
De politie heeft het er maar druk mee. Maar ze hebben massaal getunede auto’s van de weg gehaald.
Laten we het weer eens over het fenomeen ‘getunede auto’s’ hebben. Ondergetekende is er -zoals wellicht bekend is- absoluut geen fan van. Ja, onder de motorkap mag er best iets getweaked worden, maar het uiterlijk moet zo veel mogelijk ongemoeid gelaten worden.
Dat betekent dus geen dikke velgen, niet extreem verlagen, geen blèrpijpen en ook geen gele dagrijverlichting. Sorry Ruben… Nee, hou het maar origineel. Geen enkele auto is ooit mooier geworden van een Halfordskitje erop.
Getunede auto’s massaal van de weg gehaald
En ik blijk flink wat medestanders te hebben, want de politie gaat met alle liefde de strijd aan met getunede auto’s en heeft er afgelopen weekend flink wat van de weg gehaald. Dat gebeurde overigens in Belgisch Limburg, maar dat maakt voor het verhaal verder niet uit.
In ons buurland noemen ze getunede auto’s het liefst ‘patserbakken’ en die vinden ze niet leuk. Er was dit weekend daarom een grote actie op touw gezet om die patserbakken eens aan een onderzoekje te onderwerpen. En wat bleek? Dat was volledig terecht.
De bestuurders van 41 getunede auto’s kregen een proces verbaal aan de broek omdat er iets aan mankeerde. Daarbij kun je denken aan illegale uitlaten, ontbreken van de einddemper, verlagingen, spoorverbreders, folie op voorste ramen of koplampen en uitstekende delen die gevaar bij andere weggebruikers opleveren.
Maar daar bleef het niet bij. Verre van zelfs. Er werd ook geblazen en de papieren werden gecontroleerd en wat bleek: drie van de gecontroleerde bestuurders hadden een rijverbod, één ervan zelfs levenslang. (Wat zou die geflikt hebben?)
Van de 394 afgenomen alcoholtesten, waren er 4 positief. Ook werden er 15 speekseltesten afgenomen, waarvan er 10 positief waren op drugs. Deze bestuurders kregen een rijverbod van 15 dagen.
Ook werden er twee personen opgepakt die nog bij de politie gesignaleerd stonden voor een strafbaar feit en werden er 46 rijbewijzen ingetrokken voor 15 dagen omdat de bestuurders hun smartphone gebruikten achter het stuur.
En daarom de tip, beste bestuurders van getunende auto’s. Als je niet wil dat je van de weg wordt gehaald en je rijbewijs moet inleveren of zelfs de bajes in moet, sloop dan direct de tuning van je auto. Niet alleen doe je daar de autoliefhebbers een plezier mee, je valt ook nog eens minder op bij de hermandad.
Kun je tenminste gewoon doorrijden met je levenslange rijverbod. Simpel toch?
Dom artikel dat totaal niet relevant is voor de situatie in nederland.
De belgische regelgeving is inderdaad compleet anders.
Zelfs een pu rubber in de ophanging is daar meestal illegaal.
Laten ze dit zo gauw mogelijk in Nederland doen. Rond Eindhoven, Rotterdam en Den Haag of zo. De vangst is prima. Weer een hoop tuig de weg af. Blijkbaar klopt het cliché pooierbak en tuig nog steeds.
Nou, dat scheelt niet zoveel hoor. Elke verandering aan de auto is goed voor een ritje naar het RDW
Niet alleen Nederlanders lezen Autoblog.
Ik vind getunde auto’s vaak wel mooi. Lekker samenstellen hoe je het zelf wilt. Een huisinrichting kan je doen zoals de folder, veilig en saai. Maar samenstellen naar eigen smaak is toch veel mooier.
Wat is precies het verschil dan tussen iets samenstellen uit de Autostyle catalogus en die van VT Wonen?
Die uit VT wonen vormt geen rijdende chicane op de A2
Want in Nederland zijn alle Sjonnie bakken prima in orde?
Veel gewone auto’s zijn dat ook niet, veel mensen zien een APK keuring als onderhoud en vergeten dat ze feitelijk de minimale ondergrens die gesteld wordt gehaald hebben meer niet….
Ik heb meegemaakt dat ze alsnog ettelijke dagen later met problemen stonden of de auto kort reden omdat hij met voldoende profiel door de keuring kwam maar dit bij een plotselinge gladde weg door regen alsnog niet voldoende meer was voor goede grip…
Er kan altijd iets kapot gaan na een APK keuring. Er wordt ook helemaal niet gekeken hoe lang je D-riem nog mee kan en of je auto geen koelvloeistof verbruikt. Het gaat om heiligheid en milieu.
Als je banden tegen het minimum aan zitten, krijg je bovendien altijd een waarschuwing, dus ik weet niet waar je het vandaan haalt dat mensen niet wisten dat ze hun banden moesten vervangen.
Wat ze met hun auto doen, moeten ze zelf weten. Ik vind het er altijd wat zielig uit zien, pubers die net een auto kunnen betalen en dan al hun zakgeld aan “Tupperware” uitgeven, maar hey, het is hun auto…
Zolang het niet gevaarlijk wordt. Dus geen led of xenon in je matte koplampen, want het aantal verblindende koplampen is echt bizar groot. Je ziet soms helemaal niks meer als zo’n grapjas je tegemoet komt.
Pubers? Die zijn toch druk met de fatbike?
Gelukkig zit er een enorme kloof tussen smaakvolle modificaties en sjonnie bakken. De eerste vallen absoluut niet op bij oom agent.
Gamma Tjoening heb je overal. Heeft niks met een goed gerestylde auto te maken.
Ik heb ze gezien die sideskirts met spaanplaat schroeven aan de dorpels bevestigd hadden…. vragen om problemen.
Tja.. leef en laat leven. We vallen ook niet allemaal op dezelfde vrouw dus waarom zouden we allemaal dezelfde smaak qua auto’s hebben? Waarvan akte.
Dot lijkt me inderdaad de enig juiste insteek. Het feit, dat ik getunede oto’s doorgaans niet om aan te gluren vind, betekent niet, dat een ander dat ook zou moeten vinden.
Natuurlijk zijn er bij die illegale tuning hebben in België. Maar dat is omdat er hier ook veel niet mag, of niet correct wordt uitgevoerd. Ik zorg altijd voor dat er geen discusie mogelijk is bij een eventuele controle. Gekeurd verlaagd. Blinderen waar het mag. Zonnenband. Bumper delen die niet uitsteken. Gekeurde uitlaat. En keurings attest van alle modificaties.
Tuning en Styling zijn is niet hetzelfde. Maar je kunt t ook motorische en optische tuning noemen.
Vaak een kwestie van smaak. Maar er zijn regels en als t illegaal is, dan kun je problemen verwachten. Vaak weten de ‘sjonnies’ wel dat iets niet mag. Dus dat is dan t risico wat je neemt.
Maar 4 op de 394 is in België alcomobillist. Dat valt me dan weer heel erg mee, als ik er rijd lijkt de helft rechtstreeks van de vrijmibeau te komen
Het meerendeel van de Belgen kan niet rijden, krijgt een permis waarschijnlijk gratis bij het frietkot. ‘t Is werkelijk chotgeklaagd wat voor capriolen ze soms uithalen op de openbare weg. Ik hou van onze zuiderburen, je kan er geweldig mee lachen. Maar ze moeten gewoon niet achter het stuur van een oto kruipen. Nee, ook niet als ze nuchter zijn, le-vens-gevaarlijk.
Wel van hun auto?
Beetje zuur bericht. België is geen vergelijkingsmateriaal met Nederland. Er zijn genoeg smaakvol aangepakte auto’s die zich ook nog eens prima gedragen in het verkeer. Niet alles over 1 kam scheren.
Iets met de klok horen luiden en de klepel.
Tuning is wanneer er iets aan de motor,uitlaatlijn,onderstel en remmerij veranderd wordt. Meestal om die te verbeteren.
Het uiterlijk aanpassen heet restylen en valt onder restyling. Heeft totaal niks met tuning te maken. Dat België er strenge regels op nahoudt is al heel lang bekend. Ik heb dik 10 jaar in deze scène gezeten en kan vertellen dat merendeel hun auto beter op orde had dan menig bestuurder op de Nederlandse en Belgische snelwegen. Maar als je opvalt is dat helaas ook bij de justitie.
Gelukkig rijden er duizenden rond die alles wel op orde hebben, en die het aanblik op de weg er vrolijker op maken dan al dat saaie grijs,zwart en wit waar af fabriek wat fantasieloze aanpassingen aan gemaakt zijn.
“Iets met de klok horen luiden en de klepel.
Tuning is wanneer er iets aan de motor,uitlaatlijn,onderstel en remmerij veranderd wordt. Meestal om die te verbeteren.
Het uiterlijk aanpassen heet restylen en valt onder restyling. Heeft totaal niks met tuning te maken. ”
Klopt ook niet helemaal. (Re)Stylen wordt ook vaak optische tuning genoemd.
https://www.aa-customs.nl/optische-tuning
https://rostrading.com/product-categorie/altigiri/optische-tuning/
https://optical-tuning.com/en/
Etc.
Wat !!! 10 van de 15 speekseltesten resulteerde in een positieve uitslag.
Ga komend weekend, maar eens kijken in Assen
Een levenslang rijverbod krijg je snel in België. Een joint roken, een week later een speekseltest krijgen en je hangt. Als je dan verklaard in de rechtbank dat je regelmatig wiet rookt krijg je een automatisch een levenslang rijverbod. Dit kan terug gedraaid worden als je jaren lang je om de zoveel maand laat testen.
Wat een zuur artikel is dit zeg. Past totaal niet bij autoliefhebberij.
Waarom mag Bimmer hun auto wel een paar cm verlagen met goedkope bilsteins en eibach veren en er een M-label achterop plakken, maar zou ik dat niet mogen met een goeie set Reigers die bijna het tienvoud kosten? En fabrikanten mogen wel BBS vragen een velg te maken, maar als ik er een echt goeie velgen onder zet die daadwerkelijk sterker en lichter zijn, wordt er zuur gedaan? Ik heb spacers op mijn wielen omdat mijn velg anders niet over mijn remklauw past. Ik heb vrij blauwe xenons en gele mistlichten, omdat zicht bij helder weer met blauw licht beter is en met slecht weer zie je met geel licht veel beter. Mijn intercooler past eigenlijk niet helemaal achter de voorbumper omdat hij anders te klein is voor mijn turbo. Mijn wielen steken iets uit de wielkast omdat ze anders te smal zijn voor mijn vermogen. Mijn uitlaat heeft maar een demper ipv drie, omdat me dat bijna 100pk scheelt. De grille is stuk omdat reparatie me niets oplevert.
Jij mag dan liever een standaard auto hebben, maar ga niet zeuren over mensen die graag hun auto naar hun smaak maken. Niet iedereen heeft mijn of jouw budget. Dus als zij een stukje carbon fiber op hun auto plakken is dat vaak alles wat ze zich kunnen veroorloven. Vier het met ze mee dat ze onderdeel zijn van een ontzettend brede en fantastische groep mensen. Ga bovenal niet zuur en elitair doen.
@nox95 Zo zuur vind ik het artikel ook weer niet hoor. Een steekje naar iets wat ik persoonlijk niet mooi vind en verder gewoon de bewoordingen gebruikt uit het Belgische artikel.
Maar wel oprecht bedankt voor je feedback!!