• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk officieel: Lexus IS 500 met dikke V8

Auteur: hayte, gepost 22 februari 2021 om 19:04 – 16 Reacties

De Lexus IS500 F Sport

Een IS F noemt Lexus het nog niet, maar deze IS 500 met flinke V8 komt wel lekker in de buurt.

Waar steeds meer autofabrikanten grijpen naar turbo’s en elektrificatie om V8’en in auto’s te kunnen lepelen, is Lexus nog heerlijk ouderwets. In de neus van hun sportieve topmodellen ligt nog altijd een atmosferische 5,0 liter V8. Van 2007 tot 2014 stopte Lexus dit blok ook nog in hun kleinste sedan om de IS F te creëren. Een echte concurrent voor de M3, maar eentje die geen opvolger kreeg.

Tot nu. Soort van. Lexus heeft namelijk de IS 500 F Sport Performance aangekondigd. Deze heeft hetzelfde blok als die IS F, alleen produceert deze zowaar betere cijfers dan in die ‘oude’ sedan. De 500 F Sport vuurt 472 pk en 536 Nm naar de achterwielen, waar de voorganger bleef steken bij 416 pk en 503 Nm.

Met die nieuwe specs weet de IS 500 binnen 4,5 seconden de 97 kilometer per uur aan te tikken. Topsnelheid noemt Lexus niet. De trappelende paardjes gaan via een achttrapsautomaat en sperdifferentieel naar de achteras. Verder krijg je adaptief onderstel, nieuwe achterdempers van Yamaha en grotere remschijven. Voor zijn het 36 centimeter grote aluminium schijven, achter zijn ze 32 centimeter groot.

Lexus heeft ook naar het uiterlijk gekeken, zo heb je een motorkap met een flinke uitstulping, dubbele uitlaten aan de achterkant en zwarte F Sport-badges. Die motorkap is nu praktisch vijf centimeter hoger dan voorheen. De voorste bumper en fenders zijn tevens langer gemaakt, om plek te bieden aan de gigantische V8. De IS 500 F Sport wordt standaard met 19 inch-tienspaaksvelgen van Enkei geleverd. Deze zijn aan de voorkant per wiel een halve kilo lichter dan de ‘normale’ 19 F Sport-velgen. Aan de achterkant scheelt het zelfs een kilo per wiel. Het uiterlijk heeft tot slot een nieuwe diffuser, zwarte raamlijst en een spoilerlip aan de achterkant.

Aan de binnenkant zien we zwarte F Sport-badges op het leren stuur en aan de deuren. Ook heeft de digitale klokkenteller een nieuwe startup-animatie gekregen. Verder heeft de hete Lexus veel snufjes, zoals botswaarschuwingen en adaptieve cruise control. Een prijs noemt Lexus nog niet, maar eigenlijk is die voor ons ook niet zo belangrijk. De Lexus IS 500 F Sport Performance is namelijk exclusief voor de Amerikaanse markt ontwikkeld.

Ook interessant!

  • Deze Lexus heeft officieel het grootste scherm
  • 's Werelds eerste jetski met een dikke V8
    's Werelds eerste waterscooter met een dikke V8
  • Deze Lexus IS 500 Launch Edition maakt jaloers
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

is, is-f, Lexus, sedan, V8, verenigde-staten, Video

Vorig bericht: « Alfa Romeo draait de boel om met de C41
Volgend bericht: Dít is Gordon Murray’s circuitmonster T.50s Niki Lauda »

Lees Interacties

Reacties

  1. lexis zegt

    22 februari 2021 om 19:31

    Leuk omdat het(nog) kan in de VS en andere continenten waar men niet wakker ligt van de millieu problematiek. Maar is toch geen signaal van innovatie. Maar leuk in ieder geval.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      23 februari 2021 om 01:12

      @lexis: innovatie staat niet gelijk aan verbetering, kijk maar naar Audi / VAG, al jaren troep aan het verkopen, maar ja , de consument valt voor mooie LED lampjes , jaar in jaar uit, en maar klagen over olie verbruik , uitgerekte kettingen en DSG die in de soep lopen….heb je bij Lexus geen last van

      Login om te reageren
      • 2scan zegt

        23 februari 2021 om 07:58

        @slickrick: wat een onzin

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          23 februari 2021 om 09:39

          @2scan: Nee gewoon feiten en onzin dat dit duitse kwaliteit is.

          Login om te reageren
  2. dirkv zegt

    22 februari 2021 om 19:32

    Wat een heerlijke machine!
    Zeker in en tijd van turbo’s en elektrische auto’s is dit uitzonderlijk.

    Login om te reageren
  3. jajeroenja zegt

    22 februari 2021 om 19:35

    Aluminium schijven nog wel, dat zal fijn remmen 😋.

    Wel erg gaaf zo’n dikke V8, en vorige modellen wisten ook nog een redelijk verbruik te halen.
    Tis dat ik een sedan niet praktisch vind, maar man wat een gaaf ding!

    Login om te reageren
    • nofxke zegt

      22 februari 2021 om 20:05

      @jajeroenja: dacht ik ook. Eens opgezocht en er zijn bedrijven bezig met alu-composiet remmen dus kan misschien wel. Volledig alu remmen zal inderdaad niet lang werken 😀

      https://thebrakereport.com/mmi-debuts-new-aluminum-brake-disc/

      Login om te reageren
  4. dunhozzie zegt

    22 februari 2021 om 19:47

    Alles in mij roept dat ik dit geweldig moet vinden maar die koets is gewoon niet mooi. Jaguar, Mazda, zelfs Peugeot hebben dat beter begrepen

    Login om te reageren
  5. vondick zegt

    22 februari 2021 om 19:50

    Geloof ik niet

    Login om te reageren
  6. lambo350gt zegt

    22 februari 2021 om 19:52

    Het dashboard ziet er nu al verouderd uit, maar het lijkt me wel een stuk prettiger in het gebruik dan zo’n tv-scherm zoals nu gebruikelijk aan het worden is

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 februari 2021 om 05:40

      @lambo350gt: er zit hier een touchpad in. Lexus werkt met een muis cursor op het scherm en die is juist bijzonder gebruiker onvriendelijk.

      Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    22 februari 2021 om 20:11

    Aluminium remschijven….?

    Login om te reageren
  8. amsterdam zegt

    22 februari 2021 om 20:54

    Wel vooruitstrevend om het in feb 2021 als over de 2022 Lexus LS te hebben. Maar wel een goed ding!

    Login om te reageren
    • Ekrachess zegt

      23 februari 2021 om 00:48

      @amsterdam: het gaat om een IS dus met een i, daarnaast noemt Amerika de modellen altijd naar het volgende jaar, geen idee waarom. Dus als ik nu een nieuwe auto koop daar, is het een 2022 Lexus blabla

      Login om te reageren
  9. Robert zegt

    23 februari 2021 om 08:39

    Mooi, maar ik hoop dat deze wel start, mijn UX namelijk niet!

    Login om te reageren
  10. jarnobakker zegt

    24 februari 2021 om 15:27

    Aluminium remschijven ?😳

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North