Autoblog-Advies: van Corsa terug naar een Alfa?

Auteur: , 93 Reacties

Bezoeker Olaf reed jaren in een Alfa 147 (been there, done that). Twee jaar geleden moest die echter het veld ruimen voor een Opel Corsa. Een prima auto natuurlijk, maar het is geen Alfa. Vandaar de vraag: welke Alfa Romeo hij nu zou moeten aanschaffen.

Alfa Mito of Giulietta

Eerst even wat feitjes, zodat we een gedegen advies kunnen geven.

Huidige autoOpel Corsa
Koop/ leaseKoop
Zakelijk/ privePrive
Budget13.000 euro
Jaarkilometrage18.000 km
BrandstofvoorkeurBenzine
Reden aanschaf andere autoIk mis Alfa.
GezinssamenstellingGeen gezin
Voorkeursmerken/ modellenCompact: Alfa Romeo Mito, Audi A1, Volvo C30
Groter: Giulietta, Audi A3, BMW 1-serie
No-go modellen/ merkenNiets

Zelf twijfelt hij tussen de Mito en Giulietta, na het kijken van onze video’s komt hij er echter nog niet uit. Eerst de MiTo maar eens behandelen: het is een grappige auto, maar een elektrische fiets is sneller dan de basisversies. Sowieso altijd voor het 1.4 turbo blok gaan dus. Persoonlijk heb ik een haat-liefde verhouding met het uiterlijk van de MiTo. Soms zie ik een dik exemplaar rijden, maar in de basis is de carrosserie te hoog. De materialen in het interieur zijn matig, binnenin is het dus geen Italiaanse verwennerij.

De Giulietta is iets duurder, het verschil is zo’n 5.000 a 6.000 euro. Daarvoor krijg je meer ruimte, een gavere koets, een mooier interieur en meestal ook wat extra pk’s. Nou daar zijn we dan wel uit toch? Verdiep je nog even in de aandachtspunten van de tweedehands Giulietta’s en dan wensen we je veel plezier.

Mocht je merken dat je voor jouw budget de keuze hebt tussen een nette MiTo en een Giulietta met wazige historie, dan verandert de zaak. Gezien het “liefhebberskarakter” van dit merk, de mogelijk sportieve rijstijl van de vorige bezitters en de algehele bouwkwaliteit, zijn verdachte Alfa’s nou net auto’s waar je met een grote boog omheen moet lopen.

De andere auto’s die je noemt: de lekkerste motoren in recente bouwjaren van de Volvo C30 zijn de diesels of de T5. Met jouw jaarkilometrage valt een diesel af en T5’s zijn heel dun gezaaid. De sterkere Audi’s A1 zijn nog erg prijzig en hetzelfde geldt voor de A3. De BMW 1-serie lijkt dan een beter alternatief: relatief wat betrouwbaarder, wat sportievere genen en het aanbod aan 118i’s is relatief ruim.

#YOLO-advies van Sir Smokalot: Koop een Alfa 156 GTA voor 5,5 mille en bid dat het goed gaat.

Waar mee rijden?
Als het aan ons lag: ga sowieso rijden met een Giulietta en een BMW 1-serie. Heb je tijd over, ga dan nog een blokje om met een Audi A1.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



93 reacties

Voor 13k zit je in een ouwe Geilejetta of een aanzienlijk nieuwere Mito. Ik zou Smoke’s YOLO advies doen. Heb je nog 8k voor onderhoud de komende tijd. Kan je een eindje mee komen.
@E34M5Touring: mijn versie op het yolo advies, koop een GTA met bekende onderhoudshistorie bij een specialist. Je bent dan 9 a 10 k kwijt, maar loopt een stuk minder risico. Indien toch een mito, dan de 135 pk 1.4 turbo multi-air nemen en direct langs squadra/savali rijden. Resultaat is zo’n 150 pk en 275 nm, dat is prima voor de 1100 kg van een mitootje.
@bluebird: Ja of de beste op de markt kopen voor 12-13k. Maar dan heb je vermoedelijk wel een van de allerlaatste met weinig km’s. Dan kan je er nog jaaaren mee vooruit.
Vrij simpel een 147/156 GTA !!!
Doorsparen en een 4C kopen, je leeft immers maar 1 keer….
@jrk68: ik heb je hoog zitten jrk68, maar een 4C kost je minimaal 55k. Dan moet hij zijn zijn budget verviervoudigen. Dat is wel een beetje erg veel doorsparen ;-).

Ik heb in de jaren dat ik zelf Alfa Romeo deed heb ik zeker 90% van de MiTo’s en Giuletta’s als leaseauto zien vertrekken dus met het ‘wazige historie’ verhaal zal het wel meevallen.Ik zou mits het budget het toelaat voor de Giuletta 1.4 MultiAir gaan.Lekkere auto, 170 PK is niet niets en de meeste die ik de showroom heb zien verlaten waren keurig uitgerust.

http://www.vankouwen.nl/alfa-romeo ;)
@sydney: Dr staat een Rosso Competitzione 170pk JTDM GeileJetta daar. Is ie al een keer binnen? Staat al maanden op verwacht.. Of niet uw dealer?
@E34M5Touring: Zal ik morgen eens navragen..
@sydney: Laat maar weten, als ie er is kom ik snel even kijken. Heb hem al langer op het oog.
@E34M5Touring: Ik heb even mijn broer gebeld, die gaat het even uitzoeken over het hoe of wat.Kom er zo op terug.
@E34M5Touring: De nieuwe auto van de klant is net geproduceerd en komt over een paar weken binnen.De Giuletta staat er als nieuw bij, heeft enkel nog groot onderhoud nodig voor aflevering.
@sydney: Ik ben volgende week nog in de buurt, ik rij wel ff langs daar. Haal ik vast een kaartje. Uitv. is precies zoals ik hem zou willen (alleen 17inch maar dat is wel op te lossen natuurlijk).Thanks for the update!!
@E34M5Touring: Top.Inruil?
@sydney: Ook nog, de Adrie gaat er uit. Low miles, full options, 2010, 2.0TDI140. Ik wip volgende week ff binnen. Zal einde vd week zijn. Donderdag of vrijdag.
@E34M5Touring: Bel even met mijn broer als je wilt.Die is hoofd verkoop,weet ervan en kan wel wat doen.Martijn Schenk.020-6500670
@sydney: Thanks, doe ik!
@E34M5Touring: Top, hij zit bij van Kouwen Zuid Oost aan de A9, als je ‘m van te voren even belt kan hij zo naar Alfa Romeo rijden.
@sydney: krijgt autoblog nog provisie voor de deal? Beetje ongegeneerd lopen handelen hier, prachtig.
Geen gezin?… dan een GT,
@hans75: Daar kan ik in mee gaan, als hij ‘Alfa’ mist en hiervoor een 147 reed, krijgt hij precies hetzelfde (dashboard) met wat meer looks, als je het mij vraagt.
@hans75: kan ook met gezin! (als ze jong zijn)
Yolo advies is overigens onzin, mijn beste kameraad zijn 156 GTA staat nu op 320k.
Blok is nog nooit los geweest, en hij gebruikt hem erg goed waarvoor hij gemaakt is kan ik zeggen. Sleutelen is vrij lastig omdat je bijna nergens fatsoenlijk bij kunt, verbruik zo rond de 1 op 10 bij redelijk doorrijden.
Kortom echt wel kwaliteit, en een beleving waar de Duitsers nooit in de buurt komen met dezelfde motor/vermogen.
Die 3.2 V6 is echt hemels :)
@bofkont: 1:10 met een GTA? Uit welk sprookjesboek komt dat?
Ik hoor eerder 1:8 gemiddeld en 1:6 als je stad/korte ritjes doet.
@pjotr: beetje door trappen idd 1 op 8, mijn kameraad doet 1 op 10 met zijne.
Maar wellicht rij jij nog een tandje extra door ;)
@bofkont: Ik rij ook 1:10 met mijn 2.0TS… Dus jouw kameraad rijd wel als een oma dan ;)
Aan de andere kant, wel een goed excuus voor mij om te upgraden naar een GTA, als de brandstofkosten toch gelijk blijven!
@trustmeiamanengineer: Zal dan idd vrij rustig rijden, trouwens ik deed met mijn 2.0 twinspark 156 1 op 12. Erg fijne motor vond ik het altijd.
@bofkont: Daarbij is de GTA een van de beste V6’en die ik heb gereden, echt geweldig, blok is zo bruut.
Dus absoluut kopen als het kan zou ik zeggen!
@trustmeiamanengineer: ik haalde max 1op 8 met rustig rijden, zowel met de 147 GTA als de GTV 3.0 (en consequent BP Ultimate).
@trustmeiamanengineer: Daarbij is de GTA een van de beste V6’en die ik heb gereden, echt geweldig, blok is zo bruut.
Dus absoluut kopen als het kan zou ik zeggen!
Leuk (nieuw) onderwerp! Ik zou sowieso voor een Giulietta gaan als een 147/156 GTA onbereikbaar is. De MiTo is wel een leuk wagentje, maar rijd niet veel beter dan een Fiat Punto Evo denk ik, maar is wel fors duurder. Misschien dat een Punto Abarth dus ook een optie is, als je iets leuks Italiaans wilt.
Of natuurlijk gewoon weer terug naar een van de laatste 147’s, blijft een heerlijke auto! ;)
Ik zou dan op zoek gaan naar een zeer nette Alfa Romeo GT.
Genoeg mooie exemplaren te vinden, aanbod is zeer breed.
En een zeer tijdloos model, wat je van een Mito of Giulietta eigenlijk niet kan zeggen.
De GT die onze Casper gereden heeft als occasion staat nog steeds te koop. Schitterend exemplaar met het juiste motorblok voorin.
Ik had het wel geweten.
@viezefreddyw: Correctie, ik vergis mij.
Het exemplaar waar Casper in reed is reeds verkocht. Ik kwam een andere tegen. My bad.
@viezefreddyw: da’s een kwestie van smaak. De GT vind ik één van de lelijkste recente Alfa’s. Ik zou inderdaad voor een leuke Guilietta of een Punto Abarth gaan. Die Mito…… is voor ehhhh
Ai, het ouderwetse gevecht tussen ratio en emotie :)
Geen Mito iig, mijn ervaring met 3 jaar (160K km) zijn dramatisch, was gelukkig een lease-auto (al zou ik gezien de historie gelukkiger worden van een “wazige” auto). Een korte opsomming van de belangrijkste problemen;
– 5K km => Nieuw stuurhuis
– 50K km => Nieuwe stoelen voor
– 90K km => Nieuwe versnellingsbak
En dan is de motor nog 2 of 3 keer gereviseerd en heeft hij de laatste 30K km maandelijks de garage gezien i.v.m. motorstoringen. Betrof een 1.4 MultiAir met 105pk.
@p964: Ik heb juist een half jaar een Giulietta gehad in de lease, maar grootste minpunt vond ik de stoelen. Probeer echt tijdens een wat langere proefrit of dat wat voor je voor is… Ik vond het op zich een fijne auto (zelfs na een BMW) maar de stoelen vond ik echt kak. En de 1.6 JTDm vond ik ook niet heel geniaal, smalle powerband met bergen koppel, verder nergens een Nm te vinden.
@griffendahl: De stoelen vond ik juist wel geniaal, ritten van +1.000 km zonder centje pijn. Echter was het best slordig dat AR de lederen bekleding niet had vastgemaakt aan het frame waardoor de zitten weggleed.
@p964: twee of drie keer gereviseerd, je gelooft het zelf ook niet meer denk ik.
De keuze tussen een Corsa en Giuletta lijkt me snel gemaakt. Ik zou sowieso voor de Alfa gaan. Alfa Romeo heeft die ‘cool-factor’ die veel merken niet hebben. Nu heb ik zelf weinig ervaring met het merk, dus hoe het met de running costs of kwaliteit zit weet ik niet. Bij de Opel heb je meer die Duitse degelijkheid, maar de de Corsa is wel wat saai. Ik zou persoonlijk voor een Audi of Merc gaan. Voor die prijs kun je een mooi exemplaar op de kop tikken, en dan heb je ook een degelijke auto. Bij BMW ook, maar de 1-Serie is natuurlijk zo lelijk dat je er liever niet in gezien wordt ;) De C30 blijft natuurlijk ook een mooie en degelijk gebouwde wagen.
@kapiteinaudi: Moest ik nu zelf in die compacte klasse winkelen, zou ik ook naar de 500 Abarth kijken. Dan heb je pas echt een leuke kar ;)
Dus jullie gaan alleen in op de voorkeuren!?

Andere opties: Fiat Bravo 1.4 T-jet of de Citroen DS3 1.6 THP zijn misschien wel leuke alternatieven!?
@reactief: Daarbij is de Fiat een brave keus (tjaa… dat zit al in de naam), maar komt wel van het zelfde concern als de Alfa.

De DS-lijn van Citroen is bijna Italiaans vormgegeven en een leuke compacte auto, die ik persoonlijk ook mooier vind dat de huidige Alfa’s.
Kansloos advies. Olaf “mist een Alfa”, dus een auto met flair en passie. En dan de adviezen naast de Alfa een A1, A3, 1-serie of de C30? Geef dan (naast Alfa) een Lancia Delta als advies, of een DS3. Auto’s met ook persoonlijkheid/flair/passie (elk dan in eigen soort).

Zelfs áls je dan op b.v. een A1 in gaat, ga dan voor specifieke adviezen. Bijvoorbeeld altijd een A1 met de LED lampjes en Xenon. Een A1 met gewoon de traditionele lampen kan écht niet. Zoiets kan toch wel bij Autoblog (we zitten toch niet bij Autoweek oid?).
@TheMaster:
Of een Mini of Fiat 500 inderdaad.
@Stefje: Die zouden ook zeker kunnen, maar het ging over Olaf (m), niet over Olivia (v) ;-)
Afgelopen 4 jaar zowel de MiTo als de Giulietta gehad als auto. Laatste maanden veel gereden in de Giulietta en zou graag terug gaan naar mijn MiTo. De motor in de jetta is prima, 1.4 T, 170 PK, komt lekker mee op de snelweg. Maar weglegging is echt drama…. Als je fatsoenlijk een bocht door wilt duikt hij eerst in de vering waarna hij over de voorwielen weg glijdt.
Komt wellicht ook door wat ik gewend was in de de MiTo, deze was verlaagd en had racevering rondom. Weinig auto’s gereden met zo’n strakke wegligging! Zeker icm met de 17R205 banden. Dat lag echt als een blok op de weg.

Dus als je echt lekker wilt rijden met een heerlijk bochten werk, 1.4 T multi air MiTo, en een racesetje veren eronder. Ook qua uiterlijk mag de MiTo een verlagingssetje gebruiken, want zonder is het echt net een tractor ;)
Een Alfa Guilietta
Ach neem een Alfa 159 tenminste ruimte genoeg en motorblokken genoeg
@mercedesbenz63: de enige benzine die ik zou overwegen is de 1750, die GM blokken kunnen me niet bekoren.
Voor 15K zie ik een Honda S2000 staan, 90K op de klok. Kan met een beetje mazzel 5 jaar zonder al te veel gekkigheid rond scheuren.

Neem je een sim only abbo en kortwiek je ook wat andere “overbodige” abbo’s dan houd je de boel ook nog eens betaalbaar.

Eigenlijk wordt het dus kiezen tussen de nieuwe I phone / Samsung of een Honda S2000 :)

Anders zou ik voor een Grande Punto gaan, zijn gewoon lekkere karretjes, zien er wat volwassener uit dan de Mito en interieur is ook niet slecht ivm Opel Ford VW e.d., ridjt ook prima.
@anakiet: Sterker nog als je de I phone laat liggen kan je van de maandelijkse kosten een S2000 financiëren.
@bsxc2: Als ik m’n iPhone ergens laat liggen moet ik een nieuwe kopen.Krijg er nooit een PL-tje voor een S2000 voor.;)
@bsxc2: als je marge om autokosten te financieren zo’n € 50/maand is, zou ik niet eens denken aan de aanschaf van een auto…
@m550d: zit je er wel 360 maanden aan vast he.
@dirkiii: Met een aanbetaling van € 5.000,- en een slot van € 10.000,- Plus een eventjes de pandakte tekenen natuurlijk.Maar de T-Mobile’s van deze wereld heb je wel mooi te pakken! ;))
Abarth Grande Punto, Ford Fiesta, Honda Civic type S, Hyundai coupe, Kia Pro c’eed, Mazda 3, Mini, Renault Clip 128 of Rs, een Megane, een Ibiza, een Leon. Genoeg keuze… Waarbij ik denk dat een Abarth het dichtst bij een alfa zit en de Honda en Mazda de betrouwbaarste keuze zijn en de Clio RS en een hot Megane of snellenversies van de Ford ook erg leuk zijn.
Succes @olaf:
Laat iedereen maar lekker lullen hier.Als je 1 maal Alfa gewend bent wil je geen ander merk.Ik moet er niet aan denken.Het zit gewoon in je bloed of niet,simpel zat.Als ik mocht kiezen,toch de Giulietta.
Mini Cooper S?
BMW 1 serie valt af. Als je daarbij wat leuke opties wil zit je – momenteel nog – boven het budget. ;)
Voor 13K is er echt wel een nette BMW 120i te vinden met acceptabele KM-stand.
Advies: ga voor een exemplaar met een lekker dik M-pakket en sportstoelen, ga je absoluut geen spijt van krijgen!
@raul88: je hebt gelijk. Ik was nogal kieskeurig qua motorisering… ;)
@e1000bmw523i: Haha ik ken het gevoel! Mijn eerste ingeving was ook een 130i Cup uitvoering maar dat red je inderdaad niet met dat budget. Laatst overigens nog wel een héle dikke black on black 130i Cup zien staan voor iets meer dan €16.000. De verleiding was groot..
Ford fiesta st.
Ik zou voor een suzuki swift sport gaan betrouwbaarder kun je niet rijden in dit segment.
Ik rij zelf in een A1, je moet redelijk wat neerleggen om hem leuk aan te kleden. Sowieso als je een S-line wil heeft dat nieuw minimaal 2400,- extra gekost. Hij rijdt heerlijk maar ik heb eerlijk gezegd de nodige problemen met het 1.4 TFSI-blok gehad. Als je houdt van sportief sturen is het best een leuke auto, maar hij staat niet in de schaduw van de Mini van mijn vriendin (waar hij tegen moest concurreren). Ik weet niet hoe de Mito rijdt maar met goed gas voel je de A1 best snel over zijn voorwielen wegglijden.

Ik heb nooit naar de tweedehandsprijzen gekeken maar ik denk dat die wel meevallen, vraag bij een 1.4 sowieso of de ketting al een keer opnieuw op spanning is gezet (was bij mij rond de 40k al nodig). Luister bij een koude start naar nagelen alsof het een diesel is, als je dat hoort is dat al een goede indicatie dat het binnenkort weer nodig gaat zijn.
@Gulli: Overigens vind ik het interieur van de A1 wel heel mooi afgewerkt, geen rammeltjes, geen kraakjes, en over het algemeen betere kwaliteit dan simpelere merken in het C-segment. De Guilietta vond ik wat dat betreft best plastic overkomen. Ik denk dat het interieur nu wel een beetje mijn favoriete onderdeel van mijn auto is.
Ik zou voor de giulietta gaan. Mooie bak en rijdt heerlijk. Maar met dat budget kun je inderdaad ook voor een GTA model gaan!!!
Leuk begin van een nieuwe serie! Mochten jullie de komende artikelen categoriseren onder Autoblog Advies bijvoorbeeld, dan kan dat verwarrend over komen met jullie Aankoopadvies – de AS24 filmpjes.
Persoonlijk vind ik de Alfa Romeo Mito en Guiletta niet echt geslaagde auto’s. Zeker niet verkeerd, maar waar vroegere Alfa’s altijd bijzonder waren, komt dat bij deze twee er niet helemaal uit. Soms in de goede kleur en uitvoering zijn het best aardige auto’s, maar laten we eerlijk zijn, dat geldt voor veel auto’s. Ik zal de opties met je doorlopen, uiteraard heb ik diverse toptips voor je:

1. De Subaru Impreza 2.0 WRX Sport. Met minder dan een ton op de klok vind je ze zo rond de €12.500,- Ze zijn erg betrouwbaar, rijden erg leuk, fijne stoelen en je ziet ze niet op elke hoek van de straat. Daarnaast is het best eigenzinnige techniek en ie het wat anders dan anders. Mooi is ie niet, maar daar koop je hem niet voor. Het is een auto die ‘groeit’ naarmate je hem langer hebt. En wanneer je zwicht voor een stuk premiumblik later, denk je met plezier terug aan je Subaru. Precies zoals Alfa Romeo’s dat ook deden. Ik heb diverse Alfa’s en Subaru’s gehad, en beide toverden de smile op mijn gezicht. Toegegeven, een BMW met 6 in lijn doet dat ook met je.

2. Kijk eens naar de Mazda 3 MPS: Bijzonder vermakelijke auto. Niet opvallend, maar zeker niet lelijk. Interier is bijna regelrecht gekopieerd van de Alfa 156, dus je voelt je er zo in thuis. Rijdt beter dan de C30 T5 en is nog zuiniger ook. Betrouwbaarheid prima, maar zoek er wel een die netjes is. Er staan er niet veel, maar een 2006-8 model vind je al voor 8k. Voor 12k heb je een puik exemplaar.

3. Laat de BMW 118i en Audi A1/A3 voor wat het zijn. Premium beleving is leuk, maar het zijn erg saaie auto’s. En als ze leuk zijn uitgevoerd en een beetje motor hebben, zijn we weer erg duur. Als je het dan toch doet: de A1 is echt een Polo met ringen. Duur en ik zie nog steeds niet waarom. Rijdt ook net zo saai als een Polo. De A3 is een fijnere auto. De meest volwassen van het stel. Een 2.0 TFSI is leuk en chic, maar zoek dan een mooiere en goedkopere Golf.

4. Laat de Alfa’s GTA links liggen. Of alles met een Alfa V6. Het geluid heeft namelijk de kracht om jou te laten betalen voor onderhoudsbeurten die veel te duur zijn. Je wordt er verliefd op, maar je loopt erop leeg als je hem meer dan hobbymatig gebruikt. Ik heb ze nieuw verkocht, ik weet waar ik het over heb. Het zijn nu ongeveer 10 jaar oude auto’s met exotische techniek. Prachtig ja, maar handig, nee. Ik houd van de Busso V6. Daarom geef ik je dit advies.

5. Misschien een Supercharged Mini Cooper S Works? Beetje een Barbie auto, maar zeker priemiejum. En de 1.6 S/C is niet superzuinig, maar heeft wel karakter. En de Mini Cooper S stuurt fantastisch, zeker de Mk1 T2 (dus het facelift model). Een van de betere rijdersauto’s, maar je rijdt voor ehhh, vajazzle. Neem een serieuze groene of grijze met zwarte recaro’s. Zat te vinden.

6. Alfa Romeo GT 1.8 Twin Spark. Geen zware motor, maar de T.S. klinkt top en levert een gezonde 140pk. Stuurt erg fijn. Ik heb zelf de diesel gehad (antraziet met geel leer) en het was een toppert. Voor 13k heb je een hele late 1.8 met mooie opties en weinig km’s. De diesel is wat saai en de 2.0 JTS 16v is marginaal sneller, maar verbruikt flink meer en loopt niet zo mooi. De V6 alleen als het je 2e of 3e of 4e auto is. Liefst 5e. Of 6e.

7. Seat Leon Cupra. De Spaanse Seat van VW. Lelijk van buiten. Spuuglelijk van binnen. Wel 240pk. Bij nader inzien, nee. Tenzij je wrede tuningsplannen hebt.

8. Golf GT 1.4 TSI: Niet spannend, wel een degelijke en goede auto. GTI’s zijn er ook voor 13k, maar je moet zoeken voor een goede. Een Golf V GTI 30th Anniversary zou mijn keuze zijn. Een R32 valt ook binnen budget, maar is duur in gebruik.

9. Citroen DS3 1.6 THP Sport Chic. Niet mijn ding, maar ik heb er eens meegereden en dat doet ie opperbest. Motortje is erg lekker en nog zuinig ook. Voor 13k zijn er voldoend te vinden. Ik vind hem leuker dan de Mito.

10. Renault Clio Renault Sport 2.0 16v 197/200.
De leukste auto voor het geld. Voor 13k heb je een 197 met weinig km’s of een 200 met wat meer. Neem deze. Crappy interieur. Beetje boyracer uiterlijk. OZ wielen. 2.0 atmosferische held met 200pk en een snaarstrakke 6 bak. Elke klaverblad veranderd in Eau rouge. Daarnaast is het een van de weinige auto’s die bij lage snelheden ook fantastisch leuk is om te rijden. Verscrikkelijke reisauto, dat wel.
@gtwillem: Leuk om te lezen hoe je dit geschreven hebt, plusje. Als ik moest kiezen tussen de jou gekozen auto’s zou ik, zoals ik al in een eerdere reactie aangaf, de Alfa GT kiezen. Tijdloos!
@gtwillem: mooi uitgebreid verhaal Willem.
Al vele vele Alfa’s gehad en heb juist met die V6 andere ervaringen. Rijd 40.000 per jaar en heel bijzonder misschien maar dat doe dat met een 166 3.2V6, gewoon op benzine. Ben geen diesel rijder (wel diverse jtd’s gehad 156/GT en 159) en na een 159 1750 heb ik me een oudere (2004) 166 gegund. Aanschaf goedkoop, wel wat meer peut en onderhoud maar in de praktijk valt juist dat laatste me erg mee. Nu in ruim 2 jaar de auto van 60.000 km (was echt heel weinig) naar 155.000 gereden en eigenlijk geen bijzonderheden. Het gemis aan afschrijving maakt dat onderhoud meer dan goed.
Overigens qua verbruik is 1 : 9,5 km heel goed te doen. computer geeft dan overigens 1: 10,4 aan maar het rekensommetje aan de pomp komt echt op 1 : 9,5. Een tank stadswerk en spelen in de polder zorgt voor 1 : 8.
@SpiderIV: klopt. Er zijn voldoende verhalen waar het boven verwachting gaat. Sterker nog, de 3.2’s zijn behoorlijk sterk. Maar vanuit een moderne Corsa of jong gebruikte Alfa Mito zijn de kosten voor een 3.2 gewoon erg hoog. Daarbij is de betrouwbaarheid meer een zegen dan een verzekering. Daarnaast zijn GTA onderdelen (die hier genoemd worden) gewoon een stuk duurder.

Relatief gezien valt het mee, zeker als je de afschrijving heel beperkt kan houden.

Toch, als enige auto, zeker als je een jonger exemplaar zoekt, zou ik geen 156 GTA adviseren.
Tip: haal een brera. Die is nog veel mooier dan een mito of giuletta.
@sleepyj: en rijdt teleurstellend niet des Alfa’s. Futloze motor gekoppeld aan indirecte besturing, veel te lange overbrengingsverhoudingen, vage zitpositie en een veels te hoog gewicht.
@gtwillem: de 1750tbi is een prima blok. Nadat het onderstel geupdate was door alfa is de brera een beste auto. En, ik zou het vergeven als je voordat je in stapt nog even het design op je laat inwerken.
@sleepyj: echter, die versie is lastig te vinden. Al helemaal onder de 13 ruggen. Dus dan zou het idd de zware logge voorgaande versie worden.
Ik vind zelf ook de MiTo en de Giulietta geen ekte toppers, hoewel ik Alfa een warm hart toedraag. De MiTo in het bijzonder vond ik eigenlijk helemaal niks; zoals al geschreven in het artikel veel te smal dankij dat Punto platform en daardoor oogt ‘ie hoog en iel. Op details mooi maar als geheel plaatje niet. De Giulietta vind ik op zich wel een aardige auto in het C segment, maar de voorkant vind ik niet zo mooi met die bolle neus en ditto koplampunits.

Ik zou zelf als het een Alfa ging worden voor dit geld gaan kijken voor een Brera 2.2 JTS. Ja ik weet, er zitten wat Opel genen in en de auto is te zwaar, en omdat ‘ie net als alle recente Alfa muv de 4C FWD heeft is de frontoverhang te lang en rust veel van het gewicht op de neus, maar…Het is wel echt wat speciaals en met name de neus en voorlampen zijn bloedmooi (van voren bekeken dan). De GT is leuk en in sommige opzichten misschien beter maar stiekem ook alweer een generatie ouder en met een tikje minder ‘road presence’.

Voor de V6 gaan heeft niet zoveel zin want
1) dat is niet de Busso V6 maar een GM blok, al hoef ik dat de alfa liefhebber eigenlijk niet te vertellen natuurlijk
2) Hij zuipt wel net zo hard als de Busso V6 en
3) Je wilt dat extra gewicht in het algemeen (4 wielaandrijving) en in het bijzonder op de neus door het zwaardere blok niet hebben.

De 1750 zou een mooie optie zijn omdat die de latere modellen betreft die ook een dieet zijn ondergaan maar ik denk dat die nog net boven de 13K liggen qua prijs. Aanzienlijk meer dan je voor een 2.2 betaalt in ieder geval.

Wat ik verder binnen dit lijstje wel zou overwegen zijn de 1 serie en eventueel de C30. Wat ik in ieder geval zeker niet zou doen (maar dan ook echt niet) is een A1.
Mijn 147 GTA ga ik binnenkort te koop zetten! ;-)
@robin147gta: mijne heb ik begin januari ingeruild voor een mito. Ik mis hem nog iedere dag, dus bezint eer ge begint ;)
@bluebird: ja ik weet het… Ik rijd nu meer km elke dag, geen straf en elke keer erg fijn maar ook erg leuk voor de Shell… Dus het zal zeker afzien worden en zal er zeker spijt van krijgen!
Punto Abarth, Fiesta Metal, kortom, B segment hothatches. Leon Cupra is ook top.
Als je in een Opel durft te stappen na het rijden van een alfa ben je de weg goed kwijt.
Een Ford Feestje ST ook een alleraardigst alternatief. Heerlijk gooi en smijt autootje.
Ik heb 3 jaar een 147 gereden, 3 jaar een Mito gehad en nu sinds 9 maand een Giulietta, dus ik kan wel meepraten ;)

Het ‘Alfa’-gevoel dat de 147 mij gaf miste in de Mito. De Mito was een leuk karretje, maar door de gebrekkige ophanging altijd vrij nerveus. Geen kleine maar wel een onhandige koffer.

Alles is véél beter in de Giulietta. Zelfs met sportophanging een stuk beter weggedrag. Mist uiteraard het gooi-en-smijtwerk dat de mito wel kon maar de Giulietta is gewoon een veel fijnere wagen. Zeker de facelift welke op vlak van verfijning en comfort een stuk verbeterd is. Ik heb de 120pk T-Jet, en die is verbazend vlot voor ‘maar’ 120 pk te hebben.
Simpele keuze toch? 2e hands 159, als het FF kan de station
Ik zou eerder de eerder genoemde DS3 kiezen. Mijn yolo advies is een e39 530i edition met weinig km”s. In mijn ogen zijn de jongere alfa’s nogal teleurstellend.
Stijlvol en economisch: de GT met 1.8 twin spark

De 1.8ts gehad op lpg in een 156. fantastische motor.

Klassieker in de dop: de GT met 3.2 V6
Voor 13k kan je ook al wel een 159 1.7 krijgen. Mooi en behoorlijk snel. Voor iets minder geld kan je ook naar een Alfa Gt kijken. Mooie auto, rijdt heerlijk en je hebt echt iets aparts. Beiden zijn betrouwbaar genoeg, zeker voor dat geld. Anyway: vergeet heel snel die zwarte bladzijde in je leven die Corsa heet.
Corsa een prima auto? Oh-oh..

Nu weet ik niet welk jaar en/of model het betreft, maar een Corsa en een prima auto, daar rammelt wat. Een MiTo gereden in de regio Adenau. Het was een muesli-dieseltje en hoewel wellicht wat onder-gemotoriseerd, wel leuk smijtbaar. Of MiTo of Gulle-Jetta? you choose. Voor de andere auto’s uit de lijst: zeker niet doen als je Alfa mist.
Lancia delta 1.8 di-turbo met sporttronic bak en poltrona frau leder
Op het moment dat ik de C30 in het rijtje MiTo en A1 zag was het al klaar.
Die valt toch echt in de klasse A3, 1-serie etc.

Snap i k wel, dat je dan advies vraagt…
Zoals sommigen hierboven al roepen zou ik op basis van emotie de 147 GTA roepen. Wat een ding om te zien en dan dat geluid! Als je dat niks doet moet je toch wel echt een enorme geitenwollensok zijn.

Als “verstandige” keuze een Clio RS197. Geweldige rijbeleving, onverwoestbaar blok dat heerlijk wil brullen en een wegligging om van te smullen. In de 160k die ik ermee heb gereden op 1 bobine na nooit wat aan stuk gehad.
Naar mijn idee wordt de 1-serie vaak, maar onterecht, als “saai” bestempeld.. Degelijk, rwd, niks saais aan als je er eenmaal een tijdje mee stuurt! Mijn advies zou de Giulietta zijn, met de einer als prima alternatief!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).