• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: stoffige classics in parkeergarage Keulen

Auteur: Dizono, gepost 23 februari 2015 om 10:59 – 17 Reacties

NSU RO80


Ergens in een parkeergarage in Keulen staan een aantal klassiekers en youngtimers stof te vergaren, gelukkis is er altijd een Autojunk’er in de buurt om er foto’s van te maken! Inclusief niet-stoffig maar monsterlijk lekker bonusmateriaal.

Liefdeloos aan hun lot overgelaten auto’s stemmen altijd een beetje droevig, zeker als het legendarische klassiekers zijn als de met Maserati-motor uitgeruste Citroën SM of de wankele NSU Ro 80. Maar ook voor youngtimers als de Alfa Romeo 164 Q4 en een Saab 9000, zeker een ondertussen zeldzaam exemplaar uit de eerste serie, moeten toch liefhebbers zijn te vinden die af en toe een lauwwarm vochtig doekje over de lak willen halen?

Voel jij je aangesproken? Zoek dan even contact met Autojunk’er Capibaro, want hij spotte deze collectie zielepieten ergens in een ondergrondse maar stoffige parkeergarage in Keulen, Duitsland. Als bonus trakteert hij ons zijdelings ook nog even op ‘Il Mostro’, ofwel de Alfa Romeo SZ. Hoewel deze radicale sportcoupe in de love it or hate it-categorie valt, heeft de rode donder het overduidelijk wél getroffen, met een baasje waarvoor het eerste opgaat. Klik op de foto’s voor meer:

Citroën SM
Citroen SM

Alfa-Romeo 164 Q4
Alfa Romeo 164

Mercedes-Benz 190 ‘Ponton’
Mercedes 190 ponton

NSU Ro 80
NSU RO80

Bonus: Alfa Romeo SZ
Alfa Romeo SZ

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

164, Alfa Romeo, Citroen, Gespot, lijstjes, Mercedes, Mercedes 190, nsu, parkeergarage, sm, stof, sz

Vorig bericht: « Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe laat de aarde schudden
Volgend bericht: Oldskool radio met navi voor je youngtimer Porsche: hebben! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rob zegt

    23 februari 2015 om 11:04

    Zelfs onder een laag stof is zo’n SM majestueus om te zien!
    Misschien wel de mooiste Citroen ooit gemaakt. Of is dat toch de DS met “de derde neus”, hmmmmm….

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      23 februari 2015 om 11:13

      @Rob: Mooiste wat mij betreft de DS met derde neus, leukste / speciaalste zeker de SM.

      Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      23 februari 2015 om 12:38

      @Rob: Een SM in 50 tinten grijs…

      Login om te reageren
    • mazdarx zegt

      23 februari 2015 om 13:10

      @Rob: Ik heb vorige week nog zo’n ding zien rijden op de Nederlandse wegen. Ik heb er wel een half uur achter gehangen maar had geen idee wat het was… Erg gaaf ding inderdaad!

      Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    23 februari 2015 om 11:08

    Die alfa,, ontzettend lelijk maar zo bruut

    Login om te reageren
  3. Corrado16v zegt

    23 februari 2015 om 11:12

    Doe mij de SM maar, lekker glijden over de autobahn.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      23 februari 2015 om 11:26

      @corrado16v: glijden met de SM? ;) ja kon t niet laten!

      Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    23 februari 2015 om 11:16

    Volgens mij staan er op z’n minst twéé Saab 9000’s: eentje naast de NSU Ro80 (met rechts ernaast een paal en daar achter nog een auto onder zijl), en op de foto van de Alfa 164 is linksachter nog een exemplaar te zien, en die staat naast een muur.

    Login om te reageren
  5. xiran zegt

    23 februari 2015 om 11:18

    ….alfaaaa wat een bonus.

    Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    23 februari 2015 om 11:22

    R0 80.
    nuff said.

    Eigenlijk de enige vernieuwende auto die Duitsland sinds WO II heeft voortgebracht.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 februari 2015 om 11:32

      @desjonnies: vernieuwend ja. Maar in mijn ogen niet de mooiste, de ponton als eerste en de sm als goede tweede vind ik toch mooier. Wel wil ik de RO 80 erg graag een keertje rijden, ben erg benieuwd hoe een wankel rijdt en dan vind ik de RO 80 de auto om daaraan te proeven.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        23 februari 2015 om 15:49

        @lekbak: Ik heb zowel een ouwe RX-7 als een RO80 gereden, vond er best veel verschil in zitten qua beleving en geluid etc. Als je beide zou kunnen proberen zou ik dat zeker aanraden! Ik vind het nog steeds een van de leukste auto ervaringen die ik tot nu toe gehad heb (wankelmotor bedoel ik). Heb er tijdens mijn Mazda periode meerdere gereden. Blijft een uniek gevoel, zeker in een RX7 of RX8.

        Login om te reageren
  7. evogt3 zegt

    23 februari 2015 om 11:22

    Smaken verschillen, maar de Citroën DS met de derde neus de mooiste?!? Doe mij de tweede neus maar, inclusief het veel mooiere dashboard.

    Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    23 februari 2015 om 11:35

    De eigenaar van de SM heeft in ieder geval nog wel de moeite genomen het ding op speciale kentekenplaten voor historische auto’s te zetten. Wel zo handig als je met het ding een milieuzone in wilt. Er zit ook wat minder stof op dan op de andere wagens, dus ik denk dat die af en toe nog wel gebruikt wordt.

    Login om te reageren
  9. gtwillem zegt

    23 februari 2015 om 11:38

    Uiteraard vind ik de SZ het snoepje van het stel. Maar die 164 blijft toch ook een mooi model, zeker de eerste series.

    Die NSU Ro80 was revolutionair, maar ook revolutionair slecht. De auto (feitelijk de voorvader van de Audi 80 en dus A4) was zo betrouwbaar als een Griekse overheid. Als je de 100.000km haalde, had je soms vier (4!) motoren nodig…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      23 februari 2015 om 11:53

      @gtwillem:

      Je hebt gelijk, maar slechts gedeeltelijk, bij de eerste versies braken de punten van de rotors af en waren er problemen met de afdichtingen van de motoren.
      Dat kostte NSU destijds een hele klap geld aan garantie claims en reparaties, het verhaal doet de ronde dat R0 80 rijders elkaar begroetten door een aantal vingers op te steken al naar gelang het aantal motoren die ze verbruikt hadden.

      Later waren de krachtbronnen redelijk probleemloos., helaas was het kwaad toen al geschied, kwam er de oliecrisis die de Wankelmotor in Europa de das heeft omgedaan, een R0 80 kon moeiteloos 1 op vier lopen.

      Citroën durfde het gebruik van de wankel motor uiteindelijk toch niet aan, de GS was namelijk eigenlijk ontworpen om gebruik te maken van zo’n Wankelmotor.
      En voor de toen nog te ontwikkelen Cx hadden ze ook plannen in de richting van een Wankel motor.

      En toen kwamen de Japanners in de vorm van Mazda….
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/1968_Mazda_Cosmo-Sport_01.jpg

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    23 februari 2015 om 16:19

    Zonde dat mensen deze auto’s gewoon vergeten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North