• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gevleugelde stadsmini: Cadillac Urban Luxury Concept

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 november 2010 om 08:34 – 30 Reacties

Cadillac Urban Concept
Vandaag barst het geweld op de beursvloer in Los Angeles los. Cadillac, het luxemerk van GM, heeft een leuke primeur voor ons in petto: het Urban Luxury Concept, een klein, maar luxe stadsautootje, dat zich moet meten met auto’s als de Aston Martin Cygnet.

Het concept biedt plaats aan vier personen, die dankzij de vleugeldeuren makkelijk kunnen in- en uitstappen. Binnenin is overdadig gebruik gemaakt van luxe materialen en zijn, zoals het een concept betaamt, de nieuwste technologieën toegepast, zoals touch-pad-schermen. De klassieke klokkenwinkel is vervangen door geprojecteerde data, hetgeen een dubbelfunctie heeft: niet alleen is het heel nieuw en hip, ook bespaart het ruimte in het interieur.

En die ruimtebesparing is wel nodig, want het Urban Luxury Concept heeft afmetingen die Caddilac-onwaardig zijn: hij meet 3.835 mm (lengte), bij 1.730 mm (breedte), bij 1.446 mm (hoogte). De wielbasis is 2.467 mm. Het enige dat niet klein is zijn de wielen, zij meten 19 inch.

Verantwoordelijk voor de aandrijving is een 1.0 liter driecilinder turbo, die met behulp van alle bekende energiebesparende trucs (start-stop, brake energy regeneration) in de stad slechts 4,2 liter per 100 km moet noteren (voor de snelweg claimt Cadillac 3,6 l/100 km). Vermogenscijfers geeft Cadillac niet op, maar die zijn natuurlijk ook minder interessant voor een stadsauto.

In het persbericht benadrukt Cadillac vooral het ‘it’s not about size’-principe. Het interieur weerspiegelt een ‘smaller is better’-filosofie, waardoor er meer ruimte voor de inzittenden wordt gemaakt. In het interieur is gebruik gemaakt van veel blauw en grijs leer, maar ook tref je er carbonkleurige houtinleg, keramische materialen en geborsteld aluminium aan. Om de luxe ervaring af te maken is het interieur voorzien van ‘ambient lighting’.

Met dit kleine bakkie breekt Cadillac radicaal met zijn verleden, maar in een tijd waarin klein en zuinig de boventoon voert en de milieueisen steeds strenger worden zullen ze wel moeten. Door flink op het luxe-aspect in te spelen positioneert Cadillac een eventueel te produceren model op basis van dit concept slim op de markt: zowel bovenmodale senioren als dito yuppen behoren tot het potentiële koperspubliek.

Ook interessant!

  • Cadillac InnerSpace
    Deze tweezits coupé is niet leuk om te besturen
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Komt de gaafste concept supercar er alsnog?
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Cadillac, concept, Vleugeldeuren

Vorig bericht: « Officieel: Chevrolet Camaro Convertible
Volgend bericht: Kiekeboe: Mercedes CLS 63 AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. joah zegt

    17 november 2010 om 08:44

    Ik vind hem cool, en onderscheidend van de rest!

    Login om te reageren
  2. pizzakoerier zegt

    17 november 2010 om 08:49

    grappig karretje en mooier dan sommige andere van zijn soortgenoten

    Login om te reageren
  3. Romano zegt

    17 november 2010 om 09:01

    Ziet er een stuk beter uit dan de iQ/cygnet.
    Al heeft ie met zo een voorruit wel een beperkte doelgroep, zijnde mensen onder 1.60 m :P

    Login om te reageren
  4. b013 zegt

    17 november 2010 om 09:05

    lijkt een beetje op zo’n 45 km/h autootje.

    Login om te reageren
  5. Timmie zegt

    17 november 2010 om 09:27

    Weer eentje voor in het museum…

    Login om te reageren
  6. TWJ zegt

    17 november 2010 om 09:33

    Ja dat is dus wel weer netjes in de lijn van Cadillac.
    Lelijk dus.

    Gaat weer keihard niet verkopen.

    Login om te reageren
    • TWJ zegt

      17 november 2010 om 09:35

      @TWJ:
      Als het uberhaupt tot een productiemodel mag kopen, that is.

      En dat moet ik nog zien gebeuren. Zeker in de onorthodoxe styling in dit concept.

      Login om te reageren
  7. Atenza zegt

    17 november 2010 om 09:57

    Ik zie nog altijd liever een productiemodel van de Cien (2002) en Sixteen (2003) concept ;)

    Login om te reageren
  8. corvettez06 zegt

    17 november 2010 om 10:15

    toch blijft cadillac vernieuwend bezig , ziet er goed en gewaagd uit .

    Login om te reageren
  9. primramessar zegt

    17 november 2010 om 10:23

    Het idee is goed. En scissor doors zijn makkelijk voor in de stad.

    Maar imho smoelt het exterieur niet.

    Login om te reageren
    • Nico zegt

      17 november 2010 om 15:43

      @primramessar: Maar niet voor in de parkeergarages die meestal niet overdreven hoog zijn :D

      Login om te reageren
  10. Den zegt

    17 november 2010 om 10:25

    Heel gaaf! Ik pleit voor meer van dergelijke compacte goed uitgeruste auto’s. Persoonlijk maak ik de meeste kilometers in de stad en doe dat graag in mijn uiterst comfortabele wagentje, maar wat meer keuze in luxe en uitrusting in het A segment kan geen kwaad. Vooralsnog zijn er teveel plastic karretjes op de weg.

    Login om te reageren
  11. koekepan zegt

    17 november 2010 om 10:33

    de achterkant lijkt mij wel een beetje te veel fiat punto – nissan note achtig, maar voor de rest mag ie er wel zijn …

    Login om te reageren
  12. joske zegt

    17 november 2010 om 11:29

    eindelijk eens een coole stadswagen
    goed ontwerp
    tof gevonden!

    Login om te reageren
  13. Jochempie zegt

    17 november 2010 om 12:24

    Alsof ze de neus van een hoge snelheids trein hebben afgehakt en er vier wielen onder hebben gezet. Nee, dit soort monovolumes vind ik echt nog even wennen.

    Login om te reageren
  14. Thelis zegt

    17 november 2010 om 12:29

    Nutteloze toevoeging aan het leveringsprogramma van Cadillac. Ze hebben bij GM nog niet voldoende geleerd van het faillisement. Lekker weer auto’s maken waar geen vraag naar is. Tip: koop geen aandelen GM.

    Login om te reageren
  15. Volvo940polar zegt

    17 november 2010 om 13:45

    dit is zoals Thelis al opmerkte ”een nutteloze toevoeging aan het leveringsprogramma van Cadillac

    mensen houden wel van ”strak” ontworpen poducten maar ik ben van mening dat zelfs dit te ver gaat

    kortom: een aartslelijk wagentje,zonder (hopelijk) enige toekomst

    Login om te reageren
  16. veedub zegt

    17 november 2010 om 14:37

    Die is net zo goed als een vuilniskar
    Lelijk ding!

    Login om te reageren
  17. bakkerst zegt

    17 november 2010 om 14:40

    @ sir_smokalot:

    niet om te bitchen, maar wat moet ik me precies voorstellen bij “.. Carbonkleurige houtinleg..” in het interieur?

    ergens lijkt dat niet te kloppen, en bovendien is er op de foto’s ook geen hout of carbon zichtbaar..

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      17 november 2010 om 14:52

      @bakkerst: ’t staat er toch echt: “The interior is finished with carbon-color wood inlays….”

      Lijkt mij dus dat het een stukje houtinleg is dat in een zwart-grijs koolstofvezelkleurtje is gespoten. Waaroim ze dan niet gewoon kunststof pakken is mij ook een raadsel.

      Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    17 november 2010 om 15:13

    Oh, er zitten nog achterstoelen in ook? Dat had ik niet verwacht. Voor sommige *kuch* Amerikanen zal het vast wat krapjes zijn, als hij komt moeten ze misschien ook maar een tweepersoons variant maken met wat meer ruimte voorin. Ik vind het iig een leuk ontwerp, heel anders dan anderen.

    Login om te reageren
  19. Tim zegt

    17 november 2010 om 18:28

    ik vind dit best wel mooi. Spijtig van de poep, die had een beetje strakker gemogen.

    Login om te reageren
  20. C6_R zegt

    17 november 2010 om 18:37

    Gatsiejakkiebah! Doe maar niet!

    Login om te reageren
  21. six-trey zegt

    17 november 2010 om 18:53

    wil er nooit in gezien worden maar het is toch iets beter dan de lelijke IQ of smart

    Login om te reageren
  22. Benz.. zegt

    17 november 2010 om 20:20

    Laat maar Cadillac maar gewoon sportieve sportsedans maken.. Daar zijn ze goed in.

    Dit zal een nutteloze toevoeging zijn. Mocht Cadillac dit echt gaan produceren dat zal het nog een hele kluif worden om de “gevestigede orde” aan het schrikken te brengen. (Denk aan Toyota/Peugeot/Citroen of SMART en Mini).

    Login om te reageren
    • six-trey zegt

      17 november 2010 om 20:46

      ik blijf een nieuwe big body cabrio eisen van Cadillac, niet zo een gay sportwagen cabriotje maar een gigantische slee op een ladder chassis zo als de DeVille in de jaren 60, las bij de DTS de achterdeuren dicht, zaag het dak er af en steek er een Mercedes achtige grill op met Cadillac logo en ik ben tevereden!

      Login om te reageren
  23. Benz.. zegt

    17 november 2010 om 20:20

    *die eerste “maar” kan er tussenuit*

    Login om te reageren
  24. Cantago zegt

    17 november 2010 om 21:36

    Wannabe Koenigsegg deuren? Dat is ECHT jammer! Maar kijk eens goed, dat ding is echt extreem lelijk! Juch, ik zie nog liever een Prius:O

    Login om te reageren
  25. gerwin zegt

    17 november 2010 om 22:02

    uitgesproken lelijk

    Login om te reageren
  26. van dijk uithoorn zegt

    18 november 2010 om 12:03

    geweldig model wat gaat hij korsten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North