• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gespot: Venturi 400 GT

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 november 2010 om 14:36 – 36 Reacties

Venturi 400 GT


Bij Venturi zullen velen van jullie meteen aan EV’s denken, en dat is niet zo vreemd ook. Sinds het merk in 2001 van Franse in Monegaskische handen kwam, bouwt het namelijk alleen nog maar elektrische auto’s. Voor die tijd maakte Venturi echter wel degelijk sportwagens met verbrandingsmotoren.

Van de hier gespotte 400 GT schijnen er maar 13 exemplaren gemaakt te zijn. De productie liep van 1994 tot 1996. Aan boord lag een 3 liter bi-turbo V6, die maar liefst 408 pk en 520 Nm wist te produceren, goed voor een 0-100 tijd van 4,7 seconden. Gecombineerd aan een gewicht van een kleine 1.150 kg mag je dus met recht van een bommetje spreken. De topsnelheid van dit bommetje ligt op 290 km/u. Zelfs 15 jaar na dato is dit nog steeds een van de snelste Franse wagens die ooit is gebouwd.

Met een nieuwprijs van 818.000 Franse Francs (een dikke 120.000 euro) was dit wagentje beslist geen koopje, maar koopjes zijn auto’s die in zulke oplages worden gemaakt per definitie niet.

Autojunk-bezoeker snarf nam deze exclusieve Fransoos op de korrel toen deze een dagje op de Nürburgring werd uitgelaten, en als je naar de achterkant van de wagen kijkt is de Ring geen onbekend terrein voor ‘m. Bekijk de spot HIER.

Ook interessant!

  • Gespot: een knalrode Carrera GT op geel kenteken
  • 90-jarige Nederlandse held
    90-jarige Nederlandse held neemt unieke Ford GT in ontvangst
  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

400-gt, nurburgring, Supercars, venturi

Vorig bericht: « Eerste Top Gear USA is een feit
Volgend bericht: ‘Opel draait in 2010 1,4 mld euro verlies’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. agarde zegt

    22 november 2010 om 14:40

    Deze stond gisteren al op AJ.

    Login om te reageren
    • Wild2Mild zegt

      22 november 2010 om 15:00

      @agarde: Daar worden de spots er ook vanaf gehaald

      Login om te reageren
  2. Adriaan zegt

    22 november 2010 om 14:41

    Is deze Venturi nou op basis van Lotus Esprit gebouwd of is het een heel eigen ontwerp? Weet iemand dat?

    Login om te reageren
    • autodelta zegt

      22 november 2010 om 14:55

      @Adriaan: Neen, op basis van een Renault Alpine.

      Login om te reageren
      • WLF046 zegt

        22 november 2010 om 18:09

        @autodelta: Op basis van de venturi 300 Atlantique en niet op basis van de Renault Alpine. Venturi was een merk op zich en was in handen van Hubert O’Neill. De race versie van de 300 Atlantique was de 400 GT. Later werd dit de 600LM. Venturi heeft toen 1 maal de 24h van Lemans meegereden.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    22 november 2010 om 14:54

    Een kleine fabrikant die wel iets van design begrepen heeft.

    Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    22 november 2010 om 14:55

    Ik herinner me dit uit Gran Turismo 2, hehe. Wel toffe wagens, hoekig design, snel als de bliksem. En hartstikke exclusief natuurlijk. Who needs Ferrari?

    Login om te reageren
  5. Bracket zegt

    22 november 2010 om 15:02

    Leuk detail is dat v6 blok. Het is een PRV blok:
    http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

    Het blok is ooit ontwikkeld als V8 maar door de oliecrisis zijn er twee komen te vervallen. De blokhoek van 90 graden is wel gebleven; vrij vreemd bij een V6.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      22 november 2010 om 15:10

      @Bracket: Klopt. Een standaardversie van dit blok was o.a. in de Peugeot 605 te vinden.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      22 november 2010 om 18:31

      @Bracket & @sir_smokalot: En in de DeLorean DMC-12 natuurlijk ;)

      Login om te reageren
  6. xilver zegt

    22 november 2010 om 15:06

    Die ziet er echt wel goed uit. Doet mij een beetje denken aan de Lotus Esprit

    Login om te reageren
  7. Bracket zegt

    22 november 2010 om 15:21

    @ autodelta: Weet je t zeker? Die Venturi heeft een mid-engine. Alle Alpine’s hebben het blok achter de achterwielen.

    Login om te reageren
    • autodelta zegt

      22 november 2010 om 15:39

      @Bracket: de Venturi maakt gebruik van Alpine onderdelen, maar het is niet zomaar een Alpine met een andere koets. Dat is wat mij er nog van bijstaat.

      Login om te reageren
  8. Osca zegt

    22 november 2010 om 15:23

    is ut normaal dat dit ding mij aan een F40 doet denken? :3

    Login om te reageren
    • Dirt McGurt zegt

      22 november 2010 om 15:28

      @Osca: ik wou het net zeggen de velgen lijken veel op die van Ferrari, het is een beetje een mix van f40, 355 of 288GTO en iets Japans.

      Login om te reageren
  9. NLBUURMAN zegt

    22 november 2010 om 15:26

    weer AB HQ op het kenteken, steeds meer bedrijfswagens? afgelopen week ook al eentje.

    Login om te reageren
  10. Dirt McGurt zegt

    22 november 2010 om 15:31

    Wel een gaaf bakkie, en de specs zijn zeker voor die tijd niet verkeerd. 400pk uit een v6 lekker hoor!

    Login om te reageren
  11. Bo1972 zegt

    22 november 2010 om 15:36

    Mmmmmmmmmmmmmmmm…Sjonnie Gay my man

    Login om te reageren
  12. San Sebastiano zegt

    22 november 2010 om 15:55

    De meest ultieme versie was de Le Mans versie: de 600SLM.. Mjam!

    Login om te reageren
  13. NicoLauda zegt

    22 november 2010 om 15:56

    Toch vond ik de 300 Atlantique een stuk stijlvoller.
    Zo moet een sportwagen eruit zien naar mijn mening.
    Uiteraard blijft de Esprit bij mij wel nr1

    Login om te reageren
  14. 288 GTO zegt

    22 november 2010 om 16:35

    Goed gekeken naar de F40
    http://img709.imageshack.us/f/venturi400gt951.png/

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      22 november 2010 om 16:43

      @288 GTO: Flauw hoor. De 300 lijkt er namelijk helemaal niet op.

      Login om te reageren
  15. porsche911turbo2 zegt

    22 november 2010 om 17:02

    hij heeft wel wat hoor :D

    Login om te reageren
  16. racerx zegt

    22 november 2010 om 17:26

    Ah, dé auto die je in Gran Turismo 2 moest hebben om deel te nemen aan de nationale Franse races.

    Toffe bak, mooie spot!

    Login om te reageren
  17. Jokkebrok zegt

    22 november 2010 om 17:50

    nou nou, niet verkeerd!

    Login om te reageren
  18. janklaassen zegt

    22 november 2010 om 18:07

    best tijdloos opzich zo’n auto als die boven.
    hij wordt in ieder geval nagekeken als je hem zou zien.

    Login om te reageren
  19. de echte bob zegt

    22 november 2010 om 18:29

    Mooie bak, turbo!
    http://www.youtube.com/watch?v=1ChBiwqIGm4

    Login om te reageren
  20. Dennismik zegt

    22 november 2010 om 19:00

    Ja, I like! Altijd al een spannende auto gevonden.

    Op Mobile.de staat er trouwens een te koop voor 49k: http://bit.ly/cD3pGl

    Login om te reageren
  21. mauro zegt

    22 november 2010 om 19:09

    Hij heeft zijn achterlichten volgens mij toch aan deze e21 van BMW te danken :)

    Login om te reageren
  22. de echte bob zegt

    22 november 2010 om 19:16

    Het blok is een PRV motor (90 graden blokhoek) PRV = Peugeot Renault Volvo
    Zit oa in een Peug 605, 505, XM, R25, Espace, Alpine, Safrane, Volvo 760, 780, DeLorean DMC-12… etc
    Ook gebruikt in Le Mans en F1.
    http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

    http://www.youtube.com/watch?v=rCrWgGWka5U

    Login om te reageren
  23. Cantago zegt

    22 november 2010 om 20:22

    Aha, daar komen de luchtuitlaten achter de voorwielen van een Enzo vandaan! Maar leuk karretje, voor die tijd helemaal geen onaardige specificaties! En hij zag er nog gaaf uit ook. Mooie spot!

    Login om te reageren
  24. pinotheek zegt

    22 november 2010 om 20:23

    Er zijn wel meer auto’s gebouwd die tijd want de 400 en de 600 lm waren beiden gehomologeerd voor de baan en werden getest op het circuit Paul Ricard en blijven enkel met Dunlop’s op de baan het is wel zo dat Godefroy de tekeningen gemaakt heeft en ook heel veel gebruikt heeft van Peugeot die vroeger zijn werkgever was en de achterlichten zijn van Lotus en de ruitenwisser van Mercedes en kleine insider het kleur blauw was Alvan blauw dit was de garage van Alain Vandriesche in Drongen belgie (details weet ik omdat ik zelf jaren eigenaar ben geweest van atlantique 300 en nog veel de Jaccadi lm 600 heb gevolgd

    Login om te reageren
  25. mynameisjeroen zegt

    22 november 2010 om 20:57

    Mijn oog viel ook gelijk op de ring-sticker :-)

    Login om te reageren
  26. David zegt

    22 november 2010 om 21:35

    Als iemand interesse heeft in een Venturi 300, er staat één bij een vriend van me :)

    Login om te reageren
  27. Snarf zegt

    22 november 2010 om 23:08

    Dank je voor het plaatsen van deze spot op autoblog weet ik zeker dat het iets speciaals is. Dit was trouwens op het GP circuit waar ook wij een Renault motor hebben laten gieren maar dan een 1.8 van een clio dus ging iets langzamer maar net zoveel lol ;)

    Login om te reageren
  28. Maarten zegt

    23 november 2010 om 12:35

    @ Mauro:

    Dat hoop ik dan maar, want ik vrees zelfs een Opel Manta..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North