Damn, son. Deze nagelnieuwe McLaren zet nieuwe standaarden als het gaat om snelheid. Wil je een gokje wagen wat zijn 0-200 km/u tijd is? We geven je een hint: hij laat de 488 GTB (een handje) stof happen.
McLaren pakt in Genève uit met zijn zoveelste aanscherping van het 12C/650S-concept. Deze 675 L(ong) T(ail) heeft 675 pk (of 666 diabolische bhp’s) en knakt de 0-200 in 7,9 seconden (650S: 8,4s). Dit is precies 5 seconden langer dan de 0-100 tijd, die 2,9s bedraagt (650S: 3,0s). En dat voor een achterwielaandrijver. Fenomenaal.
Deze duizelingwekkende waarden, opgewekt door dezelfde 3,8 liter twin-turbo V8 die in de gehele McLaren-range ligt, worden mede mogelijk gemaakt door een gewichtbesparing van 100 kilogram ten opzichte van de 650S (die niet is voorzien van lichtgewicht opties). Droog legt de 675LT slechts 1.230 kg in de schaal, da’s een volle 60 kg minder dan een Ferrari 458 Speciale (alle vergelijkstats hier).
De motor mogen we van McLarens PR-mensen overigens NIET met die uit de 650S vergelijken, want 50% van de onderdelen zijn nieuw: de turbo’s, nokkenassen, drijfstangen, brandstofpomp, cilinderkoppen, uitlaatkleppen, allemaal zijn ze anders. Daarom verdient het blok in de 675LT ook een nieuwe codenaam: M838TL. Vergelijk het maar met Mercedes’ M177 vs M178 uit de nieuwe C63 en AMG GT. Superanders, maar stiekem toch gelijk.
Het model is van achteren het duidelijkst te onderscheiden van zijn broertjes, dankzij de dubbele herriepijpen die een beetje uit het centrum gemonteerd zijn.
Volgende week mogen fanatieke petrolheads op hadj naar de Geneefse Palexpo, om daar op hun knietjes te gaan en richting Macca te bidden. Of is dat teveel iconoclasme?
meneer zegt
blubberdikke achterkant!
E34M5Touring zegt
Deze kont met het originele front, dan was ie voor mij perfect geweest. Vind de achterkant echt enorm verbeterd zo, kan niet precies uitleggen waarom. Front vind ik nog steeds niet mooi, vond de pre facelift beter.
mrdjm zegt
@E34M5Touring: Eens, maar het front is wel een stuk beter passend dan op de 650S!
swordfish zegt
@E34M5Touring: mee eens. Ze hadden hem wel 675CT kunnen noemen van Cock Tail. Wat een geil apparaat.
fejjie zegt
@swordfish: Dus jij word geil van cock?
gtwillem zegt
@E34M5Touring: AMEN! Ik vond de MP4-12C schitterend, heerlijk understated als een Evora, maar uitstekend ‘engineered’.
Een 675 met de Longtail upgrades op een MP4 passen is zeker niet mogelijk?
janmetdelangeachternaam zegt
Lekaahh..alleen jammer van de velgen
trustmeiamanengineer zegt
Toch zou ik, zonder ook maar een meter gereden te hebben in beide voor de Ferrari gaan. Die McLaren’s doen me gewoon helemaal niks.
piquet1986 zegt
@trustmeiamanengineer: begrijp helemaal wat je bedoeld. Iets met passie. Een Ferrari straalt gewoon snelheid en geweld uit. De mclarens hebben een te hoog computer/wizz-kid gehalte vind ik.
badboys zegt
@piquet1986: Onzin alsof een McLaren geen passie uitstraalt, zo is de McLaren P1 de mooiste hypercar van de afgelopen tijd naar mijn mening en heeft die juist meer uitstraling dan een Laf of een 918. Goed dat meningen verschillen en dat ieders smaak is anders, alleen dat een McLaren geen passie uitstraalt is regelrechte onzin.
McLaren P1 vs LaFerrari > P1 voor mij.
McLaren F1 vs Ferrari F50 F1 voor mij.
viezefreddyw zegt
@badboys: Ik ben het een klein beetje met je eens. Tuurlijk heeft Mclaren uitstraling en dergelijke.
Toch zou de P1 bij mij niet op de eerste plek komen.
En de vergelijking tussen de F1 en F50 is onterecht in mijn ogen. De F40 is vergelijkbaarder.
badboys zegt
@viezefreddyw: De F1 kun je ook tegenover de F40 zetten. Daar zat ik persoonlijk over te twijfelen. De F50 kwam er in 1995 en de F40 kwam in 1987 en werd geproduceerd tot ’92.
De McLaren F1 kwam in 1992 en werd geproduceerd tot ’98, om die reden vond ik het eerlijker om de F1 te vergelijken met de F50. Ook al zet je de F40 gaat mijn (persoonlijke) voorkeur uit naar de F1.
sydney zegt
@badboys: Je hebt een duidelijke voorkeur, maar dat het maakt niet de waarheid.Mijn voorkeur gaan naar Ferrari’s.Ook dat zal de waarheid niet zijn.Die ligt zoals zo vaak in het midden.Alleen heeft Ferrari op een vlak een behoorlijke streepje voor.En dat is de (race) historie die in het DNA van elke Ferrari zit.Dat is iets ongrijpbaars wat een McLaren (nog) niet heeft.Misschien hoeft dat juist ook niet.Maar vraag een jochie van 5 een auto te tekenen en wedden dat 90% een Ferrari op papier zet? Of iets wat er voor door moet gaan natuurlijk.Daar zit ‘m de essentie.
MaartenD zegt
@sydney: mooie verwoord en helemaal mee eens
tupperware zegt
@sydney:
En, 1 puntje, als je een 5 jarige vraagt om een auto te tekenen dan tekent hij een Lada, aka Fiat 124….
Dat hij dan vol trots Fellali roept maakt het nog geen Ferrari..
Al zal elke trotse vader hem niet tegenspreken en de kleine petrolhead een aai over zijn bol geven..
thierryvth zegt
@badboys: grappige is dat die gasten die die 3 auto’s hebben gereden het alllemaal warmer kregen (zoals altijd, Ferrari is nou eenmaal de next level zoals Clarkson dat zegt) van de Laferrari.
tupperware zegt
@thierryvth:
Dat je het altijd warmer krijgt van een Ferrari heeft meer te maken met de licht ontvlambaarheid van die dingen..
Nomex ondergoed verplicht..
MaartenD zegt
@trustmeiamanengineer: ik sluit mij aan bij de vorige sprekers. De McLarens zijn zeker mooi maar missen de passie & emotie die bijvoorbeeld en Ferrari of Maserati wel hebben. Ziet er te klinisch uit, alsof de auto direct uit het laboratorium gerold is….no thanks
jpoers zegt
@maarten020: nou heb ik dat ook bij de hedendaagse ferrari’s hoor. Sinds dat ze met die macho-ainetti knop ding op t sturen zijn gaan spelen.
Bij Ferrari heb ik tegenwoordig het idee dat ze mooi worden gevonden omdat er een srijgerend paard op staat.
McLaren heeft zoals @meneer zei blubberdikke apparaten.
Met een styling die erg hare it or love of is. En ik ga voor het laatste.
jpoers zegt
@jpoers: hare = hate. Stomme t18 die zich overal mee wil bemoeien.
MaartenD zegt
@jpoers: daar heb je wek een punt mbt Ferrari. .naar mijn mening (dat moet ik hier er altijd bijzetten amders krijg je hier de wind van voren ;-) ) waren de ferrari’s uit de periode f355 de laatste mooie ferrari’s. Ik vind de styling nu so so en ben niet gecharmeerd vh interieur met al die knopjes en geel en rode kleuren, doe mij nu maar het interieur uit een maserati of astin met mooi leer in cognac kleur…mclarens heb ik gewoon niks nee..te klinish en koud maar je hebt wel een punt
jpoers zegt
@maarten020: inderdaad zijn de interieur en van de vernoemde vele malen mooier. En cognac-kleurig leer heb ik altijd al een zwak voor gehad.
Blij dat er zoveel verschillende auto’s zijn anders hadden we allemaal hetzelfde gereden.
viezefreddyw zegt
Wauw, stukken mooier dan het origineel. De kont is er echt mooier op geworden.
Goede vooruitgang, en wat een prestaties. Fenomenaal.
sydney zegt
Heel dik, alleen had de tail van mij nog wel wat longer gemogen.Dat vind ik bij de F1 juist ook zo mooi.
sydney zegt
@sydney: Maar ik zou toch voor een 488 GTB gaan.Dan maar een handje stof happen.
jrk68 zegt
Ongetwijfeld allemaal heel indrukwekkend, maar doe mij maar een 12C. Ik heb het niet zo met de P1 neus in combinatie met dit model.
Mocht ik onverhoopt vinden dat de 12C vermogen tekort komt chippen ze het verschil er heus wel bij….
jrmpower24 zegt
@jrk68: alleen de lampen zijn van de P1.. Verder is de neus zelf echt anders. Zelf vind ik de 650S veeel mooier dan de wat saaie 12C die totaal de ‘scherpte’ mist in het design.
badboys zegt
@jrmpower24: Yep vind de 650s ook mooier dan de 12c.
thierryvth zegt
@jrmpower24: yea right, hoe lang moet een niet autofiel kijken om het verschil te zien?
Kan ook niet anders als de P1 zoveel deelt met zijn kleinere broertjes, een werkwijze waar Ferrari voor was geslacht als ze het geflikt zouden hebben
jrmpower24 zegt
@thierryvth: zoveel deelt? Dat is echt onzin. Zet de P1 en 650S dan nog maar eens naast elkaar! .. Het verschil is gewoon groot. Ja, ze hebben beide die lampen met dat zwarte van de bumper dat er in doortrekt.. Maar verder? Totaal verschillend.
tupperware zegt
@jrmpower24:
Ik heb regelmatig de mogelijkheid gehad om ze side by side te bekijken en de 650 doet het gewoon niet voor mij.
Het gaat vooral om het totaalplaatje, tuurlijk zijn het de lampen die er voor zorgen dat hij op de P1 lijkt en verschilt hij door vele kleine details.
Gek genoeg vind ik de P1 wel kloppen, sterker, ik zou hen altijd boven de laffe arie en de 918 verkiezen.
lightstar zegt
Echt een stuk beter zo met deze uitlaten !
baasbas zegt
Tsja… Ziet er iets beter uit dan de S, maar eerlijk gezegd: het kan me niks boeien al die uitvoeringen.
badboys zegt
Dus als ik het goed begrijp wordt deze leverbaar naast de 650s? Vinde de 650 toch iets mooier als ik eerlijk ben.
Maar het mooiste blijft de P1 voor mij zalige achterwerk en front zorgt voor een supere auto.
reactief zegt
Qua specs dus sneller/lichter en sterker dan de 488 GTB.
Achterkant is de mooiste uit de serie tot nu toe. Voorzijde wel beter dan de 650S, maar de 12C blijft het mooist, eventueel met MSO bumperset.
jrmpower24 zegt
Absoluut liever deze dan de 488!
Echt prachtig net zoals de 650S. Alleen de velgen zijn echt niet mooi maar McLaren heeft genoeg andere velgen die heel erg mooi zijn.
bluebluered zegt
Ach binnenkort de 488GTB Speciale, kan deze LT weer stof bijten. Ik ga nog steeds voor de niet-hardcore “gewone” 488GTB, meer “dagelijks” inzetbaar als een Speciale, of 675LT. Af en toe circuit zal hij ook wel af kunnen met 60kg meer.
bluebluered zegt
@bluebluered: In mijn dromen uiteraard, nog even 80 jaar doorsparen..
Kvgorp zegt
Shmee150 denkt nu echt van grrr was ik maar wel lid geworden van de nieuwsbrief uit Woking.
HzR zegt
@Kvgorp: Schmee is vrij actief op de McLarenlife forums. Zijn een paar goed ingelichte mensen daar, dus hij was hiervan al een paar maanden op de hoogte.
reggie-boy_rood zegt
Zoooo wat druk
Edge zegt
Oogt lekker, maar stiekem had ik bij Longtail toch wel op een aanzienlijk langere achterkant gehoopt, net als bij de F1 Longtail
lambo4all zegt
@edge: inderdaad, had wel een centimetertje of bij gemogen..
Weet iemand hoeveel langer deze is dan de 650S?
uncivilsum zegt
Alle motorblokken zijn gelijk, maar sommige motorblokken zijn meer gelijk dan andere
philipf zegt
Zoo wat een lekker ding!
thierryvth zegt
1 monocoque 1 motor en 10 varianten afknapper in dit segment
daanprikkel zegt
That ass do
mrrallycross zegt
Die uitlaten zijn wel beter, zie verder niet echt een geweldig groot verschil met de 650s. Ben benieuwd naar de duo tests met de ferrari
godofracing zegt
Uitlaten waren bij Ferrari in de aanbieding?
Onehp zegt
@godofracing: wist niet dat Ferrari ook een patent had op ronde uitlaten.
thezonda zegt
Originele voorkant.
phaeton zegt
Ik zie de tail, maar ik mis de long.
Onehp zegt
LT: Long…er Tail
maurits123 zegt
De buitenzijde prima maar de binnenkant, daar hebben ze nog grote stappen te maken.
bouwvakkert zegt
Deze is wel heel erg mooi geworden.
Edge zegt
Overigens, dat ‘ie de 488 GTB stof laat happen hadden we wel kunnen verwachten. Beide auto’s zitten in een totaal ander punt in hun levenscyclus. Ferrari komt (volgend jaar?) uiteraard ook weer met een Challenge Stradale/Scuderia/Speciale van de 488 en dan zijn de rollen (voor even) weer omgedraaid.
spotterkevin zegt
vindt de achterkant echt op niets trekken, wat lelijk zeg
Hupke zegt
Longtail voor betere aero en stabiliteit -> dat had de 650s echt nodig? -> marketing boys zijn weer drukker bezig geweest dan de engineers vermoed ik.
berlinetta zegt
Specs zijn wel indrukwekkend zeg. Dat heeft McLaren wel goed op orde. Maar toch zou ik ook voor de 488 GTB gaan. Trekt me gewoon meer. Als McLaren nou eens wat mooier uit zouden zien en wat minder klinisch zouden rijden dan zou het een ander verhaal worden.
wd97 zegt
Die 675LT ziet er prachtig uit hoor maar doe mij toch maar een 488 GTB
stijnnert zegt
100x mooier dan de 650s
series2 zegt
Dik!
991gt3rs zegt
Halve nieuwe motor? De V8 van de P1 levert toch ook al zo een 720Pk, dus een beetje de turbodruk verlagen en je bent er. Of zeg ik nu iets verkeerd?
Carreza zegt
Zo, ik denk dat ik mijn favoriete McLaren gevonden heb.
sleepyj zegt
In vergelijking met de F1 longtail, is dit maar een kort staartje. Maar de mac larens kunnen mij niet echt warm maken. Zeker niet lelijk, maar ook niet een overweldigend uiterlijk.
Dutchdriftking zegt
Elk jaar een facelift, het lijkt wel een japanner!
toyotafortuner zegt
Sexy hoor!
jaapiyo zegt
Meh cLaren.
Geen fan van de MP4-650-675…ook niet heel erg van P1 zelfs. Doe mij maar gewoon een Italiaans raspaardje.
burninrubber zegt
Oelala prachtig!
atmosferischemotor zegt
Ik ga toch voor Ferrari, meer beleving en toch iets mooier design al is deze ook prachtig.
mashell zegt
Ze zijn niet zuinig geweest met dat alcantara in het interieur zeg.
hijdienietgenoemdmagworden zegt
heerlijk dit!! waar blijft die baan als directeur nou
kevinc3 zegt
De P1 was de eerste echt mooie Mclaren voor mij qua looks. Dit is de tweede.
jorden zegt
Ik zou alleen al geen maclaren kopen omdat ze iedere week met een update komen! Als je een nieuwe auto koopt van dit kaliber wil je toch een paar jaar het nieuwste model hebben!? Ik wel voor 3,5 ton te minste.
turbobrick zegt
Weet je wat het is met Mc Claren, het zijn sportwagens zonder een eigen ziel.
Ze zien er grotendeels uit als 13 in een dozijn van die supersportwagens die ontwikkeld worden door allemaal mensen met een droom en veel geld.
Je ziet ze zelfs uit Slovenie komen en met de meest wazige namen. Spanje, Mexico, Frankrijk en nog 12 van die kleine fabrikanten die zelf iets moois maken maar afgezien van de soms indrukwekkende prestaties ziet het er niet direct bijzonder uit ..
Ja bijzonder bij de AH op de parkeerplaats maar zet ze eens naast de toppers van de aloude merken en dan vallen ze weg.
Beetje het Audi R8 syndroom, mooi ding maar valt helemaal weg naast de gevestigde orde.
Kijk eens naar dat interieur van deze Mc Claren alleen al … Totaal geen bezieling.
w0o0dy zegt
@turbobrick: McLaren mikt bewust op mensen die een minder opzichtig uiterlijk zoeken. En ze verkopen extreem goed voor een nieuw merk dus hebben zij het ergens wel gord gezien.