login om te reageren
  8. tim--> zegt

    8 mei 2009 om 13:48

    @frank…

    Is dat een serieuze vraag?

    Login om te reageren
  9. Dowdoon zegt

    8 mei 2009 om 13:51

    Zijn er ook foto’s met een resolutie van 1680×1050 kwil ze nl als achtergrond doen:$

    Login om te reageren
  10. JanC zegt

    8 mei 2009 om 13:55

    @Orginal_Arnoud:
    Vandenbrink Design GTO

    Login om te reageren
  11. C6_R zegt

    8 mei 2009 om 14:03

    Schitterende bak! Mag trouwens wel een 18+ warning bij!

    @ Original Arnoud: Kamm-tail, ik wist niet dat het een naam had! Valt de kont van een Corvette C6 er ook niet onder?

    Login om te reageren
  12. Type-R zegt

    8 mei 2009 om 14:04

    Zelfde lijnen als een 250 GTO > altijd goed

    Login om te reageren
  13. Stefan-Venema zegt

    8 mei 2009 om 14:09

    Geweldig mooie wagen, fantastisch :!:

    Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    8 mei 2009 om 14:09

    @ C6_R:

    Jazeker! En de achterzijde van een Prius ook. En de Insight, de A2 en nog wel meer auto’s. Dat is om de turbulentie achter de auto te verminderen. Deze zijn namelijk voor een groot deel verantwoordelijk voor de luchtweerstand.

    Login om te reageren
  15. JanC zegt

    8 mei 2009 om 14:15

    Kortom: Het is dus wel getolereerd… relatief nieuwe auto’s die je noemt.

    Login om te reageren
  16. frans zegt

    8 mei 2009 om 14:25

    Kom op JanC, niet zo aanstellen. Hij zegt dat het ‘niet echt meer’ getolereerd wordt. De modellen waarvan hij zegt dat zij die Kamm tail hebben, staan nu niet direct positief bekend omdat het pareltjes van ontwerpen zouden zijn.

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    8 mei 2009 om 14:25

    Elk excuus om deze auto te tonen is een goed excuus!
    Pure automotive porn! Nu nog geluid er bij…

    Login om te reageren
  18. StijnB zegt

    8 mei 2009 om 14:32

    Kleine opmerking wel, de Cobra Daytona Coupé reed de Ferrari’s zoek in de GT-klasse (in 1964!). Maar Ferrari won wel nog steeds het algemene klassement (met een prototype; Ferrari 275P). In 1965 waren immers de belgen van Ecurie Francorchamps met hun Ferrari 275 GTB in de GT-klasse opnieuw sneller. Toen werd de Shelby zelfs voorbijgesneld door een viercilinder Porsche 904/4 GTS…
    Voor een echte afstraffing van Ferrari moesten we wachten tot 1966 (en volgende) met de GT40. Enja dan het genadeschot van Porsche in ’70 en ’71…

    Login om te reageren
  19. Arnoud zegt

    8 mei 2009 om 14:32

    @ Frans:

    Thanks! Je ziet zulke achterzijdes niet op een Mclaren SLR, Aston Martin, Veyron, Ferrari of welke supercar van tegenwoordig ook maar.

    Login om te reageren
  20. StijnB zegt

    8 mei 2009 om 14:34

    Mijn excuses, lees nu pas dat je niet enkel Le Mans bedoelde. In ’65 won de Daytona Coupé inderdaad nogal wat wedstrijden (behalve dan zijn categorie op Le Mans).

    1965 24 Hours of Daytona
    1965 12 Hours of Sebring
    1965 World Manufacturers Championship
    1965 Italian Grand Prix at Monza (GT class win)
    1965 German Grand Prix at Nürburgring (GT class win)
    1965 French Grand Prix at Reims (GT class win)
    1965 Enna-Pergusa (GT class win)
    1965 23 land speed records at Bonneville

    Login om te reageren
  21. FarmerFORCE zegt

    8 mei 2009 om 14:43

    Kleine bedenking van mijnentwege over die ‘kamm-tail’:
    Een alfa 8c heeft dit ook een beetje, denk ik, en die wordt door de meeste ook als bloedmooi ervaren.
    En twee, moest die kamm-tail zo spectaculair veel beter zijn voor de aero-dynamica dan zou je die ook op de veyron moeten gezeten hebben aangezien bij die wa

    Login om te reageren
  22. Joe_van_Burik zegt

    8 mei 2009 om 14:43

    Prachtige wagen, zonder twijfel de mooiste Amerikaan aller tijden voor mij. Jammer dat ‘ie onbereikbaar is, maar ik hoop stiekem ooit nog eens in een Superformance Coupe te kunnen rijden.

    Login om te reageren
  23. FarmerFORCE zegt

    8 mei 2009 om 14:46

    om verder te gaan:

    En twee, moest die kamm-tail zo spectaculair veel beter zijn voor de aero-dynamica dan zou je die ook op de veyron moeten gezeten hebben aangezien die wagen maar 1 doel heeft en dat is zo snel mogelijk rechtdoor rijden (in combinatie met luxe & degelijkheid enzo)!

    Login om te reageren
  24. JanC zegt

    8 mei 2009 om 14:47

    @frans: De Prius II maakte de hybride-auto toegankelijk voor een groot publiek, de eerste Prius werd niet verkocht vanwege zijn styling. Audi’s A2 kreeg ook designprijzen. Waarmee ik niet wil zeggen dat het grote publiek dit mooie auto’s vindt… helemaal gelijk.

    Login om te reageren
  25. JanC zegt

    8 mei 2009 om 14:48

    @FarmerFORCE: De Bugatti Veyron is aerodynamisch niet zo goed als hij kon zijn. Volkswagen wou per sé de styling behouden, inclusief de “hoefgrille” en vandaar dat men de luchtrem/spoiler inzette om de auto in toom te houden op hoge snelheden.

    Login om te reageren
  26. JanC zegt

    8 mei 2009 om 14:51

    @Original_Arnoud: Maar wel op de Alfa-Romeo 8C (of, zoals Olav Mol zei: C8), Corvette C6, Vandenbrink GTO… niettemin op mainstreamauto’s en op de meeste sportwagens zien we het niet meer. Hoewel ik het proportioneel mooie auto’s vind.

    Login om te reageren
  27. M-lover zegt

    8 mei 2009 om 14:59

    echte dikke bak, maar om er nu ZOveel geld voor neer te tellen… dat is absurd.

    het blijft een stuk ijzer weet je wel…

    Login om te reageren
  28. JanC zegt

    8 mei 2009 om 15:03

    Er worden soms miljoenen uitgegeven voor 4 stukjes hout, bespannen met linnen met wat klodders verf…

    Login om te reageren
  29. johnny t zegt

    8 mei 2009 om 15:16

    ”Met een massa van iets meer dan duizend kilo betekent dat een topsnelheid van meer dan 300 km/u”

    een verkeerde opmerking , de relatie is niet dat vooral de massa de topsnelheid bepaalt.

    Login om te reageren
  30. Jochempie zegt

    8 mei 2009 om 15:28

    De Ac Schnitzer ACS1 haalt met (min.) 365 pk en iets meer dan 510 Nm ook 300 km/u.

    Login om te reageren
  31. SimonMc zegt

    8 mei 2009 om 15:48

    @johnny t: zeer zeker waar.

    Login om te reageren
  32. GuidoBMW zegt

    8 mei 2009 om 15:50

    @ Jochempie

    Maar die bak is aangepast op topsnel en niet specifiek op sprintjes neem ik aan?

    Login om te reageren
  33. emielwind zegt

    8 mei 2009 om 16:01

    op diverse fora wordt ernstig betwist of deze auto wel 10->15 m gaat opbrengen, alles kan natuurlijk, maar de prijs wordt als disproportioneel ervaren…

    Login om te reageren
  34. Cas zegt

    8 mei 2009 om 16:35

    Ook al had ik een miljard op de bank staan, dan nog in geen 10 miljoen jaar dat ik zo veel geld aan deze auto zou uitgeven!

    Login om te reageren
  35. Fortuna zegt

    8 mei 2009 om 16:55

    Massa van de wagen heeft niets met de topsnelheid te maken, aerodynamica dan weer wel. Voor de acceleratie speelt massa in het begin vooral een rol, later is het ook de aerodynamica.

    En de Kamm-back komt terug, wees daar maar zeker van! De comeback van de Kamm-back!

    Login om te reageren
  36. KippieKnaus zegt

    8 mei 2009 om 17:01

    Leuke auto maar qua uiterlijk nogal overschat.

    Login om te reageren
  37. f-autogek zegt

    8 mei 2009 om 17:32

    De veiling wordt binnenkort live op discovery uitgezonden.

    Login om te reageren
  38. AMG Powerrr zegt

    8 mei 2009 om 17:43

    Wat een plaatje! Maar ik zou liever een 300SLR of een Ferrari 250 SWB willen hebben.

    Login om te reageren
  39. kowalsk zegt

    8 mei 2009 om 18:00

    Ik ben nog het meest onder de indruk van de achterruit…

    Login om te reageren
  40. e30s38b38 zegt

    8 mei 2009 om 19:16

    offtopic:
    Laats hoorde ik dat auto’s na 1986 niet meer belastingvrij kunne worden, is dat waar? Is die regeling al doorgevoerd? Bedankt!

    Login om te reageren
  41. spykerboy zegt

    8 mei 2009 om 19:29

    lelijk….. zet maar een ferrari die hij dr uit reed voor de deur, is toch mooier dan zon american muscle dinges

    Login om te reageren
  42. Rutger Akster zegt

    8 mei 2009 om 19:40

    Was ook op American Sunday in zandvoort wel gaaf ding..

    Login om te reageren
  43. BmwMPower zegt

    8 mei 2009 om 20:21

    Je hebt jezelf overtroffen, Jim!
    Een betere topspot krijg je niet!

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    8 mei 2009 om 20:56

    Waarom staan al die auto’s voor dat hotel? Vast iets banaals als publiciteit… Maar goed, het zorgt ervoor dat bijzondere auto’s ineens op een armlengte afstand staan, dus niemand klaagt. (behalve mensen die daar graag willen parkeren en niets met auto’s hebben dan.)

    Login om te reageren
  45. Janneman zegt

    8 mei 2009 om 21:11

    Dit is echt een schitterende auto! Alleen de spoiler achterop had van mij iets korter gemogen.

    Login om te reageren
  46. Benz.. zegt

    8 mei 2009 om 21:36

    Heel leuk om strepen mee te trekken en er rechtuit mee te blazen, al zou ik(als ik het geld ervoor had tenminste) voor de Ferrari 250 GTO gaan. Ziet er toch rauwer uit, heeft een beter design, mooier ontwerp. Kortom straalt meer emotie uit en is nog snel ook! :)

    Login om te reageren
  47. super zegt

    8 mei 2009 om 21:39

    zo’n reservewiel is wel handig voor tijdens een race, verbaast me dat ze daar in de f1 nog niet aan gedacht hebben.

    Login om te reageren
  48. vla zegt

    8 mei 2009 om 23:45

    Bitchin’… Gewoon een echte auto. Elke foto schreeuwt het uit.

    Login om te reageren
  49. f1l1p zegt

    9 mei 2009 om 02:17

    Je moet echt een HELD zijn om daarmee over de 300 per uur te gaan !! STOER ;)

    Login om te reageren
  50. BananaFlip zegt

    10 mei 2009 om 10:13

    Wauw, echt een stukje geweldige techniek.
    En een onvergetelijk design.
    Leuke ‘spot’ weer.

    Login om te reageren
  51. Kevski Style zegt

    10 mei 2009 om 19:47

    Die top van 300 haalden ze alleen zonder de spoiler. Met die spoiler liep het beest 260km per uur. De spoiler hadden ze weer nodig omdat anders de achterant ging zweven. Als ik me niet vergis heeft Carrol Shelby dat ooit eens in een interview verteld….

    Login om te reageren
  52. BananaFlip zegt

    27 september 2009 om 15:57

    Vanmiddag twee gezien op de A28 :shock: !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North