• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Global Touring Car: nieuwe raceserie met 500 pk V8’s

Auteur: CasperH, gepost 23 januari 2014 om 07:57 – 19 Reacties

Afbeelding Global Touring Car: nieuwe raceserie met 500 pk V8’sAfbeelding Global Touring Car: nieuwe raceserie met 500 pk V8’sAfbeelding Global Touring Car: nieuwe raceserie met 500 pk V8’sAfbeelding Global Touring Car: nieuwe raceserie met 500 pk V8’sAfbeelding Global Touring Car: nieuwe raceserie met 500 pk V8’s

Ford Focus GTC V8
Deze Ford Focus sedan heeft een V8 met 500 pk onder de kap en illustreert een nieuwe raceserie die dit jaar gaat starten. Lekker he?

Het doet eigenlijk meteen denken aan de briljante V8 Supercars uit Australië. Dikke auto’s die op straatauto’s lijken, uitgerust met een moddervette V8 en een dito soundtrack, gereden door gasten die niet bang zijn om een tikje uit te delen. Of het ook echt zo gaaf wordt moeten we even afwachten want er is verder nog bijzonder weinig bekend over de nieuwe serie anders dan dat men gaat beginnen in Zuid Afrika dit jaar.

De Global Touring Car serie zal gereden gaan worden door silhouetracers zoals deze Ford Focus, voorzien van een vermogen rond de 500 pk en achterwielaandrijving. Ook een sequentiële bak is verplicht voor deze klasse en de alle auto’s moeten hetzelfde spaceframe chassis gebruiken.

Deze Ford Focus Sedan ziet er in ieder geval smeuïg uit met z’n dikke widebody, enorme spoilers, zijuitlaat en lekkere wielen met plakkerige Kumho Ecsta’s. In het interieur vinden we uiteraard een dikke rolkooi en er is één zitplek in de vorm van een dikke Sparco sportstoel. Laat maar komen die GTC serie, toch?

Ook interessant!

  • Heet! Land Rover Defender V8 met 525 pk is hier
  • Eindelijk officieel: Lexus IS 500 met dikke V8
  • Video: Scania V8 drift op een rotonde
    Video: Scania V8 drift op een rotonde
  • Nieuwe Toyota Tundra is hier, zonder V8
    Nieuwe Toyota Tundra is hier, zonder V8

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, Ford, Racing, sedan, V8

Vorig bericht: « Lincoln Continental: vergeten concept (2002)
Volgend bericht: Vader leert zoon donuts draaien in een Corvette [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. brekkenbats zegt

    23 januari 2014 om 08:05

    Bruut! Heel Bruut!!! geweldige nieuwe raceserie.

    Login om te reageren
  2. tbone zegt

    23 januari 2014 om 08:14

    De eerste Focus van deze generatie die ik wél gaaf vind!

    Login om te reageren
  3. Lustigson zegt

    23 januari 2014 om 08:45

    Gaaf.

    Ben wel benieuwd hoe GTC zich verhoudt tot de combi van DTM, Super GT en die geplande Noord-Amerikaanse serie die op dezelfde leest geschoeid zou moeten zijn.

    Login om te reageren
  4. antoonniels zegt

    23 januari 2014 om 09:00

    Zonder merklink zie ik dit niet succesvol worden. In Australie is de helft van de “charme” toch ook dat het Ford tegen Holden is. En er zijn in het verleden wel meer V8 silhouetracers geweest die we inmiddels allemaal weer vergeten zijn.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      23 januari 2014 om 16:19

      @antoonniels:

      Ford tegen Holden, en Nissan, en Mercedes, en Volvo.
      Dus die ´charme´ is er ook al niet meer.

      Login om te reageren
  5. 645ci zegt

    23 januari 2014 om 09:19

    Wat mij betreft is dit net zoveel een Ford Focus als die Scuderia een paar posts terug een Ferrari is.

    Maar goed, ze moeten het natuurlijk zelf weten, tis niet mijn geld tenslotte.
    Ik heb er in elk geval net zoveel mee; helemaal niets. :)

    Login om te reageren
  6. jeps90 zegt

    23 januari 2014 om 09:22

    Zoiets bestaat toch al? Superstars v8 serie, de europese versie van de australische supercars

    http://www.superstarsworld.com/Superstars-Series/it-Homepage.aspx

    Login om te reageren
  7. kjeld zegt

    23 januari 2014 om 09:36

    Gatver “silouetracers”. Ik mis altijd het oude tourwagen campioenschap (met alpha romeo) toen het nog echte autos waren. Met die Volvo station wagen (epic!).

    Login om te reageren
  8. baasbas zegt

    23 januari 2014 om 10:12

    ……weer een raceserie waar geen hond naar gaat kijken.

    Wie doet het ‘marktonderzoek’ voor de start?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      23 januari 2014 om 11:10

      @baasbas: of er mensen naar gaan kijken is vaak niet eens het belangrijkste.
      Voor de maker van de auto is het alleen belangrijk dat ie er wat van kan afzetten.
      Haak de serie aan bij een ander circus dat rond de circuits rijd; en het is prima te doen. Maar de kans het wereldwijd een succes kan worden (waarmee t interesant kan worden voor grote bedrijven) is natuurlijk nul inderdaad. De DTM gaat al wat te ver in het siluette gedeelte.

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        23 januari 2014 om 11:15

        @gregorius: Tsja, kijkcijfers vs. afzet.. Volgens mij zit daar wel een verband. Wordt er naar gekeken, dan zijn sponsors bereid te betalen, dus heb je makkelijker meer teams, die weer auto’s afnemen.. enz..

        Ik zit uiteraard niet in dat wereldje, maar om mij heen hoor ik alleen maar geluiden dat de BTCC vroeger zo leuk was om naar te kijken (oh en begin jaren 90 DTM). Als ik dat nu weer wil zien, waar moet ik dan naar kijken? Weet iemand dat?

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          23 januari 2014 om 11:24

          @baasbas: qua racen is de huidige BTCC vergelijkbaar met het racen van toen. Het verschil is alleen dat toen de modellen in BTCC dikker waren dan nu en dat toen niet de normale personen auto een stuk minder dik was. –> je keek dus naar modellen die toen cool waren. Dat is wel anders dan wat Civic’s die tegen een of andere Chinese MG racen.

          En ja, de coureurs in de DTM passen wel op voordat ze echt gaan beuken, die zijn veel te bang om hun stoeltje te verliezen.

          MAW: het wordt nooit meer zoals vroeger!

          Login om te reageren
          • Alex_79 zegt

            23 januari 2014 om 15:26

            @gregorius: BTCC met Super Touring was idd heel gaaf. Volvo 850 Estate, Ford Mondeo (die klonk als een Mazda-wankelblok), Renault Megane, Peugeot 406. Die tijd komt helaas niet meer terug. Maar het huidige veld is ook erg leuk, al doet er nauwelijks nog een fabrieksteam mee, idd alleen Honda en MG. Toch wint een privateer in 2013 het kampioenschap (Andrew Jordan in een Civic die gebruik maakt van een standaardmotor zonder fabrieksinput). En het regelement zorgt ervoor dat raceteams makkelijk een auto op de grid krijgen: Toyota, Ford, BMW, Vauxhall en VW zijn door priveteams ingezet en de Balance of Performance met strafgewichten en boost reduction werkt goed om de boel gelijk te houden.

            Die GTC kan misschien maar beter aanknoping zoeken met de TC2000 in Zuid-Amerika, ook silhouette racers met 2 liter V8 motoren met plusminus 430 pk. Onder andere Honda, Chevy, Fiat, Renault en ook Ford hebben daar een fabrieksteam rondrijden.

            Login om te reageren
            • carmasterr zegt

              23 januari 2014 om 16:23

              @Alex_79:

              Ik vind er toch weinig wankel aan een 2.0 V6.

              http://www.youtube.com/watch?v=5nltSfdWORA

              Login om te reageren
  9. lambowambo zegt

    23 januari 2014 om 10:54

    Klinkt goed, ben benieuwd

    Login om te reageren
  10. bullzeyersn zegt

    23 januari 2014 om 11:09

    Ben meer benieuwd naar die DTM / JGTC combo. Audi/BMW vs Nissan en Honda

    Login om te reageren
  11. Hupke zegt

    23 januari 2014 om 14:01

    Dat zo’n race-serie eens niet intercontinentaal kan doorbreken vind ik eigenlijk wel spijtig.

    Login om te reageren
  12. jessetje zegt

    23 januari 2014 om 15:30

    Dat is wel dik! Laat maar komen

    Login om te reageren
  13. mbevo zegt

    23 januari 2014 om 18:09

    Hopelijk word dit jaar iets beter voor de Benzen:P

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North